Jump to content
MINI² foorumi

Juge

Members
  • Viestit

    295
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    9

Juge last won the day on Lokakuu 29

Juge had the most liked content!

Tietoja käyttäjästä Juge

  • Taso
    Lahjoittaja
  • Syntymäpäivä 15.01.1979

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.anvianet.fi/hanhikosket

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nurmo
  • Autotalli
    Austin Mini 1000 Mayfair Automatic -88, Mini Cooper S Countryman All4 Automatic -11
  1. Vikakoodinlukijoista

    Luin tuosta MyCarlystä. Aikalailla monipuolinen vempele. Siitä oli kyllä sekä puolesta että vastaan kirjoituksia. Jotkut kehuivat että paras mahdollinen bemareille, jotkut sanoivat että älä missään tapauksessä käytä, sillä saa bemarin aivolaatikot niin jumiin että pahimmassa tapauksessa joudut kiskoa lavetilla bemarin huoltoliikkeeseen... :) Tuota E-Villen vikakoodilukijaa vähän Googletin. Löytyi kaksi käytettyä myynnissä Tori.fi:ssä. Kummassakin oli ihan yksi-yhteen samat myyntitekstit, linkit ja kaikki. Ja linkki vei juurikin tuonne E-Villen sivuille. Piti lukea kahteen kertaan ettei vaan ole yks ja sama tyyppi, mutta ei ollut kun toinen oli Oulun suunnalta ja toinen oli Etelä-Suomesta. Kyllä mua nauratti, ilmeisesti ei oltu ite jaksettu väsätä mitään myyntipuheita, puhtaasti kopsattu kaikki... :D
  2. Vikakoodinlukijoista

    Mulla on tuo Scangauge 2 joka toimii käytännössä lisämittarina, jolla voi ajon aikana seurata mm. moottorin lämpötilaa ja latausjännitettä yms. pientä. Tuolla pystyy myös lukemaan vikakoodit - mutta vain ja ainoastaan moottorinohjausyksiköstä. Kun kaipailisin sellaista, jolla saa luettua koko auton - kun nykykulkineissa on noita aivolaatikoita pikkasen enempi kuin yksi tai kaksi. Esim. Volvon VIDA joka on vallan mainio jos esim. Eberi tekee vikakoodin, kun sen vikakoodi ei näy esim. ELM327 + Torque -ohjelmalla. Mutta katsotaan ja ilmoittelen kun jotain tuosta ilmenee.
  3. Vikakoodinlukijoista

    Hei! Mitä bemarin vikakoodilukijaa porukka on käyttänyt lukiessaan näiden uudempien Minien vikakoodeja? Vai oletteko ajelleet suosiolla lähimpään merkkiliikkeeseen...? Tämmönen tuli eteen: https://www.e-ville.com/fi/3045312-merkkikohtaiset-obd2-vikakoodinlukijat-ja-nollaajat/6205-kdcan-usb-kaapeli-bmw-inpa-ediabas.html Mutta tuolla mainitaan että k+dcania vaaditaan bemareihin jotka on iältään 1998-2008, eli esim R60iin ei välttämättä toimi - ilmeisesti...
  4. Noniin, tuossa on jo jokunen testilämmitys tehty tuolla Calixin lämmittimellä. Hyvin lämmittää, ei siinä mitään. Ainut tosiaan on tuo aavistus huono käyntiinlähtö, josta onneksi selviää sillä, kun auton starttaa ja lähes hetimiten polkaisee kerran kaasua että kierrokset käy siellä 1500 tietämillä niin käyntiin jää ilman ongelmia. Vikavaloja ei tauluun tule, ja ScanGauge2:lla luettu koodeja pariinkin otteeseen, eikä vikakoodeja jää. Jäämme odottelemaan niitä 20 asteen pakkasia...
  5. BMW

