Jump to content
jvuotila

Runflat, ei koskaan enää

Recommended Posts

No niin. Nyt on vaihdettu normaalit renkaat alle ja runflatit lähti savustamolle. Aivan järkyttävää huomata kuinka suuri se runflatin aiheuttama rengasmelu todellisuudessa oli. Tuntuu aivan kuin ajomelu olisi tippunut alle puoleen. 120 km/h vauhdissa auto hiljaisempi kuin runflateilla 60 km/h.  :o

 

Ja nyt auto menee suoraan. Ennen sai urissa puristaa ratista rystyset valkoisena ja pelätä että käsivarret repeytyvät irti olkapäistä kun auto veteli miten sattuu. Täytyy kyllä sanoa että helppo on pilata auto surkeilla ensiasennusrenkailla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Huikko

Tämän takia sinne ostajan oppaaseen / vikalistaan kuuluisi myös nuo runflatit. EI sitä usko kukaan sitä eroa ennenkuin kokeilee itse. Ihmiset ajelee ihan suotta sitten niillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä merkkiä oli alla ja mitä tuli alle?

Mitkähän ne vanhan nyt mahto olla. Muistaakseni Goodyear Excellence ja kokona 195/55/16". Tehtaan ensiasennusrenkaat ymmärtääkseni. Tilalle tuli saman kokoiset Michelin Energy Saverit T nopeusluokituksella.

 

Tämän takia sinne ostajan oppaaseen / vikalistaan kuuluisi myös nuo runflatit. EI sitä usko kukaan sitä eroa ennenkuin kokeilee itse. Ihmiset ajelee ihan suotta sitten niillä.

Se on ihan käsittämätön tuo ero. Ihan kuin meluisesta pikkuautosta olisi tullut kalliimman luokan perheauto tuon ajomelun suhteen. Ero on vähän kuin kuluneen sanonnan mukaan, yöllä ja päivällä.  ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ittelläni 17" Dunlopin SP01 runflatit tehtaalta ja ne on ihan siedettävät. En ihan vaihtamisen ilosta viiti 600 ekee pistää tiskiin.

 

Primacy HP on tosin seuraava, joka tulee tuohon 17" alle, ilman runflatia. 16" niitä ei saa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni myös nuo Dunlopin 17" alla. Ei niitä kyllä hiljaisiksi voi sanoa. Vetely urissa on kohtuullisen kovaa toisinaan. Verrokkina samasta autosta on tosin vain 16" Nokia Hakkapeliitta R kitkat. Nehän ovat toki hiljaiset verrattuna runflätteihin ja käyttäytyvätkin hiukan "sivistyneemmin". Myöhemmin kesällä vaihtunee jotkin normaalirenkaat alle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Huikko

Runflateilla ajaminen tämän hintaluokan autolla on kuin menisi hitsausmaski päässä elokuviin. Yhtä hyvä ja hieno kokemus. Suurinpiirtein saman verran saa itse tuotteen ominaisuuksista irti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mulla noi Dunlopit toiminut ihan hyvin. Toki en epäile etteikö Suomessa normi gummit toimisi paremmin, johtuen lähinnä teistä... siis ei teistä keskustelijoista vaan TEISTÄ. Aika liposet ne kylläkin on sateella mutta johan noista on pintaakin kulunut pois ja täällä muutenkin asfaltti liukkaampaa sateella kuin Suomessa. Muutaman kerran jyrkissä rampeissa olen asian havainnut ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mulla noi Dunlopit toiminut ihan hyvin. Toki en epäile etteikö Suomessa normi gummit toimisi paremmin, johtuen lähinnä teistä... siis ei teistä keskustelijoista vaan TEISTÄ. Aika liposet ne kylläkin on sateella mutta johan noista on pintaakin kulunut pois ja täällä muutenkin asfaltti liukkaampaa sateella kuin Suomessa. Muutaman kerran jyrkissä rampeissa olen asian havainnut ;D

 

Oletkos ajanut samanlaisella Minillä varustettuna samankokoisilla "normikummeilla" ?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Alkuperäisen viestiketjun aloittaneena ja nyt muutaman satakilometria sahanneena voin tarkentaa asiaa vielä sen verran että kyllä run flateissakin jotain hyvää oli. Auton ohjattavuus oli todella tarkka run flateilla, auto käyttäytyi mikroautomaisesti.

