Jump to content

A Cooper

Members
  • Content Count

    75
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

A Cooper last won the day on May 8

A Cooper had the most liked content!

About A Cooper

  • Rank
    Full Member

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Espoo
  • Autotalli
    Jorvas, Mini Cooper -94, Mini Cooper 2019

Recent Profile Visitors

681 profile views
  1. A Cooper

    Projekti Papu

    Papu on tuotu kotiin. Eturitilän kiinnitin kromipulteilla niin, ettei uusiin pelteihin tule liikaa reikiä. Ajo on maistunut ja tekniikka on toiminut hyvin. Ensimmäiset ajokerrat tietenkin korvat höröllä outoja ääniä kuunnellen. Tänään asensin lisävalot, joista toisen yläosan pieni murtunut muovipidike jäi maantielle. Ihmettelin kuulemaani kolahdusta ja kävin mielessäni läpi mahdollisesti löystyneet paikat. Parkkiin päästyäni huomasin lisävalon roikkuvan johtojen varassa. Edessä lisävalon uuden pohjan etsintä tai muu fiksaus.
  2. A Cooper

    Projekti Papu

    Kiitos onnittelusta. Ajaminen maistui pitkästä aikaa. Kroppa tuntuu jäykistyneen niin, ettei vaihdekepille jää kunnolla liikkumatilaa. Syynä kuskin liian pitkät raajat. Istuin on jo asennettu taka-asentoon siirtopaloin. Kannattaisikohan vaihdekeppiä lyhentää vai onko joku löytänyt keinon saada vaihdekepin pää/nuppi muutamia senttejä oikealle? Kokeilen pienempää rattiakin.
  3. A Cooper

    Projekti Papu

    Katsastus on nyt suoritettu. Papu on valmis tien päälle. Antoivat ensin työlistalle puuttuvan konepellin, sisäpuhaltimen (huurteenpostoon) vippaskonstilla kiinnitetyn mittariston ja pari kömmähdystäni (takaiskarin kiinnitys löysä ja toisessa etupyörässä pientä klappia. Asensin nuo puuttuvat osat, joita en uskonut tarvittavan ja kiristin t arpeelliset jutut. Etugrillin ajattelin kiinnittää pikakromipulttiratkaisulla. Säädän konepellin kun saan tarvittavat kiinnitysosat hankittua. Mennee MiniSpares-tilaukseksi. Nyt pieni hengähdystauko ja viimeistelyasioiden listaus. Ja tietenkin Papu-kahville Muijala Akatemiaan.
  4. A Cooper

    Projekti Papu

    Kun tunnustaa virheensä niin pääsee puolella rangaistuksella. Yritin asentaa takaluukun tiivistettä oman logiikkani mukaan. Aamulla herätessäni oivalsin, että kumin voi asentaa toisellakin tavalla. Putkiaivo on hidas. Luukku istuu nyt ok. Tilasin varoiksi uuden PhoenixTrimiltä, ei niin kallis. Takapuskuri vaati pientä säätöä edellisen korjaajan jäljiltä. Apumiehen ovesta puuttuu sähkökytkin ja ilmeisesti takaluukussakin on kytkimen paikka, kai jokin varashälytysjuttu. Joku aikaisemmista remontoijista on poistanut osia ja lisännyt jostakin syystä toisen sulakerasian ja erinäisiä johtoja. Kyse voi olla äänentoistolaitteista. Pakko on entisen radioasentajan selvitellä sähköpuoli alkuperäiseen kuntoon myöhemmin. Huomenna katsastukseen. Jarrujen ja valojen säädöt jäivät epävarman puolelle. Tekevät lisätyölistan jos haluavat. Uusi sähköflekti on vielä kytkemättä. Sekin oli kadonnut matkalla. Kotelosuojaus ja lisää äänenvaimennusmattoja seuraavaksi. Etugrillin ajattelin asentaa yhtenä pakettina niin, ettei tarvitsisi porailla reikiä. Apumiehen istuimen kiinnitys näyttää huteralta. Veikkaan, että toinen kiinnistysosa on jäänyt matkalle.
  5. A Cooper

