Jump to content

Juge

Members
  • Viestit

    317
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    9

Juge last won the day on Lokakuu 29 2017

Juge had the most liked content!

Tietoja käyttäjästä Juge

  • Taso
    Lahjoittaja
  • Syntymäpäivä 15.01.1979

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.anvianet.fi/hanhikosket

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nurmo
  • Autotalli
    Austin Mini 1000 Mayfair Automatic -88, Mini Cooper S Countryman All4 Automatic -11

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Juge

    Elektroinen sytytys?

    Hei! Onko porukalla millaisia kokemuksia tämmösistä elektronisista sytytyksistä, tai lähinnä niiksi muuttavista palikoista, että kannattaako sellainen? Esim. tällainen: https://simonbbc.com/k4-powerspark-electronic-ignition-kit-for-lucas-45d-43d-59d-distributor/ Tuli vastaan mainos Mini World lehdessä ja ajattelin että saisko tuollaisella sytytystä luotettavammaksi? Ei mulla ole kondensaattorin ja katkojan kärkien kanssa ainakaan vielä ollut ongelmia mutta tuolla saisi ne mahdolliset vikapaikat poistettua. Ja kun ei mikään mahdottoman hintavakaan ole niin alkoi kiinnostamaan.
  2. Juge

    R60 Cooper S All4 A, kysymyksiä

    Resonointi SAATTAA olla ohi. Seuraan vielä tilannetta, toistaiseksi näyttää siltä että fiksaus on onnistunut. Heti pakosarjasta ylöspäin on se tunnistin, jonka lähes reunassa kiinni oli tämä lämpösuojus. Näkyvien pulttien pieni löysäys ja lämpösujan nitkautus uuteen asentoon että suojus on jokapuolelta suurinpiirtein yhtä kaukana ja pulttien kiristys, se oli siinä. Mutta seuraan tilannetta ja kommentoin tänne kun on varma juttu.
  3. Juge

    Minin flekti

    Joo on oikein eli pitää puhaltaa lokariin päin. Ja ainakin meillä tonnisen Minin muoviflektissä lukee "Engine side" josta tietää kummin päin se pitää laittaa. Minisparekselta saa tuohon kaveriksi sähköflektin asennussarjoineen päivineen, menee lokarin ja jäähdyttimen väliin.
  4. Juge

    R60 Cooper S All4 A, kysymyksiä

    Vesipumppu pyörii tietääkseni kokoajan. Mutta termostaatti on ecu ohjattu, jolloin auton oma äly avaa ja sulkee termostaattia tarpeen vaatiessa. Tämän huomaa jos sulla on esim. ScanGauge 2 lisämittarina jossa on veden lämpötila kokoajan näytillä: koneen lämmöt noin sadassa asteessa ja teet täyskaasukiihdytyksen niin lämpötila tippuu sekunnissa 80 asteen tietämille. Ja jostain olen lukenut, että juuri tämä N18 kone on jollain jännällä öljypumpputekniikalla, jossa pumppua pyöritetään "kun sitä tarvitaan". Meillä kuuluu joskus resonoiva ääni. Jos se kuuluu, se kuuluu kun lähtee kylmällä ajamaan, olet jo liikkeessä ja vaihteisto taitanee vaihtaa 2:lta 3:lle, kierrokset pärinän tullessa noin kolmessa tonnissa ehkä jopa vähän yli. Tämä kuuluu vain yhden kerran ja vain kylmänä ja vain siellä kolmen tonnin liepeillä. Lämpimällä koneella ko. pärinää ei kuulu. Täytyypä koittaa käännellä tuota pakosarjan lämpöpeltiä josko se olisi se, nimittäin koneen päällä oleva muovinen suojus se ei ole kun sen nyppäsin ekana irti kun havaitsin että toinen reuna hakkaa kanteen kun siihen vähän sormella pökkää ja kuvittelin sen pärinän kuuluvan siitä. Meillä ei kylmäkäynnistysrallatusta ole kuulunut, ja aina joskus kun käynnistän auton, kokeilen sitä vähän kaasauttaa niin ei raplatuksia kuulu.
  5. Juge

