Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 19/11/13 in Posts

  1. 6 points
    Heppu

    R53 JCW -04 ostoaikeissa

    Moro kaikille tutuille ja tuntemattomille! En ole vuosiin tällä foorumilla käynyt ja mukava nähdä että perustamani foorumi on vielä olemassa. Ja mikä kaikkein hienointa löysin tästä viesti ketjusta vanha minini. Eli olen tämän works:n ensi omistaja. Muistan kun sen rekisteröintiä väännettiin muutama kuukausi Laakkosella. Tämä autohan oli ensimmäinen, joka muutoskatsastettiin works:n sarjalle. Itsellä ei ole tallessa tästä autosta kuin hienoja muistoja ja joitain satoja kuvia viime vuosikymmeneltä.
  2. 5 points
    tailke

    Morris Mini 850

    Vähän päivitystä: Melkein tallissa ja sitten tallissa, vähän ylimääräistä roinaa pois tieltä ja osia paikalleen. Ensin vartaassa ja sitten varmaan pukkien päällä.
  3. 4 points
    holkki

    R55 2010 P2845 ja P0015

    No niin, kävin auttamassa Mini-harrastajaa ongelman kanssa, ista d lukemaan, ja yllätys! "Modulikuusessa FRM punaisena, "ecu not responsing". Näytti myös faulteja muissa moduleissa vaan ei päässyt lukemaan, kun tuo FRM jyräsi omat ongelmat tauluun. Kirjoittelen tätä sen vuoksi, jotta kun aikasemmin on tullut tuo kyseinen näkymä Istaan, tietää se ongelmia! Nimittäin menee FRM kyykkyyn! Vaihtoehdot on ostaa Marmorilta uusi moduli ja asennuksen yhteydessä ohjelmoida se ko.auton tiedoilla. Toinen vaihtoehto on etsiä vanhalle yksikölle korjaaja. Kyseinen vaiva on tuttu bemari-harrastajille, E-sarjan bemujen vaiva. No, mulle on tosiaan tullut vastaan tämä aikaisemmin ja tiedä ko.ongelmaan ratkaisun, Jakiltech tuusulassa. Empä tahtoisi täällä mainostella, mitään sidettä ko.yritykseen ei tosiaan ole, mutta kun keskiviikko iltana FRM kyykkäsi, kaveri ajoi valtakunnan sisärajan yli pääkaupungille töihin, toimitti purkin Jakiltechiin ja toi torstaina tullessaan mulle, ei purkin korjaus voisi juuri paremmin hoitua! Tietenkin harmitti "kuumaelmon" puolesta ylimääräinen rahan meno, mutta kun korjauksesta selviää 120€ , ei voi pitää pahana! Joo, kuulemma hajoaa usein juuri vikakoodien luvun tai akun vaihton yhteydessä...ihan vaan tiedoksi foorumin väelle , jos näin sattuu käymään....ai joo, alkuperäinen vika Istalla luettuna näytti pakonokan actuatorin(vanos) ongelmaa, pakonokka ei pysy halutussa asteluvussa...
  4. 4 points
    Igor

    R53 JCW -06

    Viime suvena Wilbon onnistui haalimaan maailmalta tänne pohjolan perukoille suhteellisen harvinaiset JCW Sparco -penkit. Olin jo pidempään kuolannut sellaisten perään, mutta niitä näkyy myynnissä lähinnä Briteissä sivuhuomautuksella "collection only", ja sielläkin melko harvoin. Ebayssä on roikkunut myynnissä yhdet nahkaiset ja yhdet kankaiset jo kohta kaksi vuotta, mutta hinta on sellainen, että myyjä ei selvästikään halua päästä penkeistä eroon. Eli kauaa ei tarvinnut miettiä, kun Wilbon ilmoitti että jakkarat olis kaupan. Mahtuivat muuten hienosti Minin kyytiin. Näitä Sparcoja on saanut joskus muinoin tilattua R50/R53:een tehtaalta lisävarusteena sekä marmoritiskiltä jälkiasennuksena, ilmeisesti ainakin siihen asti kun sivubägilliset Recarot (jotka on GP:ssä vakiona) tuli tarjolle joskus faceliftin tienoilla. Penkki on käytännössä Sparco Milano, mutta hieman eri verhoilulla. Tarjolla on ollut kangas-, nahka- ja alcantaraverhoillut versiot. Nämä kangasverhoillut yksilöt on pohjasta löytyneiden Sparcon quality check -tarrojen perusteella tehty vuodenvaihteessa 2003/2004, ja siihen nähden kuskin penkin sivutuet oli kuluneet jopa yllättävän vähän. Roudasin kuskin penkin kuitenkin verhoomoon alkuperäisen ryhdin palauttamiseksi. Siellä selvisi että selkänojan sivutukeen oli jo kertaalleen vaihdettu yksi pala kangasta, mikä selittää vähäisen kuluman. Se ei tarkemmin syynäten ole ihan samaa kuosia kuin muu penkki, mutta koska alkuperäistä vastaavan kankaan löytäminen osoittautui turhan haastavaksi, se sai jatkaa toistaiseksi palvelustaan. Sivutuen kuluneet ompeleet ja painuneet pehmusteet uusittiin. Kokoero vakiopenkkeihin verrattuna on aika hurja. Selkänoja hankaa kiinni B-pilariin jos penkkiä siirtää tarpeeksi taakse, ja selkänojan kallistussäätöön ei ylety jos ovi on kiinni. Mutta on eroa tuen määrässäkin... enää ei tartte roikkua ratissa rystyset valkoisina, että perse pysyis penkissä kurveissa. Ristiseläntukeakin on kerrankin riittävästi. Painoa Sparcoilla on yllättäen reilu kilo enemmän kuin vakionahoilla, vaikkei näissä ole edes korkeussäätöä.
  5. 4 points
    holkki