 

Normaaleilla kumeilla ohjaustuntuma on epämääräisempi, mutta edelleen keskivertoa perheautoa selkeästi tarkempi. Ajotuntuman tarkkuuden ja rengasmelun suhteen hyvä kompromissi olisi varmaankin tuumaa suurempi vannekoko ja matalammalla profiililla varustetut sporttirenkaat. Mutta itse olen näin tyytyväisempi. Päivittäisessä työmatkassa arvostan enemmän hiljaisuutta kuin äärimmäisen tarkkaa ohjausta niissä parissa risteyksessä joista joudun päivittäin ajamaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Energy saverin runko on hiukan löysempi kuin monen kilpailijan. Tuo ero johtunee ainoastaan siitä.

Varmaankin joo, mutta nyt eilen kun tsekkasin rengaspaineet omalla mittarilla niin huomasin että renkaissa oli renkaasta riippuen 0,7-0,2bar liian vähän painetta! :o  >:(  >:(  Eipä tainnut olla rengasfirman mittarit ihan tikissään. Sanomattakin lienee selvää jotta ajotuntuma parani aika helvetisti.

 

edit: Mistähän mahtaa johtua että nykyaikana tuntuu hutilointi olevan päällimmäinen tuntemus kaikista palveluista? Samaisessa paikassa vaihtoivat asiaan kuuluvasti venttiilit rengastöiden yhteydessä, mutta kähvelsivät minun alumiiniset erikoisventtiilinhatut samalla. Prkl!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Syksyliukastelun lomassa tuli joku aika sitten sanottua hyvästi 17" runflateille, joissa oli vielä pintaa jäljellä.

 

Rengasmelu ei uusilla tavallisilla kumeilla niin radikaalisti hiljennyt, mutta toki jonkin verran. Ehkä moottoritie ajo on mukavampaa loppujen lopuksi, kun ei ole runflatien jurnutusta.

 

Suurempi parannus tuli ajo-ominaisuuksissa, auton ajo ei ole enää sellaista kiskoilla menoa ja joka helkutin kuoppa ja töyssä tuntuu kovana täräyksenä auton sisällä.

 

Ohjaus ei ehkä ole enää ns. jähmeän tarkka, vaan nopeampi ja auto on hauskempi ajaa. Lisäksi ajomukavuus jousituksen kautta parani huimasti. Runflatit on liian kovat ja painavat.

 

Edelleen sanon, että ei runflatit huonot ole, mutta paikkapullo/kompressori/co2/jalkapumppu on aikaa sitten keksitty. Niin ja hinauspalvelu, varsinkin kun tämä automerkki näyttää koko ajan kerjäävän verta nenästään huollon suhteen..

 

Alle tuli nokialaiset, kun oli "liian hyvä" tarjous saksassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaihdoin myös pari viikkoa sitten 17" Dunlopin run-flätit normikumeihin (Nokian Z).

Melu tosiaan pieneni ja mukavuus parani. Tyytyväinen olen.

Ratista ei tarvi pitää enää niin lujasti kiinni, kun urissa vetelykin väheni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaksi sarjaa run-flattejä tuli harmikseni Clubmanin mukana >:( ja tänään pääsin kesäkumeista eroon. :) Myös Bemari-kuskina Run-Flattien ominaisuudet ovat tulleet jo aikaisemminkin tutuksi, mutta Minissä rengasmelu on vielä suurempi ongelma.

