Jump to content
claymad

Mini 69, Käy!

Recommended Posts

Kotisivut on näköjään kaatuneet, mutta toivottavasti alkaa piakkoin taas pelittämään. Vanhat kotisivut löytyy osoitteesta http://personal.inet.fi/koti/claymad/

 

71- minin kone remppa etenee hyvää vauhtia ja ensi viikonloppuna olisi tarkoitus vihdoin päästä ajoon Turun kaduille.

Seuraavissa linkeissä muutama kuva koneesta ja maalauksista. Eli koneen kansi oli työstettävänä Moottorikoneistus Ojalalla, ja ihan tyytyväinen olen jälkeen. Kantta laskettiin hieman jotta puristuksia saadaan ylös lisäksi venttiilit hiottiin ja imu/pakokanavia muotoiltiin lievästi, itse vedin kuuma maalin päälle kuten myös lohkolle ja jäähdyttimelle. Auto ulkokuoreen on tulossa vielä lisää kromia, eli luoti-malliset peilit, mallia biltema oma valmisteisilla sovittimilla, kromiantenni kiinnitetään flippikeulan käyttämättömänä olevaan kiinnitys reikään ja lisäksi kaikkea pientä kivaa. Sisälle ollaan asentamassa soitinta ja kaiuttimia, mutta ne saa odottaa kunnes auto saadaan ajoon.

 

http://i84.photobucket.com/albums/k11/c ... G_0154.jpg

http://i84.photobucket.com/albums/k11/c ... G_0158.jpg

http://i84.photobucket.com/albums/k11/c ... G_0162.jpg

http://i84.photobucket.com/albums/k11/c ... G_0158.jpg

http://i84.photobucket.com/albums/k11/c ... G_0116.jpg

 

Lisää kuvia on tulossa, kun saadaan auto pyörille, eli uudet rummut alle ja autoon vahaa pintaan....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muutama kuva vielä, nyt kun ollaan saatu mini ajoon. Osaako joku heittää veikkauksia mistä johtuu auton nykiminen suuremmilla vaihteilla kiihytettäessä? Itse veikkaan sytytyksen ajoitusta kun en ole sitä vielä tarkastanut.

 

http://i84.photobucket.com/albums/k11/c ... G_0168.jpg

http://i84.photobucket.com/albums/k11/c ... G_0170.jpg

http://i84.photobucket.com/albums/k11/c ... G_0173.jpg

 

On muuten ihan kivan tuntuinen laite myös toi 2007 mallinen CooperS  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Muutama kuva vielä, nyt kun ollaan saatu mini ajoon. Osaako joku heittää veikkauksia mistä johtuu auton nykiminen suuremmilla vaihteilla kiihytettäessä? Itse veikkaan sytytyksen ajoitusta kun en ole sitä vielä tarkastanut.

 

voi olla vika myös bensa puolella...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kotisivujen päivitys on näin kesällä jääny hieman vähemmälle, mutta tallilla on aikaa vietetty aina kun on ehtinyt.

 

Eli -71 minin osalta n.3000km on nyt keväällä/kesällä tullu ajettua ja kivasti on mennyt ilman suurempia ongelmia.

Joitain päivityksiä tuohon on tullu hommattua ja pientä laittoa siinä jatkuvasti on ollut kuten ne tuulilasin pyyhkijöiden moottori ja nyt sitten tulossa takatukivarsi remppa...

 

Kuvia tuosta löytyy seuraavasta linkistä... taitaa siellä olla muutama kuva foorumilaisten autoistakin Turun suunnalta ;)

http://s84.photobucket.com/albums/k11/claymad_2006/

 

Varsinaisen projekti minin kimppuun on myöskin taas päästy, eli uutta peltiä on tullut lisää... ja saumoja... ja paljon. Toivottavasti nyt kun loma alkoi ehtisi tekemään projektia kunnolla eteen päin. Tavoite on että vähintään pohja on maalissa loman lopussa ja syksyllä voisi laitetta viedä jo maalaukseen... ellei sitten hommaa kunnon ruiskua biltema tekeleen kaveriksi ja harjoittele itse maalaamaan. Koitan taas ruveta sivuja päivittämään kun tulee jotain valmiiksi.