    Kymi ring & Mini

    Ystäväni soitteli tänään ja tiedusteli halukkuutta kokeilla Miniä uudella,rakenteilla olevalla Kymi ringillä! Uusi asfaltti on n.viikon vanha ja kuulemma piti ajella rataa, jotta pintaan nouseva piki poistuisi. Ehdin paikalle vain puoleksi tunniksi, mutta, aivan MIELETTÖMÄN hieno kokemus! Pelisäännöissä oli, ettei suorilla saanut ajaa yli 80km/h, puuttuu suoja-aitoja, törmäysvaimentimia(renkaita) , suoja-alueita yms. mutta muuten pääsi laskemaan kivasti! Radan profiili korkeuseroineen ja pimeine kohtineen oli todella siisti ajaa, R56 MCS tuntui viihtyvän, niin myös kuski! Niin innostuin, jotta on tarkoitus liittyä paikalliseen rata-ajo kerhoon! No, nyt on ensimmäiset Minit korkanneet Ringin!
  6. 4 points
    karvalakki

    NCSExpert koodauksesta ...

    Muutama perusjuttu NCSExpert koodauksesta. Mutta ihan ensimmäiseksi disclaimer: en ole mikään koodausvelho, kaikki mitä kirjoittelen on täysin amatööripohjalta kysyvä-ei-tieltä-eksy ja päätä-puuhun-hakkaamalla -perusteilla opittua/kuviteltua. Voi mennä siis pahasti metsäänkin. Ihan perusteita: autossa on koko joukko moduleita, joilla on oma vastuualueensa. Nämä modulit ovat ikäänkuin pieniä tietokoneita, jotka tarvitsevat ohjelmakoodin, jotta ne osaavat tehdä mitään, ja monesti ohjelmakoodin tekemisiin voidaan vaikuttaa parametreillä. Kun BMW:llä puhutaan ohjelmoinnista (= programming), niin tarkoitetaan perusohjelman uploadaamista tyhjään = uuteen moduliin tai vanhan modulin perussoftan päivittämistä uusimpaan versioon. Koodaamisella taas tarkotetaan modulien softan asetusten = parametrien säätämistä. Jokaisella modulilla on siis omat softansa ja omat parametrinsa. Lisäksi autoon on yleensä pariin moduliin talletettu koko auton varustelista, mikä on kätevää, koska se silloin seuraa auton mukana. Ja se on tosiaan talletettu pariin kolmeen moduliin, jotta se ei katoaisi jos joku moduli sattuu kärähtämään. Auto sinänsä ei tee kyseisellä varustelistalla yhtään mitään. Sitä vain käytetään ohjelmoinnissa ja koodauksessa huollossa/harrastajalla. Varustelista on vanhemmissa autoissa ZCS-tyyppinen ja uudemmissa FA = VO (Vehicle Order) tyyppinen. Taisi ZCS:stä loppua jossain kohtaa 2000-luvun alkua bitit kesken, joten se muutettiin. NCSExpert on tarkoitettu koodaukseen, ei ohjelmointiin, ja se toimii E-sarjan bemareissa (ja R-sarjan Mineissä). F-sarjan koodaukseen käytettävä softa on Esys. Ohjelmointi, jota tarvitaan mm moduleita vaihdettaessa, suoritetaan E-sarjassa käsittääkseni Progman ohjelmalla, kun taas F-sarjassa siihen tarkoitukseen on esim ISTA/P. Ongelmien diagnosointiin ja vikakoodien lukuun on omat softansa. NCSExpert ei ole tarkoitettu sellaiseen, eikä Progman eikä ISTA/P. ISTA/P:llä ei voi myöskään koodata, vain ohjelmoida. Jotain tehtaan retrofittauksia sillä voi tehdä mutta ei muuta. NCSExpert koodauksia varten tarvitset myös K+DCAN kaapelin, joka on siis USB-ODB kaapeli. ISTA:n kanssa voi käyttää myös ENET-kaapelia, joka on Ethernet-ODB kaapeli. NCSExpertillä voi siis sekä koodata modulien parametrejä että muokata autoon tallennettuja varustelistoja. Kun NCSExpert koodailut aloittaa, niin kannattaa käyttää expert-modea ja katsoa että asetuksissa on päällä ns MAN-tiedoston käyttö. Tämä yleensä ohjeistetaan NCSExpertin asennuspaketin mukana tulevissa ohjeissa. Lyhyesti sanottuna yksittäisen modulin parametrien muokkaaminen tapahtuu siten, että NCSExpert käynnistetään expert mode profiilissa. Tämän jälkeen luetaan autosta varustelista (ZCS/FA), minkä perusteella NCSExpert tietää mitä moduleita autosta pitäisi löytyä. Sitten valitaan luettava ECU (=moduli) ja luetaan sen parametrit, jotka tallentuvat ncsexper/WORK -hakemistoon fsw_psw.trc tiedostoon. Tämän tiedoston voi kopioida fsw_psw.man nimiseksi (man niinkuin manipuloitu) ja editoida sinne halutut muutokset. Tämän jälkeen NCSExpert komennetaan koodaamaan sama ECU, jolloin NCSExpert lukee parametrit .man tiedostosta ja kirjoittaa ne ECUun. That's it. Work hakemistossa on siis aina viimeksi luetun ECU:n trc tiedostot (niitä on muitakin kuin fsw-psw). Tässä on hyvä kädestä-pitäen ohje koodaukseen: http://codinge90.com/ncs-expert-basic-understanding/ Jos taas retrofittaat jotain alkuperäisvarusteita autoosi, niin mekaaniset muutokset ja sähkökytkennät tehtyäsi voit ensin lukea vanhan varustelistan, lisätä sinne lisäämäsi varusteen, ja sen tallettaa muokkaamasi varustelistan auton kaikkiin niihin moduleihin, joissa auto sitä pitää tallessa. Tämän jälkeen voit koodata auton _jokaisen_ modulin käyttäen tyhjää .man tiedostoa, jolloin NCSExpert käyttää varustelistan mukaisia parametreja. That's it. Muokattua varustelistaa ei ole pakko tallettaa autoon, mutta se kannattaa tehdä; muussa tapauksessa seuraavalla koodauskerralla todennäköisesti tulee poistaneeksi kyseisen varusteen autosta Tässä hyvä ohje FA-varustelistan muuttamiseen: http://codinge90.com/ncs-expert-how-to-modify-vo-vehicle-order/ ja tässä hyvä ohje ZCS-muotoisen varustelistan muuttamiseen: http://blog.uobdii.com/diy-coding-bmw-e46-zcs-module-via-ncs-expert/ Varustelista muuttui käsittääkseni joskus 2003 huitteilla ZCS:stä FA:ksi. Mulla oli '02 R50:ssä ZCS-tyyppinen, E90 taas on FA. Ilmeisesti E46:ssa on alkupää ZCS ja viimeiset vuodet FA, joten varmaan Mineissäkin on molempia. Toistetaan se disclaimer: en ole mikään guru enkä velho, vaan opetellut asiaa noiden yllämainittujen ohjeiden ja googlen perusteella. Jos sinulle siis tulee kysymyksiä, niin kysy ihmeessä; en kyllä lupaa että osaan vastata
  7. 4 points
    Igor

