Jump to content

Barclay

Members
  • Content Count

    51
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Barclay last won the day on October 7 2019

Barclay had the most liked content!

About Barclay

  • Rank
    Full Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vieläkö tälle on tarvetta?
  2. Pyörien suuntauksen kanssa tuleekin helposti ongelmia, koska vielä haluavat, että arvot on ohjearvoissa. Ja jos siellä on joku caster tai camber, joita ei edes voi säätää, ulkona arvoista niin hyvinpä on mahdollista että tulee hylkyä. Typerintä on se että ei ne arvot osu kohdalleen välttämättä vakio osillakaan ja madallusjousilla ei ole asian kanssa mitään tekemistämutta silti nillitetään. Niinpä sanoisin, että madallusjousia ei edes kannata katsastaa, kun vasta sitten kun on pakko. Ei ne niitä välttämätä huomaakun tekstiton kuran peitossa. Juuri kesällä yksi R50 katsastettiin ja ensimmäiseksi katsuri kysyi, että onkos madallettu. Siinä sitten oltiin vaan, että ei me tiedetä kun tämä on käytetty. Siihenpä noheva katsuri, että no pitääpä tutkia että kyllä se selviää. Noh, eipä se sille selvinnyt, kun ei mitään tekstejä jousista löytynyt:D
  3. Voisi mitata puristukset, jos ei ole mitattu vielä. Jos on ok niin suutinta voisi alkaa epäillä. Jos jaksaa niin voi vaihtaa 2 ja 3 sylinterien suuttimet päikseen ja sitten katsoo siirtyykö vikakoodi kolmoseen.
  4. Aktiivihiilisuodatinhan kerää vaan tankista tulevat höyryt ja ohjaa ne siitä sitten moottoriin. Että varsinaisesti ei heti uskoisi, että se saisi käymään rikkaalla.
  5. Kyllä vain, 2 Gen mineissä on täyssähköinen ohjaustehostin.
  6. Itselläni kävi, niin että kesäkuun alussa kun minulle tuli tuo R55 N12 koneella, niin otin siitä päästöt ja kaikki oli hyvin. Sitten meni etu lambda, jonka vaihdoin ja parin kk.n päästä kun piti katsastaa, niin päästöt huiteli missä lienee. Mitään viallista en kuitenkaan ole löytänyt ja kun moottorikin on aika simppeli, koska siinä on vaan yksi paineanturi imusarjassa lambda, niin asia kyllä ihmetytti. Bensa ei kyllä minulla haise. Mistä se bensan haju tulee? Konepellin alta? Vuotava suutin olisi yksi, joka aiheuttaisi päästöjen nousua ja varsinkin jos auto haisee bensalle seistessä. Myös pakovuoto ennen lambdaa saa seoksen rikkaalle. Omasta ässästä oli miltekin downpipen laippa murtunut hitsauksesta ja veti rikkaalle, vaikka hyvin huomaamaton pikkuvuoto oli kyseessä.
  7. Niillä on siellä korjaamolla varmaan ollut sellainen testeri, jolla näkee jos jäähdytysnesteen seassa on pakokaasua? Itsekin olin kerran ihan varma, että kannentiiviste meni, kun nesteet tuli korkista ulos ihan väkisin mutta olikin vaan o-rengas lähtenyt korkista sijoiltaan. Nytkin sitä korkkia on availtu, niin kannattaa ehkä ensin se kuitenkin katsoa. En uskoisi, että kannentiivisteen vuoto hajottaisi muoviosia, koska paine korkistahan sen kuuluisi pihalle tulla. Ellei ne sitten ole pahasti hauraat.
  8. Ohjeaika näyttää olevan alle 5 tuntia joten jos työstä otetaan 100/h niin se on vasta 500. Osathan suomessa maksaa maltaita mutta ei niistäkään ihan saa kasaan yli 1000€. Sehän riippuu tietysti siitä minkälaista velotusta työltä otetaan. Olen ymmärtänyt, että tuo 1800 kai on aika merkkikorjaamon hinta kun taas veikkaamalla meillä se esim. olisi varmaan jotain 1000-1500. Ehkä muilla on parempaa kokemusta minkä verran nuo on maksanut.
