Jump to content

Kirurgi

Members
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Kirurgi last won the day on August 18 2014

Kirurgi had the most liked content!

About Kirurgi

  • Rank
    Lahjoittaja

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Espoo

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kirurgi

    Mini city

    Oisko deluxessa vaikka oikein aurinkolipat?
  2. Jep, sinne taas tultava, tätä on odotettu. Lapset pitää rompetorin, haalittiin kaikkea meille ylimääräistä. Tässä esimakua jos mahtuu mukaan miniin 4 henkilön lisäksi. Vielä voi kysyä jos jotain osaa kaipaa, kaikenlaisia spi-osia ainakin. nähhään. timo
  3. Hyvä juttu, mukana ollaan. Kiitos!
  4. Moi, mulla on jouten mittari, joka oli '66 850:ssä. Oisko tää oikeenlainen? Muuta rojua on kanssa jos joku tarvii, täytyy laittaa ilmotus. Etukumimatot esim. vois sopia sulle, kuva ohessa. Kuskin valitettavasti huonompi.
  5. Lasten kanssa järkättiin sateisen illan ajanvietteeksi kuvia meidän kokoelmasta. Uusimpana tulokkaana parissa kuvassa näkyy Legon vasta julkaisema Mini, Creator-sarja. Paketissa lukee Expert, ikäsuositus 16+! Vielä rakentamatta. Yhdessä kuvassa on Tamiyan Minien rungot m01, m03 ja m05. Mm. jousitus- ja ohjausmuutosia tullut uusien versioiden myötä. Hienoa on että ne on etuvetoisia, mikä on rc-maailmassa harvinaista. Lipo-akulla, isoimmilla välityksillä ja harjattomalla moottorilla varustetun Minin nopeudeksi mittasin gps:llä yli 50 km/h. Ei juuri hallittavissa ja etukumit varsin lyhytikäisiä mutta oli hauskaa paikalle kerääntyneillä katsojillakin...
  6. Hienoa että taas on kerhodynopäivä! Kiitos ennalta. Tuossa linkki (dyno2012.pdf) viime vuoden Spi:ni tuloksiin. Viritystä on ainaki yritetty, kokemuksiani voin jakaa. https://skydrive.live.com/?id=89559D2B0 ... b0b5ef94f& Tosin koko kesän uskollisen toimimisen jälkeen talviteloille ajellessa 10 km ennen perillepääsyä meni valot, pelkät parkit toimii ja toinen etuvilkkukin katosi. Sitä on nyt yritetty selvittää muttei ole vielä ratkennut, kiva että saa harrastaa... Tämä ongelma kuuluisi tosin eri topicin alle. Ja tiedetään että ois kannattanut pysyä mk1:ssä, missä on varmaan vain 1 sulake eikä kymmentä relettä... ;)
  7. Meneekö mpi:ssäkin ecuun sellainen ohut ilmaletku ruiskulta? Spi:ssäni koneen vaihdon jälkeen laitoin menemään sen liian läheltä pakosarjaa seurauksella että siihen paloi reikä ja käynti muuttui perin huonoksi... Tuo letku on kuuluisa siitäkin että menee joskus tukkoon, eli jos sen irroittaisit ja puhaltaisit ilmaa läpi, jos ei ole jo tehty.
  8. Hei, onnea hankkeeseen. 14.6.1995 jälkeen käyttöönotetuissa pitää sitten olla ajovalojen korkeuden säätölaite. Minissä tämä onkin tosi hyödyllinen ;) . Ikäänkuin joku nyt saisi takakonttiin laitettua niin paljon tavaraa että kulahtaneet kumijouset nostais keulan taivaisiin ja mahtavat kirkkaat valonheittimet sokaisisivat vastaantulijaa... No, ehkä se voi joskus olla tarpeen. En tiedä onko tuosta poikkeusta mahdollista saada. Eikä tuon rakentaminen nyt mitenkään ylivoimaista