Jump to content

karvalakki

Members
  • Posts

    423
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    28

karvalakki last won the day on December 16 2021

karvalakki had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Keski-Uusimaa
  • Garage
    Nyt: R53 Cooper S (myös: E36 323i Cabrio, E36 316i, E90 335i, G30 530e, RAV4). Ex: R50, E30, E34, E36, E46, E61, E90, F07 ja reilu tusina muun merkkisiä.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

karvalakki's Achievements

  1. karvalakki

    R53 JCW -06

    Tuo takavalotuunaus oli kyllä hyvä idea. Joudun varmaan itsekin irroittelemaan ne keväällä muista syistä (ehkä arvaattekin ) , joten täytyy laittaa tuo upgrade harkintaan samalla!
  2. Vaihtolaatikot olivat 300-600eur, kun niitä pari vuotta sitten katsoin.
  3. Kyllä se taitaa olla jonkin verran muuttunut, moottori ja sen elektroniikkahan on eri kuin R53:ssa. Äkkikatsomalta tuo kaavio ei näytä oikein R56:ltakaan, mutta saattaahan se olla että tuo erilainen kuvaustapa vain hämää. Tuo vikakoodi viittaa tosiaan jälkimmäisen lambdan lämmitykseen, mutta toisinaan nämä P-koodit johtavat harhaan. Kaikkein parasta olisi, että koodit lukisi ISTA:lla, joka antaa paljon tarkemman vikakuvauksen sekä diagnosointiohjeet. Tätä ei geneerisistä lukijoista löydy. Itse aloittaisin diagnoisoinnin vikakoodien lukemisesta ISTAlla. Jos se viittaa edelleen jälkimmäisen lambdan lämmitykseen, niin jatkaisin sulakkeen tarkistamisella, sekä alla olevan johdotuksen tarkastamisella. Tuleeko lambdalle saakka virta lämmitystä varten, pelaako maadoitus ECUn kautta? Jos johdotus on kunnossa, niin silloin lienee lambda viallinen, vaikkein vanha olekaan. Ohessa jälkimmäisen lambdan kytkentäkaavio R53:sta.
  4. Tämä ei kyllä äkkikatsomalla näytä yhtään R53:n kytkentäkaaviolta. Mistä autosta tässä mahtanee olla kysymys? Mitä vikakoodia auto mahtanee antaa?
  5. Vikakoodit kannattaa lukea jollain oikeasti BMW:lle tarkoitetulla lukijalla, joka pääsee kiinni muuallekin kuin moottorinohjaimeen. Scangaugea en tunne. INPA, ISTA/D ovat luotettavimmat. Nuo oireet kyllä kuulostavat huonolta akulta ja sen varaustasolta. Kun auto havaitsee akun varaustason olevan heikko, niin se nostaa siitä varoituksena merkkivalon ja tiputtaa vähäpätöisempiä laitteita pois käytöstä; ensimmäisten joukossa tippuu juurikin lämppärin puhaltimesta suuremmat nopeudet, samoin voi jäädä audio-vahvistimet, penkinlämmittimen suuremmat tehot jne pois. Auto koettaa varmistaa, että akussa olisi riittävästi potkua käynnistykseen. BMW:ssä tuo varoitus on kyllä akku-symboli, mutta voihan se Minissä olla "auto nosturilla", mene ja tiedä. Kun autoa lataa, niin tilanne paranee hetkeksi ja mm puhalltimen nopeuksia otetaan käyttöön. Mutta eihän se huono akku sitä varaustasoa pidä yllä, joten vika palaa pian. Yön yli lataus ei riitä normilaturilla lataamaan akkua täyteen muutenkaan; jos autossa on esim 90Ah akku, niin sen lataaminen esim omalla CTekillä (3.6A) kestää reilun vuorokauden. Veikkaan siis huonoa akkua, vaikka vikakoodithan sen paremmin kertoo. Yleismallin OBD-lukijat eivät näe akunhallintaan liittyviä koodeja. Oireet muuten viittaa selkeästi huonoon akkuun paitsi tuo symboli, joka BMW:ssä olisi akun kuva eikä auto nosturilla. Vaan voihan se olla Minissä toisin. Jos päädyt akun vaihtamaan, niin muista kertoa se autolle. Erityisen tärkeää tämä on jos akun kapasiteetti tai tyyppi muuttuu.
  6. Anturi on varmaan siellä puskurin säleikössä klipsillä kiinni. Taitaa olla enemmän kuskinpuoleisessa päässä.
  7. Uskallan väittää, että kyllä se jarrudynamometri mittaa nimenomaan absoluuttista jarruvoimaa; ehkäpä inssi tarkoitti, ettei se oikeastaan häntä kiinnosta, jos etujarrut lukittuvat testissä, kuten useimmiten käy. Tällöin tarkastellaan vain jarrujen tasaisuutta. Jos jarrut ei lukitu, niin silloin katsastuksessa pitäisi tarkastaa, että kokonaisjarruvoima on riittävä suhteessa kokonaismassaan. Tämä tarkastetaan nimenomaan jarrudynamometrillä (tai hidastuvuusmittarilla). Iskunvaimennintesti sen sijaan ei mittaa mitään todellista fysikaalista suuretta, ja hyväksyntä tulee kunhan lukemat ovat tasaiset.
  8. Jos auto on piuhan päässä, niin ei kai se silloin akkua kuluta? Lämmittää auton sillä verkkosähköllä, jolloin kabiinia ei tarvitse niin paljon lämmittää ja range on lähes sama kuin kesällä?
  9. Siis huoltomoodihan on vähän sillä ajatuksella suunniteltu. Kun se on kerran aiemmin tehnyt, niin seuraavalla kerralla keula onkin auki yhdessä hujauksessa. Hienoa insinöörityötä. Ei se tietenkään mikään sellainen pit-stop juttu ole, mutta silitikin nerokas ratkaisu. Saisi olla muissakin autoissa! Onkohan yleiskorjaamot muuten tietoisia koko hiltomoodin olemassolosta?
  10. Väittäisin, että onnistuu ilman syylärin irroitusta. Keulan laittaminen huoltomoodiin ei ole läheskään niin iso urakka kuin miltä kuulostaa, mutta helpottaa hurjasti huoltotöitä.
  11. Ja täällä muiden o-renkaiden koot:
  12. Se on ihan normaali 16x2.5 o-rengas, löytyy helposti Motonetistä, varaosaliikkeistä jne. Minulla saattaa olla yksi brittiläisestä Mini-kaupasta tilattunakin hyllyssä, jos sellainen kiinnostaa.
  13. Jotkut ECU-viritykset, esim JB4, häiritsevät/blokkaavat testerien liikennettä, tosin siitä tässä R50 tapauksessa tuskin on kysymys. Sen moottorin vikavalon toimivuudenhan näkee mittaristosta; syttyykö se merkkivalo muutamaksi sekunniksi ennen starttia, samaan aikaan esim latauksen, öljypaineen, ABS:n, airbagin jne merkkivalojen kanssa?
  14. Tarkoitatko miten lasin saa irti mekanismistä? Siinä on nuo isokokoiset pykäläiset pyörylät lasin alareunan molemmissa päissä, jotka molemmat täytyy avata. Ylemmässä kuvassasi toinen niistä näkyykin. Niihin on periaatteessa erikoistyökalu, mutta kyllä ne saa auki siirtoleukapihdeilläkin.
  15. Uups. Nyt kyllä avaisin jakopään ennen kuin ajaisin tämän enempää jottei satu enemmän vahinkoa.
×
×
  • Create New...