Jump to content
Sign in to follow this  
Pke

Oven lukko ei aukea

Recommended Posts

Tämmönen vika tällä kertaa... Haulla jotain vanhoja juttuja löytyikin, mutta mikäs on nykypäivien tilanne? (R50 Cooper -03 kyseessä)

Kaukosäätimestä lukot napsahtaa kyllä auki, ja ovien tapit nousee ylös. (Eli tuskin sähkövika)

Mutta kahvasta vetämällä kuskin ovi ei aukea. Painin painuu kahvan sisään, mutta mitään ei tapahdu. Eli ovi on kuin jäässä, mutta ei sitä kuitenkaan ole, anakaan tiivisteistä, mutta entäs vivusto, lukko yms.??

Eikä muuten aukea edes sisältä avaamalla.

Kahvat näyttäisi olevan alkuperäiset versiot. Ei ne "keinulla olevat" päivitetyt mallit, joissa kait saa kahvan toisesta päästä painamalla painimen ulos, jos se jää(tyy) kahvan sisään, ja ovea ei sen vuoksi saa kiinni.

 

Aivan varmasti muillakin on ollut vastaavia ongelmia, mutta miten olette ne ratkaisseet? Auttaako ne uudemmat kahvat? Mitä ne maksaa, ja miten ne saa itse vaihdettua? Tarvikkeena jostain? (Jos vaikka tarvikkeet olisi paremmat, kun ei nuo Minin alkuperäiset osat ainakaan vakuuta laadullaan)

 

Tampereen Autokeskuksesta koitin tänään moneen otteeseen jotain "Mini asiantuntijaa" kiinni, mutta eivät "ehdi" vastaamaan puhelimeen. >:(

No, sähköposti myös vetämässä, mutta saas nähdä vastataanko...

 

Mukava kömpiä hanttarin puolelta kuskin pukille tuola ostoskeskuksen jne. pihassa. Ihmiset nauraa ja Mini saa ansaitsemaansa "kunniaa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omassa autossa vika "korjaantui" vaihtamalla ne uudet keinukahvat vanhojen tilalle. En muista kahvojen hintaa ja vaihto suoritettiin Laakkosella. Oliskohan ollut jotain 200€ pintaan.

 

Vanhemman mallisia kahvoja öljyttiin ja ihmeteltiin Laakkosella muutamaan otteeseen, mutta eihän se vika koskaan esiintynyt, kun auto siellä oli.

 

Vikana oli juurikin tuo, että pakkasella kahva painui pohjaan, mutta ovi ei auennut. Useimmiten kahva myös jäi pohjaan. Keskuslukitus nosti kyllä lukkonupin ylös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas... Taitaa olla sitten syytä tilata noi uudemmat kahvat. >:(

Haulla löysin että 2/2007 ne olis maksanut 34€/kpl.

 

Todellinen harrasteauto taitaa olla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaihdoin uuden kahvan. Maksoi 44€. Ei siinä vanhassa kahvassa mitään NÄKYVÄÄ vikaa ollut.

Mutta ilmeisesti kahvassa mukana oleva vaijeri oli sen verran venynyt, että oven aukeaminen ulkopuolelta "korjaantui" vaihtamalla kahva uuteen. Veikkaan että saman asian olisi hoitanut pelkästään pikku vääntö siihen lukkolaitteen vipuun johon kahvan vaijerin "klunssi" tulee kiinni.

Tai sitten uuden kahvan vaijerin vedon liike sen verran pidempi, että toimii paremmin yhteen jo hiukan kuluneen lukkolaitteen kanssa. Ei tullut verrattua uutta ja vanhaa tuon suhteen.

Asennuksen jälkeen testatessa kaikki näytti hyvältä, toimii... Mutta jo seuraavana päivän pakkasessa huomasin, että vieläkin sisäkahvaa saa joskus vetää pari kertaa että ovi aukeaa sisältä. --> Pitää ottaa vielä ovipahvi auki, ja vääntää vipustoon pikku mutka, jos sielä ei muuta säätöä ole. Ja samallahan sitä voisi varmuuden vuoksi ottaa lukkolaitteen irti, purkaa, (jos purettavissa) putsata ja "uittaa" WD40:ssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

..."että vieläkin sisäkahvaa saa joskus vetää pari kertaa...

Ehkä tyhmä huomautus, mutta siltikin... eli sisältä ulos pyrkiessä pitää tosiaankin nykäistä kahvasta pari kertaa, jos "virtamokkula" kolosessaan. Näin on ainakin BMW:ssä ja oli myös -07 cooper S:ssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä tiedä onko vika, sillä Seatissa ainakin kuuluu aueta (kun avain virtalukossa) vasta toisella kertaa. On jonkinnäköinen "lapsilukko", ettei vahingossa aukaise ovea. Mutta tietäjät vastatkaa paremmin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanhemmassa Minissä (-04) omalla kohdalla tuli vasta softapäivityksessä tuo automaattinen lukitus, jolloin kahvasta piti vetästä kaks kertaa. Ekalla vetäsyllä aukeaa lukitus ja toisella ovi. Mikäli ovet menevät automaattisesti lukkoon n.20km/h nopeudessa, niin tuo tuplatempaisu kahvasta on normaalia.