    Tuohan on vuosimalliltaan sama mikä meillä on rouwan käytössä. Siltä osin tämä on parempi kuin edellinen bemari-Mini, että tämä versio ei syö öljyä läheskään siihen tahtiin kuin edellinen. Ja vaikka korkea onkin, on ainakin tässä meidän omassa alusta sellainen että uskaltaa kurviin ajaa vähän vauhdikkaamminkin. Polttoaine maistuu enemmän kuin entiseen R55:een, se on selvä, ja nyt talvirajoitukset kun on tulleet saas nähdä miten paljon tuo vie bensaa kun rauhassa viittii ajella. Neliveto tuo kyllä oman hauskuutensa talvikeleihin, ja tavallaan kaksiosainen ajonvakautuksen poisto on ihan jees: lyhyellä painalluksella lähtee osa vakauttajasta pois päältä ja se antaa jonkin verran luistoja ennenkun tarttuu vauhtiin. Sitten pitkällä painalluksella saa koko vakauttajan kokonaan pois jolloin kaikki on kuskin itsensä hanskassa. Mutta ne sport-etupenkit: älyttömän hyvät penkit vakio-sport penkeiksi, niissä on tosi hyvä istua ja ajaa. Edellisessä R55:ssa oli myös tehtaanpaapan sport-penkit, mutta eivät istuttavuudeltaan olleet lähellekkään samaa tasoa. Onko kuvaa laittaa?
  6. cooper -02

    Tuli selattua tää sivusto läpi ja ihailin juurikin em. tyyliä ja sitä että jaksaa tällälailla rakennella, 10 pistettä ja papukaijamerkki! Mutta sitten, tää on totaalisen off-topic mutta pakko kysyä: Brittiautoharrastajana silmään osui noissa kuvissa vilahteli viininpunainen Classic-Range korin värisillä aluilla ja vihreä Classic-Range. Onko ne Johnnyn omia vai miten.....? Ite aikoinaan ajoin ekat lailliset BC-kilometrini vanhempieni viininpunaisella classic-Rangella vuodelta -88. Jalopuuta, keskuslukkoa, sähkölasia yms, 3.5 litran V8 vei bensaa 20 litraa satasella kun sillä kavereita juoppokuskina olin. Mutta matka-ajossa kulutus tippui 50% kymppiin satkulla :) Tuli käytyä sukulaisissa Järvenpäässä, intissä Kajaanissa yms. Isä osti sen Seinäjoen Rinta-Joupilta. Siinä oli mittarissa silloin 280tkm. Me ajettiin sillä aika monta vuotta ja aika monta kilometriä. Siinä oli 512tkm lasissa kun se vaihdettiin samanlaiseen, mutta neljä vuotta uudempaan saksantuonti-Classic Rangeen, joka oli vihreä ja kaikilla herkuilla sähköjakkaroista kattoluukkuun ja automaattivaihteistosta lämmitettävään tuulilasiin. En kyllä tiedä missä kumpikin menee mutta biltema.fin mukaan kumpikin on rekisteröitynä edelleen. Aaaaettä niitä aikoja... :D
  7. Myydään MCS:ään sopiva "vararengas"

    Hei! Anteeksi kun kesti vastaus. Sen verran tullut myyntävänä ilmoituksia tänne palstalle että en ole huomannut ollenkaan että tuotteesta on tullut kyselyä. Varmistan asian, se vaatii paketin avaamisen. Ex-Clubmanissa oli kirkas ja se on rekisterinumerolla / runkonumerolla tilattu että uskon että se on kirkas. Otan siitä vaikka kuvan ja laitan tänne. Nopeiten kyselyihin saa vastauksen tekstarilla.
  8. Pieni testaus tänään kun lämpötila oli nollassa. Hyviä puolia: noin tunnin ja vartin päälläolon jälkeen lämmitin oli lämmittänyt Scangaugella katottuna nesteet noin 25 asteeseen. Huonopuoli: auto lähti vähän röpellellen käyntiin, mutta lähti kuitenkin käyntiin, ja käyntiinlähdön jälkeen lämpötila laski nopeasti vähän reippaasta 50 asteesta tuonne 25 asteeseen. Kun pelkkää virtaa piti päällä, alkoi lämmityslaite puhaltamaan kovemmalla nopeudella eli lämmin neste menee myös lämmityslaitteeseeen päin. Tuo röpeltäen käyntiinlähtö ei mun mielestä tarkoita mitään muuta kuin että auton eri lämpötilasensorit saavat liian isolla heitolla olevaa dataa, eli vesi ei kiertäisi tarpeeksi. Testaillaan tuleva talvi ja katsotaan miten tuo käyttäytyy.
  9. Cooper S (2010) - vaihteet ei mene päälle?

