Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 27/06/21 in all areas

  1. Igor

    R53 JCW -06

    Niistä omista taidoista ja välineistä kun oli puhetta... Jenkkifoorumille joku kirjoitteli keväällä, että bemarin noin parissa tusinassa mallissa (ja joissain Rolls Royseissa) käytetty kaasuläppä olis täysin bolt-on R53:een, ja ahtojakin tulisi lisää. No ei se ihan bolt-on ollut. Kiinnityspulttien reikiä joutui kaasuläpästä vähän poralla avartamaan. Pylväskone olis ehkä ollut kätevä tässä hommassa. Mutta meni se noinkin. Ja oli kerrankin WD-40:lle käyttöä. Kaasuläppä löytyi ebayn kautta käytettynä Liettuasta, maksoi 23€ posteineen. Vaihdelaatikossa kiinni olevalle tukiraudalle joutui myös näyttämään sähkötyökalua. Toi on siis halkaisijaltaan 6mm isompi kuin R53:n vakio. Imuputken päässä ei ole pakko tehdä mitään muutoksia, mutta koska laipan reikä oli kolmisen milliä pienempi kuin tämä "uusi" isompi läppä, niin näytin sille vähän dremeliä. Ilmaboksilta tuleva kumitötterö sopi tuohon päälle pienen hikoilun, rasvaamisen ja vesihauteessa lämmittämisen jälkeen. Hommasin varmuuden vuoksi uuden tötterönkin varalle, jos vanha olisi ollut operaatioon turhan hapero, mutta hyvin se kesti. Sähköjen puolesta toi on kirjaimellisesti plug'n'play.
    5 points
  2. Igor

    R53 JCW -06

    Puskuri kiinni, renkaat alle, vaahdot päälle ja leimalle. Huomenna vielä ohjauskulmien säätöön, ja perjantaina kohti Säkylää.
    4 points
  3. Igor

    R53 JCW -06

    Huolto-ohjelmaan kuuluu 236tkm kohdalla lämmönvaihtimen uusiminen. Eli vaihdoin sen varmuuden vuoksi, kun eräs Minitorque-foorumille kirjoitteleva R53-mestari kertoi tarpeeksi monta kauhutarinaa sen lahoamisesta paljon ajetuissa autoissa. Ehkä ton syöpyminen sisältä päin on todennäköisempää autoissa joissa jäähynesteitä ei ole suotta viitsitty uusia, mutta mielenrauhan vuoksi... Tää homma ei olis ikinä onnistunut, jos en olisi viimein raaskinut hommata semmoisia kaapelilla varustettuja klemmaripihtejä. Tätä vaihtaessa tiivisteisiin kannattaa sivellä vähän öljyä tai vaikka vaseliinia, jotta ne pysyy paremmin paikallaan siellä öljynsuodattimen jalassa olevissa koloissa asennuksen aikana. Vaihdekepistä sai kilometrien tuomaa sivuttaisvälystä hieman pienemmäksi vaihtamalla tämän näköisen palikan vaihdelootan päällä olevaan siirtohäkkyrään. Maksoi alle 3 euroa. Tässä se näkyy voideltuna suurinpiirtein keskellä kuvaa. Tämä kannattaa ehdottomasti tehdä kytkinrempan yhteydessä, koska tästä kulmasta ton häkkyrän takimmaiseen pulttiin on ihan v*un vaikea päästä käsiksi. Pulteissa on jonkin sortin kierretiiviste, ilmeisesti ne menee lootan kuoren läpi. Etupyörien laakerien (eli napojen) pultit narahti auki jopa yllättävän helposti, johtuen ehkä siitä että ehdin liottaa niitä CRC:ssä useamman päivän ajan, kun oli vähän tuota muutakin puuhaa... joka pultin taakse en saanut mahtumaan konevoimaa avuksi, joten kyllä siinä silti hikoilla sai. Vaikein rasti oli irroitella noi pinnapultit vanhoista navoista. Loctiten Vahva on nimensä mukaista.
    3 points
  4. Esko

    N14 imukanavien puhdistus.