    R60 Cooper S All4 A, kysymyksiä

    Helpoiten noi auton kaikki ominaisuudet löytyy, kun laitat auton runkonumeron seitsemän viimeistä merkkiä bimmer.workiin, rasti ruutuun "En ole robotti" ja paina Submit. Sieltä saat varustelistauksen, jolla auto on tehtaalta aikoinaan lähtenyt, minä päivänä se on tehty, yms. Jos et löydä autostasi runkonumeroa, biltema.fi:stä menet Autoilu, syötä rekisterinumero ja paina suurennuslasin kuvaa, klikkaa "Tietoa autosta" niin pitäisi runkonumero löytyä. Peruutuskameran kytkentä ei todennäköisesti ole plug-and-play, vaatii jonkinlaisen koodauksen että alkaa toimia. Connected -ominaisuus selviää tuolta bimmer.workistä. Navin päivitys selvinnee parhaiten kun soitat lähimmälle viralliselle Mini jälleenmyyjälle, ja rekisterinumeron heille antamalla osannevat kertoa miten se päivitetään. Onko ollut joku syy miksi jakoketju pyörineen on vaihdettu?
  6. Tuo valmistenumeron seitsemän viimeistä, mukaanlukien kirjaimet TX. 2009 taitaa olla vielä N14 -koneella, kun muistelisin että N18 tuli 2010in tienoilla. 2011 R60 on jo N18:lla. Ja jos en ihan päin honkia muista niin JCW versiot käyttää aika pitkälle N14 konetta vaikka normi S:läisessä olisi jo N18. Mutta tämä ei ole ihan varma tieto, ne joilla on parempaa tietoa saavat korjata. N14 ja N18 näkyvin ero on päällisin puolin erottuva: https://new.minimania.com/MINI_Cooper_Engine_Comparison_N14_vs_N18 N14: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0650/1249/files/n14_large.jpg?v=1490124582 N18: https://www.lamini.co.uk/wp-content/uploads/2017/12/IMG_6515.jpg
  7. Meidän edellinen Clubman R55 oli tuolla N14 -koneella. 5W-40 Mobil pysyi koneessa huomattavasti paremmin. Mutta totta on, että N14 kone kyllä kulutti öljyä, varsinkin jos annoit kenkää. Normaali liikennevauhtia ajaessa öljynkulutus oli huomattavasti pienempää. Ja jopa näytti siltä, että pitkänmatkan ajossa menomatkalla sitä öljyä kului kun taas paluumatka meni ilman öljynkulumista - en tiedä mistä tuo johtuu mutta sen verran seurasin R55:sen öljytikkua että tuolta se erittäin vahvasti vaikutti. Nykyinen R60 on tällä uudemmalla N18 koneella. Vähän aikaa sitten vaihdoin moottoriöljyt, öljynä käytän tässä versiossa Liquimolyn bemarin LL04 luokituksen täyttävää 5w-30:stä. Ainakaan edellisellä öljynvaihtovälillä (noin vuosi ja karvan yli 10tkm) öljyä sai jonkunverran lisätä, mutta ei mitenkään järkyttäviä määriä: purkista jäi noin litra ehkä vähän yli, kun maksimiin sain öljytikun. Ja samaa öljyä oli edelleen purkissa kun tänä kesänä öljyt vaihdoin. Eli siis noin 10tkm vaihtovälillä sai lisätä noin litran. Ja nyt uusilla öljyillä taas