Vielä muutama kuva 69:stä, ja onhan siinä vielä hommaa....

 

http://s84.photobucket.com/albums/k11/c ... 0202-1.jpg

http://s84.photobucket.com/albums/k11/c ... G_0204.jpg

http://s84.photobucket.com/albums/k11/c ... G_0149.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvät tulevat uudet vuodet kaikille ministeille.

 

Laiton linkin taakse taas muutamia kuvia mitä syksyn aikana tallilla olen saanut aikaa.

http://s84.photobucket.com/albums/k11/c ... ini%20-69/

 

Eli peltihommien osalta takapää alkaa olla valmista ja vielä kun kolmiopellit, lokasuoja saa paikoilleen siten vielä ovet istuvat kunnolla paikoilleen niin voi alkaa harkita maalausta. (kommentteja maalaus firmoista Turun suunnalta olisi kiva kuulla)

Myös kelkkoja ollaan laitettu kuntoon, eli vanhoista neste kelkoista tuli sitten kuivanmalliset kelkat, ne on myös hiekkapuhallettu ja pohjamaalissa. Tarkoitus olisi maalata ne hopeaksi ja lakkaa päälle.

 

Sitten vielä varoituksen sana kaikille pelti hommia tekeville vaikka pitäisikin olla itsestään selvyys

eli käyttäkää kunnon suojalaseja!!! Itsellä pääsi laikkakoneen kipinä lentämään suojalasien välistä silmään ja sen kanssa

on joutunut silmäpolilla ravaamaan, aika reikä tuli silmään ja ruosterengas tämän ympärille. Ruosterengas saatiin porattua irti, mutta pieni reikä tulee jäämään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hienon näköistä jälkeä, joko ensi kesänä auto on liikenteessä?

 

Ovien sovittamisesta puheenolle, näyttää siltä että sinäkin olet hitsannut nuo tukiraudat siten että ovia pystyy mallaamaan paikoilleen vaikka tukikehikko on vielä paikoillaan. Minäkin tein samoin, tosin ihan tuurilla, huomasin vasta tämän kun oikeasti aloin ensimmäistä kertaa istuttamaan ovia paikoilleen. Tulin kiittäneeksi hyvää tuuria että olin hitsannut tukikehikon tarpeeksi syvälle sisään jotta ovi mahtui kunnolla sulkeutumaan. Ovi kun tulee muutaman millin reunapelleistä sisäänpäin sen ollessa kiinni.

 

Joka tapauksessa, itse sain muokata saranapeltiä ja helmapeltiä urakalla jotta ovien rako ympäriinsä oli sama. Vanhat saranan reijät oli melkein sentin liian alhaalla, joten oven ollessa kiinni sormi meni yläkarmin yli helposti oven pellin  ollessa samassa linjassa kylkipellin kanssa. Nyt kun tein saranapellin uudestaan reijät saatiin kohdalleen ja ovi on lukkoineen linjassa vastakappaleen kanssa. Oli luojan lykky että en vaan hitsannut kynnyspeltiä yms vanhojen peltien mukaan vaan oikeasti koesovitin ovia noin kymmenen kertaa ennen kuin kaikki loksahti kohdilleen. Koko oven istuttaminen ja saranapelti ja kynnyspelti vei noin 10 asenteluja ja puoli tuntia sauman vetoa, mutta työ kyllä korvaantuu kun ovi on mukavasti linjassa.

 

Eli, oletko istuttanut ovia paikoilleen kun olet noinkin paljon uutta peltiä autoon laittanut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo itsellä ei käynyt tukirautojen kanssa niin hyvä tuuri vaan jouduin niiden paikkaa hieman muuttamaan kun aloin sovittamaan ovia paikoilleen.