    Meillä meni Volvo V50 d5:sta kytkin, alkoi luistamaan. Koko helahoito töineen osineen päivineen 1930 Euroa - ihanan kallista---!"#¤%&... Olisi tuossa voinut 700 Euroa säästää, ettei olisi kaksoismassavauhtipyörää vaihtanut. Ajattelin että väärä paikka säästää, mun säkällä 2-massavauhtipyörä alkaa rallattaa viimeistään kahden seuraavan vuoden aikana joten viimeistään silloin sama työ edessä. Ite en viittinyt ottaa jäykkää vauhtipyörää D5:een - ja firma josta osat ostin sanoivat ettei tuohon versioon edes ole saatavilla ainakaan vielä jäykkää vauhtipyörää. Mutta tulipa ainakin Sachsin Xtend -kytkin jonka kuulema pitäisi kestää oliko 15% enemmän vääntöä kuin vakiokytkimen. Oma mielipide on, että jos kytkinremonttia ruvetaan tekemään, kannattaa ehdottomasti laittaa kaksoismassavauhtipyörä siinä samalla, koska ennemmin tai myöhemmin tulee sen 2-massavauhtipyörän vaihto eteen - ja sama määrä töitä ja Euroja palaa ellet itse tee. Se, että kannattaako laittaa perinteinen massavauhtipyörä vai ei onkin maku- ja mielipidekysymys. Jotkut sanovat että ehdottomasti, jotkut sanovat ettei missään nimessä. Ne jotka ovat vastaan, perustelevat sillä että ilman kaksoismassavauhtipyörää vaihteisto tekee erilaisia tärinöitä ja värinöitä moottoriin ja sitäkautta aiheuttaa itse koneeseen ei-toivottuja tuloksia. Yksi vikaantuva paikka on vaimennettu hihnapyörä josta muutenkin aikaamyötä kuluu tuo massavaimennin joka alkaa pitämään loppupuolella hitonmoista kolinaa tyhjäkäynnillä. Sen onneksi erottaa massavauhtipyörästä koska apulaite hihnapyörineen on koneen ihan toisella puolella. Jos kyseessä vähän ajettu auto jota aikoo pitää pidempään, en ehkä laittaisi jäykkää vauhtipyörää, ettei tulisi noita jälkipyykkejä. Yhden vag -konsernin tuotteen tiedän jossa on dieselkone on oikeasti kailahtanut ja jossa oli ollut jäykkä massavauhtipyörä silloin kun kone kailahti ja jonka joku edellisistä omistajista oli laittanut. Ja tiedän että kone oli jonkinverran kolissut edellisessä öljynvaihtohuollossa, josta huoltomies oli auton omistajalle maininnut ja epäillyt että kaksoismassavauhtipyörä kolisisi siihen malliin että pitäisi jo uusia. Sitä en sitten tiedä, mikä on koneen todellinen hajoamisen syy ollut enkä ota siihen tämän kummemmin kantaa.
  10. Miten Countryman nostetaan?

