Jump to content
Sign in to follow this  
JPTT

Jarrut jäätyy

Recommended Posts

Takuu on takuu. Jos auto ei takuun ollessa voimassa toimi, se korjataan takuuseen.

 

BMW organisaatio toimii muuten näin, jos jatkossa toimitte heidän kanssaan:

 

- asiakas (loppukäyttäjä) - huoltoyhtiö (puolueeton välikäsi) - bmw suomi (bmw ruotsin postitoimisto, eivät ota mihinkaan kantaa) - bmw ruotsi (bmw suomen viestin edelleenlähettäjä, vastaava kuin bmw suomi) - bmw tekninen tuki ruotsi (mahdollinen kommentoija, mutta varmuuden vuoksi ei ota kantaa mihinkään, jos vika ei ole ns. itsestään selvä) - bmw tekninen tuki saksa (lopullinen tietolähdä, jolta tieto tulee tai sitten ei).

 

En osaa sanoa kuinka tehokas yhteistyö bmw ruotsi teknisen tuen ja saksan bmw:n välillä on. Ainakin sähköposti osataan forwardoida suomen ja ruotsin kautta saksaan. Se että kuka tekee päätöksiä näin tehottomassa organisaatiossa onkin sitten puhdas arvaus. Oletettavasti oman minin takuuhuollon kohtalo päätetään ruotsissa, eikä suomessa.

 

Jotta bmw suomi voi toimia edes viestin lähettäjänä, se tarvitsee puolueettoman lausunnon täkäläiseltä huoltoyhtiöltä. Asiakkaan urputus yksinään kuuluu kuuroille korville. Onneksi on huoltoyhtiönkin intressissä auttaa asiakkaitaan..

 

Minulle kerrottiin puhelimessa katto-organisaatiosta mm. näin: "pitää todistaa että autossa on vikaa"...

 

Ilmeisesti minun siis pitää ajaa autolla kolari, kun jarrut ei toimi, eikä yrittää pitää sitä tiellä -> minut voidaan sysätä vakuutusyhtiön kassalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Huikko

Laki on melko selkeä siltä osin miten ja millä tavalla kuluttaja asioi virhetilanteessa ja kenen kanssa. Jos lain tulkinta on BMW:llä hakusessa, niin lakimies/asianajaja on ihan pätevä taho kertausharjoituksia varten. Itse en ainakaan aio käyttää omaa aikaani enää mihinkään BMW:n kanssa riitelyyn. Joku voi mennä kertomaan niille ihan rahalla, että mistä ilmansuunnasta aurinko nousee riippumatta siitä mitä diagnostiikkaohjelmisto kertoo.

 

Kuluttajasuojaorganisaatio on liian munaton instanssi tekemään millekään oikealle asialle mitään tässä maassa.

 

Mielummin sijoitan ne "omat rahat" mitä kehotettiin laittamaan asian kuntoon saattamiseksi tähän, kuin maksan asioista mitkä pitää virhevastuulain nojalla hoitaa anyway.

 

Heikot jää hankeen makaamaan ja siihen tuollainen organisaatio luottaakin. On luotu kustannustehokas organisaatio ja asiakas joka sorkkii sen katerakennetta on hiekkaa rattaissa. No sinne voi heittää palkatun kapulankin asiaa jumittamaan. Itse voi sillä aikaa lojua sohvalla ja selailla autoesitteitä, joissa ei ole minin eikä BMW:n logoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minusta kumminkin mini on hieno ja mahtava auto.jos nyt kumminkin haluut ottaa asianajajan selvittämään asioitasi niin luulisin että bmw lähtee mielellään leikkiin mukaan onhan niillä sitävarten palkattu henkilökuntaa tälläisiä juttuja varten taitaa tulla aika pitkä juttu jossa palaa jonkun rahaa aika paljon.mielenkiinnolla odottelen miten jutussa käy toivottavasti voitat jutun,oishanse hienoo jos takuu asiat alkaisi toimimaan paremmin ei muuta kuin peukut pystyyn :) :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Huikko

Ei sotketa tuotetta ja sen virheistä lain mukaan vastuussa olevia tahoja keskenään. Hieno tuote ei pelasta asioita tässä kohtaa yhtään. En minä voi tuolle autollekaan pihassa huutaa, että se tulisi kuntoon. Vai mikä se pointti on? Tuote on niiiiin hyvä ja mahtava, että loppukäyttäjän vain kuuluu hyväksyä hengenvaarallisetkin viat?

