Jump to content

Juge

Members
  • Content Count

    329
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Juge last won the day on October 29 2017

Juge had the most liked content!

About Juge

  • Rank
    Lahjoittaja
  • Birthday 15/01/1979

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.elisanet.fi/hanhikosket

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nurmo
  • Autotalli
    Austin Mini 1000 Mayfair Automatic -88, Mini Cooper S Countryman All4 Automatic -11

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Omat kokemukset Motonetin rekkarilla haettujen jarrupalojen suhteen eivät ole liioin kaksiset. Edellinen auto oli Volvo V50 d5:nen, eli kohtuu yleinen auto mutta isolla moottorilla. Rekkarilla haettuna myyjä kysyy onko mulla 16" vai 17" vanteet. Talvipyörissä 16" ja kesärenkailla oli 17", eli ei auttanut yhtään. Tuli jarrupalat jotka osoittautui liian pieniksi: jarrupalan kulutusosa oli sen verran paljon matalempi että levyyn tuli urat ulko ja sisäkehille. Ja sama kävi kivijalkaliikkeessä jossa myös haettiin rekkarilla palat. Aikani selvittelin, niin kävi ilmi että V50 d5:ssa oli 320mm jarrulevyt, ja palat jotka sain olivat 300mm jarrulevyille. Näistä kokemuksista sitten viisastuneena totesin että aina ei rekkarihaku tiedä mitään. Ja että pitää itse tietää jotain autostaan, varsinkin siinä vaiheessa kun myyjä sulta jotain tarkennusta kysyy. Ja tämä pätee jos sulla on autossa joku joka tekee siitä vähänkin poikkeavan: esim. juuri tämä V50:nen jossa moottorina oli d5:nen.
  2. Olisko järjestelmä hetkellisesti seonnut, kun +18 muuttui suht nopeasti -25:een? Kun automaatti-AC tarvitsee täydellisesti toimiakseen myös sen ulkolämpötilan tiedon. Ei oikein muuten käy tuollainen järkeen.
  3. Juge

    Elektroinen sytytys?

    Joo, tuli tuo tilattua aikoinaan, ja viikolla sen asensin. Asennus oli ainakin kohtuu helppo, ja kytkentä ihan suoraan puolan miinukseen ja plussaan, ohjeen mukaan. Muutokset jotka ainakin ite huomasin hetimiten: - lähti paremmin käyntiin - kierroslukumittarin neula ei enää "seilaa" miten sattuu Kierroslukumittarina joku Moto-njetin halpis. Edellinen oli Timkenin mittari tilattuna Minisparekselta, mutta se meni rikki siten että se näytti vain nollaa. Joka tapauksessa, edellisellä kokoonpanolla eli kondensaattorilla ja katojan kärjillä kierroslukumittari selasi ihan miten sattuu varsinkin kun antoi kierroksia: se saattoi hypätä neljästä tonnista sekunnissa viiteen tai toisinpäin. Mutta nyt elektroisella sytytyksellä se pelaa niinkuin nykyaikaisissa autoissa. Edellinen Timkenin mittari kyllä pelasi myös kondensaattorilla + kärjillä ihan siististi, ja tähän asti pidin tuota Motonetin halpista roskamittarina kun se heilui kuin juoppo kun oli kierroksia koneessa. Mutta halpismittarin heilumiseenkin taisi löytyä syy: Katkojan kärjet olivat sellaiset, joissa oli aivan kuin sellaisia merkkejä että kipinä olisi lyönyt reilusti yli / ohi. No, joka tapauksessa nyt on eletrooninen sytytys. Ei enää kestä ydinp****ia... Katsellaan ja seuraillaan miten se tuosta käyttäytyy.
  4. Juge

    Mistä osia?