ole, romutetuista autoista saa varaosia mutta tällainen huomioon otettava asia. Itse toin '96 minin saksasta ja siinä oli tuollainen valmiina, mutten tiedä miten kotimaahansa jääneissä mineissä mahtaa olla. Trafin /aken sivuilla sanotaan myös näin: Pakokaasupäästöt = vähäpäästöinen, Bensiinimoottori + KAT 1.1.1992 - . Tuohon vähäpäästöisyyteen lienee vaikea minin moottorilla päästä ilmat ruiskua ja kattia? Niiden kanssakin jotkut tappelevat katsastuksessa päästöjen kanssa mutta silloin kai yleensä joku anturi rikki tms... Vaikka eksoottisuus onkin hauskaa niin itse koittaisin etsiä LHD-minin. Kai niitä siellä on ja ehkeivät ole sen kalliimpia kuin RHD:t, ehkä päinvastoin. On se kai kuitenkin turvallisempi, mahdollisesti helpompi myydä täällä jne. Ja tosiaan noissa 90-luvun mineissä on kaikenlaista jo ohjaamossa haittaamassa helppoa ja halpaa konversiota. '96 syksylläköhän se oli kun valmistus muuttui spi:stä mpi:ksi. Spi:tä on cooperia ja ei cooperia, taitaa olla 64 ja 54 hevosvoimat. Mpi:t on kaikki samaa 64 hv-versiota. Mutta harvan välityksen vuoksi hieman laiskempia kuin spi:t. Mutta ehkä sitten vähäkulutuksisia ja hiljaisempia. Siitä on riidelty eikun keskusteltu täällä 100 kertaa että onko nämä "ruiskuminit" epäluotettavampia tai jotain muuta. Itsellä on spi:n lisäksi vanhempi kaasutinmalli ja kyllähän tässä uudemmassa on konehuone niin täynnä että kotimekaanikon homma on vaikeampaa. Mutta sama tekniikka pohjalla ja luotettavasti minulla toiminut vissiin 4 kesää. Väittävät myös ettei viimeisiä minejä (siis kai n. 90-) ruostesuojattu juuri lainkaan (tuosta olen aika varma itsekin) ja koripeltikin olisi ohuempaa. Toistaalta ne ovat olleet käyttöautoja enemmän kuin 60-luvulta säilyneet jotka on jo monet restauroitu vähintään kerran. Mutta kyllä se siltä vaikuttaa että ruoste-ja luotettavuussyistä ei ole sen perustellumpaa 90-lukulaista tuoda vaikka kaikki onkin uudempaa. Mutta itseäni miellyttää niiden(kin) sisustukset ja öö- meinasin kirjoittaa varusteet, muttei niitä juuri kyllä ole. Sanotaan vaikka "lookki". Take your time ja etsi ruosteetonta, kyllä niitäkin löytynee. Muut koristeet ja hommat on sitten helpompia ja mukavampia kuin ruostehommat - ainakin minusta. Kun sulle sopinee niin moni eri malli niin on laaja valikoima. Tänne kun laitat vuosimallia ja ehkä jopa kuvaa ennen kaupantekoa niin kommentteja tulee yhteisöltä... timo
  9. Kiekkamittari vaan asettuu tonne sammuksissa... ja nopeusmittari näyttää peak speediä.
  10. Jep. Speedhut hyvinkin. Siellä on gps-nopeusmittariinkin paljon vaihtoehtoja, mutta kun haluaa näytön heille eksoottisissa kilometreissä eikä maileissa niin valinta helpottui kun vaihtoehdot suppenivat muutamaan.