 

Eikä tuollainen mitään tappokallista ole, ainakaan suhteessa tuotteen hintaan. Suurimman osan kuluista maksaa kuitenkin lopulta asian häviävä osapuoli ja siitä ei ole mitään epäselvyttä. Siksi asian hoitaakseen ottavia tahojakin tästä maasta kyllä löytyy. Heillekin kelpaa ne rahat kyllä.

 

Vai oletko sitä mieltä että mahdollisessa oikeuskäsittelyssä oikeus asettuu tuotteen maahantuojan/jälleenmyyjän kannalle, että he ovat toimineet asiassa kuluttajan oikeuksia polkematta ja korjanneet virheet laissa annettujen asetusten ja marginaalien mukaan parhaiden edellytystensä mukaisesti.

 

Ei tämä ole mikään L.A.Law, että se jolla on hienoin kravatti sanelee mitä salissa tapahtuu ja lopputeksteissä tulee ensin parhaiten palkattujen nimet.

 

Haastehan ei lähde ensi sijassa BMW:lle vaan sille taholle jonka kanssa käyttäjä asioi. Siitä pallo lähtee pikkuhiljaa eteenpäin. Jos sovitteluhalua ei ole, niin 2-5 vuotta herrat pyörittelevät sitten papereita. EN millään jaksa uskoa, että BMW:n kallispalkkainen asianajaja lähtee ajamaan jonkun Laakkosen tai Autokeskuksen asioita.

 

Pikkupäätöksen, esim tuomio 'kuluttajasuojalain mukaisen virhevastuun noudattamatta jättämisestä' nojalla voi sitten kysellä tahoja joilla on mielenkiintoa lähteä kyselemään itse tuotteen valmistajalta ja koemaistajalta, että onko tuote mielestänne hyvä ja turvallinen ja mahtava.

 

Nämä ovat monimutkaisia juttuja, mutta rullaavat itsekseen taustalla eikä tarvitse jonotella autokeskuksen tiskillä ja kuunnella BMW:n takuukuunnelman uusinta jaksoa työaikana. Voi sitten suunnata energiansa johonkin oleellisempaan.

Jos BMW ihan oikeasti uskoisi sen, että tällainen vika on olemassa - asia varmasti korjattaisiin. Myös tästä on kysymys. Asiat voi toteennäyttää muillakin tavoilla, kuin jälleenmyyjäverkoston raportteja ja niiden prosentteja selaamalla.

Ei iso organisaatio voi antaa liian pienille asioille liian isoa painoarvoa. Pitää tehdä tavalla tai toisella riittävän selväksi, että turvallisuuteen vaikuttavia tyyppivikoja ja virheitä esiintyy heidän tuotteessaan.

 

Jos kukaan ei tee mitään muuta kuin kirjoittelee täällä, niin mitään ei koskaan tapahdu kun korkeintaan vasta sitten kun alkaa tulla kuolonuhreja oikeassa maailmassa ja muutama ehkä suomessakin. Voi kysyä itseltään sitten siinä kohtaa kumpaan ryhmään kuului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskon edelleen että auto halutaan korjata. Kyse ei ole kumminkaan mistään sen kummallisemmasta asiasta kuin oikeiden osien vaihdosta ja vika poistuu.

 

Yritin kertoa, että organisaatio joka on asiasta vastuussa, on täysin munaton ja tehoton, vaikka pyrkii toimimaan niin että vika poistuu. Viivytys on myös tapa nujertaa kuluttaja. Vastuu siirretään "suomen rajojen ulkopuolelle".

