Jump to content
claymad

Mini 69, Käy!

Recommended Posts

:o :o :o ;)

 

Äijä on suojannut paikkoja asennuksien ajaksi!! Toihan on hifistelyä!! Ei mitään suojia ja sitte kiroraan per.... ku tulee osumia... ;D

 

Näin tois puol Turkkust, ainakin mitä oon seurannut  :) .

Hieno peli näyttää tulevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo no täytyy myöntää et sitten laitoin suojat tohon eteenkin ku eka naarmu oli tullu  :-[ Onneks maalarinkans tehtiin diili et voin vielä auton sille sit paikattavaksi kun oon saanu kilkkeet asennettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ihan jarrupähkäilysi ole oikea. Mitenköhän tämän saisi selitettyä... Tehostusvoima eteen on ihan sama, laitat ne jarrupiirit sitten ihan miten tahansa ristiin rastiin. Tässä tapauksessa jarrupaineensäädin lykkää tietyssä kohtaa toisen pääsylinterin osion lukkoon ja kaikki "voima" siirtyy etupään käytettäväksi. Vähän hankala selittää, mutta ei se tehostusvoima mitenkään häviä sinne takapiiriin. Ongelmia luonnollisesti tulee siinä kohtaa mikäli pääsylinterin tilavuus ei riitä yhdellä piirillä liikuttamaan kaikkia etupään mäntiä riittävää matkaa, mutta epäilen että tässä ei niin käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei varmaan, sä vaan maalaat aina uusiksi...

 

Tosta säätimestä, laki ei taida oikein tykätä jos säätö on kuljettajan ulottuvissa ajon aikana ? Vai onko käytäntö muuttunut ?

 

Mulla on molemmissa leluissa 2-piirijarrut ja takapiirissä säätö. En ulkomuistista muista mitkä takasylinterit Minissä mahtaa olla mutta kyllä sen takapään saa säädettyä aika heikoksi. Etujarrut on joka tapauksessa riittävät, samat lelut on kuin sullakin. Enkä ole päätäni vaivannut laskutoimituksilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy olla hyvä kaveri tai riittävän tyhmä katsastusmies, jos hyväksyy tuollaisen jarrujensäädon ;).

Ymmärtääkseni jarruissa ei saa olla mitään käsinsäätöjä jarrutustehoihin, laillisesti eli näkyvästi 8-)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

jahans hyvä että on tämä foorumi että saa kaikkiin pähkähulluihin ideoihin tolkkua ;) Eli eli heitän ton paineenalentimen nyt sinne takakelkan alle missä se vakiona on, ja toinen  linja sinne (varmaan teen tähän säädön, mut tuskin se katsastus mies sinne ymmärtää katsoa...). Toinen etupäähän. Täytyy sit sylinterit vielä päivittää jos noilla nykyisillä menee lukkoon takapää.

 

Tuli muuten äsken kalvattua molemmat takakiikkujen holkit. Aika kova homma mut nyt ei ainakaan oo niissä välystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärtääkseni jarruissa ei saa olla mitään käsinsäätöjä jarrutustehoihin, laillisesti eli näkyvästi 8-)!

 

Mun mielestä säätö saa olla, mutta sitä ei saa pystyä käyttämään ajon aikana.

 

Tällainenkin löytyi (Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muut-tamisesta (779/1998)):

 

"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan nuita pedalboxeja lähes kaikissa f-ryhmän kilpureissakin,ja menee läpi katsastuksesta.

Niissä tuo systeemi usein vaan vähän erilainen,mutta tarkoitusperä sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin vielä ku noita kuvia kattelin...Todella KOMIA on tuo Mini!!!

