Jump to content
Sign in to follow this  
johnny

cooper -02

Recommended Posts

näyttää siltä että toisesta vanteesta tulee p***a, :P    siinä meni mankelointi päin p******ä ja sen takia se oli h******n hankala koota. 

ongelmana on se et vanteen eri puoliskot eivät ole suorassa.. toisiinsa nähden siis. puhutaan muutamasta millistä mutta kun vanteen laittaa pyörimään niin näyttää aika veikeältä. painoista ei tässä taida olla mitään apua.. enkä mulla oo nyt oikein mitään käsitystä et miten rengas tähän reagoi? ja vaikkei reagoisikaan, nii silti v********a. mut ei onneks niin paljon et jaksaisin alkaa alusta asti rakentamaan.  ;D

 

seuraavaksi pitäisi keksiä jostain ne säädettävät tukivarret.. 

 

post-461-0-05218800-1470333952_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
ollut taas vähän laiska tämän minin kanssa.. se on aina kun pitäisi alkaa jotain ostelee niin loppuu toi mielenkiinto. :))  mutta onneksi tässä vknloppuna huomasin että toinen pakoputkenpää oli kadonnut. varmaan aika huvittavaa sille takana-ajavalle jos se oli motarilla tippunut.

 

minullahan on r53 putki, eli tämä jossa on kaksi vaimentajaa.. ihan mun ensimmäisiä virityksiä tähän autoon. toiset hankiutuu eroon noista vaimentajista, minä taas menin lisäämään vielä yhden. mutta koska mun oli tarkoitus laittaa ulostulot sivuille, oli ulostuloille oltava myös omat vaimentajat. muutenhan se näyttäisi hölmöltä.

mutta joo.. jos joku ei tiennyt niin noi minin omat putkenpäät ei oo ihan halpoja. mun oli ensin tarkoitus laittaa r50sen ppäät koska ne on vähän isommat, mutta koska se toinen olisi tullut maksamaan mulle lähemmäs satasen niin laitoin noi pienemmät, ja luulen et noikaan eivät ole sieltä halvimmasta päästä. 

 

tästä syystä piti keksiä kaksi kokonaan uutta putkenpäätä.. ja päätin sitten rakentaa sellaiset läpälliset, mitä on esim traktoireissa joissa on pystyputket. olen tämmöisiä putkenpäitä ennenkin laittanu ja ajattelin että tähän voisi myös sopia.. ja jos putki vaa puhtaltaa kunnolla niin ne on kyl aika veikeät. no minissä oli tietysti se ongelma et toinen pää ei juuri puhtaltanut. talvellakin se on vähän noloa kun toisesta ei savua juuri nouse. kun pönttöjen takapuolet on rälläköity auki niin luonnollisesti ekasta vaimentajasta tulee suurin osa heti ulos. minä sitten tein yhdysputken suoraan toiselle vaimentajalle. putkea menee nyt vähän joka paikkaan, mut äänet on kohillaan, varsinainen insinöörin taidonnäyte. putkenpäät vielä vähän vaiheessa..

 

post-461-0-68941000-1473705391_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

joopajoo.. ei tullut tästä pakoputkesta mitään. ei jaksa puhaltaa tarpeeksi ja peruskaasutuksella puhalla ollenkaan. en tiedä mihin ne savut katoaa, kai se kierrättää ne jonnekkin vaikka mä luulin ettei näissä ollu mitään egr roskaa. ? samalla katosi kivat saundit kun menin hitsaamaan toisen vaimentajan reiät umpeen.. ajattelin et pääsee sen verran paljon savut karkuun niitä kautta mutta ei. nyt ei puhalla eikä pidä ääntä. reiät oli kyllä melkoiset ja mä luulin et äänet tulee mun hienon modauksen ansiosta.  ;D paskat. 

