Jump to content

sir samurai

Members
  • Content Count

    222
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

sir samurai last won the day on January 21

sir samurai had the most liked content!

About sir samurai

  • Rank
    Senior Member
  • Birthday 16/02/1979

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Oulu
  • Autotalli
    Austin Mini -70 1,3i
    Mini -76 1,3 (avo)

Recent Profile Visitors

2,358 profile views
  1. sir samurai

    Mini 1000

    Googleen haynes mini 1969 to 2001 pdf niin alkaa löytyyn opusta. Tässä esim yksi pdf:nä. ei muutako lataamaan ja kiristeleen. https://www.miniscene-unterfranken.de/wp-content/uploads/downloads/haynes_repairmanual_mini_69-2001.pdf Chapter 2A kannataa lueskella läpi
  2. Kone nostettu pois etukelkasta ja ehdin vähän irrotella osia. Kone pyörii kevyesti, ruosteita en ole putsannu sylinteristä niin en viitsinyt niiden yli mäntää pyörittää, ettei nyt ainakaan jää jumiin. Tällä kertaa vauhtipyörä on sen verta lujassa ettei kyllä ilman ulosvetäjää tuu pois. Paineastelmassa oli jotain jousia, että erilainen on kuin toisessa moottorissa. Muutenki oppi taas uutta
  3. Kuulemma kone oli pyörähtynyt, ite en ole kokeillut. Pitää puhdistaa irtoruosteet ja laittaa aineet sisään, toivottavasti tuo sylinteri ei ole pahasti syöpynyt.
  4. Ostin pari vuotta sitten moottorin etukelkassa ripustuksineen, laturi puuttui muuten tais olla suurin piirtein kaikki. Tarkoitus olisi sillä tutustua Minin moottorin rakenteeseen ja koneen kunnon salliessa kunnostaa siitä varamoottori. Moottori on ollut ulkona ennen kuin pääsi minun talliin. Lohkossa lappu 9FD - SA - H5200, kansi kuulemma jostaki 850 koneesta samoin kuin kaasari, näytti minun silmään hs2. Eturipustukset oli ruosteessa ja vieläkin on palloniveliä kiinni tukivarisssa ja pyörän navassa, osan sain irti kuumentamalla. Pistin irtilähtemättömät osat likoamaan laimeaan sitruunahappoliukseen, josko sieltä sais vielä kelvolliset tukivarret ellei ole ruostesyönyt pallonivelten kiinnitysreikiä pilalle... Ehkä sieltä jotain kelvollista osaa jää varaosiksi, edes hätätapauksessa Tänään otin kannen irti, harmittavasti yhteen sylinteriin on päässyt vettä aikojen saatossa, siellä on ruostetta. Muutenki vesikanavat oli ruosteessa ja paljon niissä oli tavaraa, saapa nähä tekeekö nuilla enää mitään. En vielä ole googlettanut asiaa, mutta voikohan kannen ja lohkon laittaa sitruunahappoliuokseen puhdistumaan ruosteesta kun irroittaa kaikki mahdolliset osat, vai miten se kannataa kotona puhdistaa kunnon arvioimiseksi?
  5. Kiitos Ei taida tälle kesälle ehtiä kun anopilla muutaki hommaa kuulemma Taidan loppu loman keskittyä ajamiseen ja jos nuo motonestistä haetut black gold bitumimatto härpäkkeet vain laittas. Talvella sitte aikaa sisustaa
  6. Kelit vihdoinki lämpenee oulussaki niin tarkenee ajella. Puskurit laitettu eteen ja taakse, kojelautamittariston alle verhoiltuna keinonahalla (ensimmäinen versio) kajareineen asennettu sekä tietenki rokkikone. Eihän siellä mittään rokkia kuule, jos vauhtia yli 40km/h, joko isompaa kajaria tai äänieristystä . Mitään äänieristeitä ei vielä ole jos ei kiveniskumassaa pyöräkoteloissa lasketa. Ajonaikana häiritsevin ääni tulee vaihteistosta, en osaa äänen perusteella sanoa onko sielä jotain vikaa vai kuuluuko se asiaan. Kytkin pohjassa tai vapaalla huilatessa ääni katoaa. Kai se on bitumimattoa ja ääniristemattoa laitettava ja siihen sitte verhoilu päälle. Moottoritilaan varmaan myös jos sinne vielä mahtuu laittaan kun motti paikoillaan. Semmonen havainto tuli vielä että renkaat ei mahdu pyöräkoteloon takana, aavistuksen liian leveät joten joutui nostamaan perää aika ylös. kuinka paljon minitronin hilo sarjassa on säätövaraa, eli kuinka pitkä se kierreosa on jos jollaki sattuu olleen irrallaan...
  7. Konttorilta lappu haettu huomautuksitta. ps. pisara öljyä oli maassa
  8. Juu, en irrottanu kannakkeita. Syyläri ja sen kiinnike irti moottorin kannakkeesta. Tutkailin kyllä sitä moottorin kannakkeesta irroitusta, mutta sitä ruisku systeemiä sen johtoja muistelin niin tulin siihen tulokseen etten ala moottori jumppaan. Aika tiukilla ne johdot sielä oli ettei hirveästi korissa olevissa ole varaa. Enkä omalla järjellä nähny että tuo tuki siitä miksikään menee jos vähän sipasee pois. Esim hihnaa ei olis saanu hihnapyörän ja moottorin tuen välistä pois, sen verran tiukka sovitus tuo oli. No tuleepa jatkossaki helposti pois jos tarvii
