Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 21/08/19 in Posts

  1. 6 points
    Heppu

    R53 JCW -04 ostoaikeissa

    Moro kaikille tutuille ja tuntemattomille! En ole vuosiin tällä foorumilla käynyt ja mukava nähdä että perustamani foorumi on vielä olemassa. Ja mikä kaikkein hienointa löysin tästä viesti ketjusta vanha minini. Eli olen tämän works:n ensi omistaja. Muistan kun sen rekisteröintiä väännettiin muutama kuukausi Laakkosella. Tämä autohan oli ensimmäinen, joka muutoskatsastettiin works:n sarjalle. Itsellä ei ole tallessa tästä autosta kuin hienoja muistoja ja joitain satoja kuvia viime vuosikymmeneltä.
  2. 3 points
    karvalakki

    R50 trifecta => ABS moduli vaihtoon?

    No niin, osa saapui ja asensin sen paikalleen. Sikäli pettymys etten päässyt ohjelmointihommiin ollenkaan, koska osa toimi plug'n'play Pumpussa oli yksi vikakoodi 64tkm kohdalta, kun jännite oli notkahtanut alle 9V. Ilmeisesti kolari, tai virtoja oli käytetty päällä tyhjällä akulla purkaamolla. Anyway, koodin poisto, ilmaus, ja kovaa ajoa. Nyt toivotaan että tämä toimii pitempään kuin koeajon Näin on käynyt itseasiassa ennenkin, kun vain valitsee sopivan ikäisen osan: softat ovat taaksepäin yhteensopivia joten ohjelmointia ei aina tarvitse. Koodaus on kyllä usein paikallaan, ja varmaan pitää tämäkin varmuuden vuoksi koodata oman auton varustelistan mukaan siltä varalta että siellä on joku merkittävä parametri. Uuden modulin olisi saanut vain merkkarilta. Saksassa hinta oli 700eur, asennettuna Suomessa varmaan tonnin hujakoilla. Purkaamolla osa maksoi 85eur ja sisälsi pumpunkin (Saksasta uusi 2000eur). Lisäksi tarvittiin parin tunnin askartelu.
  3. 3 points
    skithund

    Täyssähkö MINI

    Fully Charged showssa esiteltiin uusi tuotantoversio MINIn täyssähkö-biilistä. En ole vielä plärännyt joko löytyy suomihintoja, mutta briteissä auto on ilmeisesti hinnoiteltu edullisemmaksi kuin bensavastineet. Auton saa myös tilattua normivanteilla ja ilman keltaisia korostemuoveja.
  4. 2 points
    Turbo 69

    OSTETTU: HS4 kaasutin, kotelo ja kaula

    Tässä erittäin hyvä malli siihen, kun on jotain ostettu. Aina kannattas ilmoittaa,kun on jonkun saanu ostettua/myytyä.
  5. 2 points
    Sähköjänis

    NCSExpert koodauksesta ...

    Itse itselleni vastaten, nämähän meni juuri em. asetuksilla kun ne vaan osasi tallentaa oikein; yritin koko auton kooditiedostoilla edestakaisin mutta sehän piti tehdä ECU kerrallaan, eli EMS:ään CRUISE_CONTROL aktiv ja BC:hen MIT_MFL aktiv ja hoplaa, napit heräsivät. Kiitos!
  6. 2 points
    JemenJ

    R53 JCW -04 ostoaikeissa

    Tarjoukset maalaustöistä vaihtelivat 500-1400€ välillä. Mitä enemmän nyrkkipajalta paikka näytti sen halvempi tarjous yleensä oli. Minun kohdalla kustannukset olivat lähempänä tuota ylärajaa. Paikan valintaan vaikuttivat myös muutamat ennakkosuositukset sekä heidän asenne kyseiseen työhön. Halvemmissa paikoissa voivoteltiin ’kun on niin hankala ja saakohan tuosta hyvää millään’, kun taas MH Colorin tyypeillä oli selkeä visio ja ammattimainen asenne kuinka pitää tehdä että tulee hyvä. liitteenä muutama kuva puhtaasta autosta.
  7. 1 point
    A Cooper