 

Nyt tässä uudemmassa tuo ominaisuus oli vakiona ja asetuksista siitä pystyy vielä hienosäätämään jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis senhän pystyy ite ohjelmoimaan avaimeen,meneekö liikkeelle lähdettyä lukkoon vai ei.On siinä monta muutakin hienosäätö ominaisuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itselläni oli samallainen vika 02 cooperissa,ovi ei auennut sisäpuolen kahvaa vedettäessä,mutta aukesi ulkopuolelta moitteetta.vika korjaantui kun kiristin vaijeria muuttamalla sen paikkaa porasin vaijerin yläpuolelle reijän nostin vaijeria niin paljon että kiristyi sitten lukitsin vaijerin poraamaani reikään nippusiteellä,sen jälkeen ovi toimi moitteetta myös sisäpuoleltakin avaamalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa ongelmaa täälläkin päin. Tänä aamuna työmatkalla pysähdyin ostamaan tupakkaa eikä kumpikaan ovi meinannut aueta kuin "pienen" kolinan kanssa. Nolona lähtä autolta kävelee kun taksikuski naureskellen polttelee tupakkaa ja ihmettelee, kun koko MINI heilui ja armoton kiroilu kuuluu sisältä. :D

Mistä ootte ostanut noita kahvoja ? Ihan marmoritiskiltä tuohon hintaan, vai ? Ilmeisesti itse lukkolaitteessa ei taida olla mitään vikaa, vaan vika on kahvassa ? Vielä en ole joutanut purkamaan verhousta mutta ehkä huomenna, mikäli edes pääsee autoon sisään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä ilmeinee myös kyseistä ongelmaa 03 coopperissa mikä on varustettu noilla keinutyyppisillä kahvoilla, eli ei pitäisi olla siitä kiinni. Minulla tuo ilmenee onneksi vain repsikan puolella niin ei ole niin vakavaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

jos ovi ei aukee sisältä kannattais kokeilla ensiksi ottaa sisäpuolen aukaisu kahva pois ja vetää pihdeillä vaijerista jos toimii niin vaijeri on liian pitkä tai nostaa vaijeria sormella keskeltä ovea ylöspäin näinkin vaijeri kiristyy,ei kannata heti mennä ostamaan uusia kahvoja vika voi korjaantua halvallakin jos on halua tutkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nonnii, olen EHKÄ löytänyt ratkaisun tohon aukeamattomuuteen :D

 

Eli jos ovi ei ole auennut; olen painanut kahvan pohjaan asti ja ns. "ampunut" kahvan sieltä ulos. En osaa oikein kuvailla mut kun kahva on pohjassa löysään sen saattamatta sitä alas. Sen jälkeen lähtee auki, max pari yritystä niin ovi on auennut.

 

Jos toimii noin niin en ala kahvaa uusimaan. Ilmeisesti jotain lunta/jäätä/paskaa kahvassa siten ettei palauta aivan loppuun asti, silmällä en ole huomannut että kahva jäisi kantamaan, mutta tällaiseen lopputulokseen olen päätynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
..."että vieläkin sisäkahvaa saa joskus vetää pari kertaa...

Ehkä tyhmä huomautus, mutta siltikin... eli sisältä ulos pyrkiessä pitää tosiaankin nykäistä kahvasta pari kertaa, jos "virtamokkula" kolosessaan. Näin on ainakin BMW:ssä ja oli myös -07 cooper S:ssä.

 

Avaimet on pois virtalukosta, ja silti pitää vetää sisäkahvasta 2-3 kertaa. Kuten tuossa aiemmin kirjoitinkin niin veikkaan että kahvojen vaijerit / vivustot vaan "venyy" sen verran että ei enää aukea. Ja tietty se lukkolaite ei enää toimi niin herkästi kuin ennen.

 

Miten tuon typerän "automaattisesti ovet lukoon, kun nopeus n.15km/h" saa pois kotikonstein -03 Ministä????

Ja vielä kun saisi sen "tilalle" paljon tärkeämmän ajovaloautomatiikan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpa tätä, samanlaiset ongelmat R53:sessa. Kahvat ulkopuolelta todella jäykät ja kuskin kahvaa saa läpsyttää min kolme kertaa ennekuin aukeaa. Lukitus pitäisi saada kytkettyä pois ja varmaan kahvoillekin pitäisi jotain keksiä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, nämä ovat pieniä mutta ärsyttäviä ongelmia. Aika monessa muussakin autossa ollut samaa ongelmaa, ettei pienelläkään pakkasella ovet mene kiinni. Ihmeellisen vaikeaa tehdä autoja, jotka toimivat talvella. Eli tuossa -04:ssa se oven aukaisukahva jää "sisään" ja hankala saada ulos sieltä. Tietenkin sitten kun sen saa auki niin ei varmasti lukitu ovet vaan saa kikkailla ovi auki kunnes auto lämpenee. Auttaako jos irrottaa ovipahvin, putsaa mekanismin ja voitelee jollain, millä? WD40, aseöljy, lukkoöljy?

