Jump to content

Juge

Members
  • Content Count

    338
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Juge last won the day on October 29 2017

Juge had the most liked content!

About Juge

  • Rank
    Lahjoittaja
  • Birthday 15/01/1979

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.elisanet.fi/hanhikosket

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nurmo
  • Autotalli
    Austin Mini 1000 Mayfair Automatic -88, Mini Cooper S Countryman All4 Automatic -11

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. No johan on hinnat tulleet alaspäin noissakin osissa. No ei mitään, sehän on vain hyvä. Ja noiden hintojen perusteella 1800 Euron hinta-arvio on kyllä sitten niin metsässä kun tulla ja olla voi. Ehdota että otat vastaan hinnanalennuksena tuon 1800 Euroa ja teetätä itse remontti muualla :D
  2. Mulla ei itellä ole kokemusta r56:sen jakopääremontista eikä sen hinnasta, mutta 350 Eurolla kaikki osat jakopäähän kuulostaa aika halvalta. Ellei sitten bemari ole mennyt halpuuttamaan osien hintaa, niinkuin ne teki n14 koneen imusarjan kanssa.
  3. Kiristin on helppo vaihtaa itsekin. Mutta kannattaa ensin varmistaa että vaihtokiristin on kaikkista uusin versio, niitä versioita on monta. Muistaakseni kiristin ei ihan järkyttävän kallis ollu. Jos kiristimen vaihdon jälkeen rallatukset jatkuu, sitten se iso remontti. Mutta liian pitkään ei kannata ajella rallattavalla jakoketjulla koska remontin hinta moninkertaistuu kun jako hyppää venyneen ketjun takia. Onko auton historiassa mitään merkintää että jakopäähän olis jotain tehty? Paljonko autossa on mittarissa? Jos en ihan väärin muista, r56:sen jakoketju tulee kasettina ylhäältä pois, mutta viisaammat korjatkoon.
  4. Joo, 4 ovisten penkit ei käänny pikana. Ajatuksissa oli 400sen ja 200sen penkit, ja erittäin likellä on 400sen harmaat kangaspenkit tyrkyllä. Huono puoli oli että ne tosiaan on 4 ovisen penkit. Ellei sitten saa yhdistettyä penkin alusmekaniikkaa Minin penkeistä 400sen penkkeihin. Rover 25sen 5 ovisessa versioissa on ainakin joissain versioissa ollut se pikalukko, pitää varmaan niitä etsiskellä.
  5. Hei Aikomuksena vaihtaa classic-Miniin etupenkit paremman niskatuen toiveissa. Classic-Mineihinhän on vaihdettu aika monesti varsinkin etupenkit. Mitä kaikkea katsastukessa vaaditaan, jos meinaa esim. sisarmerkistä laittaa penkit Miniin? Pitääkö olla valmiiksi kolmiovisen mallin penkit, vai saako jollainlailla laitettua esim. 4-ovisesta penkit?
  6. Hei. Ainakin Mini R55 Clubmanissa ollut säteilylämmitin oli ihan toimiva ratkaisu. Tehokkuudesta vrt. letkulämmitun en osaa sanoa. Nykyisessä R60 Countrymanissa on letkulämmitin, mutta pitäisi olla kiertovesipumpullinen lämmitin että lämmennyt vesi kiertäisi paremmin.
  7. Parrotin joutuisit hommaamaan jokatapauksessa, koska MINI Boost CDssä ei ole bluetoothia mukana. Sen on saanut lisävarusteena Boost CDn yhteyteen. Nykyisessä MCS Countrymanissa ja edellisessä MCS Clubmanissa oli Boost CD eikä kummassakaan ole bluetoothia. Kun taas tuttavapariskunnan rouvan MCS Clubmanissa (USA tuonti) bluetooth oli ja soittimena oli Boost CD. Toki, Clubman oli 2007, Countryman on 2011 ja tuttavapariskunnan Coutry oli 2013. Ja tosiaan, soittimen vaihto ei todennäkösesti onnistu bolt on -menetelmällä, koodata pitää.
  8. Ei tarvi resetoida, eikä tuo aktiivihiilisuodatin vaikuta asiaan. Sielä on todennäköisesti tuo juuri vaihdettu anturi / koho telineistään irti. Meillä oli edellisessä Clubmanissa sama ongelma, ja ei siellä ollut mitään muuta vikaa kuin että koho pääsi telineestään irti. Koho pääsi toistamiseen irti lyhyen ajan jälkeen, pitimet oli ilmeisesti jotenkin "huonot", tein pienistä nippusiteistä apukiinnikkeet eikä sen jälkeen ollut tuon kanssa ongelmia. Ohmilukemat sekoilivat Hidden Menussa ja bensa loppui vaikka auto näytti 3 palkkia, ja täyteen tankatessa vasta jonkun verran ajon jälkeen nousi täyteen jos sittenkään. Ohmeista en nyt tarkkaan muista miten ne sekoili, mutta sekoili kuitenkin. Tosin, tuo yli 6000 Ohmin vastus on aika raju... Ei muuta kun tuo oikea anturi irti ja telineisiinsä kiinni. Kannattaa viritellä sinne pienistä nippusiteistä apupitimet niin ei pääse toistamiseen irti. Tässä pari kuvaa meidän ex-Clubmanin irronneesta kohosta:
  9. Manuaalilaatikko ei taida niin tarkka olla öljyjen perään kuin automaatti, joten kun viskositeetti on sama (75W-90), niin uskoisin tuon Motonetin vaihteistoöljyn olevan ihan passeli. Ainut onkin, että jos sulla olisi ehta mekaaninen kitkalukko perässä niin sitten tuo bmw:n origineeli olisi todennäköisesti enemmän kuin suositeltu. Tässä jotain Mobilin ATF:stä: https://www.mobil.com/Finnish-FI/Passenger-Vehicle-Lube/pds/GLXXMobil-ATF-320 Yksi mikä tietysti vähän mietityttää, on noi eri luokitukset ja niiden täyttö: täyttääkö Motonetin 75W-90 vaihteistoöljy bmw:n Minin laatikolle asettamat luokitusvaateet? Kannattanee tehdä soittorinkin Mini -liikkeisiin ja tiedustella mitä öljyä he käyttävät Minin manuaalilaatikkoihin.
  10. Omat kokemukset Motonetin rekkarilla haettujen jarrupalojen suhteen eivät ole liioin kaksiset. Edellinen auto oli Volvo V50 d5:nen, eli kohtuu yleinen auto mutta isolla moottorilla. Rekkarilla haettuna myyjä kysyy onko mulla 16" vai 17" vanteet. Talvipyörissä 16" ja kesärenkailla oli 17", eli ei auttanut yhtään. Tuli jarrupalat jotka osoittautui liian pieniksi: jarrupalan kulutusosa oli sen verran paljon matalempi että levyyn tuli urat ulko ja sisäkehille. Ja sama kävi kivijalkaliikkeessä jossa myös haettiin rekkarilla palat. Aikani selvittelin, niin kävi ilmi että V50 d5:ssa oli 320mm jarrulevyt, ja palat jotka sain olivat 300mm jarrulevyille. Näistä kokemuksista sitten viisastuneena totesin että aina ei rekkarihaku tiedä mitään. Ja että pitää itse tietää jotain autostaan, varsinkin siinä vaiheessa kun myyjä sulta jotain tarkennusta kysyy. Ja tämä pätee jos sulla on autossa joku joka tekee siitä vähänkin poikkeavan: esim. juuri tämä V50:nen jossa moottorina oli d5:nen.
  11. Olisko järjestelmä hetkellisesti seonnut, kun +18 muuttui suht nopeasti -25:een? Kun automaatti-AC tarvitsee täydellisesti toimiakseen myös sen ulkolämpötilan tiedon. Ei oikein muuten käy tuollainen järkeen.
  12. Juge