seurantaa, mutta merkit on ilmassa että N18 vie huomattavasti vähemmän öljyä kuin N14. Ehkä tulevaan Britit Kohtaavat -tapahtumaan tuolla R60llä päristellään - toivon mukaan ei portilta käänytetä pois.... Tosin - tämä meidän ex-Clubman N14 koneella oli julkkis: kyseinen Clubman oli Suomen ihan ensimmäisiä Clubmaneita, ja kyseinen pirssi on ollut iltapäivälehdissä, Tekniikan Maailmassa numerossa 01-2008, Startissa ja Ajoneuvoksessa jossa mm. Amin Asikainen ja Jussi Halli ajoi tuolla Clubmanilla. Ja kyllä se sen verran kenkää niissä videoissa että ylimääräinen öljynkulutus ei ole mikään ihme... Sarjanumeron seitsemän viimeistä numeroa kun syöttää bimmer.work:iin niin saat varuste- ja ominaisuuslistan jolla kyseinen auto on tehtaalta lähtenyt. Sieltä selviää mm. auton värikoodi.
  8. Eikai noissa lasikatoissa muita vikoja ole kuin käyttämättömyys ja vedenpoistoputkien roskista tukkeentuminen: mekaniikka ja sähkömoottori jumahtaa kun luukkuja ei auota ikinään. Ja kun aikaamyöden moskaa kertyy vedenpoistoputkiin niin vesi ettii sen vaihtoehtoisen reitin ja se on yleensä auton sisälle. Ja tiivisteet pysynee kunnossa kun viitsii ennen talvikautta ne käsitellä. Toki, mulla ei ole henk koht kokemusta Minin lasikatosta. Tosiharrastajat sanovat että ei missään nimessä, se tuo painopistettä liian ylös, lasikatto kun on mekanismeineen aika painava. No en mä tiedä tuosta lasivakuutuksesta: 95e jaettuna 12 kuukaudella on 7.92 Euroa kuussa. Ei sillä saa kun yhden pitkän lonkeron baarissa tai ehkä juuri ja juuri tupakkiaskin. On se sitten kiva ajella kirkkaalla ja ehjällä lasilla vasten aurinkoa kun ei aurinko häikäise kuluneen lasin pinnasta. Ja näkee. No, makuasioitahan noi on Ja muuten tosi kuin vesi, Minin pysty lasi halkee sitten hyvin nopsaan kun sopivasti nasta / kivi osuu siihen. Se on nähty nyt kahdesti: huomenna näyttämään R61stä lasimiehelle. Kuukausi sitten meni V50stä lasi. Lasin vaihto laseineen olisi maksanut ilman vakuutusta lähes 500E - eikä ollut edes lämmitetty. Mulla on kyllä Pohjantähdestä vain positiivista sanottavaa. Netissä oleviin laskureihin ei kannata luottaa, ne antaa vain ovh hintoja.
  9. Tuohon jakoketjuongelmaan auttaa myös se, että oppii sen ääntä kuuntelemaan. Kylmänä kuuluva noin 2000rpm tienoilla kunnon raplatus joka lakkaa kun pirssi lämpenee on se eka oire. Meidän edellisessä R55 Clubmanissa ei ainakaan 2-massavauhtipyörän kanssa ollut ongelmia. Mutta sen verran ne on tullee tutuiksi vuosien saatossa, että sen kestoon vaikuttaa todella paljon ajotapa ja sen historia: isolla vaihteella hitaissa nopeuksissa se on kaikkista eniten koetuksella ja se