    Projekti Papu

    Pari juttua pitäisi vielä hoitaa ennen katsastusta. Helpolta vaikuttava takaluukun ja takapuskurin asennus ei onnistunutkaan tuosta vaan. Luukun uusi tiiviste vaikuttaa liian massiiviselta ja ahtaalta. Luukun alasaranat tulevat liian lähelle puskuria. Siitä puskurissa vanhastaan olevat painautumat ovat peräisin. Näitä harjoitellaan vielä. Ovien uudet tiivisteet olivat myös alkuun mahdottoman paksun tuntuiset mutta jotenkin ne vain asettuivat paikalleen. Asensin taas muutaman kerran ratin alle ohjaustankoon tulevia osia. Viiksiosa repsotti löysänä ostaessani Papun ja osia puuttui. Minisparesin sivuilta näin valkoisen muoviholkin asennuskuvan ja sen kiinnitysohjetta tavasin englanninkielisestä korjausoppaasta. Taas tuli uusia termejä englantia työssä käyttäneelle. Luulen kuitenkin, että sain paketin kasaan. Länsi-Uudenmaan ministerit pelottelivat vedettömän jäähdytinnesteen käytöstä. En vielä vaihtanut ostamaani vedetöntä lientä ja tarkistin netistä ja Kaasutinekspertiltäkin asiaa. Tulema on, ettei käyttö ole moottorille vaarallista. Vanha neste on hyvä saada pois mahdollisimman hyvin mutta jäämävesi korkeintaan heikentää joitakin vedettömän ominaisuuksia.
  6. A Cooper

    Projekti Papu

    Kiitos ohjeista. Jarruasentajaharjoittelija kuittaa työn tehdyksi. Vaihdoin satulat niin, että ilmaruuvit ovat yläpuolella. Vaihdoin oikean puolen letkun, letkun prikan ja jakoboksin alemman kupariprikan uusiin. Jakoboksin ylempää isompaa prikkaa en löytynyt mistään. Annoin sille kuumaa ja kylmää ja takaisin paikalleen. Huomasin takapyörien laakereissa olevan pientä klappia. Kiristin pultin aikaisempaa tiukemmalle ja otin yhden pykälän löysemmäksi. Mikä on oikea kiristystapa, pitäisikö olla pientä klappia?
  7. A Cooper

    Projekti Papu

    Ilmaruuvit ovat nyt alapuolella, miten vaikuttaa? Luulen laittaneeni samoin päin kuin oli asennettuna. Korjaan huomenna. Kokeilin jo ilmausta Eezibleedillä. Mainio laite ja ehdottomasti 30 €:n väärti. Oikean etupyörän jarruletkun liitin tihkuu paineella eli taas tuli asiaa Minitroniin; uusi letku, jonka saa kunnolla kiinni. Vanhan letkun avainosa on joskus nyritty täysin pyöreäksi. Kirjoitan itselleni jarruasentajaharjoittelijan työtodistuksen jos saan homman toimimaan huomenna.
  8. A Cooper

    Projekti Papu

    G-4062 Eezibleed jarrujen ilmanpoistolaite on nyt tilattu, kiitos vinkistä. Tänään yritettiin aamusella ilmausta ilman onnistumista. Taas piti turvautua Muijala Mini Akatemian apuun. Jarruja alkoi ilmaantua mutta vielä on tarkistettavaa etupään kaliibereissa. Neste tulee läpi heikosti, joten avaan ja tarkistan reitit. Järkevä olisi tietenkin tehnyt tarkistukset oikeaan aikaan mutta seuraavalla kerralla osaan. Jos muistan. Takapyörät krahnaavat pyöritettäessä jossakin kohdassa vaikka jarrukenkien uskoisin olevan oikein. Ne on ensin vedetty kiinni ja sitten löysätty pieneen kitkaan. Tätäkin täytyy ihmetellä.
  9. A Cooper

    Projekti Papu

    Takaluukku on paikallaan mutta uusi tiiviste on oudon jäykkä. Ovien tiivisteiden kanssa oli alkuun samanlaista ongelmaa mutta ovet istuvat nyt hyvin. Silikonia ja kärsivällisyyttä kait. Jarrujen ilmauksen parissa tuli vietettyä 3 päivän rupeama parin eri apurin kanssa. Kokeilin myös ilmaamista omin voimin erikoispurkin avulla mutta sen toimivuus jäi epäselväksi. Soitin lopulta Muijala Mini Akatemian palvelevaan puhelimeen. Kuulin, että muutkin ovat kokeneet samanlaista. Pääsylinteri vaatinee korjaussetin. Ja taas nokka kohti Minitronia. Kotona opiskelua Youtubesta toisen säiliöaukon tapin irrottamiseksi. Opin, että sen saa pihdeillä vedettyä ulos kun painaa mäntää sisäänpäin. Mietin kahvitauolla sitä, miksei Papu-projekti väsytä vaan antaa virtaa vaikka homma tökkiikin välillä. Jotkut hommat taas vievät rutosti energiaa vaikka niihin käyttäisi vähemmän aikaa.
  10. A Cooper

    Projekti Papu

    Vanhan tuulilasin eduspelti, jossa näkyy numero on tallessa. Käytin viime vuonna Kirkkonummen katsastusmiehen tallilla katsomassa projektia ja hän kirjasi tiedot muistiin. Eilen kävin varmistamassa, että heillä on valmiudet ja välineet leimaamiseen. Jälkiviisaana olisin voinut laittaa numerot samaan paikkaan uuden pellin ollessa irrallaan. Numeron voi ilmeisesti laittaa konetilan sivussa olevaan vinoon poikittaistukeen.
  11. A Cooper

    Projekti Papu

    Ensimmäinen koeajo pihalla on suoritettu. Jarrujen säätöä ja ilmausta vaille. Muuten toimi ok paitsi omituinen ääni, jonka epäilin liittyvän bensansyöttöön. En ehtinyt onneksi "korjaamaan" mitään sillä ääni tuli tuulilasinpyyhkijän moottorista, joka oli kytkettynä päälle. Sulat ovat vielä irrallaan, joten sitä en heti huomannut. Takapyörien kallistuksen ja suuntauksen asettelin näin alkuun silmämääräisesti. Katsastukseen on tarkoitus mennä ilman konepeltiä niin, että saavat tilaa stemplata valmistenumerot uusiin pelteihin. Vuoden 1994 tumma British Racing Green on mielestäni viime vuoden 60-vuotisjuhlaväriä parempi. Lattialla kieriskellessä mietin Macian keinunostimen hankintaa. Löytyykö kokemusta vempeleestä?
  12. A Cooper

    Projekti Papu

    Minäkin tykästyin britti kilpa-autonvihreään ja valkoiseen. Uuteen laittoivat 60-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vaaleamman vihreän. Papun rengas on 145/70R12. Levikkeet 94-mallin vakiot ja ne on liitetty suoraan koriin ilman kumilistoja. Papussa oli jälkimaalatut levikkeet ja välissä kumilistat mutta asennan uudet suoraan ilman mitään kumilistoja.
  13. A Cooper

    Projekti Papu

    Hitsasin etuikkunan aukon alapellin tässä ensimmäisessä harjoitustyössäni ja siinä saattoi syntyä pientä kokoeroa aikaisempaan. Tänään sain kumien tiivistelistat paikalleen. Taas on opittu jotakin uutta erikoistyökalujen käsittelystä. Keitin sitten kahvit ja nautiskelin kokeilemalla levikkeiden ja kromiosien istuvuuksia. Kaikkien kromiosien uusiminen alkoi mietityttää mutta voihan niitä vaihtaa myöhemminkin.
  14. A Cooper

    Projekti Papu

    Luulin lasien asennuksen olevan siitä helpommasta päästä. Youtubesta katselin mallia ja ahersin "ilman narua" -mallilla maanantain ilman tulosta. Uusi yritys tiistaina ensi itse ja sitten apuun kutsutun kaverin avulla. Haettiin jopa erikoiskoukku asiantuntijalta tiivisteen asentamiseen. Ei taaskaan tulosta. Sitten soitto arvostamaani Muijala Mini Akatemiaan, josta sain vihdoin apua. Uudet kumit ovat tosi hankalat asentaa vaikka käytimmekin apuna pesuliuosta. Huomenna laitan kumien tiivistelistat jos lasit ovat vielä paikoillaan. Ostin sitten kuitenkin uudet iskarit syystä että rikoin taas ylipaineventtiilin bensatankin asettelussa ja iskarien asentaminen myöhemmin vaatisi bensatankin irroittamisen. Ylipaineventtiili on korjattu erikoisliimalla, jota tuli hankittua aikaisempaa haaveriin. Aika ruma mutta toiminee.
  15. A Cooper

    Projekti Papu

    Sisäkaton asennus viimeistelyä vaille. Laatu mennee persoonallisen tyylin puolelle vaikka saankin apua viereisestä tallista. Sitten lasitukseen. Ihmettelin jo etupään sähköjohtojen liitoksia. Etuvalojen tasosäätöjen johdot on katkaistu etupään kolarikorjauksen yhteydessä. Säätimet asensin, joten täytynee sinne sähköjäkin kokeilla. Etuvalojen konehuoneen sisäpeltien toinen läpivientireikä näyttää nyt puuttuvan - porataan uusi. Vanha reikä oli ehkä uusitussa pienessä etupellin liitoslevyssä. Papu eli UOI-999 on omaa sukua GT-KG639 ja kotoisin Güterslochista Saksasta. Suomeksi tulkittuna - sanonko mistä. Tuotu vajaa 10 vuotta sitten jonnekin Vammalan-Tampereen seudulle ja löytyi Liedosta. Tunteeko joku Papun historiaa vuosilta 2011-2018? Onko vanhan myynti-ilmoituksen Pena mahdollisesti ministeri? Konepellissä näkyvä etupään vaurio näkyi jo silloin.
×
×
  • Create New...