Jump to content
claymad

Mini 69, Käy!

Recommended Posts

Onko tossa elektroniikassa se kaistanpäästösuodin ja se viritellään kohdalleen skoopin avulla? Miten sen virittäminen tapahtuu? Onko sulla kuvaa siitä kytkennästä?

 

Tossa sun lainauksessa oli sotkettu kierrokset mukaan. Eli onko niin että nakutusta ei tarvitse tunnistaa kuin tietyllä kierrosalueella? Signaalista etsitään vaan tarpeeksi korkeita arvoja halutulla taajuusalueella (= rpm alue), eikä lohkon ominaistaajuudella ole mitään tekemistä tämän kanssa.

 

Kokeilen varmaan itsekin laittaa anturin kunhan kaikki muut hommat on siinä vaiheessa. Sen vuoksi niin paljon kysymyksiä. Onko muuten nakutusanturista vapaasti hengittävässä koneessa hyötyä? Eikös jotkut moottorinohjaukset hae tolla optimiennakon, vähän niin kuin lambdalla korjataan seoksia, vai onko se vaan sitä varten että jos nakuttaa niin myöhäistetään sytytystä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo itsekkään en tota elektroniikkaa oo ees vielä kasannu ja eka tavote on saada kone käyntiin ja sit melkeen ens talvena tota viritellä.

 

Tuolla on kuva tosta kytkennästä...

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#knock

Eli periaatteessa toi on yksinkertainen alipäästösuodin ja komparaattori mikä sit liipasee ton laskuri piirin. Ainoa viritettävä asia tossa on toi vahvistus, eli millanen amplitudi saa ton laskurin päälle.

Meinasin alottaa ton virittelyn sillee, et pistää sen anturin johoskin vanhaan lohkoon kiinni, ja sit vaan vasaralla kilauttelee tohon lohkon kylkeen niin sillonhan se antaa sen värähtely taajuuden. Sit vaan säätää vahvistuksen siten et se antaa silloin ton pulssin... siinähän on ledi kanssa sarjassa et se helpottaa säätöä. Sit tarttis lyödä se käyvään koneeseen kiinni ja säätää sitä sillee et ei anna turhaan pulsseja... ja sit alkaakin se milenkiintoisempi hienosäätäminen, mistä mul ei oo vielä hajuakaan.

 

 

http://www.megamanual.com/ms2/knock.htm Tuolla on sitten vielä hieman enemmän juttua tosta toiminnasta. Eli jos toi toimeis niin nakutuksen tullessa se myöhästää sytytystä, siten et periaatteessa olis turvallista ajella... esim isommilla ahdoilla  :P Ja on tossa Megassa vielä mahdollista et se säätäis sitä sytkää kokoajan sen mukaan et nakuttaako vai ei, mut en kyl ite ainakaan aio sitä koittaa. kuulostaa meinaan aika hazardilta.

 

Niin ja muuten tossa megassa saa vielä säädettyä millä kierrosalueilla se ohjaus välittää tosta anturista.

 

Juu mut sit joskus syksyllä oon varmaan viisaampi ton suhteen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sit tarttee kiittää MinorV8:n hyviä kotisivuja, sillä kyl se turbo sit loppujan lopuksi mahtui hyvin tonne paikalleen. Mut ilman noitten kuvien tuijotusta ei kyllä olis ainakaan toi actuaattori mahtunu, sillä kavensin tuota keskipalkkia juuri sen verran et tilaa jäi jotain 3-5mm. Ite turbo koteloon jäi tilaa jopa ohuelle lämpöeristeelle.

IMG_0347.jpg

 

Sit olis muutama helppo kysymys, mut pitää varmistaa ettei kaikkee tarttis tehä kahteen kertaan. Eli onko väliä ilmauksen kannalta jos noi jarruputket tekee lenkin ylempää kuin toi pääsylinteri on, eli toi paineen säädin tulis ylemmäs mitä pääsylinteri???

 

Sitten toinen kysymys, et kannattaako bensansuodatin laittaa ennen vai jälkeen bensa pumpun, vaiko peräti kaks suodatinta. Ja millanen kannattaa hommata, kun noi yleismalliset ei vissiin ainakaan kestä tota suurpaine pumppua.???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

HÖH kaikki täytyy tehdä 2 - 4 kertaan!!! :o

Vai onko se vaan siitä et mä en osaa tehtä mitään heti oikein??? :o

 

Mun mielestä suodatin pumpun jälkeen sellaiseen paikkaan josta saat sen helpolla vaihdettu ja tietty lähellä tankkia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vai onko se vaan siitä et mä en osaa tehtä mitään heti oikein???
 ::) ::)

 

Mä onn käyttänyt suodattimena isoa ruiskupelin suodatinta ja se on ENNEN pumppua. Logiikkana se että rullakennopumput tykkää kyttyrää jos imaisevat paskaa kitusiinsa. Mulla ei ole painepuolella enää suodatinta. Jotkut käyttää suodatinta myös pumpun jälkeen mutta en ole nähnyt sille tarvetta.

