Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 19/11/13 in all areas

  1. Igor

    R53 JCW -06

    Tämä keväthuolto pikkuisen venähti, mutta alkaisi nyt viimein olla pulkassa. Ensi viikolla leimalle, sopivasti ennen Säkylän varjomiittiä Listalla oli tämmöisiä: - pyöränkoteloiden äänieristystä (STP bitumi- ja raskasmattoa) - alustan säätöä muutaman millin ylöspäin - R56:n alumiiniset takatukivarret - uudet säädettävät poikittaiset alatukivarret (Hardrace) - säädettävä takavakaaja (Whiteline) - säädettävät koiranluut taakse (Whiteline) - takajarrupalat (EBC Redstuff) - imusarjan ym. alumiinitorvien siivous valupurskeista - imukanavien putsaus öljytöhnästä/karstasta - jämäkämpi bypass-venttiili (Rooster Racing) - ahtimen öljyjen vaihto + RVS T3 - ahtimen rullan vaihto -17% -> -15% (Kavs) - imusarjan PTFE-tiiviste (Orranje) - isompi kaasuläppä (BMW) + imuputken laipan porttaus samaan kokoon - kampiakselin asentoanturi - lämmönvaihdin - vaihteensiirtimen muovikuutio/liukuholkki - etupyörien laakerit + pinnapulttien siirto vanhoista navoista - jarrunesteet (Motul RBF600) - ohjaustehostimen säiliön korkin tiiviste + uudet nesteet - JCW ilmaboksin takatiiviste - ilmanputsarin (ITG) pesu & öljyäminen - syylärin flektin etuvastus - syyläri (Mishimoto) + letkut + nesteet - satunnaisia letkuja, tiivisteitä ja klemmareita - vanhojen osien puhtaaksi rapsuttelua, kahvin keittoa, vitutusta ja yleistä häröilyä
    8 points
  2. Heppu

    R53 JCW -04 ostoaikeissa

    Moro kaikille tutuille ja tuntemattomille! En ole vuosiin tällä foorumilla käynyt ja mukava nähdä että perustamani foorumi on vielä olemassa. Ja mikä kaikkein hienointa löysin tästä viesti ketjusta vanha minini. Eli olen tämän works:n ensi omistaja. Muistan kun sen rekisteröintiä väännettiin muutama kuukausi Laakkosella. Tämä autohan oli ensimmäinen, joka muutoskatsastettiin works:n sarjalle. Itsellä ei ole tallessa tästä autosta kuin hienoja muistoja ja joitain satoja kuvia viime vuosikymmeneltä.
    6 points
  3. Igor

    R53 JCW -06

    Niistä omista taidoista ja välineistä kun oli puhetta... Jenkkifoorumille joku kirjoitteli keväällä, että bemarin noin parissa tusinassa mallissa (ja joissain Rolls Royseissa) käytetty kaasuläppä olis täysin bolt-on R53:een, ja ahtojakin tulisi lisää. No ei se ihan bolt-on ollut. Kiinnityspulttien reikiä joutui kaasuläpästä vähän poralla avartamaan. Pylväskone olis ehkä ollut kätevä tässä hommassa. Mutta meni se noinkin. Ja oli kerrankin WD-40:lle käyttöä. Kaasuläppä löytyi ebayn kautta käytettynä Liettuasta, maksoi 23€ posteineen. Vaihdelaatikossa kiinni olevalle tukiraudalle joutui myös näyttämään sähkötyökalua. Toi on siis halkaisijaltaan 6mm isompi kuin R53:n vakio. Imuputken päässä ei ole pakko tehdä mitään muutoksia, mutta koska laipan reikä oli kolmisen milliä pienempi kuin tämä "uusi" isompi läppä, niin näytin sille vähän dremeliä. Ilmaboksilta tuleva kumitötterö sopi tuohon päälle pienen hikoilun, rasvaamisen ja vesihauteessa lämmittämisen jälkeen. Hommasin varmuuden vuoksi uuden tötterönkin varalle, jos vanha olisi ollut operaatioon turhan hapero, mutta hyvin se kesti. Sähköjen puolesta toi on kirjaimellisesti plug'n'play.
    5 points
  4. tailke

    Morris Mini 850

    Vähän päivitystä: Melkein tallissa ja sitten tallissa, vähän ylimääräistä roinaa pois tieltä ja osia paikalleen. Ensin vartaassa ja sitten varmaan pukkien päällä.
    5 points
  5. Esko

    N14 imukanavien puhdistus.

    Tuossa pari kuvaa viimeisimmästä tehdystä puhalluksesta N14 koneisesta. Karstaa löytyi jo kunnon kerros venttiilien päältä ja oli myös alkanut kertyä imukanavien seinille.
    4 points
  6. Igor