 

Jos kyse ei olisi takuuasiasta, vaihdattaisin huollon suositusten mukaan osan kerrallaan, neuvotellen järkevän diilin siitä, että jos eka osa ei poista vikaa niin miten korvaataan seuraava osavaihto (kuluttajasuojan mukaan huollon on pakko tulla vastaan). Worst case arvio on n. 2 tonnia töineen jos kaikki osa arvaukset pitää itse maksaa (jos haluaa tulla kusetetuksi). Ja juuri tämä 2k eur on syy miksi huoltoyhtiö ei halua maksaa, eikä bmw. Onhan kyseessä 10% auton arvosta. Tosin laskujeni mukaan autoni takuuhuollot ovat JO maksaneet bmw:lle 3-4 k Eur...

 

Kun kyseessä on takuuasia, maksaja on yksiselitteisesti bmw.

 

Tällä omistamallani yksilöllä bmw on siis tehnyt rutkasti persnettoa. Tosin vaihtoautomarkkinoille tulee joskus sitten viaton yksilö kaunistamaan minin laadukasta kuvaa...  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eräs tuttu joka huoltaa VAG konsernin vehkeitä epäili että vika kuullostaisi siltä, että imujärjestelmässä on vuoto - lämpimät letkut tiivistyvät lämpölaajetessaan ja päinvastoin. Startissa voi olla imut hukassa - asia varmistetaan mittaamalla pakastettu auto pihalla. Itse en rupea moista tekemään.

 

Kuulemma vian selvittäminen on vaikeaa tuntematta autoa / ilman kuvia, koska kyseessä voi olla hyvinkin pieni vuoto missä tahansa imuletkuista, ei välttämättä jarrujärjestelmässä. Pumppukin voi olla sökö. Tämä toki spekulointia.

 

Vika kuulemma yleensä pahenee ja lopulta autolla ei voi ajaa. Suositteli ajon lopettamista, koska jokin muu paikka voi yhtälailla kosahtaa.

 

Minin imuletkuista ei BMW:ltä löytynyt yhtä kuvaa. Esim. nyky audissa imujärjestelmän kaaviokuva on joka autossa suoraan konepellin alle printattuna kotituunaajia varten...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Huikko

Soita seuraavalla kerralla siihen minin tiepalvelunumeroon kun vika on päällä. Sammuta auto ja odota paikalle. Saattaa auttaa asiaa eteenpäin? Sitten ei ole pelkästään asiakkaan sanasta kyse vaan mukana on edes joku joka saa osan palkastaan BMW:n kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkän ihmettelyn jälkeen pääjarrusylinteri menee takuuseen vaihtoon.

 

10 kk aikana 10 takuuhuoltoa, auto huollossa yli 20 vrk. Siitä saa varmaankin papukaijamerkin huoltovihkoon..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Huikko

Pääjarrusylinteri minullekin vaihdettiin aikanaan. Mutta tosin ihan kyselemättä ilman papukaijamerkkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Huikko

10 kk aikana 10 takuuhuoltoa, auto huollossa yli 20 vrk. Siitä saa varmaankin papukaijamerkin huoltovihkoon..

 

Ei saa vielä kahdestakymmenestäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Citikka miehet on sit toinen mukavuuden ääripää täysin tunnottomalla ilmapatjalla ajellessaan.

 

Kerran kollegan Citikan kyydissä olleena kommentoin hänelle, että ei tarvittaisi enää kuin tietynlaiset huumeet niin ajaminen tapahtuisi täysin omassa maailmassaan, aivan eristyksissä ulkopuolisista äänistä saatika pompuista ja montuista.  Nooh, kaveri otti sen kommentin huumorilla niinkuin pitikin  ;)

 

Mutu, jos saalittakoon tämän kerran, niin vaihdettaessa jarrunesteet tulisi kaiketi muistaa myös kytkimen nesteet. Tulnevat samasta säiliöstä kuin jarruille, mutta kytkimen nesteitä harvoin jaksavat vaan vaihtaa samalla, niinkuin kuuluisi. Se neste joka jää kytkimen linjaan ainakin teoriassa saattaisi huonontaa ennenaikaisesti jarrujenkin nesteitä. Korostan edelleen, että on ihan mutua, tuota vaan joskus (vuosia sitten) pohdittiin frendin kanssa. Ja tästäkin huolimatta, en minäkään ole jaksanut vaihtaa samalla kaikkia nesteitä.

