Jump to content
claymad

Mini 69, Käy!

Recommended Posts

Osaako muuten ketään sanoa mistä kannattais kysellä kiinnikkeitä niihin korin sivulistoihin, mitkä tulee niiden listojen sisälle??? Pitäisi pikaisesti saada näitä kun ei millään viitteis ruosteisia vanhoja laittaa. Ei kenelläkään satu olemaan noita jemmassa???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä noissa pulteissa ainakin alunperin on UNF kierre.

Koitas avata kierrepakalla varovasti, jos on tehty huolimattomasti vajaa kierre. (kaikilla Ministeillahän on tuumaiset kierretyökalut!)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Osaako muuten ketään sanoa mistä kannattais kysellä kiinnikkeitä niihin korin sivulistoihin, mitkä tulee niiden listojen sisälle??? Pitäisi pikaisesti saada näitä kun ei millään viitteis ruosteisia vanhoja laittaa. Ei kenelläkään satu olemaan noita jemmassa???

 

Minisparesista ite tilasin noita jokunen aika sitten ja kohta tilaan lisää. Minitronissakin näkyy olevan ainakin webbikaupassa. Mul on 14kpl hyllyssä, enkä taida saada paikalleen ihan äkkiä, joten jos on akuutti tarve niin tuu hakemaan :)

Nii ja on rosteria.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hiukan on taas puuhasteltu, eikä enää paljoa puutu että on väri niskassa.

Eli levikkeet saatiin kiinni. Pitäisi pysyä sillä ne on ensin ruuveilla kiinni, tämän jälkeen saumaan vedettiin sisäpuolelle lasikuitu matto ja lopuksi sauma vedetään vielä päälipuolelta yhtenäiseksi korikitillä... tai millä sitten saadaankin paras tulos.

 

IMG_0208.jpg

 

IMG_0210.jpg

 

Takakaarien sisälle tehtiin vielä alumiinista levyt jotta pyöräkaaren sisäpuoli on yhtenäinen... Joo on ehkä jo hieman turhaa hifistelyä...

IMG_0209.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

komian näköinen tulee, nyt alkaa varmaan tulemaan poltteita saada auto nippuun...

mitä laitoit tuohon levikkeen ja korin saumaan tuohon ulkopuolelle?  itse miettinyt mitä siihen laittasi ettei halkeisi heti. hienon näköinen tuli leviikkeen sisäpuolelta, hieno katsoa kun joku viitsii nähdä vaivaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu noitten levikkeitten sovitus ja saumaus oli aika suuri homma. Ensinnäkin noi lasikuitulevikkeeissä oli aikapaljon mutkia mitkä tuli esille kun ne laitettiin ruuveilla kiinni. Sitten kun ne oli jotain 10 kertaa otettu irti ja sovitettu niin sitten vedettiin tonne kaaren sisäpuolelle saumaan lasikuitu mattoa ja hartsia että se sitoo ton levikkeen sisäpuolelta vielä kovemmin tohon koriin. Tosin noilla ruuveilla se pysyi jo todella tiukasti kiinni. Sitten toi ulkopuolen sauma tehtiin elastiselle korikitillä jotta se pystyy hiukan elämään lohkeamatta. (on muuten aika homma saada toi sauma nätiksi, kun siitä pitäisi tulla kerralla hyvä) Aika sitten näyttää mitä tolle saumalle käy.

 

Tässä on vielä yksi kuva missä näkyy paremmin toi levikkeen sauma...

IMG_0244.jpg

 

Pelkään vaan että jos ajaa isompaan töyssyyn ja etupyörät on linkussa niin saattaa olla et renkaat ottaa kontaktia levikkeisiin ja siit ei kyllä hyvää seuraa...

