Jump to content

MikaJ

Members
  • Content Count

    1,171
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

MikaJ last won the day on January 31

MikaJ had the most liked content!

About MikaJ

  • Rank
    God Member

Profile Information

  • Location
    Turku
  • Interests
    Mini Van, Mini SPi, Audi S2A, DKW Munga

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. MikaJ

    Projekti Papu

    Tuon tyylinen tiiviste laitetaan narulla, ei tosiaan Minin tiivistettä. Kun sitä Minin tiivistettä kattoo ajatuksella niin järkevintähän se on laittaa tiiviste ensin koppaan ja lasi sitten vasta. Itsekkin aiemmin laitoinin Minin lasit narulla, mutta kun kerrottiin miten ne oikeesti kuuluu laittaa niin helpostihan ne menee.
  2. MikaJ

    Projekti Papu

    Jos varmuudella haluaa siistin niin itse maalaaminen on haastavaa kun harvemmalla on maalauskammiota kotona. Mutta jos ei haittaa muutama roska ja jälkityöt maalipinnassa niin helposti se maalaa tallissa kunhan sen vain putsaa ja kelmutaa. monet osat ja autot maalattu tallissa, eikä normi ihminen tehdaspinnasta erota. Tuppaa nuo ammattimaalarit olemaan niin työllistettyjä että pakko se on itse maalata...
  3. Voi olla myös sisäisesti muurautunut umpeen sopivasti vaikka letkut on kuumia, aika yleistäkin jos ei ole jäähdytinesteitä vaihdettu ajoissa tai on sekoitettu eri nesteitä. Tämän saa helpoiten tarkistettua niin että tulikuuman auton antaa hetken käydä korkeilla kierroksilla ilman sisätilanpuhallusta. Sitten puhallus päälle ja jos hetken tulee lämmintä niin kenno on vaihtokunnossa.
  4. Tuskimpa on fuel trimmeissä vika. Ecu lähtee heti lambdan lämmittyä korjaamaan short term trimmiä ja sitten pienellä viiveellä long termiä. Long term trimmi kun pamahtaa 25-30% tienoille niin vikavalo syttyy. Yleensä fuel trimmit nollaantuu kun nollaa vikakoodit, mutta ei sitä sen takia ikinä ole pakko tehdä. Lisäksi jos lämpimänä toimii ja kylmänä ei, kertoo heti ettei se nyt fuel trimmi ole asian ydin. Ihan persuasioista kannattaa lähteä liikkeelle, katsoa imuvuodot ja lämpöantureiden näyttämät ennen kylmäkäynnistystä. Lisäksi tietenkin vikakoodeista voi löytyä jotain vinkkiä, niitä voi olla vaikka vikavalo ei pala.
  5. Paukkumisen voisi aiheuttaa liian tiukka shimmaus/jousipaine ja/tai väärät öljyt.
  6. Juu, kyllä vaihdevälin lyhentimellä momentti pienenee. Se vain on silti usein ihan liian iso jos vaihdekeppiä liikuttaa vauhdilla. Alkuperäisellä vivustolla liikematka on niin pitkä että ilman apinanraivoa kytkentä on riittävän hidas. Minin laatikon synkat ovat todella antiikkiset, eivät ne kestä nopeita vaihtoja. Toisin on modernit kolmivaiheset/yms synkat kun kestää rajummassakin käsittelyssä 100tkm ajon.
  7. Hei, jos se kepin vaan lyhentää niin silloin ei saa riittävästi voimaa että saisi synkrot samantien paskaksi! Vaihdevälin lyhentimellä saa mukavasti lisää momenttia ja kytkentähampaat huutamaan.
  8. Diagnostiikkalaite kiinni ja katsoo mistä kiukuttelee, aika turha lähteä arvailemaan. Sieltä sitten näkee onko ajonesto pois päältä ja meneekö starttipyyntö mihinkään eteenpäin.
