Jump to content
Sign in to follow this  
pake

Uudestisyntynyt

Recommended Posts

Voipi olla että kuristat koneen aika perusteellisesti noilla ilmanputsareilla.

 

Jep, suodattimet ei ole vielä valmiit. Tarkoitus olisi heittää vaahtomuovit tunkiolle ja laittaa sopivankokoisesta lieriösuodattimesta pätkät väliin. Katotaan nyt miten paljon jää tilaa mutta vähintään 60mm siivut. Pancake suodattimet sopivat tyyliin, joten siksi ne ovat ainut vaihtoehto ^-^

 

Vapaavirtaussuodattimet ei kiinnosta. Niistä ei ole mitään hyötyä. Ja vaikka aivan toimivia olisivatkin, niin en ole valmis maksamaan turhasta "hippo-osasta". Joskun yritettiin saada 400hp Saabin ilmamassaan mitattavaa eroa käytettäessä orkkis vs K&N filtteriä. Senkin ajan olisi voinut käyttää vaikka krapulaa loiventaessa :)) No vaparissa vähän eri juttu. Mutta jos 700hp autossa ei tarvi vvsuodatinta, niin miksi alle 100hp minissä tarvii?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, valitettavasti vaan kaikissa autoissa ei ole tuota Saabin suodatinta. Mutta paine-eromittuksillahan suodattimen virtauskyky on helppo todeta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos orkkisfiltterin virtauskyky on N ja vvsuodaatimen virtauskyky on 2xN. Tarkoittaako se automaattisesti että vvsuodattimen kanssa saadaan enemmän tehoa koneesta ulos? Ei tarkoita, riittää kunhan alkuperäinen suodatin ei ole pullonkaulana muuhun rautaan verrattuna. Useimmissa autoissa näin ei ole. Ei Saabissa mikään ihmeellinen suodatin ole. Ihan samaa perustavaraa kuin muissakin autoissa.

 

En ala väittelemään aiheesta. Mutta jos joku saa mitattavan ja toistettavissa olevan tehonlisäyksen vvsuodattimen asentamalla, niin silloinhan kaikki on hyvin ja voi onnitella itseään oikeasta valinnasta....vai voiko sittenkään, entäs jos olis laittanut vieläkin paremman suodattimen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon ainakin ymmärtänyt että esim KN etu tulee varsinkin näkyviin kun suodatinta on käytetty jo jonkin aikaa ja se alkaa oleen aikas paskanen niin sillon KN virtaa huomattavasti paremmin kuin orkkis. En oo mitään mittaillu että voin tietenkin olla väärässä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos nyt otetaan jonkun modernimman auton suodatin, niin suodatusmateriaalia alkuperäisessä suodattimessa on noin 100x enemmän kuin K&N/yms "vapaavirtaussuodattimissa". Maalaisjärjelläkin jo voi päätellä kuinka paljon paskaa tulee siitä tuuningsuodattimesta läpi verrattuna orkkikseen, mikäli vielä virtauskyky on isompi. Tämän takia varmasti nuo vapaavirtaussuodattimet virtaa paremmin pidemmän aikaa, koska pysäyttävät vain ne oravaa isommat roskat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos nyt otetaan jonkun modernimman auton suodatin, niin suodatusmateriaalia alkuperäisessä suodattimessa on noin 100x enemmän kuin K&N/yms "vapaavirtaussuodattimissa". Maalaisjärjelläkin jo voi päätellä kuinka paljon paskaa tulee siitä tuuningsuodattimesta läpi verrattuna orkkikseen, mikäli vielä virtauskyky on isompi. Tämän takia varmasti nuo vapaavirtaussuodattimet virtaa paremmin pidemmän aikaa, koska pysäyttävät vain ne oravaa isommat roskat.

 

Juuri näin. Yhden K&N hinalla ostaa 3-4 tarvikesuodatinta, joten paskaisen orkiksen voi hyvällä omallatunnolla vaihtaa tarvittaessa uuteen. Lisäksi rahaa säästyy mahdolliselta MAF:n hajoamiselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niitä alkuperäisiä SU:n pestäviä teräsvillasisältöisiä, öljyttäviä "pannukakkuputsareita" ei taida enää saada mistään?