sitten kuuluu ennemmin tai myöhemmin kun kylmänä alkaa ääntää. Veemäisen kalliita palikoita jos uudelleen 2-massaisen haluaa tilalle laittaa. Halvemmalla taitaa päästä jos perinteistä massavauhtipyörää tilalle laittaa. Eikä muuten se jakoketjukaan kaikkine hiluineen päivineen tainnut mikään hirmu halpa homma olla, ellei nyt viimeaikoina ole isoja muutoksia tullut. Joku joka on optimoinut Mini S:änsä osannee kertoa tarkemmin, mutta muistaakseni S:stä saa optimoinnilla lähes samat hevoset ulos kuin vakio-JCWstä. Ainakin R55 ja R60 ovat pirun hauskoja vehkeitä päästellä myös talvella. Ja tarkenee, kylmä ei tule. Ainiin, jäätävä imusarja oli näissä alkupään R55 ja R56:ssa ongelma, joka on tänäpäivänä halpa korjata: jäätämätön imusarja maksaa tänäpäivänä muutaman kympin kun jokunen vuosi takasipäin se maksoi reippaasti toistasataa. Ja kannattaa vaihtaa, sillä säästyy monelta harmilta. Eron alkuperäisen ja tämän jäätämättömän välillä huomaa hetimiten: alkuperäisellä imusarjalla venttiilikopasta lähtee putki vasemmasta takakulmasta (edestäpäin katsottuna) ja tekee pari loivaa mutkaa, mennen imusarjan ja lohkon välistä suoraan imusarjan alaosaan. Jäätämättömässä versiossa tämä putki lähtee samasta kohtaa, mutta tekee muutaman tosi tiukan mutkan ja muuttuu pissapojan kokoiseksi letkuksi ja T -haaroilla yhdistyy imusarjan päällä jokaiseen imukanavaan poislukien viimeinen, jossa vain L -mutka. Meidän edellinen R55:nen oli manuaali jossa oli Sport -painike. Siinä ainakin oli selvästi havaittavissa Sport -nappi painettuna terävempi ohjaus ja se pakoputken pauke. Kun teki moottorijarrutusta esim. 3. vaihteella niin mukavasti paukutti. Ja kun teki kunnon kiihdytyksen niin hauskasti paukautti putkessa aina kun vaihtoi vaihdetta.
  10. Nämä on yksilöitä ja niiden välillä on eroja. Jotkut on pidetty ihan vimpanpäälle jotkut vähän huonommin. Ekaa vastaantulevaa ei välttämättä kannata ostaa, ellei sitten se oikeasti tunnu kaikin puolin pirun hyvältä ja huoltohistoria on aukoton. JCWn ja Sän erot on lähinnä hevosvoimissa (175 vs. jonkun verran yli kahdensadan) ja ulkonäköpalikoissa: JCWssä on hiilikuitua yms. S:ssä Sport nappi antaa vähän emempi vääntöä, terävöittää ohjausta ja mikä parasta, saa pakoputken paukuttamaan mukavasti Jakoketju kiristimineen ja laahaimineen on veemäisin vika. Siihen auttaa auton omistajan kannalta positiivisesti tiheät öljynvaihdot yhdistettynä öljytikun tarkkailuun. Vakuutusyhtiöistä Pohjantähti on mielestäni paras: tuulilasivakuutus joka Minissä on ehdoton on täysin omavastuuton ja maksaa R60 Miniin 95 Euroa per vuosi. Ja muuten sisältää ajovaloumpiot.
  11. Juge