  11. Kun nyt tässä alkuperäisestä aiheesta mentiin sivuun niin jatketaan yhdellä vaihtoehdolla. Eli minä laitoin kiinteän GPS-nopeusmittarin. Anturi on tuolla "kojelaudalla" tuhkiksen vieressä. Antaa lähes yhtä tarkkaa tietoa kuin katolla, ehkä numeroina näytetty heiluu aavistuksen (+- 0,3 km/h) verrattuna kattoasennukseen. Anturi on n. 3*3 cm ja varustettu vahvalla magneetilla. Nopeuden lisäksi näytölle saa seuraavia ominaisuuksia joista osa voi olla joillekin hyödyllisiä: matkamittari, trippi, kello, ajokorkeus, ajosuunta, korkein ajonopeus, 1-100 km/h-mittaus ja varttimaili. Samoja ominaisuuksia toki on navigaattoreissa ja gps:llä varustetuissa kännyissä. Mutta tällainenkin vaihtoehto esille jos ei halua tapella nopeusmittarin & vaijerin kanssa tai asentaa vaijeria. Itse tosin säilytin toistaiseksi orggis-mittarinkin. Mutta nyt saa oikeaa nopeustietoa riippumatta mikä perävälitys on käytössä tai kuinka paljon väljä vaijeri aiheuttaa heiluntaa viisariin. Mittari tuli noin 200 eurolla usasta ja on toiminut luotettavasti jo pari viikkoa... Ei luonnollisesti toimi tunnelissa tai parkkihallissa. Mutta muita ongelmia en ole havainnut. Harmittavasti tai ehkä onneksi tuli radalla mutka hyvän suoran jälkeen niin ei saanut parempaa huippua talveksi kelattua mittariin.
  12. Toikin on ihan hyvä vaihtoehto mitä joku ehdotti että hommaa (toiseksi Miniksi!) niin vanhan auton ettei tartte välittää pakokaasuista. Mutta päästöt eivät ole tulleet minulla ongelmaksi tuon ruiskumininkään kanssa. Vaihtoehtona siis kaasuttimen ja ennakoiden sun muiden ruuvailu tai läppäriltä näpyttely. Kumpikaan ei ainakaan minulle näin suht. tuoreena harrastajana ole ihan helppoa mutta kyllä sitä tässä oppii kun lukee ja viisaampia konsultoi. Mini1380: STmotors mittasi 57 Kw renkaista samalla kun kävin "kaasuttimen pikasäädössä", jottei mikään hajoa ajossa. Tämä ennen kuin olin säätänyt sytytystä. Tästä laskettuna moottorilla 72 Kw, eli 97 hp. Ja 132 Nm. Mutta maksimiteho tuli 5400 rmp:ssä. Sitten loppui polttoaineen riittävä saanti BDL-neulalla. Tämä osasyynä neulojen kanssa hämmästelyyn. Jos on tiedossa joku asiantuntija joka osaa näitä muinaisia neuloja viilailla/hioa/kiillottaa tms. niin tietoa otetaan vastaan mieluusti. Mulla on jo 4 neulaa muttei mikään ole täydellinen tai siis optimaalinen/ koneen kannalta turvallinen kaikilla kierroksilla kun lambdaa lukee. Tai sitten vaadin liikaa kaasuttimelta tai sitten se tai joku muu asia on rikki tai muuten pielessä. Ja jos ei postissa oleva viides toimi niin sitten pitää kai viilata ja se on taas uusi asia minulle. Mutta tämä siis sivuaiheena, kun tämä auto ei ole ruisku mistä oli puhetta. UMS:n ja muiden moottorimuutosten avulla modifioitua Spi:täni en ole käyttänyt tehomittauksessa. Käyn kyllä mielenkiinnosta kun olen kaikilta osin tyytyväinen lopputulokseen. Spi:kin on siis kyllä ajossa/käytössä mutta viilaukset vielä vähän kesken kun tämän kesän tähän harrastukseen budjetoitu aika on kulunut tälläisen kaasuttimella varustetun muinaisjäänteen ;) viimeistelyssä...