    Sitten yks ihan ookoo paikka on tuo Authaus Langer Saksassa. https://www.langer.de/net/index.php?option=com_content&task=view&id=25240&Itemid=1438&mini=1
  5. Meillä oli Clubman S:läinen, bensa. Tosi mukava ajella kelillä kuin kelillä ainakin meidän Clubmani oli. Bensa S:llä ei tarvinnut kuin ajaa, niin sillä pääsi alle kuuteen litraan satasella. 5.5 litraan pääsi suht helposti kun vähän rauhallisemmin ajeli. Mutta tosin 10 litraa kaupunkipyörityksessä oli helposti saavutettu. Niin ja kumpikin lukema ajoteitokoneesta sekä tarkistettu laskimella. Jarrujen jäätymistä ei ainakaan meillä esiintynyt koskaan. Kone kulutti öljyä, mutta siihen vaikutti paljon öljyn laatu ja annoitko kuinka paljon kenkää: jos ajoit suht rauhassa etkä polkenut niin öljyäkään ei kulunut. Talvella tarkeni ajella. Pikästä aksilavälistä johtuen mukava päästellä myös liukkailla keleillä. Perus varaosat edullisia, esim. jarrupalat. Etupyörän laakerit helppo vaihtaa, ei tarvi irrottaa edes alatukivartta. Öljyt moottoriin saa vaihdettua itekin, vähän vaatii näpräämistä. Tuulilasin herkkä hajoaminen johtuu tuulilasin pystystä asennosta, eli lasivakuutus on pop. Pohjantähdestä saa lasivakuutuksen 0 euron omavastuulla, sisältäen lasin korjauksen että lasin vaihdon ja myös ajovaloumpiot. Suosittelen.
  6. Kovat pakkaset antoi aihetta hommata maskisuojan Countrymaniin. Ei sellaista löytynyt valmiiksi joten piti mennä yleismallilla. Hitusen ajatusta herätti lähes metrin levyinen ylämaski (98cm) että millä tuon saa kokonaan peittoon. Muistin tilanneeni Volvoon Tarvikkeet.fi:stä maskisuojan, joka tuli yhdessä päivässä. Jussinmaki.net myy samaa maskisuojaa, mutta syksyllä 2017 sanoivat toimitusajaksi kuukauden, joten nyt jätin suosiolla tuon paikan sivuun. Tilasin tämän: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/16235/maskisuojat/yleismallinen-maskisuoja-44x100cm-k27 Lisäksi 10kpl 22mm kiinnikkeitä: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/5999/kiinnikkeet/maskisuoja-maskisuojan-kiinnike-22mm Kiinnikkeiden lukumäärä oli kyllä juuri ja juuri riittävä: Countrymanissa kumpikin maski on sen verran laaja-alainen, että neljä kiinnikettä per maski olisi varmaan ollut liian vähän. Huomioitavaa on, että kiinnikeet piti tilata sen mukaan miten pitkiä ne on aukityönnettynä: Countrymanin maski on 20mm syvä. 15mm kiinnike ei olisi mitenkään riittänyt, ja 22mm kiinnike sattui olemaan lähempänä 20mm kuin 22mm. Ensin pahvista malli, ja sitten leikkaamaan itse viimasuojaa. Countrymanin ylämaski on jostain syystä enemmän vasemmalta auki kuin oikealta, siksi maskisuoja jäi "lepattamaan" toiselta reunaa. Sen fiksaan kun lämpötilat vähän laskevat, todennäköisesti leikkaamalla maskisuojan poikki. Juuri tästä syystä toiseksi alimmaisessa kuvassa näkyy ylimääräinen reikä kun erehdyksissä laitoin ensin kiinnikkeen siihen. Alamaski olikin sitten helppo tehdä: suorakaiteen muotoinen pala ja vähän kulmien pyöristystä, se oli siinä. Aika ohuen oloista oli tuo maskisuoja, mutta tulipahan tehtyä. Jos tuo hajoaa niin tilaan sitten tuon toisen tilalle, eli tämän: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/12600/maskisuojat/maskisuoja-yleismalli. Teen vielä erikseen vahvistuksen suojuksen takapuolelle, varmaan ilmastointiteipillä. Itse kiinnikkeet ovat aika tukevan oloisia, tuskin menevät rikki ellei huonoa säkää satu olemaan. Autopesuun ajaessa tuo pitää muistaa irrottaa, ettei tartu konepesun harjoihin. Nyt seurataan, miten tuo vaikuttaa itse moottorin lämpeämiseen: on tuo Mini lämmennyt aiemminkin, mutta kovilla pakkasilla niin tosi hitaasti.
