Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 21.06.2018 in all areas

  1. 4 points
    Muutama perusjuttu NCSExpert koodauksesta. Mutta ihan ensimmäiseksi disclaimer: en ole mikään koodausvelho, kaikki mitä kirjoittelen on täysin amatööripohjalta kysyvä-ei-tieltä-eksy ja päätä-puuhun-hakkaamalla -perusteilla opittua/kuviteltua. Voi mennä siis pahasti metsäänkin. Ihan perusteita: autossa on koko joukko moduleita, joilla on oma vastuualueensa. Nämä modulit ovat ikäänkuin pieniä tietokoneita, jotka tarvitsevat ohjelmakoodin, jotta ne osaavat tehdä mitään, ja monesti ohjelmakoodin tekemisiin voidaan vaikuttaa parametreillä. Kun BMW:llä puhutaan ohjelmoinnista (= programming), niin tarkoitetaan perusohjelman uploadaamista tyhjään = uuteen moduliin tai vanhan modulin perussoftan päivittämistä uusimpaan versioon. Koodaamisella taas tarkotetaan modulien softan asetusten = parametrien säätämistä. Jokaisella modulilla on siis omat softansa ja omat parametrinsa. Lisäksi autoon on yleensä pariin moduliin talletettu koko auton varustelista, mikä on kätevää, koska se silloin seuraa auton mukana. Ja se on tosiaan talletettu pariin kolmeen moduliin, jotta se ei katoaisi jos joku moduli sattuu kärähtämään. Auto sinänsä ei tee kyseisellä varustelistalla yhtään mitään. Sitä vain käytetään ohjelmoinnissa ja koodauksessa huollossa/harrastajalla. Varustelista on vanhemmissa autoissa ZCS-tyyppinen ja uudemmissa FA = VO (Vehicle Order) tyyppinen. Taisi ZCS:stä loppua jossain kohtaa 2000-luvun alkua bitit kesken, joten se muutettiin. NCSExpert on tarkoitettu koodaukseen, ei ohjelmointiin, ja se toimii E-sarjan bemareissa (ja R-sarjan Mineissä). F-sarjan koodaukseen käytettävä softa on Esys. Ohjelmointi, jota tarvitaan mm moduleita vaihdettaessa, suoritetaan E-sarjassa käsittääkseni Progman ohjelmalla, kun taas F-sarjassa siihen tarkoitukseen on esim ISTA/P. Ongelmien diagnosointiin ja vikakoodien lukuun on omat softansa. NCSExpert ei ole tarkoitettu sellaiseen, eikä Progman eikä ISTA/P. ISTA/P:llä ei voi myöskään koodata, vain ohjelmoida. Jotain tehtaan retrofittauksia sillä voi tehdä mutta ei muuta. NCSExpert koodauksia varten tarvitset myös K+DCAN kaapelin, joka on siis USB-ODB kaapeli. ISTA:n kanssa voi käyttää myös ENET-kaapelia, joka on Ethernet-ODB kaapeli. NCSExpertillä voi siis sekä koodata modulien parametrejä että muokata autoon tallennettuja varustelistoja. Kun NCSExpert koodailut aloittaa, niin kannattaa käyttää expert-modea ja katsoa että asetuksissa on päällä ns MAN-tiedoston käyttö. Tämä yleensä ohjeistetaan NCSExpertin asennuspaketin mukana tulevissa ohjeissa. Lyhyesti sanottuna yksittäisen modulin parametrien muokkaaminen tapahtuu siten, että NCSExpert käynnistetään expert mode profiilissa. Tämän jälkeen luetaan autosta varustelista (ZCS/FA), minkä perusteella NCSExpert tietää mitä moduleita autosta pitäisi löytyä. Sitten valitaan luettava ECU (=moduli) ja luetaan sen parametrit, jotka tallentuvat ncsexper/WORK -hakemistoon fsw_psw.trc tiedostoon. Tämän tiedoston voi kopioida fsw_psw.man nimiseksi (man niinkuin manipuloitu) ja editoida sinne halutut muutokset. Tämän jälkeen NCSExpert komennetaan koodaamaan sama ECU, jolloin NCSExpert lukee parametrit .man tiedostosta ja kirjoittaa ne ECUun. That's it. Work hakemistossa on siis aina viimeksi luetun ECU:n trc tiedostot (niitä on muitakin kuin fsw-psw). Tässä on hyvä kädestä-pitäen ohje koodaukseen: http://codinge90.com/ncs-expert-basic-understanding/ Jos taas retrofittaat jotain alkuperäisvarusteita autoosi, niin mekaaniset muutokset ja sähkökytkennät tehtyäsi voit ensin lukea vanhan varustelistan, lisätä sinne lisäämäsi varusteen, ja sen tallettaa muokkaamasi varustelistan auton kaikkiin niihin moduleihin, joissa auto sitä pitää tallessa. Tämän jälkeen voit koodata auton _jokaisen_ modulin käyttäen tyhjää .man tiedostoa, jolloin NCSExpert käyttää varustelistan mukaisia parametreja. That's it. Muokattua varustelistaa ei ole pakko tallettaa autoon, mutta se kannattaa tehdä; muussa tapauksessa seuraavalla koodauskerralla todennäköisesti tulee poistaneeksi kyseisen varusteen autosta Tässä hyvä ohje FA-varustelistan muuttamiseen: http://codinge90.com/ncs-expert-how-to-modify-vo-vehicle-order/ ja tässä hyvä ohje ZCS-muotoisen varustelistan muuttamiseen: http://blog.uobdii.com/diy-coding-bmw-e46-zcs-module-via-ncs-expert/ Varustelista muuttui käsittääkseni joskus 2003 huitteilla ZCS:stä FA:ksi. Mulla oli '02 R50:ssä ZCS-tyyppinen, E90 taas on FA. Ilmeisesti E46:ssa on alkupää ZCS ja viimeiset vuodet FA, joten varmaan Mineissäkin on molempia. Toistetaan se disclaimer: en ole mikään guru enkä velho, vaan opetellut asiaa noiden yllämainittujen ohjeiden ja googlen perusteella. Jos sinulle siis tulee kysymyksiä, niin kysy ihmeessä; en kyllä lupaa että osaan vastata
  2. 1 point
    Suuri KIITOS vastanneille, sain ratkaistua ongelman ottamalla -navan noin 10 min irti. Muistan että olisin lukenut jostain ulkomaiselta sivustolta jostain vastaavasta ja kehoittivat ottamaan -navan irti joksikin aikaa, ehkä oli BMW aiheena tai en muista, mutta valot sammui se on asia.
  3. 1 point
    MCFF syysratapäivä 15.09.2018 Pitkästä aikaa Minit palaavat legendaariselle Ahveniston moottoriradalle syysratapäivän merkeissä! Rata on varattuna klo:12-17:00 väisen ajan. Ratavuorot jaetaan tuttuun tapaan hitaiden ja nopeiden vuoroihin jolloin jokainen pääsee ajamaan itselleen ja kalustolleen sopivalla vauhdilla. Nopeiden vuorolla kypäräpakko! Totuttuun tapaan valitaan myös varikkoruusu joten autotietolomake kannattaa täyttää Ratailun jälkeen siirrymme viettämään useimmille Mineille ajokauden viimeistä yhteistä iltaa Aulangon Rantahuvilalle. Tule Sinäkin mukaan rentoon illanviettoon!!! Majoituspaikkoja on n.20 joten varaathan nukkumapaikkasi ajoissa. Varaukset: Lari Risku p:050-5992830 (mielellään tekstiviestitse) Etäisyyksiä: - Helsinki 105km - Turku 140km - Tampere 77km http://ahvenistoracecircuit.com/esimerkkisivu/ https://www.evonluonto.fi/property/aulangon-rantahuvila/
  4. 1 point
    Igor