    R53 JCW -06

    Puolan uusiminen korjasi tuon käyntihäiriön, mutta lämpimänä käynnistyy edelleen vähän nihkeästi. Pikkuisen kun polkaisee startatessa kaasua, niin lähtee helpommin tulille. Hiukan myöhemmin käyntihäröjä ilmeni myös isommillla kierroksilla, ja logeissa näkyi että seokset heitteli miten sattuu. Suuttimien käyttöaste heilui 95% päällä, joten pistin isommat tilaukseen. Vanhoja 650cc suuttimia irrottaessa selvisi, että todennäköisempi syy seoksien heittelylle oli suuttimien kärkiä peittävä öljyinen tahmea mönjä. No, ainakaan nuo 1000cc:t ei lopu heti kesken, vaikka overkilliä ovatkin. Maksimi käyttöaste tipahti tuonne 65-67% nurkille. Vanhoja suuttimia peittänyt öljykerros oli todennäköisesti päätynyt sinne huohotusletku(je)n kautta, joten laittelin hyllyllä jo melko pitkään odotelleen oil catch canin pikaisesti paikalleen. Jos nyt säästyis nuo uudet suuttimet samalta käsittelyltä. Varmaan tarttee tuo lisääntyneen huohotuksen syykin jossain kohtaa hoitaa kuntoon... Tuolla setupilla kävin eilen dynossa (kiitokset TuplaPetelle!), ja alkuun vaikutti lukemien saaminen huonolta, kun kärry on vähän matalan puoleinen... tunkin paikkojen alle pienet lankut, niin ei ottanut enää mikään rulliin kiinni, mutta tietysti paino renkailla vähän keveni. Pitoa löytyi onneksi suihkepullosta suunnilleen riittävästi, ja pyöriltä mitattiin 169,1 kW (~227 hv) @ 6960rpm. Laskennalliseksi konetehoksi dyno antoi 197,7 kW, eli noin 265 hepoa. Kaippa tuo on ihan ok 220tkm ajetulle ja itse kadulla säädetylle härvelille.
  8. 4 points
    Hyvin toimi minispare-online,reilussa viikossa renkaat ja vanteet Ouluun
  9. 4 points
    skithund