Tuttua kyllä tuo ovipahvien irrotus monesta muustakin autosta ja tästäkin on tullut irroteltua. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei auta. Itse lukko kulunut siitä ulkopuolen osalta.

Uudemmissa(r52-vm04) on parempi kahva mutta kun kuluu se muovipinnoite alkaa vesi päästä väärään paikkaan kun lämpimällä kädellä sitä kahvaa availee.

 

Uudet lukot eli se osa juuri mikä menee sisään tai läträä silikonia kerran viikossa. Ongelma tulee aina kun mennään suojasään puolelle.

 

Itse ostin uudet kahvat kun en jaksanut enää. Pari vuotta nyt menty ilman jäätyilyjä.

Lukko jäätyy myös sieltä sisältä mutta se täytyy purkaa se actuator jos se siellä sulla jäätyy. Se ei olekkaan enää ihan helppo temppu vaikka se on tullut tehtyä.

Uusin kuskin puolelle sen uuden myöskin mutta siitä syystä että meni lukinta rikki joten ovea ei saanut auki ulkoa päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tossa vaihdetaan vain se actuator. Se miksi sun kahvat jäätyy on se ovessa ulkopuolella oleva kahva syynä.

Eli se itse kahva kahva on tarpeen jos se jäätyy niin että se sisäänmenevä jää sinne kahvan sisään.

 

Actuatoria en vaihtaisi itse jos ovet pelaa(siis aukeaa ja menee itse lukinta kiinni). Riittää että voitelee sen lukkopesän kielen osineen samalla kun vaihdat sen kahvan. Sen joudut kyllä edestä purkamaan pois kun ulkokahvaa vaihtaa.....

 

Eli kahva jäätyy ulkoa niin että se paino osuus ei mene sisään tai jää sisään ja toi itse lukon kieli osineen tekee sen että se ei sitten pysy kiinni kun menet sisään ja alat paiskoa ovea kiinni.

 

Mulla riitti aijemmin viiden kilsan työmatka että se oven lukko suli sen verran että ovi pysyi kiinni taas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos next. Tuo on juurikin ongelmana, eli kokeillaan ohjeillasi.

 

Ja juu, kyllä nämä lämpenee harvinaisen nopeasti sisältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkaa nyt tulla mitta täyteen ovenkahvojen kanssa, kahva jäätyy kyllä ulkopuolelta "ihan normaalisti" mutta suurempi ongelma on että kumpikaan ei aukea sisäpuolelta. Kahvaa saa läpsyttää todella huolella erit vänkärin puolella, toisaalta taas välillä toimii kuin kuuluisa junan vessa. 

Jos tuolla on kerran joku vaijerimekanismi sisällä joka venyy, niin mitä pitäisi tilata ja uusia että saiai toimimaan? Jotenkin sellainen tunne että jos avaan ovipaneelit sisältä itse niin eivät koskaan tule menemään paikalleen samalla lailla.. 

Tästä hiffasin suurinpiirtein mitä pitää vaihtaa eli ilm tuo koko moduuli vaijereineen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos se ei sisältä aukea kylmällä niin syy menee siihen actuatoriin.

 

Ei aukea vaikka nykisit suoraan mekanismeista kun syynä on jäykät rasvat siellä mekanismissa.

Avaten koko keskulukkomoottoriloota(mitä en suosittele kun aika hankala homma) tai vaihtaen koko actuator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos edelleen olet sitä mieltä että se pienolanka on sulla venynyt(kyllä se ei veny kun on oikeasti unpilankaa) niin sen voit kokeilla avaamalla ovipahvin ja ottamalla sen vaijerin irti siitä kahvasta. Vedät siitä suoraan seuraavalla kerralla kun se ei meinaa aueta niin huomaat että ei aukea silti .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo siis vika on siinä että ei aukea sisältä kylmällä eikä lämpimällä. Sisäkähvaa saa räpsytellä useamman kerran ja esim apukuskin puoli toimii vaan siten että vetää ovea reilusti sisäänpäin, eli "jotain" on vaihdettava.  Molemmilla puolilla sama ongelma. Molemmat kahvat ulkoapäin melko jäykät (esim frouva ja skidit ei jaksa puristaa auki, itsehän pärjäilee kyllä..) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo sitten nyt ainakin alkuun purkaen se itse kieli mekanismeineen käsiin ja rasvaten kunnon rasvalla joka ei pakkasessa paakkuunnu tai mene kovin jäykäksi.

Samalla kannattaa se actuator ottaa irti ja suihkia sinne jotain rasvaa. Siellä on ihan mekaaninen hento vivusto joka avaa juuri sen sisäkahvan kautta oven ja sitten tietty itse keskuslukon moottori ja pari eri mikrokytkintä.

Kannattaa siis olla varovainen mihin rasvaa lykkää jos et sitä avaa, mä voin katsoa jos se mun risa löytyy vielä varastosta niin voisin sen avata ja napata kuvia siitä sisältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...