Jump to content
MINI² foorumi

sir samurai

Members
  • Viestit

    140
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    2

sir samurai last won the day on Huhtikuu 7 2017

sir samurai had the most liked content!

Tietoja käyttäjästä sir samurai

  • Taso
    Senior Member
  • Syntymäpäivä 16.02.1979

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Oulu
  • Autotalli
    Austin Mini -70 1,3i
    Mini -76 1,3 (Avoprojekti)
  1. Mini -76 Project avo

    Kylläpä sielä melkonen kuoppa oli. Tilasin uudet osat maanantaina ja tänään jo saapuivat. Sen verta oli pakko käydä tallila sovittelemassa että vaikuttas korjaavan vian. Ainoa ylläri mikä tuli että uuden akselin säätömutterin kierteet oli eri kierteillä kuin vanhat, onneksi varamoottorissa oli samalla kierteellä... Jospa sitä viikonloppuna kytkin kasaan ja jos jopa pääsis tallin pihalla vähä koeponnistaan :)
  2. Mini -76 Project avo

    Kiitos vinkistä, tutkin kun käyn tallilla. Oma kuluma arvio perustui vain tähän yhteen kappaleesen, vain kuvia netistä nähnyt :) Laakeri pyörii ihan kevyesti. Ajatus oli vain että sitä olisi joku voinut hieman työstää ja poistaa tavaraa että koppa mahtunut kiinni väärin asennetun vauhtipyörän lukituksen vuoksi. Välystä on kummiski useampi sentti sen jälkeen kun vauhtiyörä on asennettu oikein. Kun lukitus oli persiillään niin kytkin kyllä toimi moitteetta. Nyt kytkin kun on painettupohjaan niin sitten välys vasta poissa. Työsylinteri on uusi ja se tanko myös. Vika siis taitaa olla vivussa (kulunut ja vääntynyt) sekä akselin kuopassa.
  3. Mini -76 Project avo

    Talvi tuli ja meni. Tauko olikin paikallaan Mini hommista, meni syksyllä vähän harrastus jo työksi, mutta nyt taas intoa täynnä. Kytkin koppa taas avattu. Paineasetelman prikka oli kupera puoli painelaakeriin päin. Joten kytkimen vivun välys johtunee siis painelaakerista. Kuvien perusteella mihin omaa vertasin löysin netistä vähän saman näköisen, toki omasta taitaa olla "vähän" metallia hävinny... Tässä linkki minun veikkaamaan osaan. https://www.google.fi/search?q=GRB201EVO&rlz=1C1GCEA_enFI777FI777&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=Fg5c0iMBUbg5ZM%3A%2C4KLHMSm4sJC_uM%2C_&usg=__6T3hVgUaUx0XkIRK3FErK38jeQg%3D&sa=X&ved=0ahUKEwjH4drw77zaAhUOUlAKHeFrDR4Q9QEINjAC#imgrc=Fg5c0iMBUbg5ZM: Kelpaako tuohon nyt ihan peruspainelaakeri mitä esim minitronista saa? Ilmeisesti tuo tappi ei ole kulunut kun päässä vielä tekstikin lukee. Vivun pallukassa näkyy pieni kuluma jälki myös.
  4. Mini -76 Project avo

    Prikassa oli teksti top joka oli koneesta ulos päin, eli kohti laakeria. Prikassa näkyi myös selkeästi sen kiinnitys klipsun jäljet. Ennen edellistä kommenttia olen 100% varma että on oikein päin tai ainakin niin päin kuin se siellä oli, mutta aina asennus virheen mahdollisuus on olemassa. Tutkaillu nuo "helpot" ensiksi ja kai se on siten taas alettava purku hommiin. Muutoskatsastus tältä syksyltä jää, taas on 7kk lisää työ aikaa, josko vappuna 2018 ajossa :)
  5. Mini -76 Project avo

    Minun viesti oli epäselvä, töistä vähän hopulla laitoin ja foorumi teki linkistä kuvan aivan kuin olisi minun liittämä :) Tarkoitin sitä että mulla tuomonen oikean puoleinen ja sieltä pilkistää pätkä akselia, kun kuvassa ja parissa muussakin näkyy vaan tuo kierre. Mutta se onkin ok että hieman näkyy. Kun menen tallille irrotan vivun ja katson sen kunnon. Varakoneesta saan vertailu kohdan, edes johonkin :)
  6. Mini -76 Project avo

    Miten se painelaakerin akseli laitetaan paikoilleen? kattelin netistä kuvia ja minusta mulla kurkkaa sieltä päästä sen painelaakerin akselin paksumpi keskiosa osa. esim tässä sieltä ei näy kuin kierteet.
  7. Mini -76 Project avo