 

Juu ja mitä poltteisiin tulee, niin kyllä sitä on aika ahkeraan tallilla tullu oleskeltua sen jälkeen kun auton sai takas... :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

se pitää paikkansa että noiden lasikuitu levikkeiden sopivuus on aika iso käsite, vaikea saada niin että ne olisivat vielä pyöreällä kaarella kiinni ruuvamisen jälkeenkin. en olekkaan tuohon elastiseen kittiin tutustunut, täytyy käydä hakemassa purkki ja testata. viime miniin laitoin hiilikuitu kittiä ja päälle muoviin tarkoitettu sidonta maali mikä pitäisi pientä elämistä kestää, en ole nykyiseltä omistajalta kysynyt miten on kestänyt.

kerran sauma halkesi kun otti rengas kiinni, mutta se vaan lisää harrastus mieltä  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juuri tuossa pääsiäisenä asennettiin kamun autoon tollaset ja etupäästä tuolta renkaan takaa jouduttiin leikkaamaan pois jotta renkaat kääntyy... :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu ja niin muuten pitää vielä leikata noistakin... Muutenkin tekee aika tiukkaa että mahtuu kääntymään vaikka noista pelleistä leikkasikin n.5cm ympäriinsä pois. Eli varmaan joutuu pilkkomaan vielä tota taaempana olevaa levikkeen lirvaketta ettö  mahtuu kunnolla kääntymään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt olen vetämässä tohon jarru linjoja, mutta nyt tuli esille muutamia kysymyksiä ennen kun voi jatkaa.

Eli tossa on kaks piiri jarrupääsylinteri ja ajattelin että vedän siitä toisen linjan suoraa eteen levyjarruille ja toisen linjan paineensäätimen kautta takarummuille.  

Mutta mutta nythän tossa tulee etu jarruille 50% tehosta ja takajarruille menee 50%- paineen säätimen vievä osuus. Ainakin ERA:ssa on toi jarru suhde n.90%/10% niin nyt tolla säätimellä joutuu pudottamaan tota tehoa reilusti eli periaatteessa siten et vaan tosta 50%.sta 5% menee takajarruille, loput menee sitten periaatteessa hukkaan...(niin ja paineen säätimen teen minin paineen alentimesta)

Eka kysymys oonkohan tämä periaate oikein.

 

Sitten toinen kysymys, mikä mahtaa olla ton minin perus paineen alentimen suhde vakiona, kun säädöllähän pystyy vaan nostamaan tonne takapäähän menevää painetta.

 

Ja sitten kolmas kysymys on että jos etupäähän menee vaan toi 50% niin onkohan toi alipainetehostimelta lähtevä paine riittävä että saa jarrut kunnolla pelittämään.?

 

Oikea ratkaisu tähän olisi kait, että jakaa toi taka jarrulinjan siten että se menee etulevyjen toiselle sylinteri parille ja puolet siitä menee takajarruille säätimen (1:6) kautta. Toinen linja menis siis pelkästään etusylintereille.

Tässä on vaan se mutta, kun noissa 4-mäntä satuloissa noi sylinterit on kivasti teräspunosletkuilla jo satuloissa yhdistetty niin ei viitsisi ostaa koko letkusettiä uutta.

 

Tossa on vielä kuva paineen säätimestä. Eli tohon pohjaan porataan reikä jossa on kierteet ja siihen tulee ruuvi jolla pystyy säätämään ton sylinterin sisällä olevan jousen kireyttä.

IMG_0286.jpg

 

Ja tossa vielä kuva pääsylinteristä... Hiukan on harjoittelua vielä toi jarruputkien teko, mut eiköhän se ala pikkuhiljaa sujumaan.

IMG_0281.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tein vielä hieman laskutoimituksia niin vastauksena omaan kysymykseen, niin jotta noi jarrujen bias olis samassa suhteessa ERA:n kanssa niin taka jarrusylinteriksi kannattais laittaa pienin mahdollinen eli esim 12.4mm. Tällöin jos etu ja takapää olis jaettu niin painetta pitäis pudottaa 4.7:1 tossa etu ja takapään välillä. (ERA:lla se pudotus on 6:1)

Se oli jarrutehojen puolesta kaikken järkevin ratkaisu.

 

Jos esim käytettäisiin noita 17.5mm halkaisijan taka sylintereitä ja paine tulis vaan taakse niin toi paineen pudotus pitäis olla 18.7:1 eli aika paljon menis jarrutehoista hukkaan.

 

Tämä on siis vaan teoreettista höpinää. Varmaan on monilla parempaa käytännön tietoa niin sitä olis kiva kuulla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

:o :o :o ;)

 

Äijä on suojannut paikkoja asennuksien ajaksi!! Toihan on hifistelyä!! Ei mitään suojia ja sitte kirotaan per.... ku tulee osumia... ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...