    R53 ahtimen ääni

    Kun aikoinaan mun ex-R53:n vaihdettiin pienempi ahtimen rulla, niin hihnankiristin (tai siinä oleva kaasujousi) sanoi samassa remontissa sopimuksensa irti. Kävin hakemassa marmoritiskiltä uuden kiristimen ja vein pajalle. Kun hain valmiin auton seuraavana päivänä takaisin, oli asentajan terveiset muistaakseni seuraavat: "Oli sit vittu viimenen MINI mihin kosken". Et kai se on jotenkin ärsyttävää hommaa
  10. 4 points
    karvalakki

    Mini ei käynnisty, ei vikakoodeja

    Jes, vika oli polttoainepumpussa. Kiitos kaikille avusta!
  11. 3 points
    skithund

    Täyssähkö MINI

    Fully Charged showssa esiteltiin uusi tuotantoversio MINIn täyssähkö-biilistä. En ole vielä plärännyt joko löytyy suomihintoja, mutta briteissä auto on ilmeisesti hinnoiteltu edullisemmaksi kuin bensavastineet. Auton saa myös tilattua normivanteilla ja ilman keltaisia korostemuoveja.
  12. 3 points
    Igor

    Täyssähkö MINI

    Tuohan näyttää heti fiksummalta kun siitä on riisuttu kaikki räikeimmät "hei, olen sähkömopo" -koristeet. EDIT: Ja siitähän puuttuu myös se F56 Cooper S:n lerpattava alahuuli. Ilmankos se näyttää niin kivalta.
  13. 3 points
    Igor

    R50 sähkökummajaisia

    Tässä edullinen ja taatusti toimiva korjaussarja takalasinpyyhkimeen: https://orranje.co.uk/product/orranje-rear-wiper-delete Reilun seitsemän vuoden kokemuksella voin suositella tuota lämpimästi.
  14. 3 points
    Turbo 69

    O: R50 lisäjarruvalo

    Eiku Minimiehet on egologisia, vältetään turhan korjattavissa olevan tavaran haaskausta..
  15. 3 points
    Micke

    6-vaihteinen 5-vaihteisen tilalle?

    Tässä olisi vähän enemmän tietoa mitä kaikkea tuo muutos vaatii. https://web.archive.org/web/20150404150529/http://personal.stevens.edu/~jdunn/FixingtheWeakLink.pdf FixingtheWeakLink.pdf
  16. 3 points
    R56:n JCW-käsijarrukahva sopii myös R53:een. Ihan vaan vinkkinä.
  17. 3 points
    karvalakki

    R50 trifecta => ABS moduli vaihtoon?

    No niin, osa saapui ja asensin sen paikalleen. Sikäli pettymys etten päässyt ohjelmointihommiin ollenkaan, koska osa toimi plug'n'play Pumpussa oli yksi vikakoodi 64tkm kohdalta, kun jännite oli notkahtanut alle 9V. Ilmeisesti kolari, tai virtoja oli käytetty päällä tyhjällä akulla purkaamolla. Anyway, koodin poisto, ilmaus, ja kovaa ajoa. Nyt toivotaan että tämä toimii pitempään kuin koeajon Näin on käynyt itseasiassa ennenkin, kun vain valitsee sopivan ikäisen osan: softat ovat taaksepäin yhteensopivia joten ohjelmointia ei aina tarvitse. Koodaus on kyllä usein paikallaan, ja varmaan pitää tämäkin varmuuden vuoksi koodata oman auton varustelistan mukaan siltä varalta että siellä on joku merkittävä parametri. Uuden modulin olisi saanut vain merkkarilta. Saksassa hinta oli 700eur, asennettuna Suomessa varmaan tonnin hujakoilla. Purkaamolla osa maksoi 85eur ja sisälsi pumpunkin (Saksasta uusi 2000eur). Lisäksi tarvittiin parin tunnin askartelu.
  18. 3 points
    karvalakki

    Vikakoodin lukija

    K+DCAN kaapeli eBaysta ja läppäriin INPA & DIS tai ISTA/D. Koodauksiin NCSExpert. Ehdottamasti paras vaihtoehto.
  19. 3 points
    https://www.bmw.fi/fi/footer/sähköiset-palvelut/elektroninen-osaluettelo.html Tuosta linkistä "elektroninen osaluettelo" ja ohjeen vastaisesti käyttäjätunnus: eu444444 ja salasana: minietk1. Lisäksi tarvitset VIN 7 viimeistä merkkiä. Ponnahdusikkunat (tjsp?) pitää sallia. Noilla tunnareilla avautuu Minin varaosakatalogi ja varusteluettelo löytyy kohdasta "options" .
  20. 3 points
    Ampuja