    R53 JCW -06

    Puskuri kiinni, renkaat alle, vaahdot päälle ja leimalle. Huomenna vielä ohjauskulmien säätöön, ja perjantaina kohti Säkylää.
    4 points
  7. Muutama perusjuttu NCSExpert koodauksesta. Mutta ihan ensimmäiseksi disclaimer: en ole mikään koodausvelho, kaikki mitä kirjoittelen on täysin amatööripohjalta kysyvä-ei-tieltä-eksy ja päätä-puuhun-hakkaamalla -perusteilla opittua/kuviteltua. Voi mennä siis pahasti metsäänkin. Ihan perusteita: autossa on koko joukko moduleita, joilla on oma vastuualueensa. Nämä modulit ovat ikäänkuin pieniä tietokoneita, jotka tarvitsevat ohjelmakoodin, jotta ne osaavat tehdä mitään, ja monesti ohjelmakoodin tekemisiin voidaan vaikuttaa parametreillä. Kun BMW:llä puhutaan ohjelmoinnista (= programming), niin tarkoitetaan perusohjelman uploadaamista tyhjään = uuteen moduliin tai vanhan modulin perussoftan päivittämistä uusimpaan versioon. Koodaamisella taas tarkotetaan modulien softan asetusten = parametrien säätämistä. Jokaisella modulilla on siis omat softansa ja omat parametrinsa. Lisäksi autoon on yleensä pariin moduliin talletettu koko auton varustelista, mikä on kätevää, koska se silloin seuraa auton mukana. Ja se on tosiaan talletettu pariin kolmeen moduliin, jotta se ei katoaisi jos joku moduli sattuu kärähtämään. Auto sinänsä ei tee kyseisellä varustelistalla yhtään mitään. Sitä vain käytetään ohjelmoinnissa ja koodauksessa huollossa/harrastajalla. Varustelista on vanhemmissa autoissa ZCS-tyyppinen ja uudemmissa FA = VO (Vehicle Order) tyyppinen. Taisi ZCS:stä loppua jossain kohtaa 2000-luvun alkua bitit kesken, joten se muutettiin. NCSExpert on tarkoitettu koodaukseen, ei ohjelmointiin, ja se toimii E-sarjan bemareissa (ja R-sarjan Mineissä). F-sarjan koodaukseen käytettävä softa on Esys. Ohjelmointi, jota tarvitaan mm moduleita vaihdettaessa, suoritetaan E-sarjassa käsittääkseni Progman ohjelmalla, kun taas F-sarjassa siihen tarkoitukseen on esim ISTA/P. Ongelmien diagnosointiin ja vikakoodien lukuun on omat softansa. NCSExpert ei ole tarkoitettu sellaiseen, eikä Progman eikä ISTA/P. ISTA/P:llä ei voi myöskään koodata, vain ohjelmoida. Jotain tehtaan retrofittauksia sillä voi tehdä mutta ei muuta. NCSExpert koodauksia varten tarvitset myös K+DCAN kaapelin, joka on siis USB-ODB kaapeli. ISTA:n kanssa voi käyttää myös ENET-kaapelia, joka on Ethernet-ODB kaapeli. NCSExpertillä voi siis sekä koodata modulien parametrejä että muokata autoon tallennettuja varustelistoja. Kun NCSExpert koodailut aloittaa, niin kannattaa käyttää expert-modea ja katsoa että asetuksissa on päällä ns MAN-tiedoston käyttö. Tämä yleensä ohjeistetaan NCSExpertin asennuspaketin mukana tulevissa ohjeissa. Lyhyesti sanottuna yksittäisen modulin parametrien muokkaaminen tapahtuu siten, että NCSExpert käynnistetään expert mode profiilissa. Tämän jälkeen luetaan autosta varustelista (ZCS/FA), minkä perusteella NCSExpert tietää mitä moduleita autosta pitäisi löytyä. Sitten valitaan luettava ECU (=moduli) ja luetaan sen parametrit, jotka tallentuvat ncsexper/WORK -hakemistoon fsw_psw.trc tiedostoon. Tämän tiedoston voi kopioida fsw_psw.man nimiseksi (man niinkuin manipuloitu) ja editoida sinne halutut muutokset. Tämän jälkeen NCSExpert komennetaan koodaamaan sama ECU, jolloin NCSExpert lukee parametrit .man tiedostosta ja kirjoittaa ne ECUun. That's it. Work hakemistossa on siis aina viimeksi luetun ECU:n trc tiedostot (niitä on muitakin kuin fsw-psw). Tässä on hyvä kädestä-pitäen ohje koodaukseen: http://codinge90.com/ncs-expert-basic-understanding/ Jos taas retrofittaat jotain alkuperäisvarusteita autoosi, niin mekaaniset muutokset ja sähkökytkennät tehtyäsi voit ensin lukea vanhan varustelistan, lisätä sinne lisäämäsi varusteen, ja sen tallettaa muokkaamasi varustelistan auton kaikkiin niihin moduleihin, joissa auto sitä pitää tallessa. Tämän jälkeen voit koodata auton _jokaisen_ modulin käyttäen tyhjää .man tiedostoa, jolloin NCSExpert käyttää varustelistan mukaisia parametreja. That's it. Muokattua varustelistaa ei ole pakko tallettaa autoon, mutta se kannattaa tehdä; muussa tapauksessa seuraavalla koodauskerralla todennäköisesti tulee poistaneeksi kyseisen varusteen autosta Tässä hyvä ohje FA-varustelistan muuttamiseen: http://codinge90.com/ncs-expert-how-to-modify-vo-vehicle-order/ ja tässä hyvä ohje ZCS-muotoisen varustelistan muuttamiseen: http://blog.uobdii.com/diy-coding-bmw-e46-zcs-module-via-ncs-expert/ Varustelista muuttui käsittääkseni joskus 2003 huitteilla ZCS:stä FA:ksi. Mulla oli '02 R50:ssä ZCS-tyyppinen, E90 taas on FA. Ilmeisesti E46:ssa on alkupää ZCS ja viimeiset vuodet FA, joten varmaan Mineissäkin on molempia. Toistetaan se disclaimer: en ole mikään guru enkä velho, vaan opetellut asiaa noiden yllämainittujen ohjeiden ja googlen perusteella. Jos sinulle siis tulee kysymyksiä, niin kysy ihmeessä; en kyllä lupaa että osaan vastata
    4 points
  8. A Cooper

    Projekti Papu

    Papun työlista on valmiina alkavalle keväälle. Noin 10 kohdan ohjelma on listattuna uuden kojelaudan asennuksesta valojen tarkistamiseen ja vaihteensiirtäjän tiivisteen vaihtoon. Seuraava projekti ei ole Mini, joten siitä ehkä muualla enemmän. Kansainvälisiltä foorumeilta löytyi kyseisen auton rakentelijaporukka, joten sieltä saa tietoja.
    4 points
  9. holkki

