Jump to content

JyrkiLaukaa

Members
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

JyrkiLaukaa last won the day on December 29 2013

JyrkiLaukaa had the most liked content!

About JyrkiLaukaa

  • Rank
    Junior Member

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Laukaa
  • Interests
    1960-luvun Brittiautojen entisöinti.
  • Autotalli
    Mini-Minor MK1 1967
    Jaguar MK2 2.4 1965
    MG Midget MK1 1964
    MG TD 1952

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Oheinen hieman tuunattu moottori on MG Midgetissä, mutta täysin sama 12G10 lohko kuin 1275cc Mineissä. Joskus sitä kyllästyy selittelemään konehuoneen kapistuksia ulkopuolisille ja tässä on kaasuttimen kaapeleiden ja letkujen merkitykset selitettynä ::)
  2. Kannattaa sitten varoa noita halpoja 1.5 välityksen vivustoja. Omastani kuluivat vipujen laakerit väljiksi muutamassa vuodessa. Mulla taisi olla Minisportin myymä versio, jonka olen nyt päivittämässä kestävämpään MED Engineeringin versioon.
  3. Pakosarja on eristetty, mutta kuumahan se on silti. Höyrylukkoon auttaisi, kun asentaisi bensapumpun tankin lähelle (kuulemma) - nyt se (Facet) on konehuoneessa.
  4. Löytyyköhän jostain Jyväskylän lähialueelta pajaa, jolla on hydrolastic-jousituksen täyttöjärjestelmä tai vastaava? Vaihtoehtoisesti joku, jolla on oma laitteisto/'viritelmä' ja on valmis sitä lainaamaan/vuokraamaan. Edit: Entäpä yleisesti missä päin vain Suomea ... ?
  5. Nokka ei ole vakio ja puristukset on nostettu 8.0 -> 9.5. Pienen surffailun jälkeen löysin maailmalta infoa korkealla ajamisesta. Yllättäen todennäköisin syy tehojen häviämiseen on polttoaineen höyrystyminen ja tästä aiheutuva höyrylukko. Ongelma ratkeaa ainoastaan antamalla koneen jäähtyä.
  6. Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä!! Monen asian summa tosiaankin. Säädin kylläkin Weberin joutokäynnin, kun autossa on kiinteänä seossuhdemittari. Olisi pitänyt varmaan olla isompi kurkku + ilmasuuttimet jne. Alkumatkasta öljynä oli 20/50, mutta sitähän ei normihuoltsikoilta löydy Euroopasta. Välillä oli 15/40 ja välillä10/40W - eli vähän mitä sattui löytymään. Moottori vuoti melko paljon öljyä kytkinkoppaan ja tämäkin voi olla osasyynä hyytymiseen. Vaihteiston kasasin itse uusilla laakereilla entisöinnin yhteydessä. Ehkäpä tässä olisi se hyvä tekosyy vaihtaa Fordin 5-loviseen täyssynkronoituun laatikkoon ::) Mossin Stage2 (Fast Road) paketissa tulee vain moottorin runko - imu-/pakosarjat jne. pitää hommata itse. Öljypumppu on tehopumppu ja vesipumpuksi laitettu itse tehokkaampi versio. The stage 2 engine has a modified cylinder head including gas flowing of the ports and chambers, standard size reshaped valves, re-cut valve seats, new guides and double valve springs. Noihin alppien 'äärioloihin' jäin totaalisesti koukkuun eli eiköhän ensi kesänäkin tule jostain sellainen löydettyä perinteisen Eurooppa-turneen aikana. Uskoisin, että monelle Ministille kävisi samoin. Wanhalla autolla on tosi haastavaa ajaa lujaa serpentiiniä ja vauhti tuntuu hurjalta, vaikka nopeus ei olekaan kova. Renkaita vaan pitäisi olla hieman varalle (tällaista jälkeä syntyy, kun ajaa muutaman pätkän 4-pyöräsladissa): Harmi, että entisöinnissä on juuri nyt Mini-Minor 850 täysin vakiona. Minillä voisi saada fiilistä, millaista meno oli aikanaan Monte Carlo rallissa ;D