  9. Jos on lyhyt rallatus vain sillä hetkellä kun käynnistää eli kuuluu vain enennkuin öljynpaineet ehtii nousta eikä rallata ajaessa sekä jos menee omaan piikkiin. Niin vaihtaisin öljyt ja heittäisin ensin sekaan sellaisen moottorin pesuaineen sitten siihen päälle vaihtaisin vielä kiristimen. Ne kiristimet oikeasti kuluu. Sitten jos vielä kuuluu ääntä, niin miettisin lisää.
  10. Kyllä muistelisin, että noin simppeliä se oli. Termarikotelo pois, putki on jostain noin keskeltä yhdellä ruuvilla kiinni lohkossa ja vesipumpun päässä on sokka pitämässä paikoillaan.
  11. Itseltäni meni aikoinaan se vesiputki rikki sieltä vesipumpun päästä. Vedet tuli ulos samaa tahtia kun uutta kaatoi sisään. Eli jos vedet vaan lorisee läpi niin katsoisin sen putken. Termarit taitaa harvemmin vuotaa läpi loristen. Muistaakseni putken sai vaihdettua ilman suurempaa purkamista. Ainakin itse sen tein ihan vaan pihalla.
  12. Kyllähän nuo puhuvat, että N18 moottori on varmempi. En ole kyllä ikinä katsonut, että onko niissä eri jakopää, että en siihen osaa niin sanoa. Samoin ääniin en viitsi ottaa kantaa kuulematta. Jos se jakoketjun venyneisyys huolettaa, niin senhän voi mitata. Sen voi tehdä sen enempiä purkamatta, kiristin pois ja mittatyökalu tilalle. Siihen tietysti tarvitsee sen työkalun. Sen unohdin viimeksi mainita, että itse olen käyttänyt öljynvaihdon yhteydessä näitä moottorin pesuaineita, jotka lisätään öljyyn. Paha niistäkään tietysti sanoa, että onko niistä hyötyä mutta jos ne nyt sattuu puhdistamaan mahdollisesti vähän karstaa öljykanavista yms niin sehän on vähän plussaa.
  13. Yleensä venynyt ketju pitää startatessa eli heti kun moottori lähtee käyntiin sellaisen voimakkaan "trrrrrrrrrrr" äänen. Enemmän tulee ääntä mitä kylmempi on ja lämpimällä ei välttämättä ollenkaan. Tosin vastaava ääni ei välttämättä aina tarkoita sitä, että ketju on venynyt. Pahasti venynyt ketjuhan pitää sitten ajaessa huomattavan pahaa ääntä, siinä 2000 kierroksen kohdalla kuulostaa kuin ajaisi traktorilla ja yleensä kun kone lämpiää, niin ääni katoaa. Mutta se ääni on kyllä niin kova että sen kyllä huomaa. Neuvoja siihen, että välttäisi sen venymisen, niin muistaa katsoa ne öljyt, ei ole mitään hyötyä päästää niitä minimiin eli ennemmin kun öljyt on puolessa välissä tikkua niin täyttää siihen maksimiin ne. Ketjun kiristin toimii öljynpaineella joten öljyt on aika oleellisessa osassa. Samaten enemmin vaihtaa ne öljyt 15000 kuin 30000 välein. Kylmällä koneella ei kannata revitellä, parempi aina yrittää ajaa kone lämpimäksi ennen kovimpia ralleja, varsinkin jos 25 asteen pakkasesta kylmänä lähtee, niin ei kyllä kannata lyödä suoraan lämää tiskiin. Ja sitten tietysti, jos alkaa kuulua ääntä, niin ei vaan kannata antaa olla. Jos esim käynnistyksen yhteydessä kuuluu se mainittu ääni niin vielä voi selvitä pelkällä kiristimen vaihdolla. Kiristimet kuluu niin, että ne ei enää liiku jouhevasti. Tästä minulla on ihan oma kokemus, käsin kasaan puristettaessa kiristemässä tuntui pykäliä ja se jäi jopa hieman jumiin. Homma selvisi pelkällä kiristimen vaihdolla.
  14. Aijjaa, ainakin R56:ssa polttoainehöyryt otetaan siitä täyttöputkesta.
  15. Itse en ainakaan tainnut saada kiinni tuosta diagnoosista Mutta siis se taitaa olla niin, että polttimon pistokkeeseen tulee kaksi 12V piuhaa ja yksi maa. Toimiiko pitkät molemmilla puolilla? Jos toimii niin maajohdossa ei ole vikaa. Miten polttimon pistokkeeseen tulee virtoja?
×
×
  • Create New...