    Tervehdys ja R60 asiaa

    Meillä myös vähän reippaan vuoden ollut R60 Countrymani. Ainut huonopuoli on, että vetokoukkupainot eivät ole kovin kaksisia: bensa Cooper S 4WD ja automaatti = 1000kg jarrullisella kärryllä. Sama auto mutta DS eli diesel S:läinen, 1200kg. No mutta, ei tuota asuntovaunuveturiksi varmaan moni hanki vaikka alusta ja kone antaisi siihen mahdollisuuden. Harmi sikäli. Helkkarin hauska vehje ajella! Vaikka onkin korkea, on silti mikroautomaisuus tallella. Kurviin saa ajaa niin kovaa kuin uskaltaa eikä kallistele niinkuin voisi kuvitella, renkaat vain valittaa. Ja penkissä pysyy: alkuperäiset sport penkit on muuten helkkarin hyvät! Ja muistuttaa jos olet viihtynyt liiaksi ruokapöydän ääressä - itsekään en siis ole mikään atleetti: 161cm ja 65kg. Ja talvipakkasilla tarkenee. 4WD on muuten sitten mielenkiintoinen: lähtötilanteessa vetosuhde on 50/50 eli eteen ja taakse menee yhtä paljon, tarkoittaa sitä että lähtö talven liukkailla onnistuu sitten äkäseen, pitää olla tarkkana ettei aja edessä menevän perään. Vasta 130kmh vauhdissa tippuu takaveto kokonaan pois päältä. Eli tämä on rakennettu vähän erilailla kuin normi sitimaasturit että etupään pitää kuopia ennenkun takapää tulee oikeasti vastaan, tässä Minissä ei siis ole tuota "ongelmaa". Ja kyllä, 4veto tekniikka on sama kuin bemareissa sillä erotuksella että bemarit on säädetty takavetopainotteiseksi. Tuulilasivakuutus on sitten ihan ehdoton: tuulilasi on niin pysty että pienikin halkeama etenee nopeasti. Ja ainakin Pohjantähdessä on halvat vakuutukset, täyskaskolla paljon halvempi kuin meidän toinen käyttöauto Volvo V50 D5 samassa firmassa 81% boonuksilla. Jos pirssissä alkuperäiset runflat kummit, vaihda ne hetimiten pois ja tavalliset renkaat tilalle, ajomukavuus paranee huomattavasti. Meillä ei ole ollut koneen puolella mitään ongelmia. Itse vaihdan pirssiin öljyt 10tkm tai kerran vuodessa kumpi ikinään täyttyykään ennemmin, ja seuraan öljytikkua. Ja ainakin meillä automaatti toimii tosi hienosti, rinkimittarista huomaa että vaihde vaihtuu. Etupyörien laakerit on meillä menneet kertaalleen kummaltakin puolelta. Suht helpot vaihtaa kun tulee koko napa eli prässiä ei tarvitse vaikka töitä joutuu jonkun verran tekemään. Ja sitten kun Minin hankkii niin pitää aina nostaa kättä kun toinen Ministi tulee vastaan :D Tilaa on ja sitä saa helposti lisää ainakin viisipaikkaisessa versiossa: takapenkit säätyvät pituussuunnassa kahdessa osassa ja takapenkkien selkänojat säätyvät kolmessa eri osassa myös ihan vaakatasoon asti. Sitä en sitten tiedä miten ne säätyy 4 paikkaisessa versiossa: siinä on keski"konsoli" myös takapenkkiläisille. Bensaa menee kaupunkipyörityksessä suht helposti sen 10 litraa satasella mutta matkassa talvinopeuksilla pääsee sinne 6,5 ja 7 väliin aika helposti, ajettuna 98:lla. Kulutuksen suuruuteen vaikuttaa heti ihan suoraan kuskin kaasujalan paino..... Mutta ei muuta kun ostoksille, täältä sataa ainakin suosituksia R60:elle Minille!
  12. Juge

    Cooper S Clubman käynnistys ongelma

    Ekana auto töpsölin päähän ja vikakoodit ulos, auttaa tosi paljon vian selvittämiseen. Meidän edellinen Mini oli juuri Clubman S eikä meidän aikana ollut käynnistymisen kanssa ongelmia. Jakoketju löysä+huono kiristin, eli jaon hyppääminen olisi yksi vaihtoehto mutta jos viikon pelaa putkeen niin periaatteessa tuon ei pitäisi olla vaihtoehto. Puolat? Vähän samantyyppisesti ilmeni imusarjaan jäätynyt kondenssivesi mutta moottori kyllä käynnistyi kun pari-kolme kertaa koneen starttasi. Ja näillä keleillä ei jäätyvä imusarja ole edes vaihtoehto... Mutta, vikakoodit ulos niin alkaa avautua.
  13. Juge