    Elektroinen sytytys?

    Joo, tuli tuo tilattua aikoinaan, ja viikolla sen asensin. Asennus oli ainakin kohtuu helppo, ja kytkentä ihan suoraan puolan miinukseen ja plussaan, ohjeen mukaan. Muutokset jotka ainakin ite huomasin hetimiten: - lähti paremmin käyntiin - kierroslukumittarin neula ei enää "seilaa" miten sattuu Kierroslukumittarina joku Moto-njetin halpis. Edellinen oli Timkenin mittari tilattuna Minisparekselta, mutta se meni rikki siten että se näytti vain nollaa. Joka tapauksessa, edellisellä kokoonpanolla eli kondensaattorilla ja katojan kärjillä kierroslukumittari selasi ihan miten sattuu varsinkin kun antoi kierroksia: se saattoi hypätä neljästä tonnista sekunnissa viiteen tai toisinpäin. Mutta nyt elektroisella sytytyksellä se pelaa niinkuin nykyaikaisissa autoissa. Edellinen Timkenin mittari kyllä pelasi myös kondensaattorilla + kärjillä ihan siististi, ja tähän asti pidin tuota Motonetin halpista roskamittarina kun se heilui kuin juoppo kun oli kierroksia koneessa. Mutta halpismittarin heilumiseenkin taisi löytyä syy: Katkojan kärjet olivat sellaiset, joissa oli aivan kuin sellaisia merkkejä että kipinä olisi lyönyt reilusti yli / ohi. No, joka tapauksessa nyt on eletrooninen sytytys. Ei enää kestä ydinp****ia... Katsellaan ja seuraillaan miten se tuosta käyttäytyy.
  13. Juge

    Mistä osia?

