Jump to content

MikaJ

Members
  • Content Count

    1,142
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

MikaJ last won the day on March 19

MikaJ had the most liked content!

About MikaJ

  • Rank
    God Member

Profile Information

  • Location
    Turku
  • Interests
    Mini Van, Mini SPi, Audi S2A, DKW Munga

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. MikaJ

    Projekti Papu

    Pienempi Kempin evo 170 on manuaalikone, ei ole mitään hienouksia kuin 200:ssa. Vertautuu siis tuohon ennemmin Telwinin 150 malliin eikä 210, jolloin hintaeroa on aika paljon. Tosin Telwinin 150 mallissa on synerginen/adaptiivinen toiminto mitä ei Kempin 170:ssä vissiin ole lainkaan.
  2. MikaJ

    Projekti Papu

    Testien mukaan mitä itte oon nähnyt, niin kaikki nykyiset "merkki" laitteet synergissä inverttereissä on suht identtisiä hitsaukseltaan. Eroja sitten tulee esim virtalähteen koossa -> kuinka monta minuuttia voi polttaa täydellä teholla. Itse ostin Telwinin, kun pari vuotta sitten Kemppi olis maksanut kolme kertaa enemmän. Toki Kempissä on järeempi virtalähde, mutta ei mun käyttö ole tolla laitteella 100% teholla urakkaa joten Telwin ei häviä siinä mun käytössä lainkaan. Jos vedellään 6mm peltiä urakalla niin sitten tilanne olis toinen. Lisäksi Telwinissä oli pikaliitoksella kolvi, mitä ei Kemppi/Esabeissa ole. Siihen on ihan syynsä, keikkalaitteiksi kun on ammattikäytössä suunniteltu ja kolvin liitin tuo 30cm lisää pituutta laitteeseen. Mutta jos laitteella hitsuutellaan Rautaa, Alumiinia, Rosteria ja CuSia, niin näppärää kun vaihtaa vain oikeen kolvin aina paikoilleen pikaliittimestä. Tosin, esim Telwin 150 ei ole synerginen/adaptiivinen, mutta ihan asiallinen laite kunhan osaa laittaa hitsausasetukset kuntoon. Suosittelen Telwinistä ennemmin 210 mallia. Kaksi kaveria osti ensin tuon 150mallin ja sitten kun tutustui synergiseen 210 malliin niin vaihtoi siihen (kummatkin aloittelivia hitsaajia). Motonetissakin tosin hintaero on jonkunmoinen 500 - 800euroa, mutta suosittelen 300euron lisäsijoitusta. Tolla 210mallilla osaa apinakin hitsata. 500e enempi sitten Kempin 200evo vielä Telwin 210 päälle, ei sekään raha hukkaan varmasti mene kestävyyden ja jälleenmyyntiarvon kanssa. Mutta ihan identtinen on hitsuutella laitteet.
  3. Jos syylärin korkki on rikki niin liian pieni paine jäähdytysjärjestelmässä aiheuttaa kiehumista ennenkuin se mittarissa näkee. Se "90" astetta mittareiden keskiosassa kun voi autovalmistajasta riippuen olla 65-115astetta. "90" keski - "110" punainen väli sitten ei välttämättä oikeasti ole kuin 5astetta. Lämpömittari ei tosiaan ole enää useinkaan mikään tarkkuuslaite kuljettajalle, vaan kertoo että kaikki on hyvin (ja sehän riittää, ei sillä jäähdytysnesteen lämpötilatiedolla mitään yleensä tee kunhan kaikki on ok) Menisi hermot itsellänikin jos aktiivisen jäähdytyslämpötilasäätöisen auton lämpömittari heiluisi koko ajan ajossa, saatikka sitten normikuskit jotka veisi autoja huoltoon kun viisari ei pysy tasalämmössä. 50% jäähdytinnesteen kiehumispiste on siinä 108asteen nurkilla ilman painetta. 0,5bar paineessa 120astetta ja 1bar paineessa 129astetta.
  4. Ei poista välyksiä, lyhentää vain liikkeitä että saa synkronoinnit tuhottua helpommin.
  5. MikaJ

    Huutokaupat.com

    Siis näköjään joku ihminen kuvittelee että autoliike myy priimaa huutokaupalla. Niissä on aina jotain vikaa, ei niitä muuten huutokaupattaisi ilman virhevastuuta... Paljon on autoja tullut ostettua huutokaupat.comista, ihan sellaisia ne on ollut kuin osaa odottaakkin. Juuri ostin yhden auton minkä ilmoituksessa luki ”käy huonosti, meni mielenkiinto tutkia vikaa”. Todellisuus toki oli että vika oli jo löydetty, nelosen mäntä/pytty/kansi paskana. Mutta tietenkin autoa ostaessani laskin että huuto kannattaa vielä vaikka autoon vaihdatetaan uusi moottori. Jos jotain autoa mainostetaan hyvänä, sitä pitää mennä katsomaan ja tehdä perusteellinen koeajo, yleensä kun niissä on jotain vikaa. Hinnat kun ”ehjissä” nousee usein yli markkinahinnankin.
  6. Kyllä sen iskutilavuuden voi ihan laskea, ei tarvitse lotrata koko pyttyä täyteen viinaa. Mikäli männän kupin tilavuus ei ole tiedossa (ei merkintöjä tai 100% varmuutta), niin sen voi mitata helposti vaikkei mäntä tulisikaan lohkon pinnan tasolle/yli. Vääntää männän ylimpään asentoon (tai mihin tahansa, mutta mukavempi kun se on ylhäällä niin ei tartte litrakaupalla nesteitten kanssa lotrata), täyttää pleksin reijästä pytyn, vähentää männän sylinterin vapaan osuuden ihan laskemalla. Tein pikaseen excelin tosta puristussuhteen laskusta niin menee näppärästi ensikertalaisellekkin laskenta. Lisäksi siinä on hyvä pyöritellä lukuja että millä tavoin saisi puristuksen oikeiseen arvoon. puristussuhde.xls
  7. Isolta tosiaan palotilat näyttää, tässä vertailun vuoksi ihan hiukan koskettu SPi kansi. Muistikuvat hataria mutta olisiko mennyt niin että tuon pienen muokkauksen jälkeen joutui pari milliä ottamaan lohkosta korkeutta pois että sai puristukset takaisin tontille, taisin vähän lisätäkkin kun tuli mieto virinokka. Männät ainakin orkkis SPi:ssä jäävät sen verran kansitason alapuolelle että tehokkaampi/parempi tapa ottaa lohkosta pois niin että paljevälikin saatiin järkeväksi.
  8. Nyt kun uudestaan katsoi vähän valoisammalla näytöllä noita kannen kuvia niin palotiloista pitää ottaa negatiivisuutta takaisin, kyllä sitä on kaivettu pakoventtiilin ympäriltäkin. Mittaa ennen purkamista palotilan koko, että tietää puristuksien olevan kunnossa.
  9. Ei oo SPi kansi, joku vanhempi 1275cc kansi se on. Valumuoto on vanhempi. lämpöanturi kannessa ja sisälämppärin hanan reikä. Kandee tarkistaa että seetirenkaat löytyvät. Palotilat on tosiaan muokattu, eikä kait ees oikeen hyvinkään.
  10. Imusarjan pohjassa on lämmitysvastus, lienee se mistä sulla on johto irti. Ei niin nuuka kesäkäytössä. Muistaakseni siinä on jotain älyäkin ohjauksessa että se on vain kylmällä koneella päällä.
  11. Sama mulla, tai Mini1380:lle se on jo vuosia ollut matkalla kun ei itselläni ole enää tarvetta Briteistä noita löytyy ihan hyvin.
  12. Sykes Pickavant ACR2/4 ainakin toimii oikeilla moduleilla ja kaapeleilla. Käsittääkseni myös jotkut ammattitason yleismallin lukijat ihan nykypäivänäkin tukevat vanhaa MEMS:siä, ei muistia varmasti mitkä mallit. Muistelisin aika varmasti että MPi ei ole EOBD yhteensopiva mitenkään, eli mihinkään Miniin ei sovi halpis yleismallin EOBD vikakoodinlukija. Liitin on MPi:ssä uuden standardin mukainen, mutta dataliikenne ei. Pikkaisen googlettelin niin SPi:ssä tämä pitäisi toimia, MPi:ssä ei: http://memsdiag.blogspot.com/2015/01/memsdiag-what-is-memsdiag-memsdiag-is.html?_sm_au_=iFVwwZ6D2jqTwZvs
  13. Kaikki liitokset hapertuu mun kokemuksen mukaan, tai bensaloukkukin voi vuotaa. Imusarjan liitoksen ja ecun välissä pitää olla se ”fuel trap”, muuten eculle pääsee bensaa ja aiheuttaa myös ongelmia. Testerillä näkee tietenkin hyvin heti mikä on pielessä, jos sellainen on lähiseudulla saatavissa.
  14. Riippuu vuosimallista. Vanhoissa 1/2" ja uudemmissa 5/8". 1990 tais olla vaihto. Minispareshan mainostaa että heidän teettämä hana ei räjähdä. Kyllä minä sitä lähtisin koittamaan, ennemmin kuin väkisin tuunaamaan jotain muuta. https://goo.gl/TqC2Ma
  15. Tärkeintä on tietenkin että tulppa tulee oikeeseen kohtaan palotilaa, ei tuolla ulkopuolisella kevennyksellä ole mitään väliä. Sitä ei näistä kuvista nää että on toisessa tulppa väärässä kohtaa palotilaa
×
×
  • Create New...