Jump to content

MikaJ

Members
  • Viestit

    1 124
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    5

MikaJ last won the day on Huhtikuu 29 2017

MikaJ had the most liked content!

Tietoja käyttäjästä MikaJ

  • Taso
    God Member

Profile Information

  • Location
    Turku
  • Interests
    Mini Van, Mini SPi, Audi S2A, DKW Munga

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. MikaJ

    Mini city

    City on hinnat alkaen malli.
  2. MikaJ

    Cooper r50 täristää lähtiessä

    Jos liikkellelähdön luistatuksessa täristää niin voi olla mahdollista että on vain kitkamateriaalia jämähtänyt vauhtipyörän pintaan kiinni. Pari kunnon kytkimenpolttoa niin pitäisi helpottaa jos siitä on kiinni.
  3. MikaJ

    Miniin Hondan moottori...

    Ei ilman poikkeuslupaa. Mutta muutoskatsastamalla saa Miniin max 1593,75 koneen. Jos se 1600 kuutioinen on tuon alle niin homma ei ole "mikään ongelma". Pikkulintujen mukaan poikkeuslupiakin heruu nykyään ihan harrastajaystävällisen järkevästi. Muittenkin merkkien keskuudessa on laitettu reilusti +25% isompaa konetta moottoritilaan, sekä tehty vetotapojen muutoksia yms. Esim vanhaan A4 audiin V8 motti, melkein uudesta Sciroccosta tehtiin neliveto yms. Neliveto Sciroccon leimaaminen varsinkin kertoo että aika vapaat kädet on, kun uuteen autoon saa laittaa tekniikkaa mitä siinä ei koskaan ole ollut.
  4. MikaJ

    Mobil Delvac 15W-40 minissä

    Tuskimpa tuota Teboilia parempaa mikään on, hintakin on kohdallaan. Viskositeettikin on pussihousujen mielestä se "oikea", millä nyt niin tarkasti mitään väliä ole kunhan pysyy kohtuudessa. Kyllä kunnossa oleva Minin moottori toimii ihan SAE40 kuumapään öljyilläkin täydellisesti, radalla virikone vaatii vähän lisäjäähdytystä öljyille. Muistetaan nyt kuitenkin että 0W-50, 5W-50, 10W-50, 15W-50 ja 20W-50 ovat identtisiä viskositeeltiltaan lämpimässä koneessa. Sinkkihän ei ole ainut, eikä edes paras pintapaineenkestoa lisäävä lisäaine, se on vain halvin. Se että öljyä on lattialla ei ole öljyn vika, vaan moottorin tiivisteiden
  5. MikaJ

    Mini -76 Project avo

    100astetta on ihan ok lämpö vielä. Pistä joku mittari joka näyttää varmasti oikein (uusi mittari+anturi). Jos jäähdytin ei ole hapettunut sisältä tai muuten romu, niin lämpöjen pitäisi asettua about termarin avautumislämpö+5astetta kohdille. Se sisätilankierron ohitus ei periaatteessa ole hyvä, koska tosiaan osa vedestä kiertää ilman jäähdytystä. Ei se kunnossa olevaa järjestelmää haittaa tosin helpostikkaan, mutta onhan nyt lämpöiset kelitkin. Tulppaa/litistä se letku.
  6. MikaJ

    4wd Mini

    Eka virhe projektissa pisti pahasti silmään, taisivat tehdä ilmastoinnin höyrystinen lämppärin kennosta. Se sanoo POKS ekalla käyttökerralla. Ilmastointi päällä siinä ei ole kuin pari barin paine, mutta kuumana kesäpäivänä sammutuksen jälkeen siellä on helposti lähemmäs 10bar.
  7. MikaJ

    Valojen pesimet veks?

    Yli 2000lumenin tehoisille ajovaloille vaaditaan pesuri. Mikään halogeeni ei tuohon tehoon pääse. Uusia Xenoneita on myös joissain malleissa kuristettu että ei ole tarvinnut pesuria+automaattista korkeudensäätöä asennella.
  8. MikaJ

    austin morris 1300

    Jos on kärkisytytys niin konkan kunto kannattaa myös tarkistaa ennen puolan vaihtoa, toki kärjet myös.
  9. MikaJ

    Mini 1000 -77

    Kaikki tai ei mitään. Jos laittaa vain osan kiinteitä tukia niin niille tulee huomattavasti isompi kuormitus kuin alunperin. Kumiset kun joustaa ja kiinteät ei.
  10. MikaJ