    Googlasin kanssa viime talvena, että kuka tekisi. Lopunperin tein omaan tuon itse eli hommasin pähkinärouheet ja puhallusvehkeet löytykin jo omasta takaa. Periaatteessa voisi talvisaikaan korvausta vastaan tehdä muillekin, jos tarvetta. Samalla on hyvä uusia noi imusarjan tiivisteet. Ei montaa euroa maksa ja löytyy tarvikkeena Victor Reinzilta.
    2 points
  5. Igor

    R53 JCW -06

    Tämä keväthuolto pikkuisen venähti, mutta alkaisi nyt viimein olla pulkassa. Ensi viikolla leimalle, sopivasti ennen Säkylän varjomiittiä Listalla oli tämmöisiä: - pyöränkoteloiden äänieristystä (STP bitumi- ja raskasmattoa) - alustan säätöä muutaman millin ylöspäin - R56:n alumiiniset takatukivarret - uudet säädettävät poikittaiset alatukivarret (Hardrace) - säädettävä takavakaaja (Whiteline) - säädettävät koiranluut taakse (Whiteline) - takajarrupalat (EBC Redstuff) - imusarjan ym. alumiinitorvien siivous valupurskeista - imukanavien putsaus öljytöhnästä/karstasta - jämäkämpi bypass-venttiili (Rooster Racing) - ahtimen öljyjen vaihto + RVS T3 - ahtimen rullan vaihto -17% -> -15% (Kavs) - imusarjan PTFE-tiiviste (Orranje) - isompi kaasuläppä (BMW) + imuputken laipan porttaus samaan kokoon - kampiakselin asentoanturi - lämmönvaihdin - vaihteensiirtimen muovikuutio/liukuholkki - etupyörien laakerit + pinnapulttien siirto vanhoista navoista - jarrunesteet (Motul RBF600) - ohjaustehostimen säiliön korkin tiiviste + uudet nesteet - JCW ilmaboksin takatiiviste - ilmanputsarin (ITG) pesu & öljyäminen - syylärin flektin etuvastus - syyläri (Mishimoto) + letkut + nesteet - satunnaisia letkuja, tiivisteitä ja klemmareita - vanhojen osien puhtaaksi rapsuttelua, kahvin keittoa, vitutusta ja yleistä häröilyä
    2 points
  6. Valo sammui koodinlukijalla eikä vikamuistista löytynyt mitään.
    1 point
  7. 1 point
  8. Igor

    Mini R53 ropausta

    R53:ssa on 91°C termostaatti, eli siinä nurkilla se maantieajossa pyörii kun kaikki on kunnossa. Flektin ykkösnopeus pyörähtää käyntiin 105 asteessa, mikä tulee aika nopeasti vastaan kesäkelillä liikennevaloissa seisoessa. Kakkosnopeus tulee muistaakseni 112 asteessa. Nyt kun sain omassani sen flektin ykkösnopeuden taas toimimaan, niin ilmastointia käyttäessä tuntuu hyppäävän kakkosnopeus päälle. En tiedä johtuuko helteistä, vai kaipaisiko ilmastointi täyttöä. Ei se aikaisemmin tuollaista ole tehnyt.
    1 point
  9. Igor

    Mini R53 ropausta

    Piuhoja menee sinne flektille vähän eri määrä riippuen siitä onko facelift vai ei, mutta itse vastus on mun käsittääkseni sama. Kuten next totesi, niin ei se rullan vaihto veden lämpöihin vaikuta. Jos siellä ei flekti pyöri, niin se sylkee lämpöjen noustessa paisarin korkista nesteet siihen pakosarjan päälle, ja höyryä varmasti riittää. Toki se korkki saattaa päästää paineet ihan vanhuuttaankin, tai jos järjestelmässä on vuoto (esim. saumasta haljennut paisari, kuten näissä joskus käy), mutta toi että lämmöt pysyy aisoissa vain vauhdissa kyllä viittaa vahvasti siihen ettei flekti pyöri. Edit: okei, jos hurina kuuluu, niin flekti ei ole täysin kuollut. Lienee siis vuoto jossain.
    1 point
  10. next

