Jump to content

Juge

Members
  • Content Count

    346
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Juge last won the day on October 29 2017

Juge had the most liked content!

About Juge

  • Rank
    Lahjoittaja
  • Birthday 15/01/1979

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.elisanet.fi/hanhikosket

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nurmo
  • Autotalli
    Austin Mini 1000 Mayfair Automatic -88, Mini Cooper S Countryman All4 Automatic -11

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Joo, tuo se ohje oli, täytyy tänään kokeilla. Ja kyllä, tuo kuskin ovi kiinni -juttu pätee myös MINIssä, sen olen huomannu.
  2. Hei! Vaihdoin rouvan käytössä olevaan Miniin öljyt. Nyt en perkule millään pääse siihen, missä sai nollattua öljynvaihdon merkkivalon. Kokeilin jo sekä ajotietokoneen nappia että tripin nollaus nappia pitää pohjassa, virrat päälle ja x-aika nappi pohjassa, ei onnistunu. Sama myös että kone käyntiin. Mutta ei onnistunu. Mikä multa jäi välistä...?
  3. Vika. Meidän edellinen MINI oli juuri Clubman S vuosimallia 2007. Ei siinä ollut kellon kanssa ikinään mitään vikaa. PAITSI: Kun rouva vaihtoi työpaikkaa, jolloin työajokilsat väheni 80km / päivä -> n. 20km per päivä, talvikylmillä pirssi tiputti ensin kellonajan ja päiväyksen kuuseen. Ja tämä johtui vain ja ainoastaan lyhyestä ajomatkasta ja siitä että talvikeleillä auto ei yksinkertaisesti ehtinyt ladata akkua, ja akku oli muutenkin vanha ja huonokuntoinen. Uudella akulla ja säännöllisellä lataamisella kaikki ookoo.
  4. Ainakin se gen 3 oli rakenteellisesti ihan erilainen, sen huomasi heti. Se rakenne-ero liittyy juuri tuohon venttiilikopan huohotinletkuun ja siihen minne se imusarjassa menee: alkuperäisessä huohotinletku tekee muutaman loivan mutkan ja menee ihan imusarjan alaosaan kaasuläpän luo. Päivitetyssä (ainakin gen 3) huohotinletku lähtee edelleen samasta paikasta, mutta tekee nyt muutaman tiukan mutkan, taittuen imusarjan imukanavien päälle ja haarautuen siitä suoraan imukanaviin T -liittimillä. Ja ainakin meidän Clubmanissa (N14 kone) se jäätämisongelma katosi kokonaan tuolla gen 3 imusarjalla. Olisi kyllä perin outoa että tuon uuden mallisen imusarjan valmistus olisi lopetettu kokonaan. Ja on muuten kallis (250 Eur) koska täällä foormilla jossain keskusteltiin aiemmin tuosta imusarjasta ja sen hinnasta, ja sen hinta oli suoraansanottuna romahtanut tuosta 250 Eurosta, koska tuo imusarja maksoi useamman vuosi sitten kun sen vaihdoin juuri tuon 250 Euroa.
  5. Runkonumeron 7 viimeistä numeroa esim. bimmer.work (ei tahdo aina toimia...), niin selviää millä varusteilla ko. yksilö on tehtaalta lähtenyt, ja tietysti kuvat autosta ulkoa ja sisältä. Ehkä Laakkosen listaus on samanlainen, mutta ainakin meidän molempien Minien (Clubman ja Countryman) kanssa bimmer.workin listaus oli täydellinen. Clubmanin kanssa jopa lehdistöauto oli erikseen merkitty varustelistaukseen (muistaakseni näin: Special inspection - Press Vehicles), eli ovat jo tehtaalla tienneet että tämä yksilö menee lehdistöautoksi. Pakoputken pitäisi erottaa jo siitä, millaiset päät näkyy takapuskurin alta: Vakioputket ovat sellaiset perus-putkenpäät, vaikkakin kromiset. Mutta niissä ei ole mitään MINI tai muuta merkintää. Jälkeenpäin vaihdetuissa putkistoissa on yleensä putkenpäässä tekijänsä stanssit. Tässä on tietysti se vaihtoetho että on vaihdettu vain viimeinen vaimennin, mutta voi antaa kuitenkin osviittaa. Ja tosiaan, pakoputken vaihtohomma on lähestulkoon autotallihommia, eli kuka tahansa on sen voinut vaihtaa. Jos kyse on pakoputken paukkeesta, sen tekee "Sport" -nappi kojelaudassa vaikka autossa olisi vakiopakoputki. Soittorinki entiselle/entisille omistajille auttanee varmasti, jos omistajat jostain saat selvitettyä.