  7. Vin koodilla saa selville millä varusteilla ko. pirssi on lähteny tehtaalta. Mukaanlukien sen vaihteiston. Esim bimmer.work on yksi paikka, mutta se ei tahdo aina toimia. Meillä on ollut nyt kaksi ns uutta Miniä, Clubman ja Countryman joista Countryman on edelleen. Eli näitä gen 2ia. Ja molemmat on S:siä. Kumpikin on mahtavia ajettavia, Clubman oli manuaali ja Countrymani on automaatti 4veto. Itse kallistun tuohon tomaattiin: bemarin kuusilovinen toimii sievästi ja vaihteet vaihtuvat kuin sukkasillaan: rinkimittarista huomaa kun vaihde vaihtuu. MUTTA: manuaalin kunto on niin paljon kiinni siitä miten ja missä sillä on ajettu: jos se on ollut vain kaupunkiajossa, niin kyllä kytkin on kärsinyt. Kytkinremonttikaan ei ole halpa. Getragin laatikko kyllä, että itse laatikko pitäisi olla kyllä hyvä. Ihan ekoissa Gen1ssä on se Midlands (muistaakseni 5 vaihteinen manuaali), se ei ole hyvä. Jakoketjujen kiristinongelma on ihan totta, mutta paljon vaikuttaa sen kestoon ja kuntoon, onko autolla ajettu kaupunkia vai matkaa ja onko vaihdettu öljyjä 10tkm vai 30tkm välein. N14 -koneissa jakoketjun kiristin on tosi helppo vaihtaa, maksimissan 30min homma. Vakuutukset on halvat, ja muista ottaa tuulilasivakuutus: pysty lasi halkee hetimiten kun kivi/nasta lasiin tulee. Ruostetta ei kummassakaan meidän Mineissä ollut eikä nykyisessä ole. Niin, ja älä ihmettele kun samanlaisesta nostetaan kättä - se kuuluu asiaan. Ei muuta kun onnea metsästykseen, ja ei kannata ostaa ekaa vastaantulevaa - ellei tosissaan koeajossa tunnu silta että kaikki on kunnossa. Mutta koeajoja ei kannata aloittaa Cooper S:stä: perus-Cooper tuntuu laiskalta S:än jälkeen. Mutta on ne hitto vie hauskoja.....!
  8. Joo, onhan tuo tympeä juttu: Jos joku haluaa EUsta lähteä niin miksi hitsissä se tehdään EUn puolelta jos ei erittäin vaikeaksi niin vaikeaksi (olen seurannut tuota Brexittiä ja olen lukenut että vikaa on sekä Briteissä että EUssa: Mayllä on ollut EUlle antaa useampikin paperi ehdotukseksi Brexitiksi, mutta EU ei ole sitä hyväksynyt). No, onhan tuo selvää: EU ei halua hajota, ja ihan ensimmäinen valtio joka siitä lähtee on erittäin iso sellainen, niin EU itse laittaa mahdollisimman pahoin hanttiin ettei vaan tulisi joukkopakoa EUsta. Tuskin esim. Minispareksessa laittavat 20kg painavaan pakettiin tekstiä "Gift" ja "Commercial value 10£" että menisi tullista heittämällä läpi (kuten esim. Aliexpress tekee....... ). Mutta jos Minispares laittaa byroon Irlantiin niin sittenhän tuo ei olekaan enää ongelma. Jäämme odottelemaan mielenkiinnolla...
  9. Nostetaas tätä vanhaa aihetta hiukan: Tulipa todettua Countrymanissa yksi erinomainen talviajan varuste: lämmityslaite puhaltaa lämmitä ilmaa tuulilasin ihan alaosaan juuri siihen missä tuulilasin pyyhkijät ovat lepoasennossaan noin viiden sentin välein. Tämän huomasi varsinkin silloin kun manuaalisesti ohjasi ilmansuunnan joko kokonaan tai täysin tuulilasille. Hieno homma, pysyy pyyhkijät sulina myös pakkasilla. Eräässä edellisistä autoista, Jaguar X-Typessä oli ihan samalla lailla. No nyt jotkut irvailevat "Se on niin pieni ilmamäärä ettei se mitään auta" yms. Edellämainitussa X-Typessä ei koskaan pyyhkijät jäätyneet totaalisesti, ja käytin siinä aina perus-rungollisia pyyhkijöitä. Täytyy myös sanoa, että suomalaisten mielestä "pohjolan oloihin" -tehdyssä automerkissä, Volvossa, tarkemmin sanottuna V50:ssä ei kyseistä ominaisuutta edes ole. Ja kyllä siinä jäätyy pyyhkijät vähän väliä talvikeleillä - ja siihen ei muita kuin rungottomia pyyhkijänsulkia saakaan.