    Mini tulee taloon / Gen1 vs. Gen2

    Nyt se sitten tapahtui. Mini tuli taloon! Kauan sitä etsittiin ja vähän siinä ehti jo turhautumaankin. Tarjonta kun ei ole kovinkaan laaja (johtuen rajauksesta, jonka autolle asetimme). Kolme yksilöä käytiin tätä ennen koeajamassa. Neljäs koeajo johti sitten kauppoihin. Rajasimme auton etsinnän siten, että vaihtoehtona oli vain ja ainoastaan vuosimallin 2005-2006 Cooper mallit. Auto löytyi autoliikkeestä ja on vm.2006 Cooper. Mittarissa oli ostohetkellä 133tkm. Auto on Suomi-auto ja tullut Metro-auton myyntirivistöön 31.03.2006 ja myyty ensimmäiselle omistajalleen 27.04.2007. Ensimmäisenä omistajana ollut naishenkilö, on omistanut auton 12.06.2017 saakka. Tämän jälkeen auto on ollut yhdessä osoitteessa, kahdella eri omistajalla. Kunnes tämä päätyi autoliikkeeseen, josta auton ostimme. Toiveissamme oli, että auto olisi vakionopeudensäätimellä varustettu, mutta tästä vaatimuksesta kuitenkin tingittiin. Tämä on siinä määrin harvinainen varuste ja koska kaikki muu kuitenkin natsasi, niin päätimme tehdä kaupat. Oikeastaan rouva päätti tehdä kaupat, sillä tämä oli ensisijaisesti hänen proggiksensa (kaksi klassikko Miniä joskus omistaneena). Minillä on nyt viikko ajettu ja todettu, että onhan tämä aivan fantastinen ajaa. Huoltoa ja harrastamista on luvassa. Toisessa ovessa on vähän sanomista ja tästä saa maalari urakana tämän kesän aikana. Alkuperäinen soitin saa väistyä ja tilalle asennetaan liitettävyydeltään vähän parempi. Kesärenkaiden mukana tulleet alumiinivanteet, ovat samanlaiset kuin talvivanteet. Näiden tilalle hankitaan jotkin valkoiset vanteet. Jatketaan siltä osin tätä sivivalkoista teemaa. Alla olevat kuvat löytyvät suurempana osoitteesta https://motorsport.kuvat.fi/kuvat/kulkimet/mini2/ Tämä motorsport.kuvat.fi ja kuvaaminen on minun proggikseni.
  21. 3 points
    Bcd

    Mini r53 low.

    No kai sitä voisi ruveta pitämään projekti-topikkia kun ei ole ennen tehtyä sellaista. Ostin syyskuussa tuusulasta cooper s 163hv -03. Ihastuin autoon heti koeajolla ja mietin päivän verran ostopäätöstä, koska tilat ei ole kummoiset. Onneksi muijalla on isompi auto. Taloudessamme on ollut viimeiset 5 vuotta vain bemareita. Tarkoitus olisi talven aikana madaltaa autoa (ehkä jopa hommata pussit) ja hommata kivemmat vanteet. Kai sitä moottoria voisi myös hieman piristää. Älkää ihmetelkö jos välillä tulee pidempiä välejä, ettei auto ole edennyt. Tallini lähti alta kesällä ja työt vaihtuvat, mutta kyllä sitä kerkee tekemään Ensimmäisen viikon aikana tuli laitettua aux kaapeli. Hommahan vaati vähän enemmän tossa beckerin soittimessa kuin ajattelin. Jouduin kolvaamaan aux-kaapelin cd:en tulo piuhoihin. Onneksi soittimesta saa itse painettua aux on päälle Tuli myös kokeiltua miltä auto näyttää kun kromeja maalaa kumimaalilla mustaksi ja totesin, että täytyy talven aikana viedä auto teipparille. Samalla ajettelin etulasien tummennus mahdollisimman samanlaisiksi kuin takalasit. Eilen 24.10 tuli tehtyä huolto (tulpat, suodattimet ja öljyt). Poistin myös takalasin pyyhkijän ja noi heijastimet takapuskurista . Kuvaa ei tullut otettua niistä jälkeen.
  22. 3 points
    timot

    Uusi Mini tuli jälleen taloon.

    Nyt tuli kolmas Mini taloon, Mini Countryman S , Paceman S ja Cooper. Tämä tuntuu jo sairaudelta keräillä näitä. Se Paceman on uusin hankinta.
  23. 3 points
    imperial

    Etupään laakerit

    Tähän piti palata. Jos ketään kiinnostaa - alla tehtaan tiedote asiasta:
  24. 2 points
    johansson

    O: R50 lisäjarruvalo

    No nimenomaan Sehän tulikin Karvalakin ohjeilla kuntoon, silkkaa säästöä tämäkin päivä.
  25. 2 points
    timot

    Taka Jarru levyt

    Se nätti homma vaihtaa Miniin levyt ja palat, mutta mielellään (melkein pakko) olla se erikoistyökalu jolla saa männän sisään nätisti.
  26. 2 points
    karvalakki

    R50/R53 himmeät Xenon valot ...

