Jump to content

ark28

Members
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

ark28 last won the day on January 16 2016

ark28 had the most liked content!

About ark28

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Pirkanmaa
  • Autotalli
    Mini Cooper R56 -07
    BMW 520dA -07

Recent Profile Visitors

866 profile views
  1. ark28

    Vikakoodin lukija

    Hyvä, toimivaksi todettu kaapeli löytyy esimerkiksi täältä: https://www.cable-shack.co.uk/products.php Halvimpien kiina-kaapelien kanssa saattaa tulla ongelmia (pientä driver säätöä) kun osassa niistä on FTDI-chipistäkin (USB serial) klooni. Itsellä on tuolla adapterilla varustettu kaapeli, joten sujuu e61, e90 ja vanhemmatkin autot.
  2. Nostetaas vanhaa aihetta. Eli vaihdettiin tänään R56 Cooperiin puhallin. Puhallin ei varoitellut etukäteen, vaan ei enää yhtenä aamuna lähtenyt pyörimään. Sain sen ensiavuksi toimimaan, kun avitti kädellä vänkärin puolelta (raitisilmasuodatin pois ja sieltä kädellä roottoria pyörittämään. Tämä ensiapu riitti vajaan viikon. Vaihto meni yo ohjeiden mukaan. Sen lisäksi otin kuskin penkin irti kokonaan (neljä pulttia + johtoliitin). Penkin irroittamalla tuli tilaa paremmin maata selällään naama kuskin jalkatilassa. Akun kenkä irti, niin ei tule airbag-herjaa liittimen irroittamisesta.. Aikaa koko hommaan meni vajaa pari tuntia. Itse moottori oli samassa kunnossa kuin Tommik:lla, eli kollektoriin oli kulunut ura, Hiilet olivat urassa ja ilmeisesti uran reunat aiheuttivat ylimääräistä vastusta moottorin pyörimiselle. Uusi puhallin on Valeon valmistama (ja näemmä alkuperäisessäkin on Valeon leima). Aeromotors.fi:n kautta hintaa tuli reilut 70 e + postikulut. Ruuvarina toimi Bilteman taipuisalla varrella varustettu meisseli + Torx-kärki.
  3. ark28

    Minin sähköt

    BMW/Minin oma vikadiagnosointiohjelma. Googlella löytyy lisätietoja. Sille sopivan kaapelin saa tilattua esim ebay:stä. btcf.fi:stä löytyy useita harrastajia pk-seudulta, jotka voinevat auttaa tuossa vikojen diagnosoinnissa.
  4. ark28

    Minin sähköt

    Moro! Nyt olisi hyvä saada auto piuhan päähän ja lukea ja nollata vikakoodit ISTA:lla, uskon että foorumilaisilta löytyisi tarvittava apu. Asutko missäpäin Suomea? Uuden BCM:n ainakin joutuu koodaamaan, ja veikkaan että käytettykin pitää, sillä varustelista ei välttämättä ole kohdillaan.
  5. ark28

    Vikakoodi P111B

    Meikäläisen kulkineessa (sama R56 -07) oli juurikin tuota oiretta, eli tyhjäkäynti vaelteli ja syttyi tuo moottorivalo. Katsoin koodit BMW:n omalla vikakoodinlukusoftalla ja sitä kautta selvisi että etummaisessa lambda-anturissa oli vikaa. Anturin vaihto on sinällään helppo homma. Mun osalta kävi niin, että tilaamani tarvike-anturi ei toiminut, vaan jouduin ostamaan alkuperäisen anturin.
  6. ark28

    Vikakoodeista

    Eipä ole suoraan muuts ehdotusta, kuin että olisi hyvä katsoa noi vikakoodit BMW/Mini:n omalla vikadiagnostiikkasoftalla (INPA, ISTA D). Kts. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=163302
  7. Vahva veikkaus, että on jarrupalat loppusuoralla. Jos vaan mahdollista, niin olisi hyvä katsoa vikakoodit ISTA /D:llä taikka INPA:lla jonkun BMW harrastajan toimesta. Nosturin kuva viitannee siihen, että on "vehicle check":n aika. Katsopa, mitä Service-info näyttää huoltojen osalta.
  8. ark28

    Käynnistysongelmaa

    Anturi ei ole kallis, jotain 20 € oli fixuksella tarvikeosa (alkuperäinen olisi mennyt tilaukseen Autokeskuksella). Helppo homma vaihtaa, sijaitsee moottorin vasemmalla puolella kuskin penkiltä katsoen. Anturi on kiinni klipsillä termostaattikotelossa. Muistaakseni on väriltään vihreä.
  9. ark28

    Käynnistysongelmaa

    Meikäläisen R56:ssa tuli mm. tuo misfire, kun lämpötila-anturi alkoi sekoilla. Auto oli tosi vaikea saada kylmänä käyntiin. Lämpimänä ei ongelmaa. Tosin sammuttamisen jälkeen flekti jäi aina huutamaan hetkeksi, joten osasin epäillä ko. anturia. Itse anturista ei mitään koodeja tullut.
  10. Samaan törmäsin itsekin, kun olin MINI:in vailla lämpötila-anturia Autokeskuksesta --- loppujen lopuksi tarvikeosa löytyi fixuksesta. Mutta joo asiaan: Olen tilannut itse alkuperäisosia täältä: http://www.original-teile.de(mm. tuon nokkaketjun kiristimen) Sieltä löytyy myös alkuperäisenä laatikkoöljyäkin. En tiedä näistä sen enempää, josko laatikkoon kävisi jokin muukin öljy, jota löytyisi ihan kotomaasta hyllyltä.
  11. ark28

    Vikakoodeista

    Moi, Ensimmäinen koodi siis viittaa katalysaattorin jälkeiseen lambda-anturiin ja jälkimmäinen taas VANOS-solenoidin jumittamiseen (kts. https://mini2.fi/forum/topic/6822-vikakoodi-287d/) Tuo keskimmäinen koodi lienee vaan seurausta tuosta sammumisesta. Omassa R56:ssa sain talvella kerran koodin tuosta VANOS-ongelmasta -- en ole sille (vielä) tehnyt mitään, kun ei ole uusiutunut... Etummaisen lambdan ja lämpötila-anturin olen joutunut vaihtamaan. Lambdan vaihto on suht helppo homma tehdä. VANOS-solenoidin vaihtokaan ei näyttänyt googlettamalla mahdottomalta projektilta.
  12. ark28

    Vikakoodi 287D

    Ihan eri vikakoodit lambdoista tulee kuin tuosta vanos-ongelmasta, joten tuskin niitä lambdoja turhaan on vaihdettu. Olettaen että koodit on luettu jollain testerillä ennen vaihtoa...
  13. Kokeilitko nollata jarrujen huoltoväli indikaattorin mittariston kautta? Kts. http://new.minimania.com/Resetting_the_Brake_Wear_Service_Light
  14. ark28

    P0030 herja

    Katsopa tätä: http://mini2.fi/forum/topic/6603-r56-lambda-ongelmaa/ Kuulostaa samalta ongelmalta, mikä meikäläisellä oli syksyllä. Kannattaa sulakkeet tarkastaa ennen lambdan vaihtoa. Samoin suosittelen tuota originaali lambdaa.
  15. ark28

    R56 lambda ongelmaa

    Suosittelisin vielä vikakoodin lukua esim BMW/MINI diagnostiikkaohjelmalla, saat todennäköisesti tarkemman vikakoodin ongelmasta. Eiköhän sieltä idän suunnasta löydy jokin harrastaja, joka voisi sen tehdä :-)
×
×
  • Create New...