    Projekti Papu

    Ohjeista onkeen ottaneena otin moottorin pois ja asensin tuulilasin alapellit paikalleen. Hain ensin Muijala-opistolta henkistä tukea. Jorvaksessa asuvalta kokeneelta brittiautorakentajalta sain arvokkaita vinkkejä työn suorittamisesta. Silti tuntui haasteelliselta ryhtyä tällaiseen autopeltisepän hommaan muutaman tunnin kokemuksella. Peltien asetteluun meni aikaa mutta itse hitsaaminen meni aikaisempaa paremmin. Apukuskin puolen kolmiopellin ja lokarin asettelin alustavasti paikoilleen. Kuskin puolen peltien sovittelu vaatii enemmän aikaa, joten otin aikalisän ja jatkan huomenna. Projekti tuntuu sarjalta uusia haasteita ja opittavia asioita. Viime viikon vaikealta tuntuva asia oli tuulilasin alapellin kulmat. Tänään vaikealta tuntuu kolmiopeltien asettelu. Jne... Ostin IKH:sta pultteja ja muttereita. Miksiköhän ne putoavat näpeistä ja vierivät aina jonnekin piiloon. Työkalujen ja osien etsimiseen menee pienessäkin tallissa yllättävän paljon aikaa. Minitron viestitti, että tilattu sähköflekti on tullut. Se oli jätetty jossakin vaiheessa pois Papun saatua osuman etukulmaan.
  8. 1 point
    Mini1380

    Raitisilmansuodatin

    Kannattaa kurkata myös siihen raitisilmasuodattimen pakettiin, niissä on nykyään hyvin usein kuvalliset ohjeet mukana
  9. 1 point
    Micke

    Raitisilmansuodatin

    Moikka, täältä löytyy ohjeet: https://www.pelicanparts.com/techarticles/MINI/58-BODY-Cabin_Air_Filter_Replacement/58-BODY-Cabin_Air_Filter_Replacement.htm
  10. 1 point
    Turbo 69

    Metron jarrut.

    Metron levyt jäähdyillä ja 4 mäntäiset satulat. Satulat avattu. Hp:250/Tarjous. 0505980345/Yv.
  11. 1 point
    Igor

    M: R5X JCW alcantara käsijarrukahva

    Toi sopii muuten myös R53:een.
  12. 1 point
    Igor

    Lukkoperä R53

    Suurimmassa osassa 2005-2006 -mallisista ässistä on lukko, kun se oli ilmainen lisävaruste Chili Packin kanssa. Vanhempiin se on maksanut ekstraa, joten löytyy vähän harvemmasta yksilöstä. Mä vaihdoin omaani orkkislukon tilalle Quaifen. On se miellyttävämpi orkkikseen verrattuna, menee paremmin kaasulla sinne minne ohjaa. Kuivalla asvaltilla siis. Talvella orkkis on paljon parempi. Torsen-tyyppisenä Quaife ei hanskaa tilanteita joissa toisella pyörällä ei ole yhtään pitoa. Jos olisin nyt laittamassa lukkoa, niin valinta olisi Wavetrac. Sekin on torsen-tyyppinen, mutta siinä on jonkinlainen pre-load, joka poistaa tuon nollapito-ongelman. Rataleluun tai muuten vaan isolla budjetilla laittaisin OS Gikenin. Kitkalukko, joten ei ole huoltovapaa kuten torsenit, mutta pitää joka tilanteessa. On myös säädettävissä. Vaihdossa isoin jumppa on ottaa vaihdelaatikko irti. Itse vaihdoin lukon kytkimen vaihdon yhteydessä.
  13. 1 point
    karvalakki

    R50 trifecta => ABS moduli vaihtoon?