 

Claymadille kommenttina että just to actuator on se pirullisin kikkare saada sopimaan, samoin sen alumiinijalka. Muutenhan siellä on oikeastaan aika paljonkin tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pumput vaan ei tykkää kavitoinnista, että sitten tosiaan todella iso suodatin jos sen laittaa imupuolelle. Painepuolella noi suodattimet pääsääntöisesti on, imupuolella tankissa korkeintaan oravasuodantin (orginaaliasennukset).

 

Jos sulla tulee normaalia letkua, niin helpoin on valita jonkun auton ruiskupumppu missä on sopivan kokoiset letkuliitännät valmiina. Tarkkana sitten että virtaussuunta on oikea, muuten voi olla paperipaskaa polttoainejärjestelmä täynnä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulipahan pitkästä aikaa vietettyä viikonloppu tallilla, ja kyllä sitä sit aikaan saakin jotain kun vaan ehtii tekemään.

 

Sain laitettua takapäätä kuntoon, eli johdot vedettyä lampuille, bensapumpulle ja bensamittarille. Sit laitoin kuntoon ton takaluukun eli merkit, tiivisteet, ym. On muuten kohtuu v-mäinen homma noitten takaluukun tiivisteiden laitto vaiks olikin uudet klipsut ja tiivisteet... no aika hyvin ne lopulta siihen tuli. Ainoo mikä tossa takaluukussa harmittaa et toi on uus tarvike luukku niin se ei aivan täysin istu vaan jää toisesta ylereunasta hieman enenmmän auki kuin toisesta... mut minkäs sil enää teet.

 

25102009051.jpg

 

Sitten konehuone alkaa olla valmis lukuunottamatta vielä tuulilasinpyyhkijän moottoria ja ilmansuodatinta, mut muuten kaikki johdot ym pitäis olla paikallaan.

Ainoo takaisku mitä tuli on et toi virtalukon pesä on surkeessa kunnossa ja avain tuskin liikkuu mihinkään, eli sellanen pitää hommata jostain. Muuten ei paljoo enää puutu et vois ruveta käynnistyustä yrittelee...

25102009047.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onkos kukaan purkanut tuollaista vanhemmanmallista lukkopesää/rattilukkoa? Eli pystyiköhän siihen vaihtaa pelkän lukkopesän vai meneeks koko se rattilukko-osa vaihtoon?

 

Mahtaiskohan kellään olla tollaisia nurkissa ylimääräisiä, kun ainakaan spareksella ei näytä olevan kuin pelkkiä paneeliin tulevia virtalukkoja. Ja olis ihan kiva säilyttää se rattilukko-ominaisuus tossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulla on se malli mikä tulee sinne alas "hyllynreunan" kohdalle, niitä ei taida uusia saada.

Mulla voi? olla maalla romujen joukossa 1 ja muistaakseni siinä oli avainkin tallella? ainakin joskus oli :-?

Niitä 70 luvun puolivälin mallejahan saa kyllä uusia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei se välttämätön ole, painelaakeri saattaa vaan koko ajan olla paineasetelmaa vasten ja siten kulua nopeemmin loppuun. Monissa nykyautoissa painelaakeri pidetään paineasetelmaa vasten, mutta laakerien rakenne/kesto on ihan toista luokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eihän se mikään ongelma ole laittaa sitä jousta paikalleen vaikka onkin ilmattu?

Kun ei poljinta kukaan paina, niin muutama tippa tulee nipasta nestettä kun käytät sen irrallaan eikä muuta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jees tarvinnee laittaa se jousi, samalla kun pitää pidentää tota työsylinterin tankoa, kun tolla uudenmallisella poljinsysteemillä ja vanhanmallisella työsylinterillä kun toi ei irrota tarpeeksi ajoissa vaan irrottaa just ennen kun poljin on lattiassa. Ja sit kun laittaa maton niin tuskin irrottaa ollenkaan.  Mahtaiskohan toi mennä ihan siten et hitsaa ton tangon päähän pienen möykyn ja hioo sen pyöreeks... pituutta tuskin tarttee montaa milliä lisää....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielipiteitä kytkimestä:

 

*teräspunosletku on tarpeen, pullistevasta kumiletkusta on kokemusta

*palautusjousi varmaan tarvitaan koska se on sinne alunperin

 suunniteltu, tosin verto-kytkimessä ei jousta ole

*ennenkuin työntötankoa ryhtyy jatkamaan kannattaa tarkastaa,

 että muut osat ovat kunnossa

*kytkinvarren päässä pitää olla kunnon "pallo" eikä kuvankaltainen kulunut nuppi

 

nuppi.jpg

 

 

ja että vastinpinta on hyvä eikä tällainen kraateri

 

kraateri.jpg

 

Vipusuhde kytkinvarressa on n. 1:5,5 joten painelaakerinpuoleinen

välys näkyy kertautuneena työsylinterillä.

Jos työsylinterin mäntä kolkuttelee lukkorengasta pitää jotain varmasti tehdä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei sit tarvinnu asentaa mittareita näin :( muuten toi akryyli levy olis hienoa työstettävää, mut haurasta se on ainakin kun oli hieman kylmä kun sitä sovitin paikalleen, ja niinhän siinä kävi et levy napsahti useammasta kohtaa poikki. Tiiä sit jos tota lämmittelis ennen ku poraa reikiä ja laittaa tohon paikalleen et kestäiskö sitten.

 

04112009068.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...