nyt pitää alkaa tekemään uutta pakoputkea.. nykyinen on nyt niin hiljainen ettei pää kestä. ja kun tää nyt on mulla jotenkin tämmöinen rottahenkinen, nii mietin et virittäisi kylkiputket, molemmin puolin. googlasinkin sellaisia joku päivä eikä löytynyt mitään.. ei kai kukaan oo tehnyt kun ei siellä mahdu mitään tekemään. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai eittien että... Tää sun tekeminen on kyllä huikeeta semmoista alkukantaista ja aitoo tekemistä että hattua nostaisin jos käyttäisin :D Ei mitään bolt-on osien ruuvausta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei taida R53:n vakioputkisto olla paras lähtökohta jos haluaa ulostulot sivuille omilla vaimentimillaan, mutta sehän taisikin jo tulla selväksi. :) Tässä yksi viritys vakioputkistosta ameriikanmaalta, taisi tavoitteena olla tuplaulostulo yhdeltä sivulta: http://www.northamericanmotoring.com/forums/drivetrain-cooper-s/49305-one-ball-exhaust-surgery-before-after-photos-6.html#post973117

 

Siis meinasitko että putket kulkis helmaa myöden, vai pelkät ulostulot kyljestä? Jälkimmäisiä on ainakin tehty.

http://www.northamericanmotoring.com/forums/drivetrain-cooper-s/149511-side-exit-exhaust.html
http://s813.photobucket.com/user/mrzachsa/media/exhaust.jpg.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

alkukantaista.. kiitos  :))

 

juu siis meinasin et koko putki kulkisi siitä helman vierestä.. molemmin puolin.  ;D tuo jälkimmäinen ratkaisu on ihan outo, törmäsin siihen myös kun yritin etsiä kylkiputkia. 

kurkkasin tässä yks päivä auton alle.. ei siellä tosiaan ole tilaa yhtään. ainoa vaihtoehto olisi tuoda putket sivuille vakaajan ja hammastangon välistä. maks 2" putkella. vaimentaja on myös melko haastava.. vaatisi melko kapean pöntön ja sitten vielä in/out reiät samalle puolelle. psa tykkää näitä käyttää. muovihelmoista en tiedä et mitä niiden takaa oikein löytyy. 

 

tukivarret saapuivat, pitäisi leimata auto nii pääsis aloittaa vanteiden sovittelun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No,"edellisessä elämässä" tuli painotalon huollossa hihnojen kanssa yli parikymmentä vuotta touhuttua ja voin kokemuksesta sanoa,jotta hihnaan kohdistuu veto-, jarru-, paine- yms.voimien lisäksi hihnapyörien ylitaivutuksessa säteittäisvoimia. Pelkkä kudossuunnan muutos muuttaa hihnan kestävyyttä.Hihnapyörän pienentyessä usein alkoivat ongelmat, pinnan irtoamiset,kudosvauriot,lämpeneminen yms. Kyllä vahvasti epäilen pienen hihnapyörän/lisääntyneen rasituksen juuri rikkovan nuo moniurahihnat..... kommenttia,kiitos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

olisit vielä privana laittanut  :P kyllähän ne lopulta varmasti rikkovatkin mut mun mielestä me eksyttiin täs hieman itse aiheesta tai siitä mun "pointista".. joka oli siis se et jos sinulla on silmät päässä, sä kykenet tarkistamaan sen hihnan itse. jokainen voi mennä vaik googlettaan et missä vaiheessa apulaitehihna pitäisi vaihtaa.. kuvittelisin että suurin osa siellä foorumeilla on minun kanssani samaa mieltä  ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

päivitetäänpä pitkästä aikaa.. kojelauta on taas purettuna. tällä kertaa olisi tarkoitus laittaa juuri toi aux pistoke, yhdistellä naviin jotain..en tiedä mitä, lisätä tupakansytkä usbilla ja ilman, sekä integroida jonnekkin dashcam. kaikkihan lähti siitä kun luuria ei saanu ladattua mistään.. navi on ainoassa tupakansytkässä kiinni ja se on vielä jossain sen takana piilossa. siihen olisi tietysti voinut työntää jonkun haaroituskappaleen mut ne on valtavia möhkäleitä. nopeasti vilkaistuna omassa kabiinissa ei noita otollisia paikkoja juuri ollut, ainoa oli sitten tuo peiliensäätöhäkkyrä kepin edessä. siinä on sivulla tilaa ihan kivasti, joten upotin sytkät sinne. muovia repiessä ajattelin lisäillä samalla noita muitaki juttuja. englannista tilasin myös ac säätöpaneelin, joka on neljällä napilla eli siinä on myös tuulilasin lämmitys. (omassahan ei ole) tuosta napista ajattelin tehdä naville on/off nappulan. aika turha mut silti aika tarpeellinen  ;D

 

usbillisia tilasin kahta eri mallia, toinen oli oranssilla valaistuksella. ei oo tullu vielä mut voi olla aika överi.

post-461-0-35369000-1482001305_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nonniin auxi siis toimii ja tuli tässä yks päivä kunnostettua myös se volumenappula sekä näyttö. ei tarvinnu alkaa nappuloita erikseen irroittelemaan vaan sai kivasti koko etupaneelin vaihdettua. tällä kertaa ei tarvinnu alkaa mitään kääntelemään. 