 

Ovia olen kanssa sovitellut paikoilleen aika paljon kun noita kynnyspeltejä olen asentanut, mutta saranien kanssa kolmiopeltiin en ole vielä ovea testannut. Pitäisi mennä paikoilleen jos vaan kolmiopellin reijät on vähäkään oikeassa kohdassa... Saranat vein juuri koneistamolle työstettäväksi kun niissä oli sen verran klaffia että pakko porata reijät suuremmaksi että saranoihin ei jää väljää. Joo sitten toi tarvike kynnys/helmapelti oli myös mulla aika eri kokoa kuin pitäisi eli peltiä piti lyhentää jotain 7mm jotta se rako oven ja karmin välillä oli joka puolelta sama.

 

 

Ei taida vielä ehtiä ens kesäksi ajoon tolla 69:llä, mut jos maalaukseen sen saisi ja alustaosat tilattua Mini Sportista niin sitten oltaisiin jo taas hieman lähempänä.  Ens kesänä pitää sit vaan tyytyä vielä ajelemaan 71:llä mikä on kyllä nyt "talvella" hieman rapistunut, eli maali on siitä ruvennut hieman kuplimaan. Veikkaan että on edellisillä omistajilla maalauksessa jäänyt noi pohjatyöt hieman turhan vähälle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muutamia kuvia taas aikaansaannoksista tuolla

http://s84.photobucket.com/albums/k11/c ... ini%20-69/

 

Vielä kun sais toisen kolmiopellin paikoilleen siten että ovi on kaikin puolin kohdillaan niin sitten peltityöt on lähes tulkoon tehty. Tämän jälkeen pitää vielä tehdä tilaa tulipeltiin turbolle ennen kuin voi alottaa peltien silottelun maalausta varten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laitetaanpas hieman päivitystä tästä projektista. Eli nyt taitaa jo reilut kolme vuotta vierähtänyt tämän projektin kanssa, ja tiukkaa tekee että ensikesänäkään mini on vielä ajossa ja valmis se tuskin koskaan tulee olemaan... eli sama homma mitä monella muulla.

 

Kaikkihan lähti liikkeelle tästä.

mini_002.jpg

 

Sitten auto purettiin osiin ja karva verhoilu revittiin irti. Tässä vaiheessa näytti vielä hyvälle, kun uusi maali peitti suuremmat ruosteet ja reijät.

mini_007.jpg

 

Tässä vaiheessa alkoi ymmärtämään että korin kunnostamiseen menee ilta jos toinenkin

mini_076.jpg

 

Eli ei muutakuin monia monia iltoja mig ja hiekkapuhallus vehkeet kädessä ja alkoi pohja näyttää taas autolta.

mini_067.jpg

 

Koko takapää tehtiin uusiksi, ja akkukotelo siirrettiin muualle.

IMG_0185.jpg

IMG_0151.jpg

 

Pohja lähes valmis... ja pyöräkaarien suurennusta.

IMG_0545.jpg

 

Sitten alkoi olemaan kaikki korjauspellit paikoillaan ja aikaa on nyt kulunut 2.5V projektin aloituksesta. Huomaa cooper raidat maalarin teipistä...

Kuva394.jpg

 

Nyt auto on maalauksessa ja se pitäisi saada takaisin tammi helmikuun vaihteessa... joten innolla odotetaan, tässä kuva maalarilta.

IMG_0036.jpg

 

Konettakin ollaan kasailtu jo lähes vuosi ja osia on haalittu. Vielä kansi pitäisi saada kuntoon  niin moottori alkaa olemaan kasassa.

Koneesta/tekniikasta tarinaa myöhemmin...

IMG_0295.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jess,

 

vähän itse asiassa kärvistelen laiskuuden tuskissani täällä, kun nimenomaan ajattelin että meillä valmistuu autot jotakuinkin samaan aikaan .... mutta sinähän olet jo hitto soikoon keväällä Mobiliassa tuolla ? !

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Okei mulla oli vissiin oikeesti hyväkuntonen koppa omassa rojektissa  :-? Ja inspiraatio on silti ollut tosi kateissa vällillä.

Kävinkin sun kuvista vakoilemassa tota kaarien muokkausta jo aiemmin  :)

Ensin näytti hurjalta, nyt näyttää jo hyvältä. Ja turpokin vielä  8-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siis tossahan on ollut ihan järkky duuni!! :o :o

 

Kas kun ei ole aikasemmin tullut puheeksi kun ollaan oltu jutuissa et siinä on ollut noin paha aihio....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Englannin paketti tuli vihdoin perille, niin nyt on puoltoista päivää tehty kelkkoja ja nyt ne alkaisi olla siinä kunnossa että voisi heittää ne alle. Kunhan vaan saa korin maalauksesta.