    NCSExpert koodauksesta ...

    Semmoinen huomio KMB-modulin koodauksesta, että se resetoi ajotietokoneesta trippimittarin ja keskikulutuksen yms. Ei mikään iso asia, paitsi jos bensamittari ei toimi, ja käyttää noita tankkaustarpeen tarkkailuun.
  5. 1 point
    R53:ssa oli kans defaulttina kaikki valot pimeänä valokytkimen automaattiasennossa. Nyt kun DRL:n kytki päälle BC1-modulista (GED_FL_ALS_DRL), niin palaa pitkät puolella teholla, kunnes valoanturi käskee ajovalot päälle. Takavalot trendikkäästi pimeänä. NCSDummyllä löytyi vielä toinen säätö: TAGFAHRLICHT_ECE - daytime running lights (europe). Pitää kokeilla mitä se tekee. Vielä kun sais kytkettyä ton alle +3°C "pakkasvaroituksen" pois päältä... KMB-modulista näyttäisi löytyvän toi säätö.
  6. 1 point
    No niin, nyt on vähän opiskeltu NCSDummyäkin. Yllättävän monipuolinen softa, jolle löytyi kunnon käyttöohjeetkin. NCSDummy osasi kertoa TRC-filun perusteella, että autosta löytyvä BC1-moduli on BC1.C07, eli viimeisin versio. Ikävä tieto siinä mielessä, että sen kanssa ei taida saada toimimaan repsikan ikkunan auto up -toimintoa. Vanhemmilla (ainakin BC1.C03 asti) se pitäisi onnistua.
  7. 1 point
    Kyllä 1500€ voidaan jo laskea edulliseksi mikäli esittämäsi puutteet/vauriot ovat ainoita mitä siinä on. Ja tietenkin se että kaikki viralliset paperiasiat ovat kunnossa jotta saa normaali kuluilla rekisteröity. Turun ympäristössä muutamia myynnissä ja tosiaan nettiauto hinnat ovat vain pyyntihintoja. Toteutuneet hinnat ovat aivan toisenlaisia. Kyllähän Turun seudulla harrastajia on jonkun verrankin. Facessa on Mini club flying finnsTurku team osaston sivut esim. josta saat paikallisten apuja udeltu. Jani
  8. 1 point
    Ota mahdollinen rekisterinumero ja etsi trafilta tiedot. Myös runkonumerolla löytyy konttorilta. Kadonneet paperit saa kyllä. ja ne pitää myyjän hommata. Onko auto myyjän nimissä? Luovareilla ei enää autoja ole myyty vuosiin. Joillekkin tullut isoja laskuja trafilta, kun ostettu luovareilla. Kysy konttorilta apua jos on epäselvyyksiä. Tee karkea arvio mitä autoon pitää uusia tai korjata.
  9. 1 point
    Toi selvensi sen verran, että uskaltaa taas ottaa uusintayrityksen tossa koodaushommassa. Mä hommasin kaapelin jo aikaa sitten, mutta luovutin aika nopeasti, kun ei niistä softista ja moduleista tahtonut saada selvyyttä.
  10. 1 point
    ei mulla vaan oo mitään nappia.. ehkä mä kittasin sen umpeen silloin yks kerta.
×