Ne ei ainakaan virtauksia ahdista, eikä kai ihan olemattomia puhdistukyvyltäänkään, vaikka ehkä katsellessa voisi epäillä.

Mulla on ollut ralliCooperissa 1,5" SU:issa sellaiset koko ajan ja kyllä sillä joskus ajettiin kovasti pölyisissä oloissa ja myös talvella jäällä. En ole kokenut mitään ongelmia aikanaan.

Vielä maskiasiaan, joka on tietysti puhtaasti makuasia, niin minun mielestäni tuo ns. "uudempi" maski tekee kaikkien Minien nokasta raskaan "möhkäleen" näköisen ;)

Sun autosi on niin hieno, ettei se sitä pilaa, mutta tekisin kyllä pienen vertailun. Ainakin joskus.

 

Kyllä on nätti konehuone! Juuri sitä hyvää makua! SU:t ja kaikkee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tohon vois sopia uudemman MPi Minin 8-rivinen maski. Siis sellainen jossa ei ole tuota konepellin ulkopuolisen avausvivun reikää. Tällöin tarttis tietenkin rakentaa sisäpuolinen vaijeri avaus.

Maskin voisi pitää kiiltävänä tai maalata makunsa mukaan mustaksi tai auton väriseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kärry on jotakuinkin nipussa ja kulkee omin voimin. Ilmeni kuitenkin pari takaiskua. Läppärinkenno vuotaa ja valojenvaihtaja on täysin halvaantunut. Ja eikun tilaus vetämään UK:sta....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minin uusi elämä alkoi virallisesti 1.6.2011. Noin 20 vuoden tauon jälkeen kilvissä on taas virtaa!!!

 

Muutoskatsastus meni kerrasta läpi. Tein etukäteen selvityksen muutoksista ja hankin tarvittavat referenssit mm. moottorista, jarruista jne. Silti jarruista jouduttiin vähän vääntämään. Sain kuitenkin katsastusmiehen lopuksi vakuuttuneeksi että Mini GT 1275:ssa todellakin on 8.4" levyjarrut ilman tehostajaa. Se siis merkittiin jarrujen osalta "verrokkiautoksi".

 

Selattiin siinä samalla vuosien varrella tehtyjen Minien muutoskatsastuksia. Niistä ei ollut käytännössä mitään apua, niin kirjavia oli autojen tiedot muutoksista. Taisipa joukossa olla sellaisiakin autoja joita ei olisi koskaan pitänyt päästää läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minille ei ole talven kuluessa tehty oikeastaan mitään. No ilmanputsarit on sentään värkätty, pancake "lätkien" väliin laitettu paperisuodattimet. Tuli sentään hommattua tarvikkeet uutta sytkää varten. Olisi tarkoitus käväistä Tampereen torilla, joten eiköhän siksi jo minin sytkää ohjaa kuvassa näkyvät palikat.

post-770-13848035208315_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakaja sai väistyä ja tilalle tuli Megajolt + edis4 romut. Megajolt on aika yksinkertainen kapistus joten asennuskin on kohtuullisen yksinkertainen homma. Auto lähti käymään ilman suurempia ongelmia. Ei päästy vielä ajamaan, sateinen keli ;). Mutta sen mitä tallissa autoa testattiin, niin varsin hyvältä vaikuttaa. Toimii kyllä aika eleettömästi. Mielestäni lähtee paljon paremmin käyntiin, vastaa herkemmin kaasuun (alipainesäätö tuntuu toimivan hyvin) ja käy tasaisemmin kaikilla kierrosalueilla. Parit asennuskuvat (kännykällä otettujen kuvien laatu ei ole kaksinen).

post-770-13848035262514_thumb.jpg

post-770-13848035262948_thumb.jpg

post-770-13848035263251_thumb.jpg

post-770-1384803526354_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin ja ilmansuodattimetkin valmistui siinä samalla. Sopiva pätkä paperifilsua väliin ja verkko ympärille. "Filtterisiivut" on siis leikattu yhdestä isommasta suodattimesta.

post-770-13848035263827_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...