 

Tulos: Rengasmelun pienentyminen oli odotettua tasoa eli todella merkittävä. Ohjauksen tarkkuus kärsi kyllä vähäsen, mutta se on pieni hinta mukavuudesta. Orginaalikumit olivat Bridgestonet ja tilalle tuli Nokian H:t. Rengaskoko on Minissä sellainen, että Suomesta ostaessa olisi ollut järkevintä ottaa 10mm leveämpi 205/55/16, mutta kun halusin pitää kulut kurissa ja alkuperäisen koon, niin renkaat tuli hankittua Saksasta. Asennus hoitui hienosti ja kohtuuhintaan MH-Autocleanin toimesta Vantaalla. 8)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Just tuli alle Dunlopin Runfaltit kun edukkaasti sai vähän ajetut.

 

En osaa kehua, enkä haukkua, mutta kun on koko ikänsä, siis sellaset 29v. ajanut jäykkäperäsillä prätkillä avokypärä päässä, ei jaksa valittaa. Oma valinta. Ja jos toi ohjauksen tarkkuus johtuu noista RF renkaista, taidan sellasissa pysyä. Se oli yks ensimmäinen asia joka sai mut ihastumaan Miniin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. 3 vuotta ajelin MCS:llä juuri samanlaisilla renkailla (myös suomessa) eikä mitään valitettavaa. Itse en myöskään tinkisi Ministä puhuttaessa millään verukkeella tarkasta ohjattavuudesta. Se on juuri se juttu Minissä. Ihmeen herkkäperseistä porukka niin täällä kuin BMW fooruminkin puolella 8)

Ps. Eikä ne run flatit mitään vetele jos pitää ratista kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Seitsemän vuotta ja kahdet uudet runflat rengas-sarjat tuli kulutettua minissä. Olin tyytyväinen renkaisiin ... jos vielä olis mini käytössä, niin samat rinkulat olis alla. Aikoinaan kun täällä kehuin moisia rinkuloita, niin minut leimattiin melkein rikolliseksi. Tässä on samoja piirteitä kuin kitkat vs. nastat keskusteluissa ... ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No eikös nämä ole täysin mielipide asioita. Toinen arvostaa mukavuutta, toinen sitä viimeistä silausta ajettavuudessa. Itselleni tulee työmatka-ajosta kilometreja päivässä noin 170 km ja arvostan sitä samaa suoraa baanaa edes takaisin veivatessa enemmän pienempää rengasmelua kuin mitään muuta. ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja vatut yms. muut marjat...

 

...225/35 R18 oli tarkempi, herkempi, mukavampi, kevyempi, nopeampi jne *jatka listaa* (kalliimpi toki myös) kuin alkuperäisrengastus.

Nyt tällä hetkellä rahasyistä halvempi 215/40 R18 koko (Toyo). Radalle sitten erikseen varmaan tartteis hankkia 17":n (Toyo) semisliksisarjaa...

...jos olis sitä rahaa vaan joskus noihin harrastuksiinkin :P

 

Heppu - rengasrikollinen #1 - C:-) rautoihin vaan rf-ylistyksistä :))

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko tuoreempia kokemuksia RunFlateista R56:sen alla.. Minulla Continental SportContact 3 SSR 205/45/17 on toiminut melko asiallisesti.

Myt renkaat on vaihtokunnossa ja pitäsi päättää jatkaako samalla continentalilla vai vaihtaisiko esim GoodYearin ei RFT renkaaseen. Suunnilleen samaan hintaan löytyy.

Jännä tuo 205/45/17 koko, ei löydy näköjään kovinkaan monen liikkeen vakiomallistosta.

(Bemarista lähti Bridgestonen Potenzat muistaakseni RFTnä vaihtoon. Koko 225/45/17 veteli aivan eri tahtiin kun nuo 205:t.)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei runflateilla mitään tee,pari vuotta sitten,kun vaihdoin talvikitkat kesärenkaisiin,vaimo kysyi,mitkäs luistimet nyt vaihdoit alle.Kumeissa oli vielä hyvin pintaakin😆.Tosin kesä vielä ajettiin samoilla. Mini Coupe JCW.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×