    Pyyhkijän viiksi korjattu, ei tosin hoksannu kokeilla toimiiko kummatkin nopeudet. Vilkut ei alkaneet toimiin. Mittaristo on pimeänä, varmaankin jännitteen tasaaja rikki, voiko siitä johtua vilkkujen toimimattomuus? jos voi, olisko siksi vedetty suoraan releelle. Pisteen releen, sulakeen ja katkaisiminen herätepiuhaan ja hienosti nyt lähti käyntiin. Kohtuu nätisti kävi, ehkä aavistuksen vois olla aikasessa kun välissä startatessa hieman "potki vastaan". Opetella ajoituslampun käyttöä, jotaki juttua luin että jos hihnapyörässä ei ole merkkiä se pitää tehdä itse esimerkiksi tussilla? Kaasarin seos mutterin laitoin noin keskiväliin. Mutta, kytkin vipuun tuli paljon välystä, työsylinterin liike ei enää riitä irtottaan kytkintä, säätömutterilla en saanut välystä pois. Pitään tutkia onko vivun pää vääntynyt tai akseli tulee liikaa ulos. Olisko vauhtipyörä voinut akselilta ulospäin liikkuessa työntää painelaakerin akselia? Painelaakeri toki voi olla entinen, mutta se vaatii taas kopan aukaisua :) Rekisteröinti haaveet taitaa tältä "kesältä" saada nyt haudata.
  8. Mini -76 Project avo

    Googlettelun ja kuvien tutkinnan perustella ei tule muuta mieleen kuin että voisko tuo johtojen kääntö liittyä siihen jos alunperin vilkku viiksi ollut oikealla ja myöhemmin vaihdettu vasurin viiksi. Sama myös pyyhkijälle mutta niissä ei ole ollut liitintä mukana ja pitäny yhdistellä johdot uusiksi. Sekä vedetty vilkku viiksestä suoraan releelle kulkematta hätävilkkunapin kautta. Muuta mie en keksi. Pitänee yhdistää tuo puuttuva johto niin luulis sen jälleen toimivan vilkut :) Sekä sattui hyvä kuva silmään missä pyyhkijän viiksen sisus, minun on väärin kasattu sen jälkeen kun avasin ja osat lenteli pitkin seiniä :) http://jelabs.blogspot.fi/2011/06/mini-mk-iv-wiper-stalk.html Vieläkö tuon bensapumpun sähköt sais :)
  9. Mini -76 Project avo

    Vilkkujen toimimattomuutta ihmetelly. purin viikset irti ja otin johtojen ympärille kierretyt teipit irti. Johdot on kaikki katkottu ja liitetty sen jälkeen eri pariin, sekä yksi jätetty kytkemättä ja siitä ilmeisesti, vanhoja kuvia katselemalla, näyttäisi että vedetty suoraan vilkkureleelle kuvassa punaisella johdolla joka kääritty teippiin. (Lähtee vilkkuviiksestä kolmen ylimmän kimpasta alin, vihreä ja ohut punanen ja tässä olis pitäny liittää purprura mustaan, muoviliittimiessä puuttuvn pinnin jälkeen seuraava kohti yksin olevaa pinniä...) Nyt täytyy sanoa etten kyllä ymmärrä tuota kytkentää, onkohan myös viiksen päästä tai muoviliittimien nastoja vaihdeltu. Ehkä helpoin olisi kokeilla vetää samallalailla vilkkureleelle, mutta kun ei voi tietää oliko johtoja yhdistelty vanhassa sarjassa ristiin myös muualta. En tiiä pitäskö purkaa liitokset kun johdot vaan kääritty toisiinsa ja erkkaria päälle ja liittää värit sopimaan toisiinsa. Toki nyt liitokset pitää korjata joka tapauksessa... Pitää varmaan purkaa toisesta ministä ja verrata onko johdot laitettu viiksiin erilailla. Katselin haynes opasta ja näyttäs että vilkut ja jarruvalot on "samassa" piirissä ainakin sulakkeella, voisko olla siksi ettei toimi kun tuo vilkun piuha katkottu/liittämättä Kun ei sähköosaaminen ole kovin vankkaa, mistä oletta ottaneet virrat sähköiselle bensapumpulle?
  10. Mini -76 Project avo