On se vaan hieno kun kaikki on juuri laitettu....Jotenki tuli kumma hinku maalata omakin :) sitä vaan yhden kesän aikanakin saa kummasti noita kiveniskuja ynnä muita aikaiseksi :-[

Noo jos tämän kesän vielä ajelis ja ens syssynä uutta maalia pintaan  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sekä Minissä että Minorissä säädettävä versio ja itse asiassa Minoria säädettiin katsastuksessa (!). Ainakin silloin kelpasi katsastusmiehelle. Minissä laitoin Wilwoodin säätimen pääsylinterin viereen konehuoneeseen, missä siihen pääsee helpommin käsiksi kuin takakelkan alle ryömimällä. Eipä sitä käytännössä tarvi enää katukäytössä ronkkia kun sen on saanut kohdalleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos Tampereella menisi määrätyille kats.miehille näyttämään Miniä, jossa säätö näkyvissä, niin sais kyllä olla hyvät pykälät etsittynä valmiiksi perusteluiksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin säätö on nyt katsastus miehen uloittumattomissa,,, joten homma jatkuu :)

 

Tänään sain vihdoin kannen. Kannen kanavat ja palotilan muotoilin itse ja loput tehtiin Turussa ministien suosimassa koneistamossa, kiitoksia vielä Ilkalle. Sitten vedin kannen vielä punaiseksi niin tuli ainakin 20hp heti lisää tehoa. Puristukset oli ekan yrityksen jälkeen 7.7:1. Kannesta otettiin sitten vielä 1mm pois jolloin puristukset tippui 8.2:1.

 

IMG_0305.jpg

 

Sitten sain vielä illalla konetta kasattua vähän eteenpäin, tosin kantta ei ole vedetty vielä momenttiin eikä venoja säädetty. Taitaa tulla hankintaa vielä pari työntötankoa kun muutama oli päässy vähän ruostumaan... Vai mitä mieltä viisaammat on, kannattaako vaihtaa?

IMG_0324.jpg

IMG_0320-1.jpg

 

Sitten tarttis vielä tehä öljyn paluulinjaan liitin ennen kun saa tiputettua motin keulille. Cabrio ja muutkin voi varmaan myös kommentoida ton nakutuksen tunnistimen paikkaa.  ;D Enpä meinaan tiedä et onko siitä tossa enää hyötyä, mut hirvittää laittaa sitä ton turbon taakse ku siellä saattaaa tulla vähän lämpönen.

IMG_0328.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nakutunnistimen paikka on kaukana optimaalisesta, mahtaisiko se mahtua moottorin päätyyn nelossylkyn viereen, moottorintuen alle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo tuota, mä vaan luin että pitäis olla mahdollisimman keskellä sylintereitä, mutta tosiaan sinne se vois mahtua, kuuluis ainakin toisen pään kilinät. Toinen mitä mietin on jos pulttais sen tohon virranjakajan reikään jotenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osaatko Minor sanoa että kannattaako tosta alkuperäisestä paineen säätimestä tehä säädettävä, kun senhän sais aika helpolla, vai kannattaako vaan suosiolla hommata joku kaupallinen malli?

 

Vastaus on vähän viipynyt kun on joutunut käymään välillä töissäkin... Minisparesin versio on ollut nimenomaan alkuperäisestä viritelty malli joten jos se vain on hyvässä kunnossa niin miksi ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tosiaan paras paikka olisi keskellä sylinteriryhmää tolle nakuanturille. Tuli kyllä mieleen että olisiko tuo ehdottamani paikka vähän liian ylhäällä, kun kaikissa orkkisasennuksissa se tuppaa olemaan sylinterin puolessa välissä (käsittääkseni liian ylhäällä kun on, niin voi tulla vähän liikaa häiriötä normaalistakin palamisreaktion alusta). Hitto taas yks juttu mitä pitäis tutkia :D

 