  6. Hei! Tässä osat, joilla Clubman S:ssä korjaantui jäätävä imusarja: 11-61-4-584-240 97MI INTAKE MANIFOLD: 116010 ja 13-74-2-756-043 31MI AIR CHANNEL: 13709974 Tai ainakin meidän ex-Clubmanissa noi osat vaihtamalla jäätäminen lakkasi. Erokin imusarjoilla oli: alkuperäisessä jäätävässä imusarjassa huohotin lähtee moottorin vasemmalta puolelta (edestäpäin katsottuna), tekee muutaman lovain mutkan ja menee imusarjaan ihan alas, lähelle kaasuläppää. Kun uudessa huohotin lähtee edelleen samasta paikasta, mutta tekee muutaman tiukan mutkan, tullen imusarjan imukanavien päälle ja haarautuen siitä T -haaroittimimella jokaisen pytyn kohdalla. Takasivuikkunan vastukset eivät ole lämmitysvastuksia, vaan radion antennin yksi osa. Ne pitääkin olla sellaiset kuin ne on, jos menet ne raaputtamaan pois niin radion kuuluvuus heikkenee radikaalisti. Meillä ei Clubmanissa ollut vesiongelmia peräloosterissa, mutta tarkista ainakin aluksi kokonaan huolellisesti taka-pariovien kaikki tiivisteet että ne on ehjät ja kunnolla paikallaan.
  7. Nuokin jakkarat näyttää siltä että kyydissä pysyy kun kaarteeseen ajaa :D
  8. Talvirenkaissa ja talvirenkaissa on eroja. 16" nastat olettaisi olevan hiljaiset - ellei ne nastarenkaat ole jotain kiinanrengasta. Edellisessä autossa (Volvo V50) oli Continentalin ContiIceContact 2:set ja olivat hilaiset ja hyvät. Rouvan 4wd Countryman S:ssä on 225x45x18 Hakkapeliitta 8:it, ja ovat hiljaisemmat kuin meidän toisessa päivittäisajossa olevassa Hyundai ix55:ssa Sailun Iceblazer 255x55x18 nastat jotka tuli ix55:sen mukana. Kitkoja en välttämättä ihan heti laittaisi noin pieneen ja kevyeen autoon, ellet itse ole sellainen jolla on kokemusta vain ja ainoastaan kitkarenkailla ajosta. Toinen melua tekevä asia tuolla rengastuksella on kuluneet pyöränlaakerit, joita Mineissä tuntuu menevän. Meidän ex-Clubmanissa(vm. 2007) meni kumpikin etupyöränlaakeri vuoden välein, nykyisessä Countrymanissa (vm. 2011) meni kumpikin etupyöränlaakeri yhtäaikaa. Ja kummassakin reippaasti alle sadantonnin. Onneksi ovat suht helpot vaihtaa varsinkin Clubmanissa. 4wd Countrymanissa joutui tekemään enemmän töitä, alusta oli sen verran erilainen. Meillä on Countryman S:ssä kyllä pirskatin hyvät jakkarat, ja jos en väärin muista ne on nimenomaan Sport penkit: sivuttaistuki on niin hyvä, että takuulla muistuttaa jos olet liiaksi viihtynyt ruokapöydän ääressä, antaa kyllä luottoa siihen että kaarreajossa pysyt penkissä helposti. Lisäksi ko. penkit on todella hyvät selälle. Mun mielestä parhaimmat penkit missä ikinä olen istunut. Edellisessä Clubmanissa (vm. 2007) oli myös Sport penkit, mutta eivät olleet likimainkaan niin hyvät mitä tässä Countrymanissa on. Meidän Mineissä on kyllä talvellakin tarjennut, jostain syystä tuntuu että tämä Countryman lämpenee hitaammin kuin Clubmani. Jos "lohko"lämmitintä ei ole, niin muista ottaa kiertovesipumpullinen versio Defalta / Calixilta (= vähän hintava....), tai sitten tämä säteilylämmitin. Clubmanissa oli säteilylämmitin, eikä se nyt ihan niin turha ollut. Nykyisessä Countrymansisa on letkulämmitin, mutta pitäisi olla kiertovesipumpullinen versio: aavistus huonosti lähtee käyntiin lämmityksen jälkeen, johtuen siitä että auton eri sensorit lukevat isolla lämpötilaerolla olevaa dataa eri puolilta moottoria. Tämän kanssa kyllä pärjää kun muistaa antaa vähän kaasua että lämmin vesi lähtee koneen kanssa kiertämään. Minnalla kyseessä ilmeisesti manuaalivaihteinen Mini One? Vaikka mittarissa alle 50tkm, suosittelen vaihteiston öljynvaihtoa