    Sitten yks ihan ookoo paikka on tuo Authaus Langer Saksassa. https://www.langer.de/net/index.php?option=com_content&task=view&id=25240&Itemid=1438&mini=1
  14. Meillä oli Clubman S:läinen, bensa. Tosi mukava ajella kelillä kuin kelillä ainakin meidän Clubmani oli. Bensa S:llä ei tarvinnut kuin ajaa, niin sillä pääsi alle kuuteen litraan satasella. 5.5 litraan pääsi suht helposti kun vähän rauhallisemmin ajeli. Mutta tosin 10 litraa kaupunkipyörityksessä oli helposti saavutettu. Niin ja kumpikin lukema ajoteitokoneesta sekä tarkistettu laskimella. Jarrujen jäätymistä ei ainakaan meillä esiintynyt koskaan. Kone kulutti öljyä, mutta siihen vaikutti paljon öljyn laatu ja annoitko kuinka paljon kenkää: jos ajoit suht rauhassa etkä polkenut niin öljyäkään ei kulunut. Talvella tarkeni ajella. Pikästä aksilavälistä johtuen mukava päästellä myös liukkailla keleillä. Perus varaosat edullisia, esim. jarrupalat. Etupyörän laakerit helppo vaihtaa, ei tarvi irrottaa edes alatukivartta. Öljyt moottoriin saa vaihdettua itekin, vähän vaatii näpräämistä. Tuulilasin herkkä hajoaminen johtuu tuulilasin pystystä asennosta, eli lasivakuutus on pop. Pohjantähdestä saa lasivakuutuksen 0 euron omavastuulla, sisältäen lasin korjauksen että lasin vaihdon ja myös ajovaloumpiot. Suosittelen.
  15. Kovat pakkaset antoi aihetta hommata maskisuojan Countrymaniin. Ei sellaista löytynyt valmiiksi joten piti mennä yleismallilla. Hitusen ajatusta herätti lähes metrin levyinen ylämaski (98cm) että millä tuon saa kokonaan peittoon. Muistin tilanneeni Volvoon Tarvikkeet.fi:stä maskisuojan, joka tuli yhdessä päivässä. Jussinmaki.net myy samaa maskisuojaa, mutta syksyllä 2017 sanoivat toimitusajaksi kuukauden, joten nyt jätin suosiolla tuon paikan sivuun. Tilasin tämän: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/16235/maskisuojat/yleismallinen-maskisuoja-44x100cm-k27 Lisäksi 10kpl 22mm kiinnikkeitä: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/5999/kiinnikkeet/maskisuoja-maskisuojan-kiinnike-22mm Kiinnikkeiden lukumäärä oli kyllä juuri ja juuri riittävä: Countrymanissa kumpikin maski on sen verran laaja-alainen, että neljä kiinnikettä per maski olisi varmaan ollut liian vähän. Huomioitavaa on, että kiinnikeet piti tilata sen mukaan miten pitkiä ne on aukityönnettynä: Countrymanin maski on 20mm syvä. 15mm kiinnike ei olisi mitenkään riittänyt, ja 22mm kiinnike sattui olemaan lähempänä 20mm kuin 22mm. Ensin pahvista malli, ja sitten leikkaamaan itse viimasuojaa. Countrymanin ylämaski on jostain syystä enemmän vasemmalta auki kuin oikealta, siksi maskisuoja jäi "lepattamaan" toiselta reunaa. Sen fiksaan kun lämpötilat vähän laskevat, todennäköisesti leikkaamalla maskisuojan poikki. Juuri tästä syystä toiseksi alimmaisessa kuvassa näkyy ylimääräinen reikä kun erehdyksissä laitoin ensin kiinnikkeen siihen. Alamaski olikin sitten helppo tehdä: suorakaiteen muotoinen pala ja vähän kulmien pyöristystä, se oli siinä. Aika ohuen oloista oli tuo maskisuoja, mutta tulipahan tehtyä. Jos tuo hajoaa niin tilaan sitten tuon toisen tilalle, eli tämän: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/12600/maskisuojat/maskisuoja-yleismalli. Teen vielä erikseen vahvistuksen suojuksen takapuolelle, varmaan ilmastointiteipillä. Itse kiinnikkeet ovat aika tukevan oloisia, tuskin menevät rikki ellei huonoa säkää satu olemaan. Autopesuun ajaessa tuo pitää muistaa irrottaa, ettei tartu konepesun harjoihin. Nyt seurataan, miten tuo vaikuttaa itse moottorin lämpeämiseen: on tuo Mini lämmennyt aiemminkin, mutta kovilla pakkasilla niin tosi hitaasti.
×
×
  • Create New...