    Tuli vaihdettua Countryyn talvirenkaat. Tässä se oikea nostopaikka. Ja hyvin toimii.
  11. M: Austin Metro

    Minkä väriset ja kuntoiset noi penkit on?
  12. 2011 Mini Countryman sähköt

    No voi hevon helkkari... on se kumma jottei nykyään saa akkukaapeliakaan irrottaa ilman kylmää hikeä persiissä että mitä hajoaa kun tuikkaa kaapelin kiinni. Sanoivatko yhtään mitään vinkkiviitosta miten tuolta boksin hajoamiselta voisi välttyä? Koska joka tapauksessa jossain vaiheessa meillekin tulee akun vaihto eteen tuohon Countrymaniin niin olisi ihan jees hyvä tietää mitä pitää "tehdä" ettei boksit mosahda... Tietysti kipinää pitää välttää, eli kenkä äkkiä nopeesti kiinni akkuun ja ei saa kiinni-irti-kiini-irti -liikettä tehä, mutta onko muuta...? Tuo meidän toinen käyttömobiili V50 Volvo on muuten veikeä kun tuikkaa akunkengän kiinni: isoolla kipinällä ja vilkut välähtää kun kenkää laittaa kiinni. Ja joo, se on ihan normaalia...
  13. 5-ovinen Cooper

    Dieselin ja bensan välillä noilla kilometreillä ja tuolla säästöllä se on siinä ja siinä... Valitettavasti Minin dieselit on vaan sen verran laiskoja, että pitäisi olla vähintäänkin SD -versio. Mutta tässä SD -versiossa on bemarin 2 litrainen N47 -kone josta moni sanoo että se on bemarin surkein kone ikinä. Ja tiedän ainakin yhden tapauksen jossa ko. kone on porsinut karvan yli kahdessa sadassa tuhannessa, itse 5 -sarjalaisessa farkku bemarissa. Ja ei, syy ei ollut jakoketju, siitä olen varma. Diesel-Ministä ei kyllä itellä ole henkilökohtaista kokemusta, mutta kahdesta bensa-S:läisestä, Clubmanista ja Countrymanista on. Bensallakin pääsee halvalla: meidän edellinen Clubman S:läinen meni helposti kuuteen litraan satasella ja kun alettiin vähän pihistelemään, 5,5 oli suht helppo saavuttaa, tämä Clubman oli käsivaihteinen. Mutta sitten kun antaa kenkää niin keitto maistuu. Bensakoneisissa ei ainakaan kylmä tule: edellisellä Clubman S:llä tarjettiin hienosti yli kahdenkympin pakkasissa. Nykyinen Countryman S odottaa vielä talvea. Nykyinen Countryman S automaatti 4wd on vielä testissä kulutuksen osalta: keitto maistuu enemmän kun Clubmanissa, se on selvä, mutta todellisuus on vielä testaamatta oikein tosissaan. Sen verran laitoin merkille että moottoritie-kesävauhti n. 130kmh ei juurikaan nosta kulutusta n. 107-110kmh nopeudesta. Johtuu ilmeisesti siitä että vasta juuri 130kmh vauhdissa Minin nelivetotekniikka tiputtaa takapään kokonaan pois. Ripeässä maantie-matka-ajossa menee kahdeksan litraa satkulle huonoilla renkailla. Nyt alla tuliterät kesärenkaat mutta tuskin ehditään testaamaan matka-ajon kulutusta ennen kun talvirenkaat tulee alle. Toisena käyttiksenä meillä on Volvo V50 D5 manuaali. Tässä vakiona 180hv ja 400Nm vääntöä. Se on ihan mukava matka-auto, ja halvalla menee myös vaunu perässä: juuri tultiin 115km matka vaunu koukussa ja 86kmh vauhdissa 4. vaihteella kulutus on 7.0 - 10 L per sata km. Volvo on ihan hyvä, mutta niin tosi paljon tylsempi auto kun tuo Countrymani...
  14. Jarrut ottaa alhaalla

    Veikkaan että ilmaa on jossain edelleen. Abs järjestelmä on haasteellinen ilmattava kotikonstein jos vertaa perinteisiin lukkiutuviin jarruihin. Absien ilmaamiseen on tietääkseni olemassa oma laitteensa.
  15. MIKÄ KONE ?

    12H viittaa 1275:een koneeseen. Täältä tarkempaa infoa: http://www.guess-works.com/Tech/engine.htm ja https://www.minispares.com/catalogues/classic/Classic~Mechanical~Parts~Manual/Introduction~and~Reference/Engine~Identification~Numbers.aspx?1~1~102
×