    Käyntiinhän se lähti, kun suoraan kaasarin laittoi bensaa :) Mekaaninen bensapumppu ei saanut bensaa pukattua kaasariin, kokeilin pumpun päässä kumminki päin letkut. Huomena asentaan sähköinenpumppu paikoilleen. Voi olla että väliaikaisesti takakonttiin, ellei takakelkkaan kiinnitys ole helppoa homma. Pitää tutkia sähkösarjaa onko siellä valmis virtapiuha, pumpun ohjeiden mukaan puolalta sais virtaa ja sulake väliin jos oikein nopeasti vilkastuna ymmärsin ohjetta. Ensimmäistä käynnistystä en tietenkään saanu nauhalle kun ei ollu kamera valmiina kun en uskonut että lähtee. Mutta toisesta kerrasta linkki alhaalla. Äänet videolla heikot, mutta kuulee sentään että käynnissä ja kaasuunki reagoi.. Sitten kun saa käyntiin kunnolla niin sytytyksen ja kaasarin säätöä opiskelemaan. https://www.dropbox.com/s/gwd324lhe07neeo/2017-09-16 17.24.06.mp4?dl=0
  11. Mini -76 Project avo

    Minun mielestä kartiot oli kunnossa, toki en ole koskaan nähnyt viallista tai ehjää vastaavaa. Kampiakselissa lukituslevyn urassa oli pieni kieleke, olisko joku joskus kokeillu lyödä lukituslevyä paikoilleen. Jos kartiot ei ole kunnossa ja vauhtipyörä ei ole asianmukaisesti kiinni, tuleeko oireena esimerkiksi tärinää? Tässä kun varamoottoria pääsee purkaan ja tutustuun niin voisi joskus käyttää vauhtipyörän irti ja vertailla, kunhan on hankkinut kunnollisen/oikean ulosvetäjän sitä hommaa varten :)
  12. Mini -76 Project avo

    Kokeilin kumminki päin, mutta ei sopinut. Kokeilin myös ilman vauhtipyörää mutta ei "lähelläkään" että olis kampuraan mennyt. Kampuran päässä oli pientä vauriota ja myös pikkusen viilailin levyä niin toiseen asentoon meni juuri ja juuri käsivoimin. Ens viikonloppuna jos sais käyntiin :) Pari viikonloppua vielä pinnistää niin joskos viikolla 39 olis kaikki valmiina katsastusta varten, kelien niin salliessa.
  13. Mini -76 Project avo

    Lukituslevy ei mahdu käsin painamalla kampiakselin päähän, juuri ja juuri meni vauhtipyörään. Pittääkö kampiakselin päätä kuumentaa että lukituslevyn saa paikoilleen, en ainakaan huomannut semmosta haynesoppaassa. Kokeilin räikällä vääntää kohtuu kovaa, kun vauhtipyörä oli akselin nokassa, mutta kyllä se lukituslevy liian isolta vaikuttaa. Saako sitä aavistuksen viilata? Kokeilin kasata koko paketin kasaan ja sitten laittaa lukituslevyn prikan ja pultin. Näytti että menee ok, mutta kun tiesin ettei se sinne mene niin en väkisin vääntänyt. Oma villi veikkaus on että juurikin noin se on sinne viimeksi laitettu ja väännetty momenttiin mutta ei ole mennyt niihin uriin se lukituslevy ja siksi on lähtenyt irti. Olisko hyviä vinkkejä miten tuo kannattaa kasata, kaikki yksitellen vai painelevy, kytkinlevy, vauhtipyörä ja se asetelma valmiiksi koottuna ja sitten akseliin. Jälkimmäinen vaikuttas helpoimmalta, mutta jos lukituslevy ei mene paikoilleen käsillä painamalla voi mennä helposti pieleen. Varmaan jotku pitkät pulti joissa ei kantaa auttas asiaa että sais pietettyä painelevyn kohillaan ja asennettua sitten vauhtipyöränpultin kiristyksen jälkeen sen paineasetelman suoraan, eikä se painelevy karkaa.
  14. Mini -76 Project avo

    No nii osat kotona ja viikonloppuna asentaan. Eli hionta tahnaa ja pyörittelyä ja tahnat pois. Lueskelin englannin foorumeita että tarviiko vauhtipyörää tasapainottaa uudelleen kun vaihtaa kytkin levyn, ilmeisesti ei tarvetta. eikö niin? Nyt pitäs olla kaikki tarvittava ( kunnes jotain taas hajoaa ;) )
  15. Mini -76 Project avo

    Hoh hoijaa, osat saapui ouluun keskiviikko aamuna, ke-to aikana 11 kertaa lajiteltu, lienee varmasti oikeassa lokerossa paketti. Perjantaina ei paketille tapahtunut mittään, joten ei tälle viikonlopulle ei sitten päässyt kokeileen lähteekö käyntiin. Toivottavasti Posti saa ne edes ens viikolla vietyä semmosen paikkaan mistä ne voisi jopa hakea, saanen varmaan laskun säilytyspalveluista ::) No tehdään sitten muuta viimeistelyä mitä tarvitaan ennen muutoskatsastusta :)
×