Jump to content
Sign in to follow this  
Pke

Oven lukko ei aukea

Recommended Posts

Niin ja jos ne kahvat ulkoa on jäykät puristaa niin se jousi joka siellä sen kahvan sisällä on niin on joko kuluttanut uran tai jopa ruosteessa niin ettei se luista. Vaseliinia sinnekkin vaan niin alkaa pelata hereemmin.

Kova työ vaan purkaa kun se on murtosuojattu ja edestä pitää ensin poistaa se lukkomekanismi ja actuator että 10mm kannalla olevat pultit tulee näkyviin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa tarkistaa myös onko avauskahvan vaijerin kuori irronnut kiinnikkeestään lukkomekanismin päästä, on vain painamalla urassa.

Näkee parhaiten peilin ja taskulampun avulla.

Korjasin nimittäin samanlaisen oireen sillä tavalla viikko sitten.

Aluksi oireili silloin tällöin mutta lopulta avautui vain ulkokahvasta.

Ja potilashan on R53 2006.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, timot kirjoitti:

Lukkomekanismin vaihtamalla viat katoavat, vaihdettu kertaalleen, auto R50.

Aika helppo nakki vaihtaa, tunteroinen menee.

Tuon lisäksi lienee pitäisi vaihtaa se kahva, koska se jäätyy ja jää se keskikappale jumiin. Mistä hankit lukkomekanismin? Vois tilata samalla sen paremman? kahvan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11.12.2010 at 15.13, Tapsa kirjoitti:

Eli jos ovi ei ole auennut; olen painanut kahvan pohjaan asti ja ns. "ampunut" kahvan sieltä ulos. En osaa oikein kuvailla mut kun kahva on pohjassa löysään sen saattamatta sitä alas. Sen jälkeen lähtee auki, max pari yritystä niin ovi on auennut.

No niin, nythän se teki sen minullekin, eli kuskin ovi ei suostunut avautumaan sen enempää ulkoa kuin sisältäkään. Lopulta sain sen auki tuolla Tapsan ampumisvinkillä, kiitos vain.

Mutta jotain tuolle täytyy tehdä että autoon voi luottaa. Onko se nyt siis niin, että riittää että uusii kahvan, vai pitääkö uusia se lukkomekanismikin. Siis tästä kuvasta nro 1, niinkö?  http://minifans.info/parts-catalog/R50/Europe/Cooper-W10/L-N/feb2002/browse/vehicle_trim/front_door_control_door_lock/ Vai lisäksi tästä kuvasta nro 1? http://minifans.info/parts-catalog/R50/Europe/Cooper-W10/L-N/feb2002/browse/vehicle_trim/locking_system_door_front/

Onko tuo 51 21 7 198 471 sen uudenmallisen kahvan numero? Se näyttää ainakin korvanneen alkuperäisen kahvan vuonna 06.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vaihdan (tai siis vaihdatan) molemmat, ihan varmuuden vuoksi kun kerran ovipahvit pitää raplata irti. Mullakin toimii ulkokahva "ampumalla" ja sisäkahva yleensä ei ollenkaan mutta välillä taas moitteettomasti.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ulkokahva uusintaan jos ei aukea ulkoa. Sisäkahva jos ei avaa on vika itse lukkopesässä tai actuatorissa.

 

Se ulkokahva toimii kuin keinulauta eli omassa aikoinaan riitti kun puristi siitä ihan lukon etulaidasta että se kahva palasi ulos.

Sen kahvan sisällä on myös se jousi josta tuolla jo mainitsin niin sen rasvaaminen parantaa aukeavuutta jos ei tosiaan kahvoja halua uusia.

 

Kyseessä on ihan ominaisuus uusissakin kahvoissa jos ei niihin laita vaseliinia oikeisiin paikkoihin ja tietysti toisena että kahvasta muovipinnoite kuluu taas ajan myötä niin että se vesi pääsee tarttumaan jäätyessään kiinni kovaa. Sileässä uudessa kahvassa kun se vain liukuu vaikka jäässä olisikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hirvittävän tutun oloinen vaiva tämä. Jäi menneellä viikolla pari kertaa sisältä ja ulkoa ovi aukeamatta kunnes osasin lyödä oveen oikeaan kohtaan ja ovi aukesi. Pakkasten jälkeen ovi toiminut taas tututulla tavalla ja aukeaa aina. Keli siis oli sitä ikävää milloin ikkunoiden sisäpinnatkin jäätyivät ja varmaan oli samaa havaittavissa lukkomekanismissa. Lyönti oven yläosaan keskelle pisti oven toimimaan. Toimi muuten ulkoakin päin, mutta piti vain varoa olla lommottamatta autoa (ei jaksanut kömpiä matkustajan puolelta sisään). Kahvat on minulla mallia keinu ja niistä ei ollut mitään hyötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain vaihdatettua molemmat ulkokahvat sekä hanttarin puolen lukkomekanismin, ai että on kiva kun pääsee sekä sisälle, että ulos autosta! Kahvat marmorilta muistaakseni 58€/kpl ja vaihtotyön hinta 150€. Hintansa arvoinen korjaus kyllä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa pois mutta aika kikkailu.

 

Ulkopuolelta pitää aueta vaikka se vaijeri olisi poikki. Ulkokahvalla mekaaninen tanko välissä.

Sama koskee itse lukkoa, siellä sellainen kiinteä ristikkonivel joka avaa lukon kun avaimella avaa eikä kaukolukolla.

Tämä viimeisin koskee vain kuskinovea, apparilla ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...