    Asia on selvinnyt nyt sen verran, että tuolla virhekoodilla vika on mitä todennäköisimmin nimenomaan ABS-modulissa. Uusi moduli maksaa seitsemisen sataa (oh my God), joten päätin yrittää käytetyllä modulilla ensin. Käytetyn sopivaksi toteaminen ei ollutkaan kovin yksinkertaista, johtuen varaosanimikkeistä: autoon on asennettu kaksi osaa; 1) pumppu-hydrauliikkayksikkö ja 2) ABS-moduli. No, näitä ei saa varaosana. Varaosana saa vain molemmat 1+2 sisältävän kokonaisuuden, tai ABS-modulin 2 korjauskitin. Niinpä autosta irroitetussa osassa olevaa osanumeroa ei olekaan ikinä saatavana varaosana. Esimerkiksi oman autoni tapauksessa pumpussa on osanumero xxxx801 ja modulissa xxxx803. Minin varaosaluettelo ei tunnista kumpaakaan näistä numeroista. Sen sijaan nämä molemmat sisältävä varaosa on ollut numeroltaan xxxx802 ja pelkkä elektroniikkakorjuaskit xxxx808. Paitsi, että osat ovat tietysti matkan varrella päivittyneet ja numerotkin ovat jotain ihan muuta. Käytännössä pumppu ja elektroniikka näyttävät riippuvan auton varustelusta siten, että ABS-jarruilla varustetuissa on omansa, ASC:llä varustetuissa omansa ja DSC:llä varustetuissa omansa. Näihin on saanut varaosia seuraavasti: ABS-jarrut: Pumppu+hydr+moduli Modulin korjauskitti 34516762095 ei vaihtokelpoinen 34522460466 34516765324 current 34526764922 ei vaihtokelpoinen 34512460504 34526765326 current 34516760267 34506759626 34516759625 34521513150 34511513129 34526761531 ASC: Pumppu+hydr+moduli Moduli 34512460458 -> 34512460439 34516765283 -> 34516765285 34516760270 34526761532 34516758802 34516758808 34511513130 34511513152 DSC: Pumppu+hydr+moduli Moduli 34512460486 current 34512460471 current 34516765287 34516765289 34516762956 34526763394 34516760273 34506761533 34511513131 34511513166 Jos ei ole ostamassa uutta varaosaa, niin näillä numeroilla ei juuri muuta tee kuin että niiden avulla pystyy päättelemään onko purkaamo-osa uudempaa vai vanhempaa mallia kuin omaan autoon asennettu. Autoihin tehtaalla olevat osat kun näyttävät noudattavan numerointia, jossa pumppuosan numero on kaksi pykälää pienempi kuin modulin, ja kokonaisuuden varaosanumero on siitä välistä. Elektroniikan korjauskitin numero näyttää vaihtelean aikapaljon, mutta ylläolevan perusteella pystyy päättelemään mikä osa vastaa suunnilleen omaa autoa, ja mikä on kenties päivittetty malli. Omassani on siis ASC ja pumpun numero xxxx801, modulin xxxx803. Löysin purkaamo-osan, jossa pumpun numero on xxxx282 ja modulin xxxx284. Tästä päättelin, että se on pari parannuskierrosta uudempi kuin omani. Uudemmat osat ovat pääsääntöisesti taaksepäin yhteensopivia, joten ajattelin että tämän saanee ohjelmoitua omaan autooni sopivaksi. Tilanne on siis se, että osa on tilattu. Kun osa saapuu, niin asentelen sen ja päästään ihmettelemään ohjelmointia ja koodausta. Stay tuned!
  14. 1 point
    Larry

    OSTETTU: HS4 kaasutin, kotelo ja kaula

    OSTETTU Tavarat löytyivät akselilla Suomi-Saksa-Britannia Ostetaan kunnostettu ja käyttövalmis HS4 kaasari tai todella edullinen kaikki osat sisältävä kaasari kunnostettavaksi EDIT Kotelo löytyi EDIT kaula löytyi EDIT kaasari löytyi
  15. 1 point
    Larry

    OSTETTU: HS4 kaasutin, kotelo ja kaula

    Kaasari löytyi
  16. 1 point
    holkki

    Kymi ring & Mini

    No niin, Kymi Ringin ratayhtiö palkitsi uutterat Moto GP testipäivän talkoisiin osallistuneet epävirallisella "ratapäivällä". Porukat jaettiin autoihin, nopeisiin ja hitaisiin moottoripyöriin, parikymmenen minuutin ajovuoroihin.Nyt sai syöttää täysillä, mutta homman nimi oli ettei ambulanssia ja hinuria radalle soiteta....eli järki mukaan! Ammattimaisesti rata tarkastettiin jokaisen ajo session jälkeen! No, jo tuli hehkutettua, rata on kerrassaan upea ja mielestäni sopii Minille hyvin! Ensimmäinen kolmannes oli nopeaa, ajettavaa osuutta, R56 MCS mittari näytti himpun verran yli 200 km/h juuri ennen jarrumerkkejä! Toinen ja kolmas osio on todella vaikeaa, mutkaista,korkeuseroineen haastavaa pätkää...sitä mieltä on olleet eri lajien MM ja EM kuskit radalla vierailtuaan, viikolla viimeksi Markku Alen, Mika Salo yms.Rata palvelee jossain vaiheessa hyvin etelä-suomessa asuvia moottoriurheilun harrastajia, sijainti on aika keskeinen....liittenä muutama fiilistely kuva !
  17. 1 point
    Vielä näillä näkymin on tarkoitus kunnostaa kone omaan käyttöön, mutta jos matkalla ajatus muuttu niin pietään mielssä Lähtihän se vauhtipyörä irti kun jaksoi lämmittää ja vääntää. Pitää hommata itelle joku rautatanko näitä hommia varten. Parin työkalusetin hylsyjen molemmat jatkovarret kun pisti peräkkäin nii lähti, halvemman sarjan pitempi jatkovarsi tosin vähän vääntyi lisää mutta eipä sillä väliä
  18. 1 point
    Mini1380