  9. Normaalisti aina isompi nippu työkaluja mukana, mutta nyt kun Minejä kaks ajossa ja talli ei ole kotipihassa, ei raskis kaikkia hommata kolmeen kertaan. Sen kummemin ei ole tullu kiinnitettyä huomiota mitä kokoja minnekin tullu käytettyä kun kaikki ollu niin sanotusti hollilla. Pitää nyt sovitella esim millä koolla kaasarin saa irti kun käy ens kerran tallilla. Tuolta yhden vanhan ketjun bongasin ja siellä oli mm. kiintoavain + hylsy 1/2" kiintoavain + hylsy 9/16" Tulppa-avain + varatulppa Vararengas, pyöränmutterin kokoineinen hylsy ja tunkki. Kysymys kuuluukin mitä työkaluja/varaosia pidätte mukana lyhemmillä reissuilla ja mitä otatte varuiksi mukkaan vähän pitemmälle reisulle. En tarkota kuitenkaan mittään koko euroopan valloitusta
  10. Takapenkki tehty ja paikallaan ja hattuhylly nyt sitte "loistaa" erilaisuudellaan Kaarien verhoiluja vielä laittaa paremmin kun keinonahka vähän asettuu, tarranauhalla kiinni, saa helposti irti ja asennettua paremmin. Paljonhan tuossa on vielä sisustus hommaa, mutta pikku hijaa. Kelit sais lämmitä ettei tarvi pipopäässä ja tuulipuvussa ajella Jos tässä lähiaikoina sais tunattua kojelaudan pohjan, keskimittarin molemminpuolin verhoilun, rokkikoneen + kaiuttimet, lattiaverhoilun, takapuskurin. Nii ja "uusien" etupenkkien verhoilut pitäs purkaa.
  11. Lokasauojan kautta pääsi pulttipyssyllä napauttaan niin lähti irti. Oli liimattu kiinni kuten lukitusprikkakin hihnapyörään. Pikkusen joutui syylärin kannaketta moottorin tuesta remelillä muotoileen että mahtui. Sama homma oli ettei hihnapyörä olisi mahtunut välistä, olis joutunut koko hihnapyörän verran nostamaan moottoria että se sieltä olis tullu pois. Tuplakejut siellä näkyi olevan. Paketti kasassa ja ei vuoda enää öljyä. Remelöinti metallipöly kerätty magneetilla talteen ja huolellisesti puhistettu ettei kulkeudu hihnan uraan. Kytkimin ilmaus, maski ja tuulihaka paikalleen ja pesu, sitten voisi konttorilla käydä, ehkä torstaina joutaa
  12. Juu ei ole tarkoitettu, mutta pakko oli testata että onhan ruista ranteessa tarpeeksi Pitääpä katella jos löytäs sopivaa putkea, veikkaan kyllä kauppareissua.
  13. Hihnapyörä jäätävän lujassa. Lukitus prikka avattu, vaihde päällä ja jarru pohjassa, momenttiavaimella 220nm ja ei edes sillä voimalla irronnu. Täytynee irottaa startti ja lukita vauhtipyörä ja kokeilla uudelleen josko vasaralla avaimeen iskemällä aukeais. (en iske momenttiavainta vasaralla )
  14. Kelit kohillaan avolla päästellä. Bensa tuntuu maistuvan, tulpat ei ollu nokiset, mutta oliskohan silti rikkaalla, kun bensalle vähän tuoksahtaa vaatteet ajelun jälkeen. Talvella tuli kaverilta tuplakaasarit hommattua korjaussarjoineen niin josko tässä kunnostas yhden kaasarin. Turvakaaret verhoiltu, pikkusen joutuu vielä kesän mittaan korjaan. Takapenkit nyt työn alla, ne kun valmiit nii kuvaaki ilmestyy. Hattuhyllyn verhoilun askartelin vanhasta, vähän piti pienentää kun vahvikkeita tullu. Verhoilla vielä sekin uudelleen kun vähän karun värinen. Rupuset niskatuelliset etupenkit tuli hommattua ja anoppi lupas nekin verhoilla. Kojelauta pahvista askarreltu, jotain levyä hommata ja verhoilla. Edelleen äänieristyksen kysymykset valideja sekä tämä "Kattelin tuossa kuvia ja ei mulla ole kummasskaan minissä syylärin ja korin välissä semmosta tunnelia mihin se kumiremmi laitettas, taitaa olla vain vm. 75 ja sitä ennen?" Konepellin lukitus systeemin laitoin, pääsee kumi hakasista eroon jossaki vaiheessa ja mahtuu myös konepellin listan kaveriksi säleikön reunalistat. Joulupukki toi rokkikoneen, haynesin kirjassa oli radion piuha, siitä vissiin saa sähköt vai onko se vain heräte? edelleen sähköhommat hieman arveluttaa tehdä kyselemättä
  15. Paketti viimein kassassa ja käyntiinki lähti mukavasti. Kannen välistä ei enää öljyä vuoda. Mutta jonkun aikaa kun käynnissä oli maahan jokunen pisara öljyä tuli, mutta ei kannen välistä, että tämä onneksi nyt kunnossa. Onko se nyt jakoketjun suojakotelo minkä pohjasta pisaraa tiputtelee. Kuvassa punasen ympyärän sisälle pisat putoilee, voisko se tuon kotelon tiiviste vuotaa tai stefa tuolle hihnapyörän akselille? ps. kuva ei omasta autosta vaan turbo69 kuvasta leikattu
×
×
  • Create New...