    R55 2010 P2845 ja P0015

    No niin, kävin auttamassa Mini-harrastajaa ongelman kanssa, ista d lukemaan, ja yllätys! "Modulikuusessa FRM punaisena, "ecu not responsing". Näytti myös faulteja muissa moduleissa vaan ei päässyt lukemaan, kun tuo FRM jyräsi omat ongelmat tauluun. Kirjoittelen tätä sen vuoksi, jotta kun aikasemmin on tullut tuo kyseinen näkymä Istaan, tietää se ongelmia! Nimittäin menee FRM kyykkyyn! Vaihtoehdot on ostaa Marmorilta uusi moduli ja asennuksen yhteydessä ohjelmoida se ko.auton tiedoilla. Toinen vaihtoehto on etsiä vanhalle yksikölle korjaaja. Kyseinen vaiva on tuttu bemari-harrastajille, E-sarjan bemujen vaiva. No, mulle on tosiaan tullut vastaan tämä aikaisemmin ja tiedä ko.ongelmaan ratkaisun, Jakiltech tuusulassa. Empä tahtoisi täällä mainostella, mitään sidettä ko.yritykseen ei tosiaan ole, mutta kun keskiviikko iltana FRM kyykkäsi, kaveri ajoi valtakunnan sisärajan yli pääkaupungille töihin, toimitti purkin Jakiltechiin ja toi torstaina tullessaan mulle, ei purkin korjaus voisi juuri paremmin hoitua! Tietenkin harmitti "kuumaelmon" puolesta ylimääräinen rahan meno, mutta kun korjauksesta selviää 120€ , ei voi pitää pahana! Joo, kuulemma hajoaa usein juuri vikakoodien luvun tai akun vaihton yhteydessä...ihan vaan tiedoksi foorumin väelle , jos näin sattuu käymään....ai joo, alkuperäinen vika Istalla luettuna näytti pakonokan actuatorin(vanos) ongelmaa, pakonokka ei pysy halutussa asteluvussa...
    4 points
  10. Igor

    R53 JCW -06

    Viime suvena Wilbon onnistui haalimaan maailmalta tänne pohjolan perukoille suhteellisen harvinaiset JCW Sparco -penkit. Olin jo pidempään kuolannut sellaisten perään, mutta niitä näkyy myynnissä lähinnä Briteissä sivuhuomautuksella "collection only", ja sielläkin melko harvoin. Ebayssä on roikkunut myynnissä yhdet nahkaiset ja yhdet kankaiset jo kohta kaksi vuotta, mutta hinta on sellainen, että myyjä ei selvästikään halua päästä penkeistä eroon. Eli kauaa ei tarvinnut miettiä, kun Wilbon ilmoitti että jakkarat olis kaupan. Mahtuivat muuten hienosti Minin kyytiin. Näitä Sparcoja on saanut joskus muinoin tilattua R50/R53:een tehtaalta lisävarusteena sekä marmoritiskiltä jälkiasennuksena, ilmeisesti ainakin siihen asti kun sivubägilliset Recarot (jotka on GP:ssä vakiona) tuli tarjolle joskus faceliftin tienoilla. Penkki on käytännössä Sparco Milano, mutta hieman eri verhoilulla. Tarjolla on ollut kangas-, nahka- ja alcantaraverhoillut versiot. Nämä kangasverhoillut yksilöt on pohjasta löytyneiden Sparcon quality check -tarrojen perusteella tehty vuodenvaihteessa 2003/2004, ja siihen nähden kuskin penkin sivutuet oli kuluneet jopa yllättävän vähän. Roudasin kuskin penkin kuitenkin verhoomoon alkuperäisen ryhdin palauttamiseksi. Siellä selvisi että selkänojan sivutukeen oli jo kertaalleen vaihdettu yksi pala kangasta, mikä selittää vähäisen kuluman. Se ei tarkemmin syynäten ole ihan samaa kuosia kuin muu penkki, mutta koska alkuperäistä vastaavan kankaan löytäminen osoittautui turhan haastavaksi, se sai jatkaa toistaiseksi palvelustaan. Sivutuen kuluneet ompeleet ja painuneet pehmusteet uusittiin. Kokoero vakiopenkkeihin verrattuna on aika hurja. Selkänoja hankaa kiinni B-pilariin jos penkkiä siirtää tarpeeksi taakse, ja selkänojan kallistussäätöön ei ylety jos ovi on kiinni. Mutta on eroa tuen määrässäkin... enää ei tartte roikkua ratissa rystyset valkoisina, että perse pysyis penkissä kurveissa. Ristiseläntukeakin on kerrankin riittävästi. Painoa Sparcoilla on yllättäen reilu kilo enemmän kuin vakionahoilla, vaikkei näissä ole edes korkeussäätöä.
    4 points
  11. holkki

    Kymi ring & Mini

    Ystäväni soitteli tänään ja tiedusteli halukkuutta kokeilla Miniä uudella,rakenteilla olevalla Kymi ringillä! Uusi asfaltti on n.viikon vanha ja kuulemma piti ajella rataa, jotta pintaan nouseva piki poistuisi. Ehdin paikalle vain puoleksi tunniksi, mutta, aivan MIELETTÖMÄN hieno kokemus! Pelisäännöissä oli, ettei suorilla saanut ajaa yli 80km/h, puuttuu suoja-aitoja, törmäysvaimentimia(renkaita) , suoja-alueita yms. mutta muuten pääsi laskemaan kivasti! Radan profiili korkeuseroineen ja pimeine kohtineen oli todella siisti ajaa, R56 MCS tuntui viihtyvän, niin myös kuski! Niin innostuin, jotta on tarkoitus liittyä paikalliseen rata-ajo kerhoon! No, nyt on ensimmäiset Minit korkanneet Ringin!
    4 points
  12. Igor

