Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 20/08/21 in all areas

  1. 4minis

    Outo tapahtuma.

    Vakuutusyhtiöstä tuli ilmoitus,että auton Morris Mini 850 vm.1970 kaskosta tulee palautusta kun vakuutus on päättynyt! Auto on ollut liikennekäytöstä poistettuna jokusen vuoden mutta palo- ja varkausvakuutus on ollut voimassa. En ollut tehnyt mitään asian suhteen joten soitin vakuutusyhtiöön. Traficomilta oli tullut ilmoitus että auto on romutettu. Romuttanut piste selvisi kahdella soitolla. Oli Muhoksessa eli entisessä Oulun läänissä kuten autommekin alunperin Kajaanissa. Romuttamo laittoi kuvia ja rekisterikilpi oli todellakin sama mitä meillä mutta auto ei ollut Mini vaan Glas farmari n.60-luvun alusta. Todennäköisesti oli käynyt niin,että Glas oli joko kolaroitu tai muuten poistettu eli siihen aikaan laitettu seisomaan. Silloin auto poistui automaattisesti rekisteristä joidenkin vuosien jälkeen eikä kilpiä tarvinnut palauttaa. Kun tuo Mini v.70 rekisteröitiin näytti että ko kilpi oli vapaa. Vasta näiden vuosien säilytyksen jälkeen auto ilmestyi kilpineen. Romuttamon ilmeisesti nuorta ja ystävällistä kaveria piti neuvoa että eihän tuo ole Mini. No luultavasti asia hoituu kuntoon kun ovat laittaneet Traficomille peruutuksen romuttamisesta. Enpä ole ennen kuullut vastaavasta. T.jp
    1 point
  2. karvalakki

    Flexfuel vai Fuelflex?

    Nuo taitaa olla auton ajotietokoneesta katsottuja lukemia? Nämä flexfuel purkit toimivat siten, että ne pidentävät suuttimen aukioloaikaa polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan. ECU ei siis itseasiassa tiedä, että sylinteriin ruiskutetaan enemmän polttoainetta kuin se itse on määrännyt. Ajotietokone seuraa ECUn lähettämää viestiä ja laskee polttoaineenkulutuksen sen mukaan. Käytännössä siis ajotietokoneen lukema näyttää paljonko kulutus olisi ollut bensalla; jos mittaat kulutuksen tankkausten perusteella, niin huomaat että auto kuluttaa 28% enemmän kuin bensalla. Huomaahan sen toki myös siitä, että tankilla pääsee 28% lyhyemmän matkan. Tämäkin kannattaa huomioida ajotietokonetta seuratessa; range on todellisuudessa paljon lyhyempi kuin mitä ajotietokone ehdottaa. Tuo 28% tulee bensiinin ja etanolin energiasisällön erosta. Sille ei mahda mitään, sen verran kulutus nousee jos ajotyyli pysyy samana. Tämö tulee fysiikan laeista; auton siirtäminen vaatii tietyn määrän energiaa, joka otetaan polttoaineesta. Etanolimuunnos ei paranna moottorin hyötysyhdetta, joten polttoainetta menee väkisin sen verran enemmän kuin mitä energiasisällössä on eroa.
    1 point
  3. Minä löysin R50:stä ja R53:stä ylempää rattipylvään juuresta M8 pultin. Se oli ihan liian ylhäällä vaijerin kiinnitystä varten joten pulttasin siihen kiinni lattaraudan jonka avulla sain sitten tehtyä kiinnityspisteet vaijerille suoraan jarrupolkimen alle. Olisiko R60:ssä mitään tuollaista?
    1 point
  4. Siellä lattiassa varmaan on se tyypillisin harvan kierteen tappi mihin kiinnitellään mattoja, auton alla taas eristeitä jne. Siihen saa tehtyä M5 kierteen jos haluaa paremman kuin tuolla peltilätkällä. Noihin myydään kyllä sellaisia isolla prikalla olevia muttereita millä esim auton alla on ne kaikki pakoputkiston luona olevat alumiinieristeet kiinni. Itse nappaisin jostain toisesta autosta romikselta tms sellaisen. Sama tappi käytössä noissa kaikissa saman konsernin autoissa.
    1 point
  5. R85 S-spoke lienee se malli mikä on haussa? https://minicooper.fandom.com/wiki/OEM_Wheels_and_Tires
    1 point
×
×
  • Create New...