  10. Hei! Tulee jonkunverran tilailtua Saarelta vanhaan Miniin osia. Ja tuo Brexitti häämöttää - mikäli se toteutuu ja koska ja millä ehdoilla. Itseä kiinnostaa, mitä tapahtuu Brexitin jälkeen osien tilaamiselle Briteistä. Hinnat varmasti nousee tullimaksujen myötä - vai nouseeko? Riippuu varmaan ihan Brexit -sopimuksen sisällöstä?
  11. Ohjelmoinnista tiedän senverran että automaattivaihteisessa on tärkeää ohjelmoida myös itse vaihteiston aivolaatikko. Automaattivaihteiston saa parhaiten hajalle optimoidussa autossa sillä että moottori lykkää maksimiväännön väärällä vaihteella. Moottorinohjausyksikköön ohjelmoidaan esim. että maksimivääntö tulee vasta 3:lla ja siitä ylöspäin poislukien suurin vaihde. Vaasassa toimii Autosport Kosonen jota on moni kehunut ja meidän toinen auto on siellä käynyt.
  12. Meillä kävi Clubmanissa myös siten, että bensa loppui vaikka mittari näytti että menovettä olisi ollut. Syyksi ilmeni oikean puolimmaisen tankin sensori (tässä Minissä oli yksi iso tankki joka on jaettu kahteen eri osaan), joka oli päässyt pitimistään irti. Hetken se siinä pysyi kunnes pääsi irti uudelleen. Sitten tein sinne nippusidepatentin jolla sensori, eli koho, pysyi paikallaan niinkauan kun Clubmani meillä ehti olemaan. Muistaakseni kolme pientä nippusidettä sinne sain menemään ilman että kohon rauta niihin takertuu. Sitä en sitten tiedä miksi se sieltä pääsi irti, liekö huonot pitimet tai jotain. Irti pääsemisen huomasi siinä, kun tankkasi täyteen mutta mittarin palkit eivät täyttyneet viimeiseen asti. Ja Clubmani vaihtui Countrymaniin.
  13. Hei! Onko porukalla millaisia kokemuksia tämmösistä elektronisista sytytyksistä, tai lähinnä niiksi muuttavista palikoista, että kannattaako sellainen? Esim. tällainen: https://simonbbc.com/k4-powerspark-electronic-ignition-kit-for-lucas-45d-43d-59d-distributor/ Tuli vastaan mainos Mini World lehdessä ja ajattelin että saisko tuollaisella sytytystä luotettavammaksi? Ei mulla ole kondensaattorin ja katkojan kärkien kanssa ainakaan vielä ollut ongelmia mutta tuolla saisi ne mahdolliset vikapaikat poistettua. Ja kun ei mikään mahdottoman hintavakaan ole niin alkoi kiinnostamaan.
  14. Resonointi SAATTAA olla ohi. Seuraan vielä tilannetta, toistaiseksi näyttää siltä että fiksaus on onnistunut. Heti pakosarjasta ylöspäin on se tunnistin, jonka lähes reunassa kiinni oli tämä lämpösuojus. Näkyvien pulttien pieni löysäys ja lämpösujan nitkautus uuteen asentoon että suojus on jokapuolelta suurinpiirtein yhtä kaukana ja pulttien kiristys, se oli siinä. Mutta seuraan tilannetta ja kommentoin tänne kun on varma juttu.
  15. Juge

    Minin flekti

    Joo on oikein eli pitää puhaltaa lokariin päin. Ja ainakin meillä tonnisen Minin muoviflektissä lukee "Engine side" josta tietää kummin päin se pitää laittaa. Minisparekselta saa tuohon kaveriksi sähköflektin asennussarjoineen päivineen, menee lokarin ja jäähdyttimen väliin.
×
×
  • Create New...