    7 / 8 -kanavainen kansi

    Siamilainen kansi 2pisteruiskulla on aina enempi tai vähempi tuhoon tuomittu homma, oli se imusarja sitten kuinka erikoinen tahansa. Hyvin miedolla nokalla sen saa toimimaan, mutta ei mitään hyötyä verrattuna yksipisteruiskutukseen. Ongelma on seoksen ryöstö viereiseen pyttyyn, kun imuventtiilit vierekkäisissä pytyissä kuitenkin vähän overlappaa. Suutinta voidaan siis pitää ihan hetken aikaa auki imutahdin aikana ja osa pyttyyn menevästä ilmasta ei sisällä bensasumua. Seos puristustahdin alussa on hyvinkin epätasainen ja mikäli ei riittävää sekoittumista tapahdu ennen kipinää niin palotapahtuma on huono ja nakutuskin voi olla huomattavan herkällä. Mikäli haluaa alkuperäisen 5reikäisen kanssa ruiskun niin ehdottomasti 1-pisteruisku. Tällä tavalla saadaa imusarjassa polttoaine sekoittumaan ilmaan huomattavasti paremmin. Monipisteruiskussa sitten 7/8reikäinen kansi. Alumiini materiaalina kannessa periatteessa on huomattavasti valurautaa parempi. Johtaa lämpöä paremmin ja kanteen palotilaan muodostuu vähemmän kuumia pisteitä jotka aiheuttavat nakuttamista. Toki vesitilojen suunnittelulla voidaan homma sössiä, mutta yleensä silti huono alumiinikansi on palotilan lämmöiltään parempi kuin hyvähkö valurautakansi.
  11. MikaJ

    Mini- 66:n turbo päivitys

    Semmonen about 130astetta on kiehumispiste 1bar paineessa 50% etyleeniglykolin kanssa. 110-115astetta on vielä ihan normaali moottorin käyttölämpö, ei kiehu turbon läpi mennessäkään (olettaen että virtausnopeus turbon läpi on normaali eikä aivan älyttömän pieni). Öljyjen maksimi käyttölämpötila vaihtelee jonkun verran eikä oikeen kukaan valmistaja anna suoraan ehdotonta maksimilämpötilaa. Moottorinvalmistajat tuntuvat pitävän semmoista 120astetta maksimi öljynlämpönä. Tuon jälkeen öljyn hapettumisnopeus rupeaa nousemaan nopeassa suhteessa ja öljyn elinikä lyhenee. Vaikka eipä se usein Mini harrastajilla ongelma ole, harvempi vetää 30tkm samoilla öljyillä.
  12. MikaJ

    Mini- 66:n turbo päivitys

    Turha turbolle on tehdä mitään omaa jäähdytyspiiriä. Samoin sille voi ihan huoletta laittaa kuuman veden menemään sisään, öljypesää sillä kuitenkin jäähdytetään niin kuuminkin jäähdytinneste on reilusti öljyn maksimi käyttölämpötilaa alempana. Oma kiertopumpou on monissa autoissa alkuperäisvarusteena. Tämä jää pyörittämään vettä kun kuuma moottori sammutetaan ja öljy ei pala turbon laakereihin vaikka jäisi jälkikäyttö tekemättä. Useinhan normaaliajossa jälkikäyttö tulee ihan normaalisti tehtyä ajon lomassa, mutta rata-ajon tms jälkeen 5min jälkikäyttö on pakollinen. Itse kyllä laitan flektin päälle ihan moottorinlämmön mukaan enkä jäähdyttimen jälkeisen lämmön mukaan. Tuollainen alavesiletkukytkentähän kytkee sitä vähän väliä päälle-pois ellei kytkimen hystereesi ole hirveän iso. Flekti kun käynnistyy niin alavesiletkun lämpötila putoaa reilusti ja flekti samuu, hetken päästä sitten taas käyntiin jne.
  13. MikaJ

    AirBagin valo

    Tässä nyt ei puhuta varsinaisesti tekniikan tuomista mahdollisuuksista, vaan siitä että haluaako työkaluntekijä (merkkiliike) antaa siihen mahdollisuuden. VAG puolella minkä itse tiedän paremmin, monesti merkkiliike ei pysty paljoakaan koodauksia tekemään. Tämä ei johdu siitä etteikö he varsinaisesti haluaisi niitä tehdä, merkkiliikeen työkalut ei vaan pysty tekemään mitään mihin tehdas ei anna lupaa. Sitten taas kolmannen osapuolen testereillä pystyy tekemään mitä vaan mihin tekniikka ja työkalun tuotekehitys antaa myöden. Yksi esimerkki on esim mittaristot. Merkkiliike ei pysty kirjoittamaan mittariston kilometrilukemaa uusiksi jos siinä on yli 100km mittarissa, mikä tahansa muu mittaristoon erikoistunut työkalu sitten taas pystyy moisen kilometrilukeman vaihdon tekemään. Toinen esimerkki on sumuvalojen hyödyntäminen kääntymiskulmavaloina. Merkkiliikkeen osalta tämä onnistuu ainostaan ohjelmoida päälle mikäli autossa on valoisuusanturi asennettuna (päiväajovaloautomatiikka). Mutta esim sen sijaan esim VCDS softalla/kaapelilla homma onnistuu kun käy vain muuttamassa yhden bitin valojen ohjainlaitteelta.
  14. MikaJ

    AirBagin valo

    Ei olisi ensimmäinen kerta kun merkkiliikkeen työkalulla ei saa ohjelmoitua muutakuin uusia ohjainlaitteita, suht yleistäkin. Tällä saadaan lisää rahaa kassaan kun asiakas joutuu aina ostamaan uuden ohjainlaitteen.
  15. MikaJ

    AirBagin valo

    Sivuhuomiona vaan että ihan perus can väylä toimii yhdellä johdollakin. Kaksi piuhaa on vain varmuuden vuoksi tuomassa lisää varmuutta. Moni ei tärkeä moduli kytketään säästösyistä vain yhdellä piuhalla.
×