    Mini R53 ropausta

    Luultavasti siellä on jossain vuoto jos tiputtaa. Paine jos laskee järjestelmässä tarpeeksi nostaa se vedenlämpöä mutta kyllä nostaa keittämis herkkyyttäkin eli olisi pitänyt keittää kunnolla jo. Rullan vaihto ei kyllä lämpöihin vaikuta ellet nyt sitten ajele koko ajan kaasu pohjassa. Tuo vauhti jolla jäähtyy viittaa siihen että sun flekti ei siellä nyt pyöri ollenkaan. Näistähän palaa toi etuvastus jolla pelaa ne vajaat nopeudet ja omassa ainakin kun paloi niin poltti koko yhteyden flektiin eli eipä se voinut käydä kun piuhanippu oli sulanut irti liittimestä. Nimimerkki Igor projektitopikissa näkyy hyvin tuo vastus piuhoineen. Oli juuri fiksaillut sen itsekkin vaikka hänellä näkyy oli vain se vajaa nopeus pimeänä. Mulla tosiaan meni koko flekti mykäksi kun piuha paloi poikki siitä vastukselta.
    1 point
  11. minapamina

    Mini R53 ropausta

    Tänään jatkui hommat coilovereiden merkeissä, sain ostettua käytetyt täältä foorumilta, ja ne on roikkuneet auton takakontissa muutaman kuukauden päivät. Tuli myös ostettua "uudet" olka-akselit torista, sillä edellisessä ropauksessa sinne katkesi pultti. Uusi käytetty, ja vanha jossa katkennut pultti: Ei siinä, simppeli homma, renkaat irti, pultit löysälle. Pultit lähti yllättävän nätisti irti, kunnes päästiin vakaajan yhdystankoon, jossa pultti/mutteri alkoi pyöriä paikallaan. Nice. Samaten pallonivel toiselta puolelta ei lähtenyt irti millään, meni hakkaamisesta ja nykimisestä ihan säpäleiksi. Noh, Motonetista uudet, ja kuten aina, jokaisessa myymälässä osia vain 1kpl, eli pääsi hakemaan tarvikkeet 2 eri myymälästä. Vanhojen olka-akselien laakeripakat lähti nätisti irti, kun ne viime syksynä tuli vaihdettua, mutta "uusista" olka-akseleista niitä sai vasaroida antaumuksella irti. Sama ongelma pallonivelissä, ei vaan halunnut lähteä irti. Muuten etupää oli yllättävän kivuton operaatio, paljon aikaa meni hukkaan Motonetissa, sekä ruostuneiden osien hakkaamisessa irti. Seuraavaksi takapään kimppuun, piti olla helppoa ja hauskaa, eihän siinä ole kuin pari mutteria. Myös takana yhdystangot oli aika heikossa hapessa, joten päätettiin ne vaihtaa, ja menihän niistäkin toki kuusiokolot pyöreiksi ruosteen takia. Nekin siis vaihtoon, uutta Motonetraidia, ja taas 2 eri myymälää. Tolppien kanssa takana tuli myös pieni haaste, ostamani olivat olleet käytössä -06 facelift mallissa, itsellä vanhempi -04 malli. Muuten hyvä, mutta iskarin yläpään puslat jne oli liian pieniä coilovereiden kierteille, joten päästiin poraamaan niihin vähän isommat reiät. Onneksi niiden tehtävä lähinnä pitää iskaria paikallaan, joten vähän vinot reiät ihan ok. Eli puslalle ja tuolle kellertävälle "lautaselle" reiänlaajennus. Myös takapään uudet yhdystangot tuotti ongelmia, jakoavainta piti hioa 1/3 paksuuteen, jotta se mahtui ottamaan kiinni toisesta päästä mutteria väännettäessä. Lopputulos on sanalla sanoen matala: Edessä tuntui olevan jonkin verran hinkkausta, mutta en osannut heti sanoa johtuiko vain jarruista, vai ottiko renkaat kiinni lokareihin - käsikopelolla ei siltä tuntunut, mutta selvinnee kun ajaa vähän lisää. Edessä vielä ihan maltillinen korkeus, takana... noh.. Ei siinä, kovaa ajoa, toki mahdollisimman pian suuntaus ja muutoskatsastus. Vähän tekis mieli laskea lisää edestä, ja ehkä nostaa sentti takaa - saa nähä milloin löytyy motivaatiota.
    1 point
  12. Se reikä pitää joka tapauksessa tehdä. Siis siihen ilmaboksin takana olevaan muovikaukaloon. Se on melko pehmeää materiaalia. Jos jokin cold air intake ei sitä reikää tarvi, niin silloin se ei saa yhtään sen enempää raitista ilmaa kuin vakiokaan.
    1 point
  13. Noista "cold air intakeista" ainoat vakiota paremmin toimivat taitaa olla JCW ja Orranje Stealth, eli ehkä kannataa metsästää niitä.
    1 point
  14. Igor

