Jump to content
Sign in to follow this  
Purtsi

Austin Mini Van '62

Recommended Posts

kattopellin oikaisu tapahtuu vasaraa ja vastarautaa käyttämällä,ensiksi oikaistaan niin suoraksi kuin mahdollista sen jälkeen koitetaan kuinkapaljon on venymiä,venymät kutistetaa kaasupilleillä ja märkää rättiä käyttäen (vanhan koulukunnan käyttämä tyyli)olen itsekkin useesti käyttänyt tuota tyyliä,en suosittele tulee useesti enemmän vauriota jos ei hallitse tuota tyyliä.nykyään hiilikumilla kutistetaan että mikkiin laitetaan hiilipuikko ja langansyöttö nollille virta sopivaksi pyöritellään venymäkohtien päällä niin että tulee lämmöstä punanen viiva sitten nopea jäähdytys näin pelti kutistuu,pellin venytys tapahtuu että vasarretaa peltiä suoraan vastarautaa vasten vasaralla.olen lukenut tällä foorumilla että oikaistut katot ovat klump klump mallisia,mielestäni sepällä on vain jäänyt työ vähän kesken kun on jäänyt löysäksi,elikkä lyö sieltä missä on ylhäällä alas ja missä on alhaalla niin ylös sitten on suora näinhän kirjoissa ja netissä neuvotaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Netti on täynnä erinäisiä ohjeita ja videoita asiasta. Minä kattelin muutaman tuolta ja ryhdyin hommiin. Itse ainakin yllätyin positiivisesti kuinka "helppoa" homma oli.

auts,tuo kolahti itse olin 90luvulla 10 vuotta vanhankansan peltisepän opissa ja tuntui kokoajan että tulee jatkuvasti uutta vinkkiä ja niksiä miten pelti taipuu,vieläkään ei tunnu että peltityöt ois helppoja,jos tehdään viimeisen päälle hyvää työtä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on kyllä ammattimies, joka Vanin katon oikoo.

Jos ei niitä hommia ole koskaan tehnyt tai edes nähnyt tehtävän, niin voi muutama ehtoo mennä treenaillessa ;)

Toiset on nopeempia oppimaan kuin toiset :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sanonut, että se olisi nopeata. Minun Vanin peltityöt vei monta vuotta. Ei se tainut kylkikään päivässä oieta, mutta kelläpä olisi kiire valmiissa maailmassa.

 

Malttia ja pari pulloa kaljaa. Kyllä se siitä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämähän kävi hyvin, aiemmin messuilta ostamassani 'auton korikorjaus' opuksessa on käsitelty myös tuo pellin kutistaminenkin. Ei se kyllä oikean sepän ohjeistusta korvaa, mutta ompahan mistä aloittaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, pitkän päivän pakertamisen tuloksena nyt olisi kattokin oiottu 8) Ei tarvinnut lähteä kutistamaan vaan avasin molempien puolien hitsaussaumat, näytin vasaraa pelleille ja hitsasin takasin kiinni.... ja näytin vähän lisää vasaraa. Ei se kyllä mikään täydellinen ole, mutta eipähän ole enää samalla tavalla mutkalla kuin aiemmin.

 

Tuos nyt kattoluukun aukko hitsattuna ja tinattuna.

 

van_kattoluukku_hitsattu.jpg

 

Sitten tuli muutama ylimääräinen reikä takaosasta laitettua umpeen sekä sain vihdoin ja viimein happomaalin kylkien pintaan. Jos tuo nyt sitten pitäisi vanin ruostevapaana seuraavat x vuotta.

 

van_pohjamaalissa01.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

taisit kutistaa peltiä tietämättäsi,vanhankansan tyllillä kun ei ollut kaasupillejä lähellä ja pelti jäi löysäksi silloin otettiin rälläkkä ja tehtiin venymäkohtaan viilto se hitsattiin uudestaan kiinni näin saatiin pelti kutistettua,jos oikasutyö on itseäsi tyydyttävä niin silloinhan se on hyvä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten pesit soodan pois ennen maalausta?

 

No eipä sitä kyllä tuossa maalattavalla pinnalla juurikaan ollut. Rasvanpoistoaineella kävin nuo pinnat lävitse ennen maalaamista.

 

Tämän päivän aikaansannos. Kuka tunnistaa ekana mistä tavalo on? (ei ole vaikea) :)

 

van_takavalot01.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

No eipä sitä kyllä tuossa maalattavalla pinnalla juurikaan ollut. Rasvanpoistoaineella kävin nuo pinnat lävitse ennen maalaamista.

 

Tämän päivän aikaansannos. Kuka tunnistaa ekana mistä tavalo on? (ei ole vaikea) :)

 

van_takavalot01.jpg

 

 

Mitään mistään tiedä mut veikkaisin Sumbeam imp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko vanhasta Tojota Crownista?

 

Eipä ole. Vinkkinä sanottakoon että lamput ovat edelliseltä vuoskymmeneltä kuin miltä vani on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oishan se kyl hienoa sanoa, että valot ovat junasta lainatut 8) Ei tosin taida kovinkaan uusissa junissa olla tollasia kromireunuksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites
onhan junia ollut jo jonkunaikaa.

 

On joo, näiden valojen alkuperäinen lähde on kyllä lähempänä maantielaivaa kuin junaa... *vinkkivinkki*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...