jonkun huollon yhteydessä. Vaikka vaihteistossa on laatikon elinikäinen öljy, uudet öljyt vaihteistossa kyllä huomaa kun vaihteet soljuvat sievästi päälle. Ja sitten tuulilasivakuutus on mun mielestä ehdoton: Minin tuulilasi on niin pysty, että pienikin kiveniskeymä lähtee hyvin nopeasti halkenemaan ellet saa sitä kiveniskeymää paikattua lähes välittömästi iskeymän syntymisen jälkeen. Nykyiseen Countrymaniin on meidän aikana kertaalleen vaihdettu lasi, ja edellisessä Clubmanissa myös kerran ja ainakin kerran paikattiin kiveniskeymä. Meillä on Pohjantähdessä Minin vakuutus, ja tuulilasivakuutus on 0 Euron omavastuulla, sekä korjaus että lasinvaihto. Sekä edellinen Clubman että nykyinen Countryman on kyllä hyviä ajella menemään myös pitkää matkaa, ei näissä paikat puudu. Ensi kesänä sitten Mini kerhon avajaisajeluihin tai Britit Kohtaavat -tapahtumaan?
  9. No johan on hinnat tulleet alaspäin noissakin osissa. No ei mitään, sehän on vain hyvä. Ja noiden hintojen perusteella 1800 Euron hinta-arvio on kyllä sitten niin metsässä kun tulla ja olla voi. Ehdota että otat vastaan hinnanalennuksena tuon 1800 Euroa ja teetätä itse remontti muualla :D
  10. Mulla ei itellä ole kokemusta r56:sen jakopääremontista eikä sen hinnasta, mutta 350 Eurolla kaikki osat jakopäähän kuulostaa aika halvalta. Ellei sitten bemari ole mennyt halpuuttamaan osien hintaa, niinkuin ne teki n14 koneen imusarjan kanssa.
  11. Kiristin on helppo vaihtaa itsekin. Mutta kannattaa ensin varmistaa että vaihtokiristin on kaikkista uusin versio, niitä versioita on monta. Muistaakseni kiristin ei ihan järkyttävän kallis ollu. Jos kiristimen vaihdon jälkeen rallatukset jatkuu, sitten se iso remontti. Mutta liian pitkään ei kannata ajella rallattavalla jakoketjulla koska remontin hinta moninkertaistuu kun jako hyppää venyneen ketjun takia. Onko auton historiassa mitään merkintää että jakopäähän olis jotain tehty? Paljonko autossa on mittarissa? Jos en ihan väärin muista, r56:sen jakoketju tulee kasettina ylhäältä pois, mutta viisaammat korjatkoon.
  12. Joo, 4 ovisten penkit ei käänny pikana. Ajatuksissa oli 400sen ja 200sen penkit, ja erittäin likellä on 400sen harmaat kangaspenkit tyrkyllä. Huono puoli oli että ne tosiaan on 4 ovisen penkit. Ellei sitten saa yhdistettyä penkin alusmekaniikkaa Minin penkeistä 400sen penkkeihin. Rover 25sen 5 ovisessa versioissa on ainakin joissain versioissa ollut se pikalukko, pitää varmaan niitä etsiskellä.
  13. Hei Aikomuksena vaihtaa classic-Miniin etupenkit paremman niskatuen toiveissa. Classic-Mineihinhän on vaihdettu aika monesti varsinkin etupenkit. Mitä kaikkea katsastukessa vaaditaan, jos meinaa esim. sisarmerkistä laittaa penkit Miniin? Pitääkö olla valmiiksi kolmiovisen mallin penkit, vai saako jollainlailla laitettua esim. 4-ovisesta penkit?
  14. Hei. Ainakin Mini R55 Clubmanissa ollut säteilylämmitin oli ihan toimiva ratkaisu. Tehokkuudesta vrt. letkulämmitun en osaa sanoa. Nykyisessä R60 Countrymanissa on letkulämmitin, mutta pitäisi olla kiertovesipumpullinen lämmitin että lämmennyt vesi kiertäisi paremmin.
  15. Parrotin joutuisit hommaamaan jokatapauksessa, koska MINI Boost CDssä ei ole bluetoothia mukana. Sen on saanut lisävarusteena Boost CDn yhteyteen. Nykyisessä MCS Countrymanissa ja edellisessä MCS Clubmanissa oli Boost CD eikä kummassakaan ole bluetoothia. Kun taas tuttavapariskunnan rouvan MCS Clubmanissa (USA tuonti) bluetooth oli ja soittimena oli Boost CD. Toki, Clubman oli 2007, Countryman on 2011 ja tuttavapariskunnan Coutry oli 2013. Ja tosiaan, soittimen vaihto ei todennäkösesti onnistu bolt on -menetelmällä, koodata pitää.
×
×
  • Create New...