 

Raidetanko tuntui olevan ihan ehjä, eli ei välystä eikä muutakaan, niin päädyin heittämään vaan hieman maalia pintaan ja vaihtamaan raidetangon päät.

IMG_0177.jpg

 

 

Etupäästä vaihdettiin etupyörien laakerit ja pallonivelet. Toisen ylätukivarren akselissa oli myös väljää, joten sekin uusittiin. Tämän laakereiden irroitus olikin aika jännää, kun ne piti haynesin mukaan lähteä naputtamalla toiselta puoleta. Ei vaan onnistunu mulla ihan niin helpolla, onneksi lopulta onnistui.

 

IMG_0181.jpg

 

Kaikki joutuu aina tekee kahteen kertaan, joten niin myös tässäkin eli kun kaikki oli valmista niin huomasin että vetarit on väärin päin... ja ei muuta kuin kaikki auki. Jarru satulat heitin myös paikoilleen. Saa ainakin aluksi kelvata noi vakio turbo metron levyt ja palat.

IMG_0186-1.jpg

 

Tuli sitten hankittua kuitenkin uudet kumit, kun siitä on sen verran paljon ollut täällä puhetta. Noi on nyt kisa kumit ja ne on jonkun verran korkeemmat kuin uudet vakiot, niin tein hiukan modauksia noihin hiloihin  ettei sit harmita jos auto jää liian ylös.

IMG_0190.jpg

 

Tossa on sit kaikki kilkkeet paikallaa.

IMG_0191.jpg

 

Ja takapäässä sama homma. Ei vaan kaikki osat ihan kerrasta sopinu paikalle kun vakio kelkka ei tosiaan oo aivan viimisen päälle suora. Lopuks vielä meni toisesta pyörännavasta laakerit, joten ne tarttee vielä uusia ennen ku tolla pääsee ajamaan, samoin myös molempien kiikkujen holkit/laakerit pitää uusia kun niissäkin on reilusti klaffia... ei oo tainnu edellinen omistaja oikeen välittää huollosta.

IMG_0250.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ettei vaan tullut sutta  ;)!? Kun lähdit lyhentelemään 8-).

Kun ajelet muutaman kilometrin valmiilla autolla ja osat asettuu, niin laskee yllättävän paljon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ooks varma että satulat ei ole väärinpäin ?

Noista pohjaanlyöntikumeista kannattaa ottaa hiukan pois jos meinaa isoilla pyörllä vetää auton kovinkin alas, muuten joustovara on aika pieni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu vastataan nyt vielä näin julkisesti vaikka cabriolle vastasin jo samoihin kysymyksiin ;)

Eli joo satulat on kuvassa vielä väärin päin ja hyvä että on tarkkasilmäisiä. Ja noista pohjaan lyöntikumeista meinasin sitten ottaa tavaraa pois kun kelkka on autossa ja moottori paikoillaan niin näkee mihin toi asettuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei muuten mut on kerran tullut itsekin laitettua satulat väärinpäin ja ihmeteltyä et mikä p****le kun ei jarrut tunnu ilmaantuvan.

Noi pohjaanlyöntikumit oli vaan aika v*mäiset lyhennettävät paikallaan kun joskus omasta autosta leikkelin niitä (kelkka oli paikallaan kun asensin hi-lot) .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jees no olis noitten kumien lyhennys nyt aika helppoa, mut osaiskohan joku sanoa miten paljon pitäis noista ottaa pois...puolet???

 

Sit vielä toinen kysymys noista akseleista mitkä tulee noiden puslien läpi millä toi kelkka kiinnitetään koriin niin mikä mahtaa olla sen mutterin tyyppi/koko. Sellaset uudet tuli kanssa, mut 7/16 UNF mutteri ei ainakaan sovi vaikka on samaa kokoa. Oliskohan ne niitä withworth kierteitä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×