    Mini Countryman 4wd vm. -11 etupyörän laakerit

    Joo nyt paukkuu kuvat voorumille. Ei ollut ihme että jumalatonta mouruntaa piti etupää, niin jäykkänä noi laakerit ettei tosikaan. Ja mä tuossa keväällä kun kesärenkaita vaihdoin ihmettelin että miksi hitossa nämä eturenkaat pyörii paljon vaikeammin kuin takapyörät. Ja noissa laakereissahan se syy oli. Oon tässä vuosien saatossa joutunut / päässyt vaihtamaan viiteen autoon. Ja aina on pyöränlaakerit menneet ensin edestä kuskin puolelta, vasta sitten apukuskin puolelta - jos ollenkaan. Eikä vielä koskaan ole takaa mennyt (koputan puuta...). Rellu Megane 1:ssä meni ensin kuskilta sitten apukuskilta, Jaguar X-Type Estatesta meni vain kuskin puolelta, Volvo V50:stä on mennyt vain kuskin puolelta (koputan uudelleen puuta...), Clubmanista meni ensin kuskin puolelta, sitten vuoden päästä apukuskin puolelta, ja nyt Countrymanista meni kumpikin kerralla. Ja muuten kuskin puoli on ollut aina vaikeampi purettava. Aina, niinkuin nytkin tässä Countrymanissa. Itse sitä joskus mietin ja tulin siihen tulokseen että se ei johdu mistään muusta kuin siitä, että talvesta ja suolakeleistä: kuskin puoli on aina vastaantulijan puolella jolloin kuskin puoli on kaksi kertaa pahemmassa suolakylvyssä kuin apukuskin puoli.
  14. Juge

    Mini Countryman 4wd vm. -11 etupyörän laakerit

    Joo, ei oikein muu tule mieleeni, ja kun autolla ei tosiaan ole ajettu 65tkm:ää enempää josta meidän aikana viimeisen 11 kuukauden aikana vajaa kymppitonni, että auto on ollut todella vähällä ajolla edellisellä omistajalla ja siksi noi laakerit olisi menneet jo nyt. Tätä puoltaa myös se, että meitä edeltävä katsastus oli kyseiselle Countrymanille tehty pari kuukautta yli takarajan. Johtuneeko osittain siitä, kun autossa ei ollut lohkolämmitintä niin sillä ei pahemmin ole ajettu talvisin, en osaa sanoa. Laakeri oli aikalailla jumissa, hyvä että jaksoi käsin pyörittää vanhaa laakeria. No tänään jatkuu jumppa, saas nähä aletaanko ruuvaamaan toiselle puolelle samalla hiellä tuota laakeria... Toivon mukaan noi uudet FAGin laakerit kestää paremmin kuin alkuperäiset. Myyjäliikkeen tyyppi sanoi että FAG tekee VAG konserniin alkuperäis, eli ensiasennus pyöränlaakerit. Tokaisin vain että "No se nyt ei ole meriitti eikä mikään."... Toista myyjää vähän nauratti... Ei edelleenkään onnistu tuo kuvan lataaminen...
  15. Juge

    Mini Countryman 4wd vm. -11 etupyörän laakerit

    Eikö tosiaan muilla ole Countrymaneista mennyt pyöränlaakereita? Laakerin hintaa kysyttäessä Vaasan Käyttöauto sanoi että heillä menee yksi laakeri per vuosi näitä laakereita. No, joka tapauksessa eilen alkoi remontti - joka jatkuu tänään kun paikat oli vähän jumissa ja ruosteessa. On muuten tuo laakeri pirun paljon hankalampi vaihtaa kun vertaa Clubmaniin. Clubmanissa sai laakerin vaihdettua kun otti renkaan, jarrusatulan ja jarrulevyn pois. Sitten vetarin mutteri ja neljä pientä pulttia irti niin koko napa laakereineen oli sulla käsissä. Countrymanissa piti ottaa pyörän, jarrusatulan ja jarrulevyn jälkeen koko helahoito ylä- ja alatukivarresta ja raidetangon päästä irti että pääsit ruuvaamaan itse napaa laakereineen. Hommaa oli senverran että vain yhden kuvan ehdin ottamaan. Mutta sitä tuossa sitten ihmeteltiin että miten hitossa voi alle 65tkm:ssä mennä etupyöränlaakeri...? Johtuuko siitä että autolla ei ole kovin paljoa ylipäätään ajettu vaiko tuosta vahvasta pintaruosteesta? Auton ensimmäinen omistaja on Vaasasta. En tuolle pintaruosteelle keksi muuta syytä kuin että auto on ollut pitkiä aikoja meren välittömässä läheisyydessä parkissa, kun ei tuossa vetokoukkua ole niin ei tuota ole veneenlaskuautonakaan käytetty... PS: kuvaa en saa tähän laitettua kun tulee herja "...error 200...". Yritän myöhemmin uudelleen.
×