    R53 JCW -06

    Puolan uusiminen korjasi tuon käyntihäiriön, mutta lämpimänä käynnistyy edelleen vähän nihkeästi. Pikkuisen kun polkaisee startatessa kaasua, niin lähtee helpommin tulille. Hiukan myöhemmin käyntihäröjä ilmeni myös isommillla kierroksilla, ja logeissa näkyi että seokset heitteli miten sattuu. Suuttimien käyttöaste heilui 95% päällä, joten pistin isommat tilaukseen. Vanhoja 650cc suuttimia irrottaessa selvisi, että todennäköisempi syy seoksien heittelylle oli suuttimien kärkiä peittävä öljyinen tahmea mönjä. No, ainakaan nuo 1000cc:t ei lopu heti kesken, vaikka overkilliä ovatkin. Maksimi käyttöaste tipahti tuonne 65-67% nurkille. Vanhoja suuttimia peittänyt öljykerros oli todennäköisesti päätynyt sinne huohotusletku(je)n kautta, joten laittelin hyllyllä jo melko pitkään odotelleen oil catch canin pikaisesti paikalleen. Jos nyt säästyis nuo uudet suuttimet samalta käsittelyltä. Varmaan tarttee tuo lisääntyneen huohotuksen syykin jossain kohtaa hoitaa kuntoon... Tuolla setupilla kävin eilen dynossa (kiitokset TuplaPetelle!), ja alkuun vaikutti lukemien saaminen huonolta, kun kärry on vähän matalan puoleinen... tunkin paikkojen alle pienet lankut, niin ei ottanut enää mikään rulliin kiinni, mutta tietysti paino renkailla vähän keveni. Pitoa löytyi onneksi suihkepullosta suunnilleen riittävästi, ja pyöriltä mitattiin 169,1 kW (~227 hv) @ 6960rpm. Laskennalliseksi konetehoksi dyno antoi 197,7 kW, eli noin 265 hepoa. Kaippa tuo on ihan ok 220tkm ajetulle ja itse kadulla säädetylle härvelille.
    4 points
  13. Hyvin toimi minispare-online,reilussa viikossa renkaat ja vanteet Ouluun
    4 points
  14. skithund

    R53 ahtimen ääni

    Kun aikoinaan mun ex-R53:n vaihdettiin pienempi ahtimen rulla, niin hihnankiristin (tai siinä oleva kaasujousi) sanoi samassa remontissa sopimuksensa irti. Kävin hakemassa marmoritiskiltä uuden kiristimen ja vein pajalle. Kun hain valmiin auton seuraavana päivänä takaisin, oli asentajan terveiset muistaakseni seuraavat: "Oli sit vittu viimenen MINI mihin kosken". Et kai se on jotenkin ärsyttävää hommaa
    4 points
  15. Jes, vika oli polttoainepumpussa. Kiitos kaikille avusta!
    4 points
  16. skithund

    Täyssähkö MINI

    Fully Charged showssa esiteltiin uusi tuotantoversio MINIn täyssähkö-biilistä. En ole vielä plärännyt joko löytyy suomihintoja, mutta briteissä auto on ilmeisesti hinnoiteltu edullisemmaksi kuin bensavastineet. Auton saa myös tilattua normivanteilla ja ilman keltaisia korostemuoveja.
    3 points
  17. Tosta tuli mieleen yksi Citroen GS-mallien miitti, jossa jokaisen auton alle laitettiin pahvi, ja eniten valuttanut sai palkinnoksi kannun öljyä. Yhtään puhdasta pahvia ei tainnut olla.
    3 points
  18. Vois myös osallistua jos ajankohta on sopiva, ei Vantaalta pitkä matka ole. Aina on mukava kysellä mistä jokaisen Mini vuotaa öljyä
    3 points
  19. Sunnuntaipäivän harrastelusession jälkeen lisävalot ovat nyt kuosissa. Tässä opittua: - Kun footwell module on paikallaan autossa, alempi liitin on X14260 - X14260 sisäosa on harmaa, näkyy myös paketin päässä avaamatta liitintä - oikea johto on kelta-punainen, PIN 41 Halusin erillisen kytkimen lisävaloille, koska jos laitan jossain vaiheessa nokalle suuret ja tehokkaat kannut joissa käytän välillä muovisuojia, on hyvä pystyä kontrolloimaan milloin nuo menevät päälle. Minin tarjoama OEM-kytkin on ankea muoviviritelmä, paremman kytkimen piuhoitus onnistuu seuraavasti: - Lisävalot menevät stand by -moodiin (josta syttyvät sitten pitkien kanssa yhdessä), kun vihreä koskettaa maata. Seuraava kosketus ottaa stand by -moodin pois. - Ruskea: maa (sekä kytkimelle että mahdolliselle merkkivalolle) - Vihreä: kytkimelle menevä + - Sininen: merkkivalon +, kun lisävalot ovat stand by -moodissa Itse käytin tällaista kytkintä. Lisävalona tämä paketti asennettuna alasäleikön sisään, varsin huomaamaton kun ei ole päällä - ja mikä tärkeintä kaupungissa, mikään osa ei tule etupuskurin etupuolelle varomattomien taskuparkkaajien murjottavaksi. Kohtuuiso operaatio sivupolkuineen, mutta lopputulos palkitsi. Marko
    3 points
  20. ZepeteuZ

    Austin mini 850 -69

    Monien loppumetreillä ilmenneiden vastoinkäymisten(mm.öljynpaineiden hukassa olo,syy;pohjaavat öljypumpun pultit) saatu onnellisesti maaliin kuuden vuoden aherruksen jälkeen! Ei löytynyt huomautettavaa mistään! Vielä on kesää jäljellä mutta tapahtumia niukanlaisesti.
    3 points
  21. No nyt taas kun lueskelen noita savutus ilmenemisiä niin enemmän se viittaisi tuonne kannen suuntaan kuitenkin ja väljiin venoihin tai niiden ohjurinkumeihin. Toi kyseinen moottorihan(kuten kaikki suorasuihkutus) tunnettu tuosta karstan keräämisestä esim imuvenoihin. Se taas aiheuttaa sen venttiilirungon väljistymisen jos sillä vaan ajaa niin että karsta painaa sinne hiomaan. Tietysti ohjurin kumit olisi helpoin ja halvin testi tuossa vaiheessa ja nehän saa vielä kai tuossa koneessa aika kohtuullisesti paikallaan vaihdettua ilman että kantta nostaa ylös.
    3 points
  22. Igor

    R53 JCW -06

    Huolto-ohjelmaan kuuluu 236tkm kohdalla lämmönvaihtimen uusiminen. Eli vaihdoin sen varmuuden vuoksi, kun eräs Minitorque-foorumille kirjoitteleva R53-mestari kertoi tarpeeksi monta kauhutarinaa sen lahoamisesta paljon ajetuissa autoissa. Ehkä ton syöpyminen sisältä päin on todennäköisempää autoissa joissa jäähynesteitä ei ole suotta viitsitty uusia, mutta mielenrauhan vuoksi... Tää homma ei olis ikinä onnistunut, jos en olisi viimein raaskinut hommata semmoisia kaapelilla varustettuja klemmaripihtejä. Tätä vaihtaessa tiivisteisiin kannattaa sivellä vähän öljyä tai vaikka vaseliinia, jotta ne pysyy paremmin paikallaan siellä öljynsuodattimen jalassa olevissa koloissa asennuksen aikana. Vaihdekepistä sai kilometrien tuomaa sivuttaisvälystä hieman pienemmäksi vaihtamalla tämän näköisen palikan vaihdelootan päällä olevaan siirtohäkkyrään. Maksoi alle 3 euroa. Tässä se näkyy voideltuna suurinpiirtein keskellä kuvaa. Tämä kannattaa ehdottomasti tehdä kytkinrempan yhteydessä, koska tästä kulmasta ton häkkyrän takimmaiseen pulttiin on ihan v*un vaikea päästä käsiksi. Pulteissa on jonkin sortin kierretiiviste, ilmeisesti ne menee lootan kuoren läpi. Etupyörien laakerien (eli napojen) pultit narahti auki jopa yllättävän helposti, johtuen ehkä siitä että ehdin liottaa niitä CRC:ssä useamman päivän ajan, kun oli vähän tuota muutakin puuhaa... joka pultin taakse en saanut mahtumaan konevoimaa avuksi, joten kyllä siinä silti hikoilla sai. Vaikein rasti oli irroitella noi pinnapultit vanhoista navoista. Loctiten Vahva on nimensä mukaista.
    3 points
  23. Jeswe

    R50 ropausta

    31607514480 Vetoakseli, oikea 31607514479 Vetoakseli, vasen 31607518257 Pölysuojat oikeaan vetoakseliin 31607518262 Pölysuoja vasempaan vetoakseliin 31607518264 Sokka vasempaan vetoakseliin 31106773005 Napamutterit 12411517328 Startti 21526759854 Kytkimen työsylinterin putki sylinteriltä kytkinlinjaan 21526759855 Kannake edelliseen 22316754422 Vaihteiston kannake 22116756599 Pultit edelliseen M12x45 23117509737 siirtäjän vaijereiden kannake 23117527716 Peruutusvalon kytkin 25117548431 & 25117547371 Siirtäjän vaijerit Siitäpä seuraavalle valmista osalistaa. Listasta puuttuu vauhtipyörä, kytkin ja irrotinlaakeri, jotka löytyy Valeolta kittinä (VALEO 835024). Kytkimen ilmaus tuottaa harmaita hiuksia kun ei käsillä ole imuvaihtajaa. Ilmauksen jällkeen pääsee sitten koeajamaan vekottimen.
    3 points
  24. karvalakki

    MCS R56 öljyvuoto

    Jos tuossa oli kaikki kommunikaatio korjaamolta, niin enpä antaisi korjauslupaa sen enempää turbolle kuin korkeapainepumpullekaan. Miten he olivat päätyneet suosittelemaan kyseisten osien vaihtamista? En nyt heti ymmärrä miten korkeapainepumppu voisi liittyä öljyvuotoon, ja turbonkin vaihto on aiheellista ainostaan jos on todettu että siinä on päittäis- tai poikeittaisvälystä tms konkreettista vikaa. Vai olisiko niin, että korjaamolla on lukaistu samalla vikakoodit ja havaittu joku vanha tilapäinen ei-aktiivinen koodi, joka on viitannut korkeapainepumppuun, ahto-ongelmiin, misfireen tms., ja ajateltu, että tässähän saadaan samalla myytyä vähän lisää (tarpeetonta) korjaustyötä ....
    3 points
  25. Laatikko rempattu ja eka viikko tyytyväisenä ajettu. Ei nuita 52bg lootia tuntunut puissa kasvavan. Tosi vähän tarjolla. Suomesta ei yhtään tarjousta, vaikka maileja ja puheluita tuli laitettua moneen suuntaan.
    3 points
  26. Micke

    Pakosarja R53 Miniin

    Omassa on Janspeedin 4-1 kiinni ja siihen laitettu vakio katti. Sopivuus oli ihan hyvä. Ilman kattia äänet yli 4krpm on yllättäen kovat, ehkä Igor muistaa miltä se kuulosti Tampereen tunneleissa Oman ostin käytettynä ja tältä se näytti pienen kunnostuksen jälkeen
    3 points
  27. TuplaPete

    R53 JCW -06

    Se on toi alkomahooli kun saa ihmiset ja koneet toimimaan jotenkin oudosti :) Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
    3 points
  28. Igor

    R53 JCW -06

    Kaasuläppä putsattu ja vikakoodit taas nollattu. Tyhjensin myös huohottimen öljynkerääjän. Kerrostuu nätisti. Pohjimmaisena lienee etanolia, päällä öljyä, ja siinä välissä ties mitä kuonaa. Kävin myös pienen testilenkin heittämässä, mutta jotain häikkää siinä oli, kun kuivalla asvaltilla löytyi pitoa vasta kolmosvaihteella.
    3 points
  29. Ei sitä eroa kyllä ajossa huomaa. Jotkut sanoo että pienillä kierroksilla vedättäessä voi tulla värinöitä, mutta eipä toi pienillä kierroksilla muutenkaan tykkää edetä. Mulla on nyt tullu reilut 50tkm mittariin lisää kytkinrempan jälkeen, ja hyvin se siellä jakselee, rata-ajeluista huolimatta. Ihan mahdottomasti sen tuntuma ei herätä luottamusta tollasessa täyskaasupainotteisessa ajossa 265hv tehoilla, mutta se olikin tiedossa ettei toi mikään viriosa ole. Budjettiratkaisu.
    3 points
  30. Moro, Etsiskelin kanssa aikani imukanavien puhalluttajaa Tampereen seudulta, joten päätin sitten itse puhdistaa kanavat. Eikä ollut mikään kovin vaikea temppu. Karstaa oli paljon ja oireet olivat sen mukaiset. Tyhjäkäynti seilas älyttömästi ja kevyellä kiihdytyksellä pientä nypytystä. Liuottimena käytin egr-puhdistusainetta. Kanavien alkuosat pulloharjalla ja venttiilien päällyset omatekoisella "vaijeriharjalla", joka osoittautui korvaamattomaksi apuvälineeksi (liitän kuvan harjasta) Hammasharjoista ei juurikaan ollut apua koska eivät mahdu perille asti. Oireet ovat nyt historiaa ja tehojen palautuminen tuntuu persuuksissa. Kannatti ehdottomasti ja samalla säästin paljon euroja. Harjan tein polkupyörän jarruvaijerin pätkästä. Rispasin vaijerin toisen pään harjaksi ja toinen pää akkuporaan. Harja sujahtaa hyvin venttilivarren taakse puhdistaen koko venan päällisen. Lätäkkö liuotinta kannattaa harjatessa pitää kanavassa.
    3 points
  31. Kyllä tämäkin laite kuntoon on saatettu ja käytivika selätetty. Tässähän kävi lopulta niin, että vikakoodit saatiin pysymään poissa ja käymään nätisti. Testilenkillä alkoi tuntua että kaikki ei ole niin kuin kuuluu. Joutokäyntiä kävi hyvin ja kierroksilla n.2000-2500 paikoillaan tuli männäntappi lohkosta kurkistamaan ulkoilmaa. Seurauksena moottori meni tuhannen pas#!#si. Kaiken taistelun jälkeen voisi sanoa että, tuntui jopa helpottavalta. Hajonnut moottori taisi olla vain totaalisen loppuun ajettu kaikilta osin. Käyntivian syyksi epäilen hydraulinostimia. Nämähän uusittiin hajonneeseen koneeseen kaikki uudet, jonka jälkeen ensin hävisi 2-sylinteristä puristukset. Pakopuolen nostin oli lopulta syypää, tämähän tuli takuuseen uusi. Nyt alkoi puristuksia olla joka sylinterissä, mutta alkoi vikavalo palaa aina hetken käyttämisen jälkeen ja kävi kolmella. 3-sylinterin sytytyskatkoksia ilmoitti teki mitä vaan. Kävi todella huonosti ja kolmella sylinterillä. Ei auttanut sadetanssit eikä puolanvaihdot. Kaikki edellytykset tuntuivat olevan kunnossa, jopa ne puristukset. Jossain kohtaa kun tarjosi paineilmaa tulpanreiästä sylinteriin tulivat ilmat toisen sylinterin tulpanreiästä. Tämä testi täytyi suorittaa melko nopeasti käyttämisen jälkeen, koska hetken seisomisen/purkamisen jälkeen kaikki tuntui toimivan ja puristuksia löytyi. Heräsi epäilys hydraulinostimen jumittamisesta. Olihan jo yksi uusi ollut viallinen. Nettiä selatessa osui silmiin juttu Minin hydraulinostimien arvuuttelusta ( https://www.northamericanmotoring.com/forums/stock-problems-issues/289626-broken-hydraulic-lash-adjuster-clips.html ). Päätimpä sitten tilata sarjan Chryslerin alkuperäisnostimia. Minihän myy keinuvipuineen koko paketin. Nämä saa kyllä vaihdettua, osa irtoaa helpommin kuin toiset. Hydraulinostimia vaihtaessa ainoa minkä kiinnitti huomioni oli näiden käyntivaivaa aiheuttaneiden hydraulinostinten yläpään mittaero alkuperäisiin ja Chryslerin nostimiin verrattuna. Osa oli samalla mitalla ja osa oli yläpäästä lyhyempiä. Erimittaisia nostimia oli sekaisin. Vasemmalla tarvike nostin. Keskellä alkuperäinen. Oikealla Chryslerin nostin. Näitä voi kukin tarvittaessa koittaa omalla vastuulla. Mielestäini ne on samoja nostia. Testihän ei toki ollut kovin pitkä ja kattava, mutta kävi joka sylinterillä. 3-sylinterin katkoksia herjasi 4-sylinteristä tuli romut pihalle. Meni sen verran huonoon kuntoon, että enpä osaa arvuutella mikä hajosi ensimmäisenä. Lohkoon tuli reikä kampiakselin asentotunnistimen yläpuolelle. Nyt hajonneen koneen tille on vaihdettu puolet vähemmän ajettu moottori. Melkoisesti meni aikaa tämän kanssa tumpuloidessa ja meinasi tämä jo koneen hajottua lähteä seuraavalle omistajallekkin. Kesä meni ilman kesäautoa, mutta tuleehan se ensikesäkin sieltä taas. Selostus on sekava, mutta niin on ollut vikakin ja korjaaja.
    3 points
  32. Igor

    Täyssähkö MINI

    Tuohan näyttää heti fiksummalta kun siitä on riisuttu kaikki räikeimmät "hei, olen sähkömopo" -koristeet. EDIT: Ja siitähän puuttuu myös se F56 Cooper S:n lerpattava alahuuli. Ilmankos se näyttää niin kivalta.
    3 points
  33. Igor

    R50 sähkökummajaisia

    Tässä edullinen ja taatusti toimiva korjaussarja takalasinpyyhkimeen: https://orranje.co.uk/product/orranje-rear-wiper-delete Reilun seitsemän vuoden kokemuksella voin suositella tuota lämpimästi.
    3 points
  34. Turbo 69

    O: R50 lisäjarruvalo

    Eiku Minimiehet on egologisia, vältetään turhan korjattavissa olevan tavaran haaskausta..
    3 points
  35. Tässä olisi vähän enemmän tietoa mitä kaikkea tuo muutos vaatii. https://web.archive.org/web/20150404150529/http://personal.stevens.edu/~jdunn/FixingtheWeakLink.pdf FixingtheWeakLink.pdf
    3 points
  36. R56:n JCW-käsijarrukahva sopii myös R53:een. Ihan vaan vinkkinä.
    3 points
  37. No niin, osa saapui ja asensin sen paikalleen. Sikäli pettymys etten päässyt ohjelmointihommiin ollenkaan, koska osa toimi plug'n'play Pumpussa oli yksi vikakoodi 64tkm kohdalta, kun jännite oli notkahtanut alle 9V. Ilmeisesti kolari, tai virtoja oli käytetty päällä tyhjällä akulla purkaamolla. Anyway, koodin poisto, ilmaus, ja kovaa ajoa. Nyt toivotaan että tämä toimii pitempään kuin koeajon Näin on käynyt itseasiassa ennenkin, kun vain valitsee sopivan ikäisen osan: softat ovat taaksepäin yhteensopivia joten ohjelmointia ei aina tarvitse. Koodaus on kyllä usein paikallaan, ja varmaan pitää tämäkin varmuuden vuoksi koodata oman auton varustelistan mukaan siltä varalta että siellä on joku merkittävä parametri. Uuden modulin olisi saanut vain merkkarilta. Saksassa hinta oli 700eur, asennettuna Suomessa varmaan tonnin hujakoilla. Purkaamolla osa maksoi 85eur ja sisälsi pumpunkin (Saksasta uusi 2000eur). Lisäksi tarvittiin parin tunnin askartelu.
    3 points
  38. karvalakki

    Vikakoodin lukija

    K+DCAN kaapeli eBaysta ja läppäriin INPA & DIS tai ISTA/D. Koodauksiin NCSExpert. Ehdottamasti paras vaihtoehto.
    3 points
  39. https://www.bmw.fi/fi/footer/sähköiset-palvelut/elektroninen-osaluettelo.html Tuosta linkistä "elektroninen osaluettelo" ja ohjeen vastaisesti käyttäjätunnus: eu444444 ja salasana: minietk1. Lisäksi tarvitset VIN 7 viimeistä merkkiä. Ponnahdusikkunat (tjsp?) pitää sallia. Noilla tunnareilla avautuu Minin varaosakatalogi ja varusteluettelo löytyy kohdasta "options" .
    3 points
  40. Nyt se sitten tapahtui. Mini tuli taloon! Kauan sitä etsittiin ja vähän siinä ehti jo turhautumaankin. Tarjonta kun ei ole kovinkaan laaja (johtuen rajauksesta, jonka autolle asetimme). Kolme yksilöä käytiin tätä ennen koeajamassa. Neljäs koeajo johti sitten kauppoihin. Rajasimme auton etsinnän siten, että vaihtoehtona oli vain ja ainoastaan vuosimallin 2005-2006 Cooper mallit. Auto löytyi autoliikkeestä ja on vm.2006 Cooper. Mittarissa oli ostohetkellä 133tkm. Auto on Suomi-auto ja tullut Metro-auton myyntirivistöön 31.03.2006 ja myyty ensimmäiselle omistajalleen 27.04.2007. Ensimmäisenä omistajana ollut naishenkilö, on omistanut auton 12.06.2017 saakka. Tämän jälkeen auto on ollut yhdessä osoitteessa, kahdella eri omistajalla. Kunnes tämä päätyi autoliikkeeseen, josta auton ostimme. Toiveissamme oli, että auto olisi vakionopeudensäätimellä varustettu, mutta tästä vaatimuksesta kuitenkin tingittiin. Tämä on siinä määrin harvinainen varuste ja koska kaikki muu kuitenkin natsasi, niin päätimme tehdä kaupat. Oikeastaan rouva päätti tehdä kaupat, sillä tämä oli ensisijaisesti hänen proggiksensa (kaksi klassikko Miniä joskus omistaneena). Minillä on nyt viikko ajettu ja todettu, että onhan tämä aivan fantastinen ajaa. Huoltoa ja harrastamista on luvassa. Toisessa ovessa on vähän sanomista ja tästä saa maalari urakana tämän kesän aikana. Alkuperäinen soitin saa väistyä ja tilalle asennetaan liitettävyydeltään vähän parempi. Kesärenkaiden mukana tulleet alumiinivanteet, ovat samanlaiset kuin talvivanteet. Näiden tilalle hankitaan jotkin valkoiset vanteet. Jatketaan siltä osin tätä sivivalkoista teemaa. Alla olevat kuvat löytyvät suurempana osoitteesta https://motorsport.kuvat.fi/kuvat/kulkimet/mini2/ Tämä motorsport.kuvat.fi ja kuvaaminen on minun proggikseni.
    3 points
  41. Bcd

    Mini r53 low.

    No kai sitä voisi ruveta pitämään projekti-topikkia kun ei ole ennen tehtyä sellaista. Ostin syyskuussa tuusulasta cooper s 163hv -03. Ihastuin autoon heti koeajolla ja mietin päivän verran ostopäätöstä, koska tilat ei ole kummoiset. Onneksi muijalla on isompi auto. Taloudessamme on ollut viimeiset 5 vuotta vain bemareita. Tarkoitus olisi talven aikana madaltaa autoa (ehkä jopa hommata pussit) ja hommata kivemmat vanteet. Kai sitä moottoria voisi myös hieman piristää. Älkää ihmetelkö jos välillä tulee pidempiä välejä, ettei auto ole edennyt. Tallini lähti alta kesällä ja työt vaihtuvat, mutta kyllä sitä kerkee tekemään Ensimmäisen viikon aikana tuli laitettua aux kaapeli. Hommahan vaati vähän enemmän tossa beckerin soittimessa kuin ajattelin. Jouduin kolvaamaan aux-kaapelin cd:en tulo piuhoihin. Onneksi soittimesta saa itse painettua aux on päälle Tuli myös kokeiltua miltä auto näyttää kun kromeja maalaa kumimaalilla mustaksi ja totesin, että täytyy talven aikana viedä auto teipparille. Samalla ajettelin etulasien tummennus mahdollisimman samanlaisiksi kuin takalasit. Eilen 24.10 tuli tehtyä huolto (tulpat, suodattimet ja öljyt). Poistin myös takalasin pyyhkijän ja noi heijastimet takapuskurista . Kuvaa ei tullut otettua niistä jälkeen.
    3 points
  42. Nyt tuli kolmas Mini taloon, Mini Countryman S , Paceman S ja Cooper. Tämä tuntuu jo sairaudelta keräillä näitä. Se Paceman on uusin hankinta.
    3 points
  43. imperial

    Etupään laakerit

    Tähän piti palata. Jos ketään kiinnostaa - alla tehtaan tiedote asiasta:
    3 points
  44. Ei löytynyt vikaa motin vikinään vaikka purin koko koneen. Nyt on kone hoonattu, laakeroitu ja nokkaketjuasiat vaihdettu uusiin. Eli täys remontti vanhoilla männillä. Karvan päälle tonnin maksoi osat ja koneistukset mutta nyt toimii hienosti. Remontti kesti vaan vähän turhan kauan kun oli ulkomaanreissuja melkein kuukausi tossa samalla.
    2 points
  45. Igor

    Sähköminiin vanteet

    Joo ei näissä vehkeissä kyllä mitään järkeä ole. Sähköminissä sentään sen verran enemmän, että siinä öljynkulutus pysyy kurissa.
    2 points
  46. Jeswe

    R50 ropausta

    Paketti istutettu konehuoneesee, enää kytkimen työsylinteri kiinni ja sitten se on syyläriä vaille valmiina koeajolle. Eli ei loppujen lopuksi mikään iso homma istuttaa tuota laatikkoa cooperin moottorin jatkoksi. Peeruutusvalon kytkimelle piti piuhoja jatkaa, että yltävät ja liittimen vastakappale hommata (löyty Saabin konehuoneesta sopiva liitin, eli nyt on sairaus tartutettu tähänkin).
    2 points
  47. TÄTÄ TAPAHTUMAA EI OLE PERUTTU! Mutta pidetään huoli turvaväleistä eikä tulla kipeänä paikalle! Tapahtumapaikkana Ahveniston moottorirata ja illanvietto Aulangon rantahuvilalla. Rata on varattuna 12.9.2020 klo:12-17:00 välisen ajan. Ratavuorot jaetaan tuttuun tapaan hitaiden ja nopeiden vuoroihin jolloin jokainen pääsee ajamaan itselleen ja kalustolleen sopivalla vauhdilla. Nopeiden vuorolla kypäräpakko! HUOM. Valitettavasti emme saaneet melupäivää, joten desibeliraja on 95dB. Totuttuun tapaan valitaan myös varikkoruusu joten autotietolomake kannattaa täyttää Ratailun jälkeen siirrymme viettämään useimmille Mineille ajokauden viimeistä yhteistä iltaa Aulangon Rantahuvilalle. Tule Sinäkin mukaan rentoon illanviettoon!!! Majoituspaikkoja on n.20 joten varaathan nukkumapaikkasi ajoissa. Yöpymisen hinta 25€+9€ liinavaatemaksu, mutta jos nukut esim omassa makuupussissa, niin liinavaatemaksua ei tarvitse maksaa. Maksu kerhon tilille FI9124021800125112 ja ilmoitus Makelle. Varaukset: Markku Lönnqvist p:0500804438 (mielellään tekstiviestitse) Ratainfo https://www.evonluonto.fi/property/aulangon-rantahuvila/
    2 points
  48. Khato

    R53 rosteripakoputket

    Samaa mieltä. Itsellä Milltekin cat back ilman sitä keskivaimenninta ja sisäänajon jälkeen se on mukavan hiljainen. Uutena piti toki melkoista melua.
    2 points
  49. Igor

    R53 rosteripakoputket

    GP:n takapenkillä äänet tuskin häiritsee?
    2 points
  50. Auto on siis ihan normaali Cooper S. Siihen on saatavilla tarvikepaloja monelta valmistajalta, ostat vain itseäsi miellyttävät. Voithan tarkistaa vielä alkuperäisellä varaosanumerolla myyjältä, että onko sopiva. Oli sporttialustaa tai ei, niin jarrut ovat samat Cooper S:ssä. Motonet höpöttää jotain Sport-alustasta, mutta alkuperäisosana ei ole saatavilla kuin yhdenlaisia paloja Cooper S.ään. Cooperissa, JCW:ssä ja GP:ssä on erilaiset jarrut. Ettei nyt olisi käynyt niin, että Motonet sotkee Sport alustan ja JCW:n keskenään. Niin tai näin, ostaisin ihan normi Cooper S palat. Etulevyt voi olla rei'itetyt tai ei, mutta joka tapauksessa samankokoiset (294x22) Kulumisanturit on uusittava, jotta saat huoltovalon nollattua. Varaosanumerot: Etupalat 34 11 6 778 320 Takapalat 34 21 6 778 327 Etulevyt 294x22 34 11 6 858 652 34 11 6 777 826 reitetyt Takalevyt 259x10 34 21 6 774 987 Anturi 34 35 6 792 572 eteen 34 35 6 792 573 taakse
    2 points
×
×
  • Create New...