 

Tosin jarrunesteet onkin vaihdettu (tai sitten vaihdatettu) melkein joka vuosi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutu, jos saalittakoon tämän kerran, niin vaihdettaessa jarrunesteet tulisi kaiketi muistaa myös kytkimen nesteet. Tulnevat samasta säiliöstä kuin jarruille, mutta kytkimen nesteitä harvoin jaksavat vaan vaihtaa samalla, niinkuin kuuluisi. Se neste joka jää kytkimen linjaan ainakin teoriassa saattaisi huonontaa ennenaikaisesti jarrujenkin nesteitä. Korostan edelleen, että on ihan mutua, tuota vaan joskus (vuosia sitten) pohdittiin frendin kanssa. Ja tästäkin huolimatta, en minäkään ole jaksanut vaihtaa samalla kaikkia nesteitä.

 

Ihan hyvä kommentti.

 

Auto vihdoin pihassa.

 

Autoon vaihdettu bmw:n suosittelemana alipainepumpun letku ja siinä olevat venttiilit. (alipaineletku joka menee alipainepumpulta turbon vierestä ylimpänä konetilassa imusarjan yli paloseinän sisään pääjarrusylinterille). Letku näyttää erilaiselta kuin vanha, mutta periaatteessa normi paineilmaletkua.

 

Lisäksi pääjarrusylinteri vaihdettu virallisen huollon puolesta. Todennäköisesti sama varaosanumero kuin ennen.

 

Jotenkin jäi sellainen kuva että bmw ei muka suositellut pääjarrusylinterin vaihtoa / siinä ei tunnusteta olevan mitään vikaa...

 

Ilmeisesti näissä jarru / kaasupoljin asioissa ollaan niin herkkähipiäisiä toyota casen jälkeen, että yritetään pysyä tutkan alapuolella.

 

Ensi talvi näyttää, oliko hukkareissu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma autoni on -09 MCS, viime talvena takajarrut jäätyi "pohjaan" elikä yksi takarengas oli lukossa vähän väliä, "vikavalot" mittaristossa huusi jne.. jarrut "puhdistettiin/kuivattiin/avattiin" ja sitten ne toimi taas lopputalven hyvin.. Nyt ensi lumet ja sama vika.. Onkos muilla ollut vastavaa? Renkaat ovat 215/X/17 jos asialla on merkitystä..

 

-Jussi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kuullosta samalta vialta kuin mitä minulla oli. Mulla hävisi jarrut totaalisesti. Joskus takajarrut toki jäätyy käsijarrupäällä ja pamahtavat auki tosi kamalan äänen saattelemana.

 

Minin jarruneste ei välttämättä kestä yhtä vuotta hyväkuntoisena, koska pyörien jarrusylinterit on suunniteltu niin halvasti. Jarrunesteet kannattaa vaihtaa joka huollossa.

 

Mahdollisesti ko. pyörän jarrusylinteri fuskaa ja pitäisi vaihtaa (?).

 

Minin takajarrupalat kestää muutenkin 10-30 tkm, jarrulevyt on myös täyttä höttöä, eikä kestoikä ole välttämättä ajotyylistä riippuen tuon pidempi.

 

Ok, sporttiautoissa yleensä jarrujen ja levyjen vaihtoväli on lyhyt...

 

Minin palat ja levyt ei onneksi paljon maksa.

 

Printtereitäkin myydään kaupassa 30% täynnä olevilla mustekaseteilla. Ei ole tullut tarkastettua, onko tehtaan palat ja vaihtopalat eri paksuisia, kun ne tehtaan palat varsinkaan ei mitään kestäny...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...