    Mikä kampiakseli

    Tos ois aihio: http://www.minispares.com/product/Classic/CAM6292.aspx
  19. 1 point
    Igor

    Vikakoodin lukija

    INPAn ja NCSExpertin kun sain viimein asennettua toimivana virtuaali-XP:hen, niin otin välittömästi siitä backupin talteen talteen. Saa rauhassa räpeltää, ja voi aina palata toimivaan. Jos riittää pelkät moottorin vikakoodien luvut ja nollaukset, niin reilulla kympillä saa ihan Suomestakin bluetooth OBD2-lukijoita.
  20. 1 point
    Turbo 69

    OSTETTU: HS4 kaasutin, kotelo ja kaula

    Miulta löytyy ainakin kotelo, kaulasta en oo varma. Tarkistan huomenna.
  21. 1 point
    Barclay

    Täysi aktiivihiilisuodatin

    Pitääpä kirjoittaa tähän oma kokemukseni asiaan liittyen. Itsellä oli tuossa joku aika sitten ongelmaa että R56 ässä hyytyi kesken ajon. Ilman mitään sen kummempaa oiretta, ihan kuin bensa loppuisi, vaikka ei loppunutkaan. Ensimmäisellä kerralla tuli vikakoodia korkeapainejärjestelmästä ja syttyi tuo puolitehovalo. Vaihtoon meni sitten sen kummemin ihmettelemättä korkeapainepumppu, koska oireet ja käytös oli samanlaista kuin edellisen kerran kun se meni. Pari sataa kilometriä sillä sitten ajoin ja olin jo varma, että se oli siinä kunnes auto taas hyytyi. Tällä kertaa ei kuitenkaan tullut enää vikakoodia eikä syttynyt valoa. Muuta en siinä sitten tehnyt, kun että testerin pistin kiinni, jotta saa pa paineet näkyvii n, käynnistin ja auto lähti heti käyntiin. Seuraavaksi tutkin sitten tuon evap venttiilin. Ainakin tämä venttiili toimi niin, että kun alipainepumpulla imi imusarjaan päin, niin venttiili piti ja toiseen suuntaan imettäessä päästi läpi. No se vaikutti toimivan siltä osin ok. Sen sijaan putkessa juuri ennen venttiiliä on takaiskuventtiili, jonka on tarkoitus estää paineiden meno tankkiin ahdoilla. Tämä venttiili taas ei ihan näyttänyt toimivan, koska kun imusarjan suunnasta pisti painetta, niin venttiili ei aina pitänyt ilman pientä napautusta. Seuraavaksi kävin aktiivihiilisuodattimen kimppuun. Se löytyi oikean takapyörän lokarin alta. Säiliöön tulee letku tankilta, yksi lähtee imusarjaan ja sitten siinä on yksi otto raittiille ilmalle. Yhdestä lähdöstä kun puhalsi, niin kahdesta muusta tuli ilmaa aika helposti eli siinäkään ei tuntunut olevan vikaa. Puhalsin kuitenkin vielä sen raittiinilmanoton puhtaaksi paineilmalla ja sieltähän tuli oikein hienoa hiekkapölyä aika runsaasti. Sitten taas kaikki läjään ja auto käyntiin. Heti ensiksi huomasi sen että tankkiin ei kertynyt alipainetta enää. Autossa on ollut niin kauan kuin muistan, sellainen ominaisuus, että kun tankin avaa niin sihahtaa. Loppuvaiheessa alipainetta kertyi niin nopeasti, että ei tarvinnut, kuin hetken olla käynnissä, niin alipainetta kertyi jo niin paljon, että tankin avaaminen vastusti. Samaten kylmänä auto kävi vähän sellaista kolmilaukkaa ja sekin katosi. Enää ei ole hyytynyt ja nyt pidempään sillä ajettuani huomasin, että bensamittarikin näyttää oiken. Mittarissa oli sellaista, että tasaista nopeutta ajettaessa tolpat lisäntyivät kunnes bensa loppui, vaikka mittari väitti bensaa olevan. Hidden menusta kun katsoi niin oikea anturi ei mennyt ajaessa 6-8 litraa alemmaksi.
  22. 1 point
    Mini1380