    Ihmettelin, kun uusimmassa hankinnassa xenon valot olivat älyttömän himmeät. Polttimot selvästi paloivat, mutta tallin seinään ei syntynyt minkäänlaista kuviota, niin himmeät valot olivat. Vinkki: syy löytyi väärin asennetuista polttimoista! Asiaa tutkiskellessani huomasin, että polttimon voi asentaa umpioon noin 97 tavalla väärin, ja yhdellä tavalla oikein. Oikein asennetuilla polttimoilla valoista tuli mallikelpoiset! Polttimon oikea asennus: Polttimon asennuksessa täytyy huomioida, että polttimo, kaulus, sytytin ja johto kytketään juuri oikeaan asentoon ja oikeassa järjestyksessä. Siis: - laita polttimo ensin umpioon oikeaan asentoon. Tässä vaiheessa kaulus ja sytytin vielä pöydällä. Polttimolle löytyy tukeva asento, muistaakseni niin, että se polttimon pykälä on ylöspäin. Huomaa, että se ei mitenkään napsahda kiinni sinne eikä pysy siellä itsekseen vielä tässä vaiheessa. - Pitele polttimoa paikallaan ja laita kaulus polttimon päälle; tarvitaan kaksi kättä (muttei black'n'dekker). Laita kaulus oikeaan asentoon; sitä pitää kiertää n 30-astetta kiinni-päin, jotta se loksahtaa lukkoon, ja oikeassa asennossa kauluksessa oleva liitin jää lukittumisasennossa alaspäin. Huom: olisi paljon helpompaa laittaa polttimo kaulukseen irrallisena, mutta silloin polttimo ei enää mene oikeaan asentoon umpioon! - nyt laita sytytin paikalleen. Sama juttu kuin kauluksessa, eli 30-astetta kiinni-päin lukitsee sytyttimen kaulukseen ja oikeassa asennossa lukittuneena sytyttimen suora sivu on alaspäin. Huom: olisi paljon helpompaa laittaa sytytin kiinni irralliseen kaulukseen, mutta silloin kaulus ei mene enää oikeaan asentoon polttimon päälle! - viimeiseksi laita johto paikalleen. Tämä todellakin täytyy laittaa viimeiseksi, vaikka se olisi helpompi tehdä ennen sytyttimen kiinnittämistä. Tämä siitä syystä, että liittimen työntäminen sytyttimeen kiertää sytyttimessä olevaa lukitusrengasta ja kiinnittää sytyttimien loppullisesti. Jos johdon änkeää kiinni irralliseen sytyttimeen niin sytytin ei enää mene oikeaan asentoon kaulukseen! Vastaavasti polttimon oikea irroitus: - irroita ensi johto; tämä vapauttaa myös sytyttimen lukituksen - kierrä sitten sytytintä auki päin 30-astetta ja irroita. - kierrä sitten kaulusta 30-astetta ja irroita; varo ettei polttimo tipu lattialle.
  27. 2 points
    Khato

    R53 rosteripakoputket

    Samaa mieltä. Itsellä Milltekin cat back ilman sitä keskivaimenninta ja sisäänajon jälkeen se on mukavan hiljainen. Uutena piti toki melkoista melua.
  28. 2 points
    Micke

    R53 rosteripakoputket

    Itselläni on kiinni Simonsin putkisto. Se on aika hiljainen, muistaakseni 3000rpm kohdalla vain 85db. Sen jälkeen on laitettu vielä Janspeedin pakosarja ja jopa ilman kattia oli alle 90db mutta 4000rpm jälkeen rupee tapahtumaan.
  29. 2 points
    Igor

    R53 rosteripakoputket

    GP:n takapenkillä äänet tuskin häiritsee?
  30. 2 points
    Igor

    R53 JCW -06

    Takapenkin panther black -eläinkuosi ei nyt sitten enää mätsännyt noiden etupenkkien kanssa, joten asialle tartti tehrä jotain. Päädyin nakkaamaan koko takapenkin pihalle. Suurinpiirtein ainoa syy penkin olemassaololle on ollut se, ettei tavaratilassa olevat kamat lennä pitkin matkustamoa, jos joutuu tallaamaan jarrupolkimen yllättäen pohjaan. Eli takapenkin selkänojan tilalle pitää laittaa kunnollinen verkko pysäyttämään tavarat, jos auto niiden ympärillä yhtäkkiä pysähtyy. Takapaksin äänieristys vaati penkin poistuttua huomiota, että metelin määrä pysyy jatkossakin edes jossain määrin siedettävänä. Takapenkki kun on kuitenkin hiukan vaimentanut takaa kantautuvia ääniä. Takapenkki kaikkine kiinnikkeineen, turvavöineen ja hattuhyllyineen poistui vaa'an kautta, ja painoa lähti yhteensä 22kg. Tavoitteena ei ollut laihdutuskuuri, vaan halusin selvittää kuinka paljon äänieristettä sinne kehtaa tunkea ennen kuin mennään painossa plussan puolelle. Aika paljon siis. Motonetistä kannoin tallille noin 15 kilon verran STP:n butyylimattoa yms. äänieristekamaa, josta noin puolet päätyi tuonne Miniin. Siellä oli jo ennestään lattiassa muutama kilo Dynamat SuperLitea, mutta kyllä tuo silti vahvasti kevennyksen puolelle menee... Hiukan painoa tulee toki myös siitä tavaraverkosta kiinnikkeineen ja istuinosan paikalle tulevasta verhoilusta yms. Alla kuva vaimennusmateriaalista syntyneestä tilkkutäkistä. Kajarien aukoista pääsi liimaamaan jonkun verran äänieristemattoa lokasuojien päälle myös tuonne piiloon jäävälle puolelle. Kaiuttimien taakse tuli butyylimaton päälle vielä tuollaista huokoista akustointimattoa (STP Splen). En ole ihan varma mihin se siellä vaikuttaa, mutta sellaista joku hifisti suositteli.
  31. 2 points
    Igor