  13. Spi Cooperissa on 64 hp ja ei Cooperissa on muistaakseni 54 hp, eli on jonkin verran eroa ja hyvä tietää mitä koeajaa/arvioi/modifioi. Mpi:ssä on sama 64 riippumatta onko Cooper vaiko ei. Ja niissä on käsittääkseni tuo 2,76:1 muuten kaikissa. Erikseen on sitten tehtaan lisäpaketteja, mutta ne on harvassa missä on siis moottorimuutoksia, ei vain tarroja. Muutama todella harvinainen taisi olla rajumpi. Muissa käytännössä max sama noin 80 hp, kun mitä tuohon vakio ecullakin saa: http://www.minispares.com/Articles.aspx?ty=ad&aid=336 . Mutta jos spi:hin laittaa tiuhemman välityksen ja pienemmät renkaat ja vähän ottaa äänieristeitä ja muita koristeita (ja samalla sitä painoa) pois niin sitten ei kai olisi eroa kaasutinmalleihin, jos ei kerro että tää on vaan spi... Täällä kirjoittelevilla osaavilla harrastajilla on tehopelejä mutta keskivertomineistä varmaan aika harvassa on yli vaikka tuota 64 hevosta, vaikkei se kaikkien mielestä mihinkään riitäkään. Mutta tehohan nyt on vain yksi asia, Mini on hauska ajaa monesta muustakin syystä ja kun istuu siellä maanrajassa niin pienempikin vauhti tuntuu. Perävälitysasiaa olenkin miettinyt kaasutinminissäni. Siinä on muuten SU/HIF44, jonka neulojen ja jousien ja öljyjen kanssa on ollut riittävästi haastetta. Aika moni varmaan säätää ihan pehvatuntumalta, mutta mulla ei ole sellaista lahjaa, joten on laajakaistalambda, jota olen yrittänyt saada näyttämään optimaalisia lukuja kaikissa tilanteissa. UMS:n kanssa on helpompi läppäriltä säätää että mihin arvoon pyritään... Mutta siis olen ajatellut että 3,2:1 voisi olla sopiva välitys, 3,44:1 ajattelin huutavan liikaa moottoritiellä. Tavoitteena on ettei tarvitsisi pitää kuulosuojaimia. Siinä pelissä on n. 100 hp ja 10" pyörät.
  14. Juuri toi saksalaisten kehittämä UMS on varmaan Mini1380:nkin tarkoittama ecu, siitä oli juttua Mini magissakin. Spi:ssähän ei ole sitä Mpi:n 2,76:1 perää vakiona ainakaan yleisesti, itselläni on alkuperäinen 3,1:1, mikä on ainakin minulle ihan toimiva kompromissi. Ja onhan vakio Spi Cooperissa 64 hevosta jotka jo johonkin riittävät jos muihin vakiomineihin vertaa. Jos alkuperäisen kysyjän auto ei ole Cooper-versio, niin siinä on heti "virityspotentiaalia" enemmän. Minulla on juurikin Swifttunen SW5. Heillä olisi vielä MPI:lle erikseen versio, Spille ei. Roverin alkuperäistä ecua en ole mistään lukenut/kuullut kenenkään pystyneen edes Englannin saarella muokkaamaan muuta kuin ulkoisilla sen saamaa dataa "vääristelevillä" virityksillä. Yrittäneet ovat monet. Olen varsin kiinnostunut kuulemaan mikäli näin kuitenkin olisi. Yleisesti ottaen monet haukkuvat Spi:t ja Mpi:t suorituskyvyn ja luotettavuusongelmien vuoksi. Liekö kaikki edes ajaneet moisella. Toki ne ovat hieman painavempia vakiona ja harvemmalla perävälityksessä mikä syö suorituskykyä. Ja luotettavuusongelmia on täälläkin sivustolla ollut mutta nämä autot ovatkin olleet tyypillisesti Saksassa perheen kakkosautoja, jotka eivät ole välttämättä olleet harrastuskohteita. Ja varmaan ennen Suomeen laivausta ei ole huollettukaan viimeisinä vuosina ihan hirveesti. Monet pidempään vanhaa Miniä harrastaneet saattavat purkaa autojaan useinkin ja ovat harrastaneet niin pitkään että tuntevat "metkut". Itse olen ajanut Spillä 30000 km ilman ensimmäistäkään käyntivikaa puhumattakaan tiellejäämisestä. Nyt olen ajanut ekaa kesää lisäksi kaasutinminillä niin kyllä siinäkin on omat säätämisensä...
×
×
  • Create New...