    MCFF Ratapäivät 2019

    Kerhon sivuilta ryövätty
  23. 1 point
    Luonnollisesti vauhtipyörää siitä kartion kohdalta.
  24. 1 point
    JemenJ

    R53 JCW -04 ostoaikeissa

    On sen verran kurassa nyt sateiden jälkeen että ei kehtaa kuvata... Pitää pestä ensin, sitten postaan kuvaa!
  25. 1 point
    Turbo 69

    Vetonivelet

    Miulla oli kuitenkin ne pesät väljät,vaikka vaihdoin uudet vetonivelet ja laipat,silti löystyi.Oli pyöriny tuo kartioprikka aina väljäksi.Kun ostin kaikki uutta,ongelma poistui.
  26. 1 point
    holkki

    R56 MCS jakopää remontti

    Joo,tänä keväänä tullut vietettyä tuon N14 moottorin vieressä enemmän aikaa kuin vaimon... ja tuli tälläinen aihe ajankohtaiseksi,niin päätin vähän avautua. Mulla tuo jakopää-remppa on vain yksi osa koko moottori rempasta ja siksi aika kivuton tehdä moottoripukissa.Mutta muutama huomio aiheesta...Bmw-Mini toimittaa "Value-line kittiä"11312361882 ,sisältää jakoketkun,yläohjain,laakeripultit,kiristin,vanoksen pultti,pakonokan pultti ja venttiilikopan tiivisteet. Lisäksi kannattaa hommata molemmat muoviset laahaimet ja tarvittaessa uusi kampiakselin alapultti. Osat suhteellisen edullisia,150-200 euroa ,hankinta paikasta(maasta) riippuen.Mutta avattuani uuden "kitin",hämmästyin jakoketjun nähdessäni.Se ei ollut enään yhtenäinen lenkki vaan avoin sisältäen ketjulukon. Bmw:n idea on varmaan helpottaa remonttia oleellisesti,koska nyt ei enään tarvi touhuta pää pyöräkotelossa,vääntäen tiukkaa kampuran pulttia,vaihdella etupään stefaa vaan vanha ketju poikki,liittää esim. rautalangan pätkällä ketjut peräkkäin ja vetää vanhan pois uuden asettuessa paikalleen.... No,usein näin helpolla ei pääse,vaan vanha,väsynyt kiristin on päästänyt venyneen ketjun ruoskivaan sivulaahaimet tai ylälaahaimesta irtopalasia.Kun vaihtaa laahaimet,tarvii pyöräkotelon kautta vetää irti laahaimien laakeripultit , jotta pääsee yläkautta nostamaan vanhat laahaimet pois ja pudottamaan uudet tilalle ja laakeripultit takaisin paikalleen.Laakeri pultit on hieman ikävästialahihnapyörän takana,joten joutuu kääntämään moniuran kiristimen "löysä"-asentoon ja löysäämään 3 torx pulttia hihnapöyrästä,jotta laakeri pultit tulee ulos. Luonnollisesti remonttiin tarvii ehdottomasti nokan lukitus setin,jolla moottorin ylä-ja alakerta lukitaan jotta ne liiku asennuksen aikana. Ehkä suurin murhe uudessa ketjussa on lukkopalan "niittaaminen" Pöydällä se oli suhteellisen helppoa tuurnalla koputella kevyesti penkkiä vasten,mutta moottorissa se vaatii jonkunlaisen "niittaustyökalun",pitää hieman selvittää...Myös ehdoton juttu on öljypohjan avaaminen(10 kpl 6x20mm) pultteja,jos laahaimet on vauroituneet eli niistä puutuu palasia jotka kulkeutuu esim.öljypumpulle... No,siinä operaatio yksikertaistettuna,tietty aina tulee "pikku" ylläreitä,mutta homma ei ole mitään rakettitiedettä,kun hommaa etukäteen hieman työnkulkuun liittyviä ohjeita esim.netistä ja tuon nokan lukitus setin.Kirjoittelin juuri siksi,jotta jos joku foorumilainen aikoo ryhtyä jakopää remppaa,multa löytyy lainaa tuo lukitus setti ja kampiakselin lukkorauta, jolla saa tehtyä perinteisen alarattaan irroitustyön, sekä Bentleyn -raamattu ohjeineen.....ohessa muutama kuva... -moottori kuvassa nokan lukituspalat paikoillaa ja etupään "lukkorauta" asennettuna,ketjuliitos näkyy valkoisena.....
×
×
  • Create New...