    R53 JCW -06

    Kärry pääsi lokakuussa sisätiloihin talvea pakoon, vaikkei tässä kovin kummoista talvea ole ollutkaan. Viime kesän ajelut meni lopulta ilman isompia murheita. Öljyä tuntuu menevän edelleen mukavaan tahtiin, eikä sitä kuitenkaan päädy ihan hirveästi tuonne öljynkeräyssäiliöön. Ilmeisesti sitä poistuu palamalla enemmän sylinterien seinämistä kuin huohotuksen kautta. Black Friday -tarjouksesta nappasin RVS-satsit aika sopivaan hintaan, ja ajattelin tehdä käsittelyt koneeseen keväällä ajokauden alkajaisiksi. Saas nähdä saako sillä tekohengitettyä tuota yhtään. Männänrengasjumppa on joka tapauksessa edessä jossain vaiheessa. Keräyssäiliön siirsin venakopan vierestä viileämpään paikkaan ABS/DSC -pömpelin viereen, ja sen jälkeen sinne alkoi kertymään (tiivistymään) myös veden ja etanolin sekoitusta. Kesällä tehtiin Minillä pieni road trip etelänaapuriin Pärnuun ja Tarttoon. Alkukesästä tein tuota reissua silmällä pitäen koneeseen bensasäädöt, kun Virosta ei etanolia saa. Mutta lopulta reissusta selvisikin ottamalla Helsingissä tankin täyteen viinaa, ja tankkaamalla kymmenen litraa bensaa sekaan Pärnussa. Viro on lyhyiden etäisyyksien maa. No, onpahan säädöt valmiina ensi kesän IMM-reissua varten. Radallakin tuli käytyä muutamaan otteeseen, ja tietenkin myös MCFF:n ratapäivillä Ahvenistolla. Kannattaa käydä tsekkaamassa kuvat tapahtumasta clubin nettisivuilta: https://www.mcff.net/syysratapaiva-2019-ahvenisto-galleria/ Alastarossa siirrytiin uusitun asvaltin myötä ajamaan autoillakin ns. mopolenkki, eli viimeinen kurvi mennään hieman eri reittiä kuin aikaisemmin. Tuo lisää kierrosaikaan ilmeisesti joitain sekunteja, joten vertailua vanhoihin aikoihin on vaikea tehdä. Suoranopeudet oli logien mukaan kuitenkin kovempia kuin aikaisemmin, joten jossain on tapahtunut jotain kehitystä. Paras kierrosaika oli 1:37,22, joka on n. 2,7sek hitaampi kuin aikaisempi personal best lyhyemmällä lenkillä. Alla kyseinen kierros videon muodossa. https://youtu.be/2_pucMjfzfM
  32. 2 points
    karvalakki

    R56 nokkahihna reistailee

    Tämä alkaa lähentelemään rikollista hutilointia.
  33. 2 points
    Turbo 69

    OSTETTU: HS4 kaasutin, kotelo ja kaula

    Tässä erittäin hyvä malli siihen, kun on jotain ostettu. Aina kannattas ilmoittaa,kun on jonkun saanu ostettua/myytyä.
  34. 2 points
    Sähköjänis

    NCSExpert koodauksesta ...

    Itse itselleni vastaten, nämähän meni juuri em. asetuksilla kun ne vaan osasi tallentaa oikein; yritin koko auton kooditiedostoilla edestakaisin mutta sehän piti tehdä ECU kerrallaan, eli EMS:ään CRUISE_CONTROL aktiv ja BC:hen MIT_MFL aktiv ja hoplaa, napit heräsivät. Kiitos!
  35. 2 points
    minorv8

    Kannen tiivisteen vaihto SPi

    Mulla pleksilevy jossa reikä. Se vaseliinilla kanteen kiinni. Vettä lääkeruiskulla kunnes palotila on täynnä. Jos iso palotila niin 20 ml, pienille 5 ja 10 ml.
  36. 2 points
    johnny

    Jarruvalot jää palamaan

    .. ja diodit. sellainen sieltä ilmeisesti myös pamahtaa. tässä joku linkki
  37. 2 points
    Aki

    -93 cooperin kulku ongelma

    Mulla on spi mpi yhteensopiva testeri.
  38. 2 points
    Mini1380

    -93 cooperin kulku ongelma

    Turussa Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkisellä on muistaakseni SPi Miniin sopiva Snap-On:in testeri ja ohjelmistot.
  39. 2 points
    Aki

    -93 cooperin kulku ongelma

    Imusarjasta eculle menevä alipaineletku viallinen. Kulmaliitos imusarjan päästä yleensä hapero.
  40. 2 points
    karvalakki

    Cooper s ikkuna nousee hitaasti

    Unf...ingbelievable. Maadoitushan se. Vedin johdon moottorin kiinnityspultilta akun miinusnapaan ja pyyhkimet sen kuin huiskuttaa. Nolla euroa ja 30min näpertelyä vs 250€ uudesta moottorista ja 4.5h x 130€/h asennuksesta. Syvä kumarrus ja hatun nosto, teille, oi Suuri Guru. Kiitos ja ylistys, olkoon elämä teille lempeä ja rouva suosiollinen. Siunattakoon teitä runsaalla joukolla lapsenlapsia, lämpimillä kesäpäivillä ja ansaittulla taivaspaikalla!
  41. 2 points
    tailke