  7. Hommasin moottorin (lohko+kansi) valmiiksi viritettynä Englannista (Moss) enkä siis tiedä, millä välyksillä esim. sylinterit on porattu. Käsittääkseni ko. Stage2 koneessa on viritetty pelkästään kantta ja männät ovat siis alkuperäisen kokoiset. Koneella ei oltu ajettu ennen tätä kesää kuin n. 4000 km eli on uutta vastaava. Käytin koneessa pääsääntöisesti Shellin tai vastaavaa n. 100 oktaanista bensaa - muulloin 98 oktaanista. Kone ei nakuttanut missään vaiheessa ja venttiilinvälykset ovat 0.30 pako ja 0.20 imu. Kone otti hyytyneenäkin paikallaan ollessa melko hyvin kyllä kierroksia, mutta ei jaksanut lähteä liikkeelle. Itsekin epäilin, että joku koneessa ahdistaa sen ollessa ylikuuma (jä öljyt!), koska jäähdyttyään toimii taas ihan normaalisti. No, moottori on tarkoitus purkaa talven aikana. Ehkä tuolloin näkyy jotain merkkejä hyytymisen syistä? Paljonko kisakoneissa on sitäpaitsi 'ylimääräistä' välystä esim. kangen laakereissa?
  8. Auto on kylläkin MG Midget -62, mutta siinä on 1275cc Minin lohko ja kansi + DCOE Weber jne (Stage 2/Fast Road). Ajelin kesällä 'melko lujaa' Ranskan,Italian ja Itävallan alppiserpentiinejä ja säännöllisesti moottori hyytyi, kun oli ajanut jyrkkiä ylimäkiä riittävän pitkään. Auto ei kertakaikkiaan suostunut ottamaan enää kierroksia ja oli pakko pysähtyä jäähdyttelytauolle. Moottorin lämmöt olivat jatkuvasti 100-105, vaikka autossa on AL-syyläri ja sähköflekti. Öljyn lämpömittaria ei ole, mutta epäilen vahvasti, että öljy on ollut todella kuumaa eikä 13-rivinen syyläri ole jaksanut sitä jäähdyttää. Jyrkissä ylämäissähän vauhtia ei juurikaan ole eli ajoviima ei syyläriä jäähdytä. Onko foorumilla Minillä kisaavia? Voisiko tehojen totaalinen häviäiminen johtua öljynlämmöistä? Muita ehdotuksia? ---- Ongelmaa ei täällä Suomessa esiinny :) Jos käytte joskun Minillänne Itävallassa, laittakaapa TomTomiinne osoitteeksi Stoderbrinken. Tämä on 12 km pitkä alppipätkä ja keskimääräinen nousu 8% (max 18%). Eturenkaiden kulutuspinnat jäivät tuolle pätkälle alaspäin ajettaessa :) https://www.youtube.com/watch?v=4OQkAE9DpS4
  9. Ostetaan 1967 MkI:n peltisen lämmityslaitteen sivuille tulevat suojukset (kuvassa 59+60). Kunnolla ei niin väliä. Aika harvoissa kuvissa on näkynyt paikoillaan, mutta ainakin tässä Cooper:ssa on: Yht.otot: jyrkilaukaa@gmail.com
  10. Jakaja on kyllä 25D4, mutta olikohan alkuperäisessä kansi sivulähdöillä?
  11. Moottori on 1969 mallista eli ei kuten koppa eli 1967 (MkI). Kaasarin ja imusarjan päivitin MkI versioon, mutta muuten taitaa olla edelleen kuten MkII. Nappisolenodeja on edelleen myynnissä, mutta ovat melko arvokkaita. Vastaava solenoidi löytyy mm. Jaguar MK II:stani (1965). 2. Täytyypi vaihtaa - oli Bilteman valikoimarasia hieman tyhjilään... 4. Mittariksi tulee Dual Oil Pressure/Water Temp (kapillaari) eli tuunattu kojetaulu. 5. Ovat itseasiassa Marinasta, jossa prikka 'valmiina'. 6. Taitaisi kuulua 7. Kannessa reikä anturille. Tähän tulee kapillaarisen mittarin anturi. 8. MkI on ollut plusmaadottotteinen, mutta tästä tulee negatiivinen. Täytynee kylläkin laittaa mustat akkujohdot plussaankin, sillä punainen näyttää liian nykyaikaiselta. 9. Mikä on ko. rasian tehtävä ollut? Kiitos kommenteista! Mini-osaamista näyttää Suomesta löytyvän paremmin kuin ulkomailta.
  12. Joulun kunniaksi valmistui kova pakettikin eli 850cc moottori. Kuvassa ollaan jo sovittelemassa johtosarjoja. Jos silmään osuu jotain epäautenttista, laitappa kommenttia!
  13. Olisipa noin SIISTI pohja :) Mitenkäs bensaputki nousee konetilaan ja siitä liitos mekaaniselle pumpulle? Samoin akkukaapeli. Junailen kaapelin jotenkin siten, että saan kytkettyä sen päävirtakytkimen kautta starttisolenoidille.
  14. Onkohan tuo akkukaapelin putki hitsattu pohjan tunneliin vai kiinnitetty P-clipeillä?
×
×
  • Create New...