Kiinteästi lohkossa se pitää ehdottomasti olla, että älä sitä mihinkään irtonaiseen virranjakajan adapteriin ainakaan laita. Tossa ehdottamassani paikassa se nimenomaan kuuntelisi lähinnä vain nelospyttyä. Mikäli nyt oletetaan että siitä tosiaan ei tule liikaa häiriöääniä korkean asennuspaikan vuoksi, niin mielestäni se on parempi kuunnella kunnolla yhtä, kuin huonosti kaikkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ju on se liian alhaalla... Ja tosiaan kyllä se suoraan lohkoon täytyy laittaa. Tuli ny vähä toistoa mut tulipa todettu. Rupee ton oman projektin kanssa hermot olemaan aika vähissä ni ei iokee taho asiallista kommenttia tulla mihinkään!!  >:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko saaneet noita nakutusantureita tunnistamaan nakutuksen luotettavasti? Periaatteltaanhan toi on ihan tavallinen kiihtyvyysanturi josta sitten nakutus tunnistetaan. Onko mitään tietoa mikä tulkitaan nakutukseksi ja mikä ei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piezoon noi kyllä yleisesti perustuu. Oskilloskooppilla pitää tapauskohtaisesti tutkia yhdessä perinteisen "nakutuskuulosuojainten" kanssa. On niitä saatu toimimaan, vaatii kyllä sitten ammattitaitoisen asentajan siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piezoon noi kyllä yleisesti perustuu.
Ihan niin kuin kiihtyvyysanturitkin.

 

Vemsissä on ilmeisesti jonkinlainen aseteltava kaistanpäästösuodin ja "knock window" nakutuksentunnistinta varten. Kaistanpäästö on selvää, mutta mitähän toi "knock window" meinaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo toihan on periaatteessa mikki jonka resonanssitaajuus on sama kuin sen "kilkatuksen" mikä nakuttaessa tulee. Eli tossa taajuudessa toi mikki antaa jännite piikin. Sitä signaalia elektroniikka sitten tutkii ja jos se saa tietyn suuruisen piikin niin se tekee siitä 400ms pulssin jonka toi megasquirtti siis tajuaa nakutukseksi. Tosiaan se miten hyvin ton saa koskaan toimimaan on eri juttu, mut katotaan mitä tosta tulee aikaa kun pääsee testaamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko sulla jonkunlaisia mahdollisuuksia säätää tota systeemiä, vai oletko valinnut jo tietynlaisen anturin?

 

Katselin jonkun Boschin anturin datalehteä ja ainakin siinä taajuusvaste oli tasainen. Siitä pitäisi ilmeisesti suodattaa kaistanpäästösuotimella pois muut kuin nakutuksen taajuus.

 

Kun puhutaan nakutustaajuudesta niin onko se sama kuin lohkon ominaistaajuus? Lohkon ominaistaajuushan olisi mitattavissa.

 

Muutenhan nakutus tulee kerran kierroksella jos yksi sylinteri nakuttaa. Eli taajuus on sama kuin kierrosluku ja niin edelleen, mutta tuskin sillä tätä tarkoitetaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mulla on varmaankin juuri se boschin anturi, mistä katoit datalehtiä. Toi Cabrio mua yllytti sen hommaamaan...  ;) no ei ny ihan, vaan harraste mielessä. Eli toi an sen hommasin, kun ei siitä haittaa olis jos se toimisturi on boschin, mut toi elektroniikka olis tarkotus tehä itse, eli tosiaan skoopilla pitää se virittää siten et tajuais juuri mikä on nakutusta ja mikä muuta kilinää...

 

Tässä lainaus siitä miten se toimisi... jos toimisi

 

The knock sensor is tuned to a specify frequency, like a tuning fork. When this frequency is applied to the sensor (through its connection to the engine), a piezoelectric crystal inside the sensor generates a small voltage (~1 volt), much like a microphone. As an example, some Corvette knock sensors  have a design frequency of 5200 hertz, and they produce a signal between 4800 rpm and 5600 rpm.

 

Eli toi mikki antaa signaalin vaan jos se "kuulee" ton taajuuden...

 

Tossa vielä asennuksesta... eli paras paikka olisi lohkon etupuolelle keskelle vähän joka suunnassa...

The sensor should be mounted near the top of the engine block, as close to the center as practical. Do not mount it close to noisy components such as the fuel pump or cam shaft lifters. Mounting the knock sensor in the cylinder head is not a good idea because of valve train noise.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...