  9. Kuulostaa kyllä ihan normi helicoileilta jos ei ole paikallaan pysynyt. Ratkaisuja siis on nimenomaan siihen että kantta ei tarvitse irroittaa, esim time sertillä on ihan hyvä ratkaisu. https://www.timesert.com/html/howtosp.html
  10. Tulpanreikiin on ihan oman korjauskierteensä, eivät nekään paikoillaan 100% varmasti pysy mutta paremmin kuin perus "helicoil".
  11. Tulikin jälkikäteen mieleen että Audin vanhat 4venttiiliset turbokoneet oli kranttuja tuosta. Jos ei tulpat ollut vähintään 30Nm momentissa ne lähtivät helpolla auki.
  12. Yleensä johtuu siitä että niitä ei ole kiristetty kunnolla. Mutta on niitä moottoreita mistä ne lähtee helpommin löystymään kuin toisista. Momenttiavain on hyvä väline tulppien kiinnitykseen, ei tule yllätyksiä.
  13. Ei ole osien saannissa mitään haastetta, esim spareksella äkkiä katottuna kaikkia on hyllyssäkin. Nyrkkisääntönä voi sanoa että lambda vaihtoon kymmenen vuoden välein jos ei osaa testata sen kuntoa. Testerillä tai yleismittarilla/skoolilla voi katsoa lambdan kunnon, niiden reagointiaika hidastuu vanhenmiten. Toimintakuntoinen anturi reagoi vähintään 1Hz taajuudella.
  14. Orkkis sarja sen verran edullinen että en itsellenikään muuta laittaisi, varsinkin kun kyseessä on täysin susi konstruktio. Tarvikkeenakin tosin saa samaa niitattavaa ketjua. Mutta kun liike teettää asiakkeelle tommoisen työn niin halvimmallahan se teetetään. Juuri sain yhden hyvän esimerkin korjattua kun ostin isolta valkakunnallisesta ketjulta "romuna". He olivat teettäneet siihen remontin kun uusi omistaja oli valittanut öljyvuodosta. En tiedä missä maakuopassa se on korjattu, mutta kaikki niin päin persettä kuin voi olla. Alkuperäinen ongelma oli vuotava kampuran takastefa, samalla oli sitten asennettu kokonaan uusi kytkinpaketti vauhtipyörineen ja painelaakeri/työsylintereineen. Korjauksen jälkeen öljyvuodot oli vielä isompia ja uusi kytkinkin luisti, diagnoosi oli että moottorilohko halki. Nooh, mitä sieltä sitten löytyi: - Starttimoottori yhdellä pultilla kiinni - Laatikon ja lohkon välistä alavälipelti puuttui, vääntää laatikkoa millin vinoon. - Kampuran stefa asennettu väärinpäin - Vaihdelaatikon kytkinakselin stefa puuttui kokonaan. Aika kaukana haljenneesta lohkosta oltiin, edellisellä korjaajalla taisi olla pahasti halkinainen otsalohko. Tällä kertaa halpa korjaamo taisi tulla kalliiksi, mutta kait se pidemmässä juoksussa lyö leiville.
  15. Febin ketjussrja ohjureilla ja kiristyspatruunalla alle satkun näyttäis olevan R56 Miniin. Ei siis orkkis, tohon se 350e töitä päälle niin kaukana ollaan 1800eurosta. [edit] Kattelin vielä Speed-autoteile.fi kautta niin orkkis osat on alta 350euroa, ketju, kiristinpatruuna, ohjaimet ja venakopan tiiviste. Merkkiliikkeen tuntiveloitus 130e? kertaa 5, 650e. Toki Suomen merkkitiskillä osien hinta lienee hieman isompi kuin 350e, mutta ei se tuplaten ole, mikä sekään ei riitä lähellekkään 1800euroa. Jos paketti sisältää vielä rattaat ja vanos säätimen alkuperäisenä niin sitten ollaan varmasti ihan tontilla 1800euron kanssa, mutta harvemmin niitä lähdetään turhaan vaihtamaan, ainakaan tuota merkkiosana +600euron vanosketjupyörää.
×
×
  • Create New...