    R53 JCW -06

    Tämä -15% rulla oli mulla kiinni aikaisemmin +2% kamppuran hihnapyörän kanssa, ja sitä piti hieman siistiä klassisella mattamustalla. Ahdot tippuu joitain barin osia, mutta jäykempi bypass ja isompi kaasuläppä toivottasti vähän kompensoi tätä. Imulämmöt ainakin tippuu, ja ahdin on vähemmän poissa omalta mukavuusalueeltaan. Ahtimen öljyjen sekaan meni vaihteistoon tarkoitettu RVS-satsi, tai siis osa siitä. Semmoista suosittelivat kun kyselin asiasta. Olen noita tököttejä aikaisemminkin käyttänyt, ja nyt oli ajatuksena että tolla saisi vähän rattaille suojaa öljyn katoamisen varalta. Peräpäästä nimittäin tuli öljyä pihalle vain n. 10ml. Metallisilppua tms. siinä seassa ei ollut, joten selvisin säikähdyksellä. Täytynee lyhentää huoltoväliä tuosta nykyisestä 80tkm:stä. Tilasin Orranjelta PTFE-tiivisteen imusarjalle, ja se oli muutoin muodoltaan täysin orkkista vastaava, mutta leveyssuunnan mittaan oli eksynyt jokin kerroin. No, eipä se tohon avarrettuun kanteen olisi kuitenkaan viilamatta sopinut. Kanteen sovittamisen jälkeen näki hyvin kuinka paljon pienemmät kanavat imusarjassa on. Tarttis varmaan tollekin joskus jotain tehdä... omat taidot ja välineet ei tohon veny.
    1 point
  15. Igor

    R53 JCW -06

    En tiedä oliko näiden kanavien putsauksesta lopulta enemmän haittaa vai hyötyä, mutta oli siellä paikka paikoin melkoisia valujätteitä. Imusarjan päädyn vetäisin samantien tiivisteen kokoiseksi. Kun toi ahtimen torvi oli irti, niin pääsi tsekkaamaan teflon-pinnoitteen kunnon. Näytti minusta ihan hyvältä.
    1 point
  16. Igor

    R53 JCW -06

    Muutamia fotoja remontin varrelta. Takaiskarien korkeussäätö vaati lämpöä ja vasaraa. Saisivat pinnoittaa noi kierteet samalla materiaalilla mistä toi Nordschleife-tarra on tehty. Se lähti puhtaaksi pyyhkäisemällä. Vanhoja takatukivarsia irrotellessa löytyi aavistuksen väljä pallonivel Kavsin säädettävästä RCA:sta. Pientä narinaa sieltä kyllä kuuluikin kun auto oli keväällä hetken ajossa... taisin voidella noita viimeksi joskus viitisen vuotta sitten. Ei nää nykyvehkeet kestä mitään. When in doubt, lubricate. R56:n (ja R53 GP:n) takatukivarsi on 3kg per puoli kevyempi kuin orkkis patarautainen. Toisaalta Whitelinen vakaaja on kilon painavampi kuin orkkis, ja Hardrace RCA:t (joissa on pallonivelten sijaan puslat...) on yhteensä lähes 2kg painavammat. No, lähti sieltä silti jokunen kilo jousittamatonta massaa. Homma oli lähes plug'n'play. Iskarien alapään pultteihin piti laittaa kartion malliset prikat, joita saa mm. Orranjelta. Tankin täyttöletkua piti vähän nostaa ylöspäin lyhentämällä sitä yläpäästä, koska muuten se olisi ottanut sisäänjoustossa uuteen paksumpaan tukivarteen kiinni. Ja ABS-antureille piti askarrella adapterit, koska R56:ssa anturi on muutaman millin paksumpi.
    1 point
  17. Mulla olis 2001 vuosimallista startti ylimääräisenä. Alkuviikosta purettu toimavana pois.
    1 point
  18. Hansikaslokeroa on muuten saanut retrofit kittinäkin. Oheisesta linkistä näkee mitä kaikkea retrofittaamiseen tarvitsee: http://minifans.info/parts-catalog/R50/Europe/Cooper-W10/2003/browse/retrofitting_conversion_accessories/retrofit_glove_compartment/
    1 point
  19. Kimi

    Austin 1100 MK2

    Facebookin marketplacessa. Tässä taitaakin olla moottori pitkittäin.
    1 point
×
×
  • Create New...