Jump to content
Sign in to follow this  
vilhokustaa

Mini "1000" -75

Recommended Posts

Tervehdys Ministit.

Laitanpa oman prokkiksen esille niin saatte talven ajaksi ihmeteltävää ja voin sitten huudella apuja KUN sitä tarvitaan.

 

Lähtökohta:

- 75 Austin Mini

- Uudelleen rakennettu sisältä ja päältä joskus -90 luvun paikkeilla/lopulla.

- 1275 Allegron kone (12H konetyyppi??)

- Kone rempattu (kuittien mukaan) ja samalla vaihdettu 266 KENT MD-nokka

- Kaasaria fiksattu

- Ostettu kesällä 2010

 

Kerkesin ajella autolla puoli kesää ja tarkempi tutkiskelu antoi ajatus "pikkuiseen" fiksaukseen..

 

Kuvia lykin aina välillä tänne: (albumista löytyy enemmän kuvia kuin mitä tänne laitan)

http://xworks.kuvat.fi/kuvat/Rojektit/Mini+-75/

 

Tässä pari maistiaista: (sori, osa kuvista otettu kännykällä..)

Lähtotilanne (moni kukka päältä kaunis..) Tämä kulkin kelpaisi varmaan suureimmalle osalle tälläisenään, mutta...

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

Tulossa:

- Uusi kytkin luistavan tilalle

- Uusi maali (väriehdotuksia!!)

- Kattoluukku pois

- Sisustan fiksaus

- Tehoa ja pysähtyvyyttä + kireempi alusta

...

 

Purku alkaa:

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

Koneessa puristukset tallella

_smaller.jpg

 

Luukut + "uusi" katto

_smaller.jpg

 

Konehuonetta. Löytyi ylläri, kaasarin takanta puuttui se luukku.. (äänieristysmattoa aukkonpaikalla)

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

Vanha koelauta läks..

_smaller.jpg

 

..ja voi sitä sotkua mitä löyty! Hitsari heppi päässy paikkailemaan.

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

Kuuluuko tuon palkin takaisten peltien olla tuollan "kantattuna" vai onko palkki ottanut osumaa? (muutama foto ylöspäin)

 

Koneen tiputin kaikkine kelkkoineen pois.

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

Takakelkka:

_smaller.jpg

 

..ja pestynä:

_smaller.jpg

 

..ja purettuna:

_smaller.jpg

 

Alkuperäistä väriä

_smaller.jpg

 

Austin..

_smaller.jpg

 

Alkuperäiset helmat näiden tekeleiden tilalle

_smaller.jpg

 

Kaivannee siistimistä......

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

HS4?

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

Vanhoja aarteita löytyi!!

_smaller.jpg

Keskimmäinen putki D=35, pienemmät D=33. Nykyinen pakoputki ensimmäiselle pöntölle D=35 ja siitä etiäpäin D=55.

Onko passeli pakosarja tuolle 1300-koneelle? Ahistaako orkkisputki jos mallaan sen tuohon sarjaan?

 

Tuommoinen "pari kertaa kampuralla tyhjää pyörähtänyt" vaihtipyörä tonnisesta jäänyt. Kannattaako korjata tätä konetta varten??

_smaller.jpg

 

Joku imusarja?

_smaller.jpg

 

Tämmöinenkin löytyi.. Tonnisen jakaja järettömillä sisäkaluilla. Kannattaako hyödyntää??

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

Ensi viikolla koitan saada osat puhallukseen, tiukkaa tekee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi pakosarja on aika tarkka asentaa tuon alamutkan kohdalla... Kerran olen aikoinaan ihmetellyt vastaavaa pakosarjaa ja se toimi ihan kiitettävästi Powermaxin mäntien, "649" nokka-akselin ja viilatun sylinterikannen kera. Pakoputki oli RC40 kokoluokkaa tai ehkä hivenen reilumpi kuitenkin vain yhdellä takapöntöllä. Ei kuitenkaan ollut suoralla putkella. Onko tuo vauhtipyörä teräksinen vai alkuperäisestä sorvattu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sieltä kaasarin takaa mitään "luukkua" puutu.

meerha: kyl toi vauhtipyörä on "teräksinen" Minispareksen tai jonkun muun myyjän ultralight-malli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katohan vain, olin itekkin tuota ostamassa mutta kaupat jäi tekemättä. Kuten sanoit moni kakku päältä kaunis. Noh mutta taisit saaha aika sopivalla hintaa tuon loppujen lopuksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites
SULLA ON AUTOTALLISSA OMA SOHVA...Mulla on 17 astetta pakkasta....

 

Joka tapauksessa, seurataan miten etenee...

 

Veikkaan, että Idefixin tallissa on kovempi työtahti... ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites
ihme kun leimamies ei oo puuttunut rumpujarruihin....

Ja se onkin hyvä että vaihdat järeämpään.

Ens kesänä ajoon!

 

Ei se oo puuttunu jarruihin kun auto papereiden mukaan tonninen >:D Ja tottakai ens kesänä ajoon!

 

Vauhtipyörä on tonnisesta kilpakoneesta, lukituspala oli väärin asennettu niin vauhtipyörä pääs pyörimään tyhjää..

 

Olis miultakin jääny kaupat tekemättä jos ois arvannu mitä pinnanalta löytyy.. Noh, laskin ton koneen arvoks sen verran että otin riskin.

Pannusta löysin kuitit koneistuksista ja laakereista ja männistä sekä venttiileistä (std).

 

On siellä tallilla sohva, stereot ja nettikin :D Seinän takana täys konepaja >:D

 

Just käytiin heittämässä koppa hiekkapuhaltamoon 8) Etukelkka oli jo puhallettu. Loppuviikosta etukelkka puhalluskuntoon sekä takatukivarsien suojaus.

Meinasin vahvikehitsata kelkat, sekä tietysti koko kopan ^-^

 

Puhalluksen jälkeen akseliston osille on varmaan parasta vetästä epoksi pintaan?

Kopan väri mietinnän alla.. Samoin akseliston, vaikeeta vaikeeta.. :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meinaatko tosiaan vaihtaa katon luukun takia?En kävis moiseen jos ei aio chopata samalla.Vanhankin luukun saa tiiviiksi ja siitä on kesähelteillä hyötyä.Eikä tuo nyt niin pahalta näytä,omassa -66:ssa rojektissa on ollu ratsumestari asialla hitsaus hommissa,eli kaikki paikatut kohdat joutui ottamaan auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kattoluukku lähtee, tuommoinen härpäke ei sovi miniin!

Tarkoitus oli vaihtaa pelkkä katopelti, eli pistehitseistä irti ja vaihