Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/12/20 in all areas

  1. Igor

    R53 JCW -06

    Tämä keväthuolto pikkuisen venähti, mutta alkaisi nyt viimein olla pulkassa. Ensi viikolla leimalle, sopivasti ennen Säkylän varjomiittiä Listalla oli tämmöisiä: - pyöränkoteloiden äänieristystä (STP bitumi- ja raskasmattoa) - alustan säätöä muutaman millin ylöspäin - R56:n alumiiniset takatukivarret - uudet säädettävät poikittaiset alatukivarret (Hardrace) - säädettävä takavakaaja (Whiteline) - säädettävät koiranluut taakse (Whiteline) - takajarrupalat (EBC Redstuff) - imusarjan ym. alumiinitorvien siivous valupurskeista - imukanavien putsaus öljytöhnästä/karstasta - jämäkämpi bypass-venttiili (Rooster Racing) - ahtimen öljyjen vaihto + RVS T3 - ahtimen rullan vaihto -17% -> -15% (Kavs) - imusarjan PTFE-tiiviste (Orranje) - isompi kaasuläppä (BMW) + imuputken laipan porttaus samaan kokoon - kampiakselin asentoanturi - lämmönvaihdin - vaihteensiirtimen muovikuutio/liukuholkki - etupyörien laakerit + pinnapulttien siirto vanhoista navoista - jarrunesteet (Motul RBF600) - ohjaustehostimen säiliön korkin tiiviste + uudet nesteet - JCW ilmaboksin takatiiviste - ilmanputsarin (ITG) pesu & öljyäminen - syylärin flektin etuvastus - syyläri (Mishimoto) + letkut + nesteet - satunnaisia letkuja, tiivisteitä ja klemmareita - vanhojen osien puhtaaksi rapsuttelua, kahvin keittoa, vitutusta ja yleistä häröilyä
    8 points
  2. Igor

    R53 JCW -06

    Niistä omista taidoista ja välineistä kun oli puhetta... Jenkkifoorumille joku kirjoitteli keväällä, että bemarin noin parissa tusinassa mallissa (ja joissain Rolls Royseissa) käytetty kaasuläppä olis täysin bolt-on R53:een, ja ahtojakin tulisi lisää. No ei se ihan bolt-on ollut. Kiinnityspulttien reikiä joutui kaasuläpästä vähän poralla avartamaan. Pylväskone olis ehkä ollut kätevä tässä hommassa. Mutta meni se noinkin. Ja oli kerrankin WD-40:lle käyttöä. Kaasuläppä löytyi ebayn kautta käytettynä Liettuasta, maksoi 23€ posteineen. Vaihdelaatikossa kiinni olevalle tukiraudalle joutui myös näyttämään sähkötyökalua. Toi on siis halkaisijaltaan 6mm isompi kuin R53:n vakio. Imuputken päässä ei ole pakko tehdä mitään muutoksia, mutta koska laipan reikä oli kolmisen milliä pienempi kuin tämä "uusi" isompi läppä, niin näytin sille vähän dremeliä. Ilmaboksilta tuleva kumitötterö sopi tuohon päälle pienen hikoilun, rasvaamisen ja vesihauteessa lämmittämisen jälkeen. Hommasin varmuuden vuoksi uuden tötterönkin varalle, jos vanha olisi ollut operaatioon turhan hapero, mutta hyvin se kesti. Sähköjen puolesta toi on kirjaimellisesti plug'n'play.
    5 points
  3. Esko

    N14 imukanavien puhdistus.

    Tuossa pari kuvaa viimeisimmästä tehdystä puhalluksesta N14 koneisesta. Karstaa löytyi jo kunnon kerros venttiilien päältä ja oli myös alkanut kertyä imukanavien seinille.
    4 points
  4. Igor

    R53 JCW -06

    Puskuri kiinni, renkaat alle, vaahdot päälle ja leimalle. Huomenna vielä ohjauskulmien säätöön, ja perjantaina kohti Säkylää.
    4 points
  5. A Cooper

    Projekti Papu

    Papun työlista on valmiina alkavalle keväälle. Noin 10 kohdan ohjelma on listattuna uuden kojelaudan asennuksesta valojen tarkistamiseen ja vaihteensiirtäjän tiivisteen vaihtoon. Seuraava projekti ei ole Mini, joten siitä ehkä muualla enemmän. Kansainvälisiltä foorumeilta löytyi kyseisen auton rakentelijaporukka, joten sieltä saa tietoja.
    4 points
  6. Tosta tuli mieleen yksi Citroen GS-mallien miitti, jossa jokaisen auton alle laitettiin pahvi, ja eniten valuttanut sai palkinnoksi kannun öljyä. Yhtään puhdasta pahvia ei tainnut olla.
    3 points
  7. Vois myös osallistua jos ajankohta on sopiva, ei Vantaalta pitkä matka ole. Aina on mukava kysellä mistä jokaisen Mini vuotaa öljyä
    3 points
  8. Sunnuntaipäivän harrastelusession jälkeen lisävalot ovat nyt kuosissa. Tässä opittua: - Kun footwell module on paikallaan autossa, alempi liitin on X14260 - X14260 sisäosa on harmaa, näkyy myös paketin päässä avaamatta liitintä - oikea johto on kelta-punainen, PIN 41 Halusin erillisen kytkimen lisävaloille, koska jos laitan jossain vaiheessa nokalle suuret ja tehokkaat kannut joissa käytän välillä muovisuojia, on hyvä pystyä kontrolloimaan milloin nuo menevät päälle. Minin tarjoama OEM-kytkin on ankea muoviviritelmä, paremman kytkimen piuhoitus onnistuu seuraavasti: - Lisävalot menevät stand by -moodiin (josta syttyvät sitten pitkien kanssa yhdessä), kun vihreä koskettaa maata. Seuraava kosketus ottaa stand by -moodin pois. - Ruskea: maa (sekä kytkimelle että mahdolliselle merkkivalolle) - Vihreä: kytkimelle menevä + - Sininen: merkkivalon +, kun lisävalot ovat stand by -moodissa Itse käytin tällaista kytkintä. Lisävalona tämä paketti asennettuna alasäleikön sisään, varsin huomaamaton kun ei ole päällä - ja mikä tärkeintä kaupungissa, mikään osa ei tule etupuskurin etupuolelle varomattomien taskuparkkaajien murjottavaksi. Kohtuuiso operaatio sivupolkuineen, mutta lopputulos palkitsi. Marko
    3 points
  9. ZepeteuZ

    Austin mini 850 -69

    Monien loppumetreillä ilmenneiden vastoinkäymisten(mm.öljynpaineiden hukassa olo,syy;pohjaavat öljypumpun pultit) saatu onnellisesti maaliin kuuden vuoden aherruksen jälkeen! Ei löytynyt huomautettavaa mistään! Vielä on kesää jäljellä mutta tapahtumia niukanlaisesti.
    3 points
  10. No nyt taas kun lueskelen noita savutus ilmenemisiä niin enemmän se viittaisi tuonne kannen suuntaan kuitenkin ja väljiin venoihin tai niiden ohjurinkumeihin. Toi kyseinen moottorihan(kuten kaikki suorasuihkutus) tunnettu tuosta karstan keräämisestä esim imuvenoihin. Se taas aiheuttaa sen venttiilirungon väljistymisen jos sillä vaan ajaa niin että karsta painaa sinne hiomaan. Tietysti ohjurin kumit olisi helpoin ja halvin testi tuossa vaiheessa ja nehän saa vielä kai tuossa koneessa aika kohtuullisesti paikallaan vaihdettua ilman että kantta nostaa ylös.
    3 points
  11. Igor

    R53 JCW -06

    Huolto-ohjelmaan kuuluu 236tkm kohdalla lämmönvaihtimen uusiminen. Eli vaihdoin sen varmuuden vuoksi, kun eräs Minitorque-foorumille kirjoitteleva R53-mestari kertoi tarpeeksi monta kauhutarinaa sen lahoamisesta paljon ajetuissa autoissa. Ehkä ton syöpyminen sisältä päin on todennäköisempää autoissa joissa jäähynesteitä ei ole suotta viitsitty uusia, mutta mielenrauhan vuoksi... Tää homma ei olis ikinä onnistunut, jos en olisi viimein raaskinut hommata semmoisia kaapelilla varustettuja klemmaripihtejä. Tätä vaihtaessa tiivisteisiin kannattaa sivellä vähän öljyä tai vaikka vaseliinia, jotta ne pysyy paremmin paikallaan siellä öljynsuodattimen jalassa olevissa koloissa asennuksen aikana. Vaihdekepistä sai kilometrien tuomaa sivuttaisvälystä hieman pienemmäksi vaihtamalla tämän näköisen palikan vaihdelootan päällä olevaan siirtohäkkyrään. Maksoi alle 3 euroa. Tässä se näkyy voideltuna suurinpiirtein keskellä kuvaa. Tämä kannattaa ehdottomasti tehdä kytkinrempan yhteydessä, koska tästä kulmasta ton häkkyrän takimmaiseen pulttiin on ihan v*un vaikea päästä käsiksi. Pulteissa on jonkin sortin kierretiiviste, ilmeisesti ne menee lootan kuoren läpi. Etupyörien laakerien (eli napojen) pultit narahti auki jopa yllättävän helposti, johtuen ehkä siitä että ehdin liottaa niitä CRC:ssä useamman päivän ajan, kun oli vähän tuota muutakin puuhaa... joka pultin taakse en saanut mahtumaan konevoimaa avuksi, joten kyllä siinä silti hikoilla sai. Vaikein rasti oli irroitella noi pinnapultit vanhoista navoista. Loctiten Vahva on nimensä mukaista.
    3 points
  12. Jeswe

    R50 ropausta

    31607514480 Vetoakseli, oikea 31607514479 Vetoakseli, vasen 31607518257 Pölysuojat oikeaan vetoakseliin 31607518262 Pölysuoja vasempaan vetoakseliin 31607518264 Sokka vasempaan vetoakseliin 31106773005 Napamutterit 12411517328 Startti 21526759854 Kytkimen työsylinterin putki sylinteriltä kytkinlinjaan 21526759855 Kannake edelliseen 22316754422 Vaihteiston kannake 22116756599 Pultit edelliseen M12x45 23117509737 siirtäjän vaijereiden kannake 23117527716 Peruutusvalon kytkin 25117548431 & 25117547371 Siirtäjän vaijerit Siitäpä seuraavalle valmista osalistaa. Listasta puuttuu vauhtipyörä, kytkin ja irrotinlaakeri, jotka löytyy Valeolta kittinä (VALEO 835024). Kytkimen ilmaus tuottaa harmaita hiuksia kun ei käsillä ole imuvaihtajaa. Ilmauksen jällkeen pääsee sitten koeajamaan vekottimen.
    3 points
  13. karvalakki

    MCS R56 öljyvuoto

    Jos tuossa oli kaikki kommunikaatio korjaamolta, niin enpä antaisi korjauslupaa sen enempää turbolle kuin korkeapainepumpullekaan. Miten he olivat päätyneet suosittelemaan kyseisten osien vaihtamista? En nyt heti ymmärrä miten korkeapainepumppu voisi liittyä öljyvuotoon, ja turbonkin vaihto on aiheellista ainostaan jos on todettu että siinä on päittäis- tai poikeittaisvälystä tms konkreettista vikaa. Vai olisiko niin, että korjaamolla on lukaistu samalla vikakoodit ja havaittu joku vanha tilapäinen ei-aktiivinen koodi, joka on viitannut korkeapainepumppuun, ahto-ongelmiin, misfireen tms., ja ajateltu, että tässähän saadaan samalla myytyä vähän lisää (tarpeetonta) korjaustyötä ....
    3 points
  14. Laatikko rempattu ja eka viikko tyytyväisenä ajettu. Ei nuita 52bg lootia tuntunut puissa kasvavan. Tosi vähän tarjolla. Suomesta ei yhtään tarjousta, vaikka maileja ja puheluita tuli laitettua moneen suuntaan.
    3 points
  15. Micke

    Pakosarja R53 Miniin

    Omassa on Janspeedin 4-1 kiinni ja siihen laitettu vakio katti. Sopivuus oli ihan hyvä. Ilman kattia äänet yli 4krpm on yllättäen kovat, ehkä Igor muistaa miltä se kuulosti Tampereen tunneleissa Oman ostin käytettynä ja tältä se näytti pienen kunnostuksen jälkeen
    3 points
  16. TuplaPete

    R53 JCW -06

    Se on toi alkomahooli kun saa ihmiset ja koneet toimimaan jotenkin oudosti :) Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
    3 points
  17. Igor

    R53 JCW -06

    Kaasuläppä putsattu ja vikakoodit taas nollattu. Tyhjensin myös huohottimen öljynkerääjän. Kerrostuu nätisti. Pohjimmaisena lienee etanolia, päällä öljyä, ja siinä välissä ties mitä kuonaa. Kävin myös pienen testilenkin heittämässä, mutta jotain häikkää siinä oli, kun kuivalla asvaltilla löytyi pitoa vasta kolmosvaihteella.
    3 points
  18. Ei sitä eroa kyllä ajossa huomaa. Jotkut sanoo että pienillä kierroksilla vedättäessä voi tulla värinöitä, mutta eipä toi pienillä kierroksilla muutenkaan tykkää edetä. Mulla on nyt tullu reilut 50tkm mittariin lisää kytkinrempan jälkeen, ja hyvin se siellä jakselee, rata-ajeluista huolimatta. Ihan mahdottomasti sen tuntuma ei herätä luottamusta tollasessa täyskaasupainotteisessa ajossa 265hv tehoilla, mutta se olikin tiedossa ettei toi mikään viriosa ole. Budjettiratkaisu.
    3 points
  19. Moro, Etsiskelin kanssa aikani imukanavien puhalluttajaa Tampereen seudulta, joten päätin sitten itse puhdistaa kanavat. Eikä ollut mikään kovin vaikea temppu. Karstaa oli paljon ja oireet olivat sen mukaiset. Tyhjäkäynti seilas älyttömästi ja kevyellä kiihdytyksellä pientä nypytystä. Liuottimena käytin egr-puhdistusainetta. Kanavien alkuosat pulloharjalla ja venttiilien päällyset omatekoisella "vaijeriharjalla", joka osoittautui korvaamattomaksi apuvälineeksi (liitän kuvan harjasta) Hammasharjoista ei juurikaan ollut apua koska eivät mahdu perille asti. Oireet ovat nyt historiaa ja tehojen palautuminen tuntuu persuuksissa. Kannatti ehdottomasti ja samalla säästin paljon euroja. Harjan tein polkupyörän jarruvaijerin pätkästä. Rispasin vaijerin toisen pään harjaksi ja toinen pää akkuporaan. Harja sujahtaa hyvin venttilivarren taakse puhdistaen koko venan päällisen. Lätäkkö liuotinta kannattaa harjatessa pitää kanavassa.
    3 points
  20. minapamina

    Mini R53 ropausta

    Aattelin tehä tälle romukasalle oman ketjun, saa nähä miten paljon tulee oikeasti postattua tai tehtyä, mutta ompahan paikka minne latoa puhelinkuvia. Auto tuli ostettua loppukesästä, ja nyt reilu puol vuotta ajettu. Katsastukseen syksyllä piti vaihtaa molempien etupyörien laakerit, molemmilla puolilla vanhoista katkesi pultit, eli poralla sai vaihdettua onneksi uusiin. Nyt viikonloppuna oli eka isompi operaatio, agendalla harmonic balancerin/apulaitehihnapyörän vaihto vikakoodin takia, ahtimen hihnapyörän vaihto pienempään, ahtimen öljyjen vaihto, lyhyempi apulaitehihna, uudet viileämmät tulpat, pärisevä pakosarja uuteen, sekä toki coiloverit. Perjantaina alotettiin hommat purkamalla keulaa. Koska ei tiedetty mitä kaikkea pitää purkaa, jätettiin radi mod minin ohjeiden mukaan roikkumaan pulteistaan vähän matkan päähän moottorista. https://www.youtube.com/watch?v=Lk6julH42oc Tuon videon avulla saatiin keula purettua. Apulaitehihna löysäksi tällä: https://www.amazon.com/gp/product/B00H9Y6D7Y/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s01?ie=UTF8&psc=1. Ekana Lähettiin taklaamaan harmonic balanceria ja sen takana olevaa tiivistettä, johon päästiin aika vaivattoamsti käsiksi. Ohjeet vaihtoon katsottiin tältä videolta: https://www.youtube.com/watch?v=GXXwUilw1xA Vanha hihnapyörä irrotettiin https://www.amazon.com/gp/product/B0172I7QWC/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1 setillä, siinä ei tosin ollut hihnapyörän reikään meneviä pultteja, joilla pyörä lähtee irti, joten piti tehdä omat. Noh, sen enempää miettimättä pari pitkää pulttia poikki, ja aina kun hihnapyörä tuli ulospäin, jatkokappaletta sisään. Kun hihnapyörä saatiin ulos, fiilis oli lähinnä "vittu", sillä pultti joka laitettiin reikään jäi aika tehokkaasti jumiin. Ei kannata laittaa väärillä kierteillä/liian pieniä pultteja sisään. Noh, jumiutuneeseen pulttiin reikä, reikään kierteet, näille kierteille pienempi pultti, ja sitä sitten vetämään. Onneksi pultti oli heikompi kuin kampiakselin kierteet, joten ei tarvinnut ostaa uutta kampiakselia. Pultti sensijaan oli entinen. Uusi harmonic balancer tämä: https://www.amazon.com/gp/product/B004C0EEQU/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1 ja tiiviste sen taakse https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/stefa_32x45x6_bmw-p-565471-0 Tämän jälkeen vaihdettiin kampiakselin asentosensorin o-rengas, ei saatu liitintä sensorista irti millään, joten pakko vetää irti koko satsi kerralla. Ohjeet: https://www.youtube.com/watch?v=wDTtfHXmgbI. Osa: https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/kampiakselin_asentoanturin_tiiviste_r53_mini-p-92859-0. Ei siinä, kohti uusia pettymyksiä, seuraavaksi vaihtoon ahtimen hihnapyörä. Siihen valikoitui kavsin 17% versio, paketissa mukana hihna ja tulpat: https://www.kavs.net/product/mini-kmt-supercharger-pulley-kit-1/ Vanhan irrotukseen sain työkalun lainaan @Mickeltä. Samalla tarkoitus oli vaihtaa ahtimen öljyt, joten piti kuitenkin irrottaa koko radiaattori, ja tyhjätä jäähdytysjärjestelmä nesteestä. Paljon osia irti, lopputuloksena ahdin irti, apuna tämä video: https://www.youtube.com/watch?v=FA9QIXtBGuM. Öljytikun putkea irrottaessa ehdottomasti reikä tukkoon jollain, muuten sinne menee kaikkea paskaa ja jäähdytysnestettä irrotuksen myöhemmissä vaiheissa. Se sentään tajuttiin tehdä, muuten olisi saanut vaihtaa öljyt samalla. Noh, aivan kuten kaikki muutkin pultit, ahtimen toinen öljykorkkiruuvi oli niin ruostunut kiinni, että oikean kokoisella avaimella ei lähtenyt auki, vaan reikä meni pyöreäksi. Liian pehmeetä metallia ahtimen öljytulpassa. Saatiin siis vaihdettua vain toiselle puolelle öljyt. Öljynä käytin https://www.jenkkiosat.com/Oljy_mekaanisen_ahtimen_synthetic_0118l_12345982. Seuraavasta episodista ei ole kuvia, mutta saatiin taas lisää pultteja poikki. Vanha ahtimen hihnapyörä lähti nätisti irti Craven Speedin irroittajalla, ja uusi meni paikalle nätisti. Ohjeissa ei kuitenkaan ollut mitään "virallista" momenttia pulteille, joten taktiikaksi pitkä päätyyn ja perään - eli naps. Saatiin eka m5(?) pulteista poikki uuteen ahtimen hihnapyörään, joten päästiin taas porailemaan pulttia pois, taitaa olla tämän auton 5. porattava pultti lyhyen omistushistoriani aikana. Itse musta hihnapyörä jäi aika nättiin kuosiin, mutta sisällä oleva rosterinen osa, johon ruuvi menee kiinni, otti porailussa osumaa. Olisipa tästä kuvaa. Jouduttiin porata tähän rikottuun reikään isompi reikä, 4mm ->6mm, ja vedettiin vastakkaisen puolen kierrereiälle sama käsittely. Tämän jälkeen hihnapyörä vain kahdella pultilla kiinni jäljelle jääneisiin reikiin. Näin ollen hihnapyörän pitäisi olla about balanssissa. Ei toki täydellinen, mutta ehkä se toimii https://www.youtube.com/watch?v=KpQuHeJLFHk Linkin ohjeillahan tuo vaihdetaan, mutta irrotetun ahtimen kanssa oli sen verran selkeä operaatio, että ei videota käytetty. Lopputulos kiinnitettynä kahdella pultilla about tässä: Pakosarjaksi valikoitui Scorpionin tekele catilla. https://orranje.co.uk/shop-by-car/bmw-mini/mini-generation-1/gen1-exhaust/scorpion-r53-r52-r50-exhaust-manifold-sports-cat Vaihto oli yllättävän kivutonta, pitkästä aikaa bolt-on osa joka oikeasti oli nimensä mukainen. Uusi ja vanha pakosarja, vanha vuoti haitarista. Lopuksi tulpat vaihtoon ja apulaitehihna kiinni, ja kori kasaan keulasta. Radin muovinen kehikko oli jo paskana/meni paskaksi tässä säädössä, joten kokeiltiin kaapsita löytyviä "muovihitsaus"vermeitä: Kasatessa onnistuttiin vielä rikkomaan MAP sensorin putki sensorin päästä, meni sensorin päälle tulevan osan juuresta poikki. Pikaliimaa siihen että pysyi kiinni, ja päälle n. 6cm mittainen kutistesukka, niin on ilmatiivis ja jykevä. Kun homma oli kasassa, päätettiin vielä ottaa tupla tai kuitti, coilovereiden asennuksen kimppuun. Ohjeet: https://www.youtube.com/watch?v=z0anE8C-3G4 Noh, etuvasen kulma ensin, alatukivarren pultti kiltisti irti. Iskarin pultti oli vähän tiukemmassa ja kappas: 6. katkennut pultti. Lopeteltiin hommat tähän tän viikon osalta, kyllä tuolla jonkun 30km on ainakin voinut ajella, pitää toivoa ettei iskari irtoa motarilla. Tosin kierteistä päätellen kovempaa kiinni kuin mitä pelkällä pultilla saisi aikaan. Lopputuloksena auto toimii, hihnapyörän vaihto nosti vääntöä matalilla kierroksilla mukavasti, ja kyllä sen 17% pienemmän pyörän tuntee. Uusi pakosarja taas on itsessään aika vaisu, mikä omaan makuun juuri hyvä, ja todella hiljainen vanhaan vuotavaan pärisevään verrattuna. Seuraavaksi tarkoitus hankkia uudet olka-akselit(?), jotta saadaan katkennut pultti korvattua, sekä coiloverit asennettua. Listalla myös cold air intake, isompi välijäähdytin sekä lukko. Myös vanteet ja renkaat listalla, mutta ne on vähän kalliimpi ostos kaiken muun päälle. Jonkinlainen tunekin houkuttaisi, niistäkin saa vana pulittaa sen 600-800e.
    2 points
  21. next

    Mini R53 ropausta

    Juurikin näin. Tästä syystä esimerkiksi mun faijan Alfa 159 ei mene ikinä läpi siitä testistä nykylain aikana koska sen jarrujen voima ei riitä auton massaan nähden. Tähän toimitti Alfan maahantuoja paperin millä piti tänä vuonna leimata kun vaikka autossa oli kaikki jarrut uudet ei pito jarruissa ollut riittävä siihen mitä ne vaatii.
    2 points
  22. Jykkepoika

    Täyssähkö MINI

    Kesällä hommatusta Maximisesta on nyt n. 4000 km verran kokemusta ja kuten tuolla ylempänäkin kirjoittelin, ei mitään vikoja/ongelmia. Mun yksilö on rekisteröity ekan kerran saksaan 11/20 ja olen yrittänyt googlailla onko tuohon mitään päivityksiä tullut mutta enpä ole sellaisiin törmännyt. Varmaan maahantuoja tietäisi mutta kun mitään tarvetta ei ole sinne ollut niin enpä ole kysellyt. Tossahan on kyllä ns. OTA päivitykset mutta niiden kautta taitaa vaan tulla navin kartat? Pelkästään positiiviset on fiilikset edelleen, lämpöäkin tuntuu riittävän ainakin näihin vajaan kympin pakkasiin mitä etelässä on nyt muutaman kerran päässyt maistelemaan. Rangekaan ei ole tuottanut mitään ongelmia mun ajoihin, kotilataukset on riittänyt tähän asti.
    2 points
  23. matikju

    Täyssähkö MINI

    Moi, oon ajanu SE:llä 17000 km, ja ei mitään vikoja tai ongelmia, todella hyvä ajettava.
    2 points
  24. minapamina

    Mini R53 ropausta

    Mitäs tällä kertaa, ei mennyt katsastuksesta läpi. Vasen raidetangonpää löysä, pistin molemmat samalla vaihtoon. Itse pää irtosi helposti, mutta varsi oli niin saatanan tiukassa. Tila oli myös aika ahdas (mikä toimenpide ei mineissä olisi), joten vähän työmaa saada työkaluja mahtumaan. Onneksi hätä keinot keksii: Tuohon ei pitkä lenkki mahtunut, joten pienellä jakarilla kiinni ja tunkilla vääntäen, nätisti lähti irti. Seuraavaksi pyörien suuntaukseen ja katsastukseen, eiköhän se nyt mene läpi. Kaikki kuluvat osat kohta vaihdettu, joten huolettomia kilometrejä
    2 points
  25. drmrfi

    N14 imukanavien puhdistus.

    Nämä kuvat taitaa olla meidän mamman Ministä. Ajettu 122tkm. Iso kiitos Eskolle, homma toimi todella ammattimaisesti ja juuri niin kuin sovittiin. Suorituskykyä tuli perstuntumalla havaittavasti lisää ja nykiminen sekä tyhjäkäynnin vaeltaminen hävisivät. Suosittelen!
    2 points
  26. 4minis

    Outo tapahtuma.

    Vakuutusyhtiöstä tuli ilmoitus,että auton Morris Mini 850 vm.1970 kaskosta tulee palautusta kun vakuutus on päättynyt! Auto on ollut liikennekäytöstä poistettuna jokusen vuoden mutta palo- ja varkausvakuutus on ollut voimassa. En ollut tehnyt mitään asian suhteen joten soitin vakuutusyhtiöön. Traficomilta oli tullut ilmoitus että auto on romutettu. Romuttanut piste selvisi kahdella soitolla. Oli Muhoksessa eli entisessä Oulun läänissä kuten autommekin alunperin Kajaanissa. Romuttamo laittoi kuvia ja rekisterikilpi oli todellakin sama mitä meillä mutta auto ei ollut Mini vaan Glas farmari n.60-luvun alusta. Todennäköisesti oli käynyt niin,että Glas oli joko kolaroitu tai muuten poistettu eli siihen aikaan laitettu seisomaan. Silloin auto poistui automaattisesti rekisteristä joidenkin vuosien jälkeen eikä kilpiä tarvinnut palauttaa. Kun tuo Mini v.70 rekisteröitiin näytti että ko kilpi oli vapaa. Vasta näiden vuosien säilytyksen jälkeen auto ilmestyi kilpineen. Romuttamon ilmeisesti nuorta ja ystävällistä kaveria piti neuvoa että eihän tuo ole Mini. No luultavasti asia hoituu kuntoon kun ovat laittaneet Traficomille peruutuksen romuttamisesta. Enpä ole ennen kuullut vastaavasta. T.jp
    2 points
  27. Kiitos vinkistä. Kyllä täällä on täysi ruumiinavaus käynnissä.
    2 points
  28. Igor

    R53 JCW -06

    Päivitellääs vähän tätäkin tarinaa... -15% ahtimen rullan kiristyspulteille ei riittänyt se pehmeämpi Loctite, vaan rulla alkoi luistamaan Botniaringin pääsuoralla kun painoin kaasun ensimmäistä kertaa pohjaan. Tottakai se piti mennä toteamaan Pohjanmaalle asti... Konetta nostamatta kiristäminen on vähän hankalaa, mutta sen verran sain pultteja ruuvattua että pääsin ajamalla kotiin. Onneksi siihen väliin mahtui testit Legends-autolla ja yksi kosteahko saunailta, niin ei harmittanut enää kotimatkalla niin kovasti. Rullasta löytyi yhden pultinkannan vastinpinnasta kohouma, jonka varaan pultti jää kantamaan. En arvannut ryhtyä tuota porailemaan, joten pistin -17% rullan takaisin paikalleen. Moar boost. Paisarin korkki päätti aika pian remontin jälkeen, että paineensietokyky ei ole hänen juttunsa, joten järjestelmän kiehumispiste oli hieman totuttua alempi. Paisari on RMW:n tekele, joten marmoritiskin muovikorkkia sille on turha tarjota. Sopivien mittojen, toivotun paineensietokyvyn ja paikallisen varastosaatavuuden pyhä kolminaisuus löytyi lopulta S600-mallin mersun varaosaluettelosta. Hintaa vaivaiset 7,90€. Was zum teufel? Kerrankin helppo, halpa ja nopea korjaus! Vikakoodi P1125 on tullut nyt turhankin tutuksi. Koska koodi seuraa mukana kaasuläpästä toiseen, niin kai se on uskottava ettei se vika ole siinä. Kaasupoljin oli seuraava vaihtoehto syypääksi omalla listalla, joten tilasin uuden. Tai no, tilasin ensin halvimman löytämäni käytetyn, mutta opin aika nopeasti ettei R50:n poljin käy R53:een. Liitin on erilainen. Uudella polkimella vikakoodi pysyi poissa viikon, eli suurin piirtein yhtä pitkään kuin kaasuläpän liitintä edestakaisin kytkemällä. Seuraavana listalla on ko. kaasuläpän liitin. Sitten polkimen liitin. Hyvin pitkällä listan alapäässä on sitten johtosarja... Talvellahan on hyvää aikaa(?) käydä noita läpi. Uudet renkaat meni vielä hankintaan tähän syksylle, kun AD08R:t alkoi olla jo vähän vaarallisen oloiset kylmässä ja sateessa. Katurenkaiden virkaa toimittaneet Pilot Sport 3:t loppui kesken jo viime syksynä, ja silloin jo päätin että seuraavaksi alle tulee Pilot Sport 4:t, kun niitä näkyi listoilla 16-tuumaisina. No ei näkynyt enää, ei ainakaan R53:een sopivassa koossa. Pitkällisen Jaakobin painin päätteeksi pistin ostoslistalle 17-tuuman vanteet. @Micke bongasi Torista edulliset Team Dynamicsin vanteet, jotka kävin saman tien ostamassa pois. Niille kietaistiin 215/45 PS4:t. Ehkä ens kevään IMM-reissu ennemmin näillä kuin semislikseillä... Spacereita nuo ehkä vielä kaipaa, sen verran syvälle lokasuojiin ET45 jättää renkaat. Reipas rata-camber vielä vähän korostaa "ongelmaa".
    2 points
  29. Igor

    Sähköminiin vanteet

    Joo ei näissä vehkeissä kyllä mitään järkeä ole. Sähköminissä sentään sen verran enemmän, että siinä öljynkulutus pysyy kurissa.
    2 points
  30. Muistetaan lisätä sitä öljyä..
    2 points
  31. karvalakki

    Flexfuel vai Fuelflex?

    Nuo taitaa olla auton ajotietokoneesta katsottuja lukemia? Nämä flexfuel purkit toimivat siten, että ne pidentävät suuttimen aukioloaikaa polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan. ECU ei siis itseasiassa tiedä, että sylinteriin ruiskutetaan enemmän polttoainetta kuin se itse on määrännyt. Ajotietokone seuraa ECUn lähettämää viestiä ja laskee polttoaineenkulutuksen sen mukaan. Käytännössä siis ajotietokoneen lukema näyttää paljonko kulutus olisi ollut bensalla; jos mittaat kulutuksen tankkausten perusteella, niin huomaat että auto kuluttaa 28% enemmän kuin bensalla. Huomaahan sen toki myös siitä, että tankilla pääsee 28% lyhyemmän matkan. Tämäkin kannattaa huomioida ajotietokonetta seuratessa; range on todellisuudessa paljon lyhyempi kuin mitä ajotietokone ehdottaa. Tuo 28% tulee bensiinin ja etanolin energiasisällön erosta. Sille ei mahda mitään, sen verran kulutus nousee jos ajotyyli pysyy samana. Tämö tulee fysiikan laeista; auton siirtäminen vaatii tietyn määrän energiaa, joka otetaan polttoaineesta. Etanolimuunnos ei paranna moottorin hyötysyhdetta, joten polttoainetta menee väkisin sen verran enemmän kuin mitä energiasisällössä on eroa.
    2 points
  32. Min1

    Flexfuel vai Fuelflex?

    Menen huomenna Pirkkalaan asennuttamaan eFlexFuel-purkkia. FuelFlex Finland ei vastannut tiedusteluihini, joten valinta oli helppo... olivat varmaan lomalla. Pitäkää peukkua pystyssä, kerron sitten viikonloppuna miten meni ja miten auto toimi paluumatkalla.
    2 points
  33. Ei se nyt ole vippaskonstein tehty. Yleensä vain siis asiakkaalle noita ei noin tehdä kun siinä on silti vaara että se kansi pitää nostaa ylös. Jos on pakko käyttää "hovimekaanikkoa" niin sanoisin että älä vie jos ei oikeasti halua. En mäkään suostu tekemään sellaista toiselle mistä tiedän riskin olevan että menee puihin. Omaan autoon noita voi tehdä mm. Vedin yläkautta tulppahelicoilin minin koneeseen itse tehdyillä työkaluilla kun koneistamon mukaan kyseinen helicoil pitää tehdä alakautta/niin että näkee alapuolelle. En tiedä tuostakaan miksi mutta ilmeisesti hekään eivät riskeeraa. Päivä meni ja 4 helicoilia tuhosin. On se sen jälkeen ollut ajossa 4 vuotta ilman ongelmia.
    2 points
  34. club75

    -65 Austin Mini

    Kone paikallaan. En ehtinyt kokeilla sopiiko konepelti kiinni. Sähköt on heitetty suunnilleen sinnepäin ja niiden kytkeminen tapahtuu joskus. Tuliliemen komponentit osittain paikallaan. Imuilman anturille pitää jotakin keksiä kun on aika patentin näköinen. Bini on omilla rattaillaan (eurolava vielä alla). seuraavaksi ehkä sähköjen kytkentää tai äänieristämistä tai jotakin, jää nähtäväksi
    2 points
  35. Tommik

    Vikakoodinlukija

    Sain kuitattua airbagin valon Bilteman lukijalla 15-1374 Oli useampi Mini valikossa https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/vikakoodinlukijat/diagnosointityokalu-bmw-2000043072 Näyttäisi olevan sama laite kuin Ancel BM700
    2 points
  36. Min1

    Flexfuel vai Fuelflex?

    On varmaan hyvä idea ottaa purkki ja asennus samasta firmasta, niin takuu toimii varmemmin. Otan yhteyttä molempiin firmoihin, katsotaan mitä tarjoavat... Annan raportin, jos homma toteutuu, kiitos neuvoista!
    2 points
  37. Niin, tosiaan se ykkös sylinterin hieman huonompi puristus ja misfiret on tosi tyypillisiä karsta ongelman indikaattoreita. Karstanen vena ei sulkeudu tiiviisti, sylinteri ei toimi toivotulla tavalla ja voi sotkea huohotusjärjestelmän toimintaa. Kirjoittelit, että joku firma oli tehnyt karstan poistoa, toivottavasti se on tehty kunnolla mekaanisesti eikä millään litkuilla....
    2 points
  38. Minusta nämä oireet viittaa ennemminkin venttiilinohjaimiin ja niiden suojakumeihin. Eikös silloin savutus juurikin esiinny nimenomaan tyhjäkäynninjälkeisessä ryntäytyksessä, moottorijarrutuksen jälkeisessä kaasutuksessa jne, siis kun imusarjassa on ensin ollut kunnollinen alipaine? Jos vika olisi sylinterin läpivirtauksessa, niin savutus olisi sitä suurempi mitä suurempi kuormitus? Puristuksissakaan ei kuitenkaan ole kovin suurta eroa? No, ihan ensimmäiseksi tarkistaisin kyllä moottorin huohotuksen. Sekin voi selittää tuollaisen kulutuksen. Muut kysymyksesi: Litkut: itse en noihin litkuihin usko, mutta tähänkin on omat koulukuntansa. Mistä öljy pakoputkeen?: olet oikeassa, eihän se öljy sinne pakoputkeen pääse kuin sylinterin kautta, mutta sylinteriin öljy voi päästä eri reittejä. Alakerrasta jos esim männänrenkaat ovat huonot, tai huohotus on puutteellinen, imusarjasta esim venttiilinohjaimien ohi, tai väljästä ahtimesta (jos autossa on sellainen), tai sylinterinkannesta esim. jos kannentiiviste tai sylinterinkansi on rikki.
    2 points
  39. Jos savutus noin suurta ei voi olla mitään muuta kuin männänrenkaat ei pyyhi riittävästi öljyä pois. Myöskin alempi puristuspaine viittaa sinne. Jos ei savuttaisi sanoisin että kannessa se vuoto. Ohivirtausmittaushan sen kertoo mistä se karkaa mutta tosiaan näillä tiedoilla itse sylinterissä vika.
    2 points
  40. Esko

    N14 imukanavien puhdistus.

    Googlasin kanssa viime talvena, että kuka tekisi. Lopunperin tein omaan tuon itse eli hommasin pähkinärouheet ja puhallusvehkeet löytykin jo omasta takaa. Periaatteessa voisi talvisaikaan korvausta vastaan tehdä muillekin, jos tarvetta. Samalla on hyvä uusia noi imusarjan tiivisteet. Ei montaa euroa maksa ja löytyy tarvikkeena Victor Reinzilta.
    2 points
  41. Jeswe

    R50 ropausta

    Tulipahan sitte taas kerran sotkettua kädet kyynärpäitä myöten sinne. Potilaana siis -01 vuoden R50 johon on tässä vuosien saatossa laiteltu vähän sitä ja tätä. Kaikkihan lähti oheisesta threadistä: https://mini2.fi/forum/topic/6555-r50-aloitti-parkkipaikan-merkkaamisen/ Kyseisen threadin jälkeen on tullut laitettua äänenvaimennusta, päivitettyä humppavehkeet, korjattu pienempiä ja isompia vikoja. Alkuperäisen moottorin kansikin on hyötykäytössä kun vaihtomoottorin 3 -sylinterin tulpan kierteet antoi periksi. Kansirempan jälkeen olikin sitten vuorossa lämppärin kenno ja hetki sen jälkeen syyläri sanoi sopimuksen irti. Lopulta hävisi 3 ja 5 vaihde sekä syncrot. Nyt on sitte taas pienempää projektia tiedossa kun tallissa odottelee getrag GS6-85BG (BKD) 6-vaihteinen -laatikko, joka pitäsi sovitella ton moottorin jatkoksi. Internetin mukaan plug&play, mutta omien kokemuksien mukaan se yhteensopivuus on aina kyseenalaista tai ainakin jotain joutuu soveltamaan reilumalla kädellä, joten tässä nyt odotellaan hieman motivaation kasvua, jotta pääsee sovittelemaan paikalleen. Oheishilppeitä mitä tuossa vaihtuu samalla on vetarit, startti ja siirtäjä vaijereineen. Kytkimeksi tulee valeon kit4p, joka sisältää irroitinlaakerin, kytkinlevyn, vauhtipyörän, painelevyn ja samalla muunto kaksimassavauhtipyörästä yksimassavauhtipyörään. Harkinnassa on myös hakea eflexfuel -yksikkö motonetin outletista ja trafilta muunnostuki, jolloin saisi 4€ profittia tuosta muunnoksesta katsastuksineen. Vieläkin harmittaa etten tunkenut vaihdossa uuteen autoon kun väkisin koittivat sitä saada. Eihän tuossa taas tälläkään kertaa ole mitään järkeä, mutta tehdään tekemisen ilosta ja nautitaan kesästä. Muutamia kuvia vuosien varrelta
    2 points
  42. Jeswe

    R50 ropausta

    Paketti istutettu konehuoneesee, enää kytkimen työsylinteri kiinni ja sitten se on syyläriä vaille valmiina koeajolle. Eli ei loppujen lopuksi mikään iso homma istuttaa tuota laatikkoa cooperin moottorin jatkoksi. Peeruutusvalon kytkimelle piti piuhoja jatkaa, että yltävät ja liittimen vastakappale hommata (löyty Saabin konehuoneesta sopiva liitin, eli nyt on sairaus tartutettu tähänkin).
    2 points
  43. Ite hommasin aikoinaan R55 S:ään Rellun 16" peltivanteen johon laitettiin vararenkaaksi sopiva kummi päälle. Tämä peltivanne meni S:än etujarrujen päälle. Kun R55 S vaihdettiin R60:iin, naapurin autopurkamo osti sen multa pois.
    2 points
  44. minapamina

    Pakosarja R53 Miniin

    Lähti toi Scorpion tilaukseen, 570£ postitettuna ilman veroja/tulleja, eli ne saattaa Suomen päässä tulla päälle. Kalliiks tulee tää auto Vissiin huhtikuun puolväli arvio saatavuudelle, eli siitä sit Suomeen varmaan viikko. Vajaa kuukaus pitää sit vissiin päristellä vuotavalla pakosarjalla.
    2 points
  45. MikaJ

    Mini Countryman Hybrid

    Ei ole kovin terveellistä jatkaa ajoa jos liian rikas seos on seurausta bensansekaisesta öljyhuohotuksesta. Riittävästi kun öljyä on bensalla jatkettu niin voitelukyky ei enää riitä.
    2 points
  46. MINIC

    Mini Countryman Hybrid

    Morjesta kaikille. Polttoaineen kulutukseen mulla on aikast hyvää dataa , elokuu 2019 - tämähetki 2021. Mein MINIä on tankattu ainoastaan ABC mobiilissa ja sieltä on kaikki tankkaukset: pienin kulutus= 2,2l / 100 km suurin kulutus= 6,5l / 100 km keskikulutus= 4,3l / 100 km Tähän keskikulutukseen kun lisää sähkön osuuden= jonka olen laskenut bensaksi muutettuna olevan 1,0l / 100 km, niin saadaan melkolailla todellinen kulutus joka on noin 5,3l / 100 km. MINI:llä on tullut ajeltua niin lyhyttä kuin pitkääkin matkaa lähes päivittäin yhteensä noin 32000 km.
    2 points
  47. ( Tein itse (ja säästin!) tämän ohjeen mukaan, toimii !
    2 points
  48. Turbo 69

    Mini "mix" -72

    Tässä vielä "lohdutukseksi" eräs kuva vanhasta paperi ohjeesta,ajalta ennen nykyistä nettiä. Joku vanha "dinosaurus" saattaa muistaakin. Toivottavasti saa selvän. Oli aikoinaan vaihdelaatikon opas sivut: Paljastavia kuvia eli nyt paljaana. Printatut sivut vaihdelaatikosta.
    2 points
  49. Mini1380

    Mini R53 varaosat ?

    Miltekin putkistossa tulee molemmat vaihtoehdot mukana.
    2 points
×
×
  • Create New...