    O: minin osia

    Lisää kuvia vaikka tampesterin Metromies kyllä ymmärsi jutun.
  42. 2 points
    ZepeteuZ

    Projekti Papu

    Itse puhalsin Motonetista ostamallani puhalluspistoolilla ja Laspekilta tilaamallani lasimurskalla.Murska on huomattavasti tehokkaampi kuin lasikuula. Kannua parempi vaihtoehto on pelkkä pistooli josta lähtee letku suoraan säkkiin. Huomioitavaa on se että kompurassa pitää olla jerkkua ja välissä oltava ehdottomasti kosteuden eroitin. Kaikkia noita saa yllämainitusta puulaakista. Taitaa ainakin IKH:lta saada murskaakin.Soodan voi unohtaa,vaatii aina pesun jotta soodakalvo poistuisi. Eikä se poista ruostetta,vain maalin. Kaikki osat olisi suositeltavaa irroittaa jotta lopputulos tyydyttäisi.Koloja riittää joka puolella. Ei varmasti olisi paha rasti teettää ko.puhallus/maalaus alan toimijalla. Esim.Tampereella olis ollut n.50€/h työ kuin työ + aineet harrasteautoihin erikoistuneessa pajassa. Itse olen halunnut tehdä mahdollisimman paljon itse kun tällaisen harrastuksen on valinnut.
  43. 2 points
    johnny

    cooper -02

    ja sitten vielä joku visio.. eli vaikka kuva on hieman eri nii lippa on samalla paikalla, mä vaan tein sille sen takapalan ja laitoin jotain random "tarroja", siistin vähän kiinnitysrautaa. ehkei siitä takapalasta tarvitse ihan noin isoa tehdä muttamutta.. pahvilla täytyy sitten hakea se sopiva koko.
  44. 2 points
    skithund

    Foorumin päivitys ja muutto

    Eli sun arvonimeks pitänee vaihtaa Superlahjoittaja
  45. 2 points
    Tämä lienee useimmille harrastajille jo tuttu juttu, mutta muistutellaan silti... Kannattaa tarkkailla myös tota kuvan alipaineletkua (nro 13). Sitä ei oikein näe ilman että irrottaa välijäähyn, ja silloinkin vain kurkkimalla imusarjan putkien välistä. Menee siis imusarjasta bensanpaineen säätimeen, ja kumin kovetessa saattaa irrota kummasta päästä tahansa. Seurauksena kone käy täyskaasulla liian laihalla. Ajossa sitä ei huomaa ennen kuin on liian myöhäistä. Omaani pistin varmuuden vuoksi nippusiteet kiristämään liitoksia.
  46. 2 points
    "Täysin alkuperäinen yksilö"
  47. 2 points
    Taky

    AirBagin valo

    No niin Airbag merkkivalo sammutettu.... Purkuautosta hakittu MSR4 moduli ja vaihdettu orggiksen tilalle, INPA;lla koodattu autolle tiettäväksi ja poistettu vikakoodit. Koodaukset asiantuntijan toimesta etänä sivusta seuraanneena - muutama minuutti meni koko hommaan. Koodauksessa ei tavitse Minissä VIN purkkiin kirjottaa kuten BMW:ssä , sen vain kerrotaan autolle näkyväksi.
  48. 2 points
    Igor

    F5X ECU piristystä

    Vastaavia löytyy myös muilta valmistajilta, kuten Bytetronik: https://www.bytetronik.com/services/f-series-ecu-tuning/ R53:een saa Bytetronikilta kustomoidun etäohjelmoinnin, mutta se vaatii että autoon asennetaan laajakaista-lambda ja lähetetään logit määritellyistä ajosykleistä. Sitä en tiedä onko heidän F-sarjan ohjelmoinnit mallia purkki vai kustom. Mulla on R53:ssa Bytetronikin FullAccess, jolla olen tehnyt ohjelmoinnit ihan itse kustomoiden. Yllättävän vähän olen saanut sillä mitään hajalle. :D
  49. 2 points
    Igor

    Mikä hihnapyörä soi?

    R56:een on laitettu tehtaalla ihan eri viat. :D
  50. 2 points
    Juge

    Miten Countryman nostetaan?

    Siitä renkaiden ihan välittömässä läheisyydessä on tunkalle paikat. Ne on yleensä kerrottu myös ohjekirjassa. Ihan tavallisella, noin parin kymmenen euron tunkalla on pärjännyt. Tosin, kun noita hommia tekee vähänkin useammin niin olisi varmaan hyvä satsata noin satasen hallitunkkaan jolloin ite tunkan laatu on vähän toista luokkaa kuin noissa parin kympin tunkissa. Ite oon ainakin niistä aina nostellut eikä ikään ole ollut ongelmia. Toinen vaihtoehto on ajaa Countrymani ristiriipuntaan tarpeeksi ison ojan päälle...:
×
×
  • Create New...