 

auto olisi nyt myös katsastettu ja samalla tuli alustan muutokset päivitettyä sinne otteeseen.. oli ehkä vähän turha homma tämä muutoskatsastus, kun kesällä numerot ei tuu kuitenkaan täsmäämään ja talveksi olisi kai järkevämpää laittaa minin omat romppeet kiinni. 

 

post-461-0-92180200-1487004541_thumb.jpg

 

post-461-0-56576100-1487004560_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ei oo tämä mini oikein jaksanu edistyä mihinkään suuntaan.. vähän yritin selvitellä kuinka ne sähköt kulkee siellä säätöpaneelissa, mitään en tosin saanu selville.  :P jos siellä joutuu jonkun boxin kautta räpeltää niitä johtoja nii ei kyl kauheesti huvittais ryhtyä koko hommaan. koittaany tsempata audin kanssa niin sais tämän pukeille ja työn alle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vknloppuna sain pitkästä aikaa taas jotain aikasiksi.. onnistuin jopa öljyt vaihtamaan. ensin ajattelin jos vain hieman putsailisi talven jäljiltä jenkoja tolpista, mut siinä samalla sitten laitoin tukivarret ja sovitin vanteita ja hitsasinkin vielä molemmat, saumasin ja kittasin. tänään laitoin vähän jotain väriä. joku päivä venyttää rengasta päälle.. nyt mulla on 175/65 ja 195/55, molemmat näyttävät jotenkin hölmöiltä, mitä nyt tuli tuossa googlattua. 175 tai 185/50 olisi varmaan passeli, jälkimmäinen voi olla käytettynä melkoinen löytö. nomut kokeilla ensin noita.. keskiön jätin vanteesta aika sisälle, nyt vanne tulee h***tisti ulos mut huulen takia oli pakko.  ;D

 

bc:n kierteet oli muuten hyvässä kunnossa, jouset taas hyvässä ruosteessa

Share this post


Link to post
Share on other sites

ajoitkos sä niillä talvisin ollenkaan? ei ne meinaan pahvilaatikossa vielä ruosteisia olleet.. mut jos kerran ruostuvat kesäkeleissä nii ei se sit mikään ihme et olivat talven jälkeen tuon näköiset.  :)) oon vielä niin laiska noitten pesujen kanssa, ja alustaaha ei tuu pestyä ollenkaan. eli itseääki voi varmaan osittain syyttää. sääli tietysti kun muuten on aika kiva setti, ei oo ollu ongelmia. 

 

post-461-0-65750600-1499187949_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ajanut talvella.Mutta muistelin jousissa olleen " alkavaa kariesta", hieman hilseili maalia pois...ja heti veti ruskeaksi...mutta nyt on kyll aika hurjan näköiset!

Share this post


Link to post
Share on other sites

jouset pitäisi varmaan ottaa pois ja hiekkapuhaltaa tjn ja jättää talviajot väliin. mennä dösällä töihin  :'(

 

muttamutta laitoin rangasta vanteelle ja sovitin autoon. kokeilin sekä 175 että 195.. 175 sen lisäksi et se oli hel**** paha venyttää vanteelle nii siitä tuli vieläpä ruma :P 195 oli jo parempi ja sen olisi voinut jopa jättää jos vanne ei tulisi niin paljon ulos. joutuu säätää negalle sen vertaa et alkaa olla hyvän maun rajoissa, ja sen jälkeen pitäisi säätää vielä lisää et saisi koria alemmas. keskiötä pitäisi siirtää mut melkeinpä ennemmin tekisin kokonaan uudet pellit. ja tekisinkin. hommasin vielä 185 levyiset, ovat varmasti paremmat kuin 195, mut eivät kuitenkaan täysin pelasta tuota epäkohtaa. mietin jos laittaisi vähän roiskeläppää taakse, niin olisi rengas edes hieman piilossa. ei pistäisi niin pahasti silmään.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyt ollut 185 alla jo jonkin aikaa, ihan siedettävä koko, tai sitten silmä on vaan jo niin tottunut. isohkon miinuscamberin takia meni isosti aurauksen puolelle, pitkittäisiä tukivarsia säädin mitä säädettävissä oli, mut eipä juuri auttanut. ilmeisesti joutuu ylemmmät tukivarret myös hankkimaan, jos niillä saisi vähän suoristettua. edestä leikkasin iskarin yläpäälle isomman aukon ja säädin kaiken miinukselle, ei pyörän asento juuri muuttunut.. googlaamalla haeskelin muiden virityksiä, nii kaikissa ne pyörät on lähestulkoon suorassa. niin ja etummaiset fillarit on edelleen liikaa sisällä, mietin jos sinne laittaisi vaan jotkut limput väliin.  

 

edestä katsottuna takarenkaat pistää myös liikaa silmään, taaksehan mä laitoin sen takia jotain roiskeläppää. nyt eteen pitää myös kehitellä jotain.. porukka tuppaa laittamaan valtavia helmalevikkeitä mun kai tarttis vääntää siihen pakoputket. 3"  C:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

montahan astetta siinä olisi.. kolme neljä ?  vähän kun se rengas olisi pyöreämpi  ja matalampi niin voisi säätää kunnolla sisälle. tällä hetkellä maavaraa sen verran että hidasteista pääsee yli lähes ilman pohjan raapimista. ensin täytyy vaan lähes pysähtyä. takapyörät hankaa mutkissa koteloihin. edessä mikään ei ota mihinkään nyt kun vanteen et on eri kun niissä edellisissä.

 

post-461-0-64135300-1502550031_thumb.jpg

 

muovihärpäkeillä..

 

post-461-0-17257700-1502550107_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

sovittelin hieman röörejä paikalleen.. sit vielä joku roverin kasi pellin alle!  voisi olla aika nautinto  ;D

gm lätkäki roikkuu valmiina. mut tuolta se auto näyttää tällä hetkellä edestäpäin

 

post-461-0-97034700-1502738807_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nyt on ylemmät tukivarret vaihdettu myös. perä seilaa vieläkin vaikka mielestäni säädin aika hyvin "kohilleen". ovat vähän ikävät säätää kun lukitusmutterit on sivulla ja pakoputki sen verran edessä et ei näe koko mutteria. koko putkiston joutuu irroittamaan, yksi syy lisää vaihtaa kylkiputkiin. muutenhan auto on ihan ok.  liikenteessä aiheuttaa hämmennystä.. sormilla osoitellaan ja käsillä demonstroidaan toisilleen et kuinka ne pyörät on vinossa. auton voisi viedä leimalle mut ei oikein tiiä et miten ne suhtautuu noihin tukivarsiin? pitääkö niille niistä jotain papereita esittää? voi olla et laitan vielä kerran minin omat romppeet kiinni ja katsastan niillä. sillai pääsee melkein jopa helpomalla, koska fillaritki joutuu vaihtamaan toisiin . 

fillareista muuten sen verran, et etummainen vanne oli menny täs yks päivä halki. auto oli ruudussa ja huomasin et rengas on ihan tyhjä. pumppasin täyteen ja ajoin töihin, ajattelin että renkaassa oli reikä. mitään ei löytynyt, aloin tutkimaan vannetta ja löysin halkeaman n15cm pitkän. hitsaus-sauman vierestä, ilmeisesti rasitusmurtuma. nämä etummaiset pellit tulivat minin mukana kun sen ostin eli ovat oletettavasti vuosimallia -02 toisin sanoen vanhat ja tällä hetkellä lähes umpiruosteessa(sisäpuolelta). ruosteessahan ne olivat jo kun mä aloin niitä levittämään ja varmasti se hitsaaminenkin vaikutti siihen et tuollainen halkeama pääsi syntymään. siinä ei sit auttanu muu kun hitsata se umpeen. nyt voi sanoa et on hitsattu vanne d-: jos joku aikoo joskus pellejä levittää nii levittäkää uudenkarheita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jokohan sitä kehtais alkaa stancetarroja liimailemaan.. tuota oveakin on ihmiset kauhuissaan tuijotellu, kuinka se nyt autossa voi olla ton näköinen. mut tuollainenhan se on kai ollut jo kohta vuoden. eikä sitä itse enää edes oikein ajattele tai "käsitä" et sen kuuluisi olla musta.  d-: kaikkeen tottuu. 

image00.jpg.e85a54b0f8c3506d069da67d307acc11.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

laitoin sit minin omat tukivarret taas takas paikalleen, nostin koria ja pyöräytin alut alle. raskasta tämmöinen.. mut pysyypähän jengat kunnossa. yhtä sai putsata ihan tosissaan et lähti lopulta pyörimään. ja kun putkisto oli kerran irti ja leimalle menossa, niin tein samalla uuden pannan tankkia varten. viimeksi olin laiska ja tein vain toisen puolen kun siitä tuli konttorilla sanomista. sen jälkeen vedin vielä taakse uudet jarrulinjat kun tankkia ei ollut edessä. reilut viisi metriä saa putkea varata jos joku muuki täs vaikka innostuu. samalla vaihtui jarrunesteet. laitoin myös uudet levyt taakse. levyistä kiitos  foorumilaiselle jonka nimimerkkiä en muista. x) 

vanhat levyt pistin huvikseni sorviin ja otin jonkun millin pari ehkä jopa kolme pois. lopulta niihin molempiin jäi 7,8mm kun minimipaksuus on kai tasan 7mm. eli pahasti olivat 
syöpyneet eikä ihan kaikkea edes saanut/viittiny ottaa pois. muutamiin reunakohtiin jäi pieniä koloja. voi olla et katsastan uusilla ja sen jälkeen vaihdan levyt vielä kerran ja ajan ne ensin ihan loppuun ennenkuin lyön uudet takas kii. :b

imgr.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nyt on pitkä leima.. yleensä jätän ihan vikoille päiville, nyt kolmisen kk "etuajassa".

kaikki nää stancehommat jää nyt varmaankin kevääseen vaikka ehtisi täs hetken vielä kesäkumeilla ajella, mut jos talvella sillä joutuu ajamaan nii sit pitäisi taas alkaa riehumaan renkaiden ja säätöjen kanssa. ei jaksa. kojelauta ja ne lämpösäätimet on yhä purettuna, sen tuulilasilämmityskatkaisijan takia. se ei ollutkaan kovin iisi homma toteuttaa, ainakaan minulle. pitäisi kai olla ohajusrelettä ja vaihtorelettä, alkup. johtoja pitäisi laittaa poikki. ei huvittaisi. helpointa olisi käyttää niitä valmiina olevia releitä ja johtoja, mutta kun ei tiedä onko näissä, tuulilasilämmittömissä millaiset valmiudet sellaiseen hommaan. sulakepaikka on tietysti siellä rasiassa mut relettä tai paikkaa sille en minä ainakaan löytänyt. aloin epäillä et tässä olisi erilainen johtosarja mikä tuntuisi kyllä vähän oudolta.

laakkosella kävin kysymässä, mut eihän ne siellä ymmärrä mitään.. mistään. levitteli vaan käsiä kun kysyin missä rele sijaitsee. kun kysyin onko näissä samat johtosarjat, sit kuului vaa et jaa a  sanoppa se. :D  mitään eivät kuulemma näe niistä luetteloista. siis jos et itse näytä sitä osaa sieltä ruudulta, jonka jälkeen tulostat kuvan paperille ja värität sen, niin eivät tajua. mitä tomppeleita. täytyy kai laittaa reklamaatiota. 

onkohan täällä kellään r50 lämmitettävällä tuulilasilla? voisi vähän vertailla. pitäisi saada hommaa eteenpäin kun lasit alkaa huurtua sen verran helposti näillä keleillä, et olis kiva saada ne säätimet takaisin paikalleen. :b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heidin Clubmaniin kysyin peilinlämmön jälkiasentamista ja oli vastaukset samaa luokkaa, ei tiedä voi onnistua voi olla että ei onnistu ja saattaa vaatia enempi osia tai vähempi......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...