Jump to content
Sign in to follow this  
Purtsi

Austin Mini Van '62

Recommended Posts

Kyllä teidän vanhempi seppä on tehnyt senverran töitä "entisöidäkseen" peräpään, että vois sanoa pari vastalausetta jos silpasisit kopin roskalavalle!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ei kyl ole aikomuksissa todellakaan tuosta pikkistä tehdä. Hankitaan siihen tarkoitukseen sitten jokin oikeasti mätä yksilö jos oikeaa pikkistä ei löydy. Siis sitten joskus hamassa tulevaisuudessa kun nää muut projektit on saatu valmiiksi =)

 

Lari: Ei tuota nyt ihan orkkikseksi voi kyl sanoa ;)

 

No onhan se alkuperäinen van:i !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ei kyl ole aikomuksissa todellakaan tuosta pikkistä tehdä. Hankitaan siihen tarkoitukseen sitten jokin oikeasti mätä yksilö jos oikeaa pikkistä ei löydy. Siis sitten joskus hamassa tulevaisuudessa kun nää muut projektit on saatu valmiiksi =)

 

Lari: Ei tuota nyt ihan orkkikseksi voi kyl sanoa ;)

 

No onhan se alkuperäinen van:i !

 

No tuota en kyllä voi kieltää :) Museorekisteriin sitä ei kyllä saisi eikä se ole tarkoituskaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

tekisit tosta ennemmin pick-upin..  ;)

Nitä saa valmiinakin, miksi tuhota orkkis van:ia?

 

 

ei sitä tarvi tuhota.. pitää vaan ottaa katosta pala pois ??  ???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onks vanista muka mahollista vääntää lain puitteissa pickuppi, vai onks tää vaan jotain paskanjauhantaa?

 

En ole ihan varma miten lain puolesta menee jos itsekantavan koppaa leikkelee, saattaa olla että vaatii ex-AKE:lta kannanottoa. Et sä siitä paljoa hyötyisi, periaatteessa vain takakyljet. Pikkiksessä on sen verran erilaiset himmelit kylkien sisällä, koko takaseinä sekä lattia, joten pitäisi olla elintenluovuttaja pikkis. Ai niin ihan vinkiksi, ÄLKÄÄ haaveilko MÄDÄSTÄ aihiosta... semmoinen löytyy tallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin ihan vinkiksi, ÄLKÄÄ haaveilko MÄDÄSTÄ aihiosta... semmoinen löytyy tallista.

 

Kuvia kehiin tai ei uskota  :o

 

Uskokaa vaan!!!!!  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse asiassa ruosteenkin kanssa pärjää mutta kun se on saanut heti pian uutena kipeää bussin tai junan tai jonkun isomman kanssa ja oikea kylki on korjattu ryssimällä. Ne oleelliset pikkikselle omat peltikikkareet ei ole parhaimmassa hapessa. Takaluukku on "melko" ruosteeton mutta niin pirun kihara, en tiedä mitä sen kanssa on touhuttu... Mutta kyllä siitä vielä auton tekee pienellä työstämisellä. Pitäis saada talli  tyhjäksi yhdeksi talveksi tota varten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäis saada talli  tyhjäksi yhdeksi talveksi tota varten...

 

Mä edelleen haluaisin sen punaisen mut ku ei oo rahaa.....  ;) :o

 

Sit olis tilaa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

HUH!! :o

On se kamalampi kuin muistinkaan!!

Ekan kerran näin laitteen lähes 25v sitten Alavudella erään firman takapihalla!

Ei ole ainakaan parantunut ;)

Mutta Jukka kun sitä yhden talven hieroo..... niin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tätäkin vähän päivittelis (voivoivoivoivoi....)

 

Nyt kaipaisin neuvoja jotain tinaamisesta sekä automaalaisesta tietävältä. Kuten aikaisemmin mainitsin, niin vanin kyljet ja konepelti on tinattu viime vuonna sekä tietenkin putsattu ja laitettu pohjamaalia pintaan. Noh, nyt sitten puskee tälläistä erinäisistä kohdista kitin lävitse:

 

kittivika01.jpg

 

kittivika02.jpg

 

ja edellinen näyttää tältä, kun sille näyttää vähän hiomapaperia:

 

kittivika02_hiottu.jpg

 

Siis ruostettahan tuo ei ole. Olen vastaavia kohtia ottanut ihan pellille asti auki ja putsannut ne tinnerillä sekä laittanut ferreksin ruosteenestomaalin päälle ja kuivumisen jälkeen kittiä. Siitä sitten parin päivän päästä onkin hymy hyytynyt kun jälleen kitin päällä on tuollainen ruskea läiskä.

 

Eli siis, mikä ihmeen kemiallinen reaktio tuossa oikein käy ja miksi se ilmenee vasta nyt lähes vuos tinan laittamisesta?? Ja se tärkein kysymys, onko tuosta oikeasti haittaa, että voinko siihen vetäistä tuon pohjamaalin ja kunnon maalin päälle ilman pelkoa siitä, että jotain sieltä tulee lävitse?? On nimittäin mennyt nuo korityöt nyt mulla niin pahasti takapakkia. Heti kun saan jonkin kohdan nätisti hiottua suoraksi, niin eikös sitten seuraavana päivänä siitä puske jotain epämääräistä lävitse ja sitten tehdään taas sama homma uusiksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

terve jos tinaat niin ensiksi pitää putsata tinattava kohta todella puhtaaksi tina ei pysy maalin ruosteen tai muun epäpuhtauden päällä,sen jälkeen levitetään siveltimellä pohjustus aine jonka jälkeen lämmitetään että pohjusteen väri muuttuu pyyhkäistään rätillä tulee kiiltäväksi näin edetään niin kauvan kuin koko alue on lämmitetty ja pyyhkäisty,sen jälkeen lämmitetään peltiä ja tinatankoa sopivasti( peltiä ei punaiseksi)tina levitetään lastalla halutuun muotoon niin kyllä pitäis pysyä,lämpötilat pitäis tinatessa olla suht oikeet vaikee selittää oikeita lämpö arvoja,kitti pysyy parhaiten tinan tai puhtaaksi hiotun pellin päällä,luulen että kittauksesi korkkas kun vedit kitattavan kohdan päälle maalia ennen kittausta,ensiks kittillä suoraks sitten pohjamaali niin kyllä pitäis kestää.jos et saa mitään tolkkua sepostuksistani niin toivottavasti joku selittää selkeemmin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tinauksesta vielä että en ole tinauksen kannalla vaikka olen levittänyt 20 vuotta tinaa erillaisten autojen päälle,kun pelti putsataan tinarundilla niin pellin päälle jää happoa jonka päälletulee tina pinnoite niin aikaa myöten pelti alkaa hapertua tinan alla,kyllähän tinattu ja hiottu pinta on hieno,mielestäni kannattaa ottaa vasara ja vastarauta ja oikaista pellit hyvin ja sen jälkeen kitti päälle,näin mielestäni korit kestävät paremmin korroosiota vastaan,mitä mieltä muut on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuo tinaus on tehty juuri noin miten tuossa ekassa viestissä kirjoitit. Voinhan nuo "kukkivat" kohdat jälleen kerran avata ja putsata ja jättää sen maalin pois sieltä välistä ja vetää pelkän kitin päälle. Sitten taas odotellaan pari päivää ja katotaan että tuleeko mitään läpi. Tällä tahdilla vaan näyttää siltä, että kopan maalaus siirtyy pitkälle ens kesään sen sijaan, että oisin sen nyt syksyllä saanut maalattua... :'(

 

Ainiin, syy miksi silloin viime vuonna se pohjamaali siihen tinatun kohdan päälle tuli laitettua oli se, etten kittaushommia ehtisi aloittaa moneen kuukauteen, niin piti se paljas metallipinta jotenkin suojata ruostumista vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyllä voi ottaa auki kokonaan ja putsata hyvin että ei jää yhtään pohjamaalia mihinkään kitattavaan kohtaan sitten kyllä pitäis kestää,kyllä paljaat pellit kannattaa pohjamaalata jos ei voi kitata heti mutta ennen kittausta pitäis pohjamaali poistaa ,alan liikkeistä saa ehkä sellaista pohjamaalia jonka päälle voi kitata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli toisinsanoen jos mun pitää nuo kaikki saumat avata ja poistaa pohjamaalin rippeet kitin alta, niin sitten ei voi kuin todeta, että on tullut tehtyä tooooodella monta päivää ihan turhaa työtä noitten peltien suoristamisessa kitillä.... olisihan se nyt ihan liian helppoa jos kerralla menisi hommat oikein.. ::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mielestäni nuo ongelmat johtuu siitä kun olet käyttänyt ferreksiä,mielestäni tuota maalia ja automaalaus tuotteita ei sais sotkea keskenään.kannattaa kysyä viisaamilta ennen kuin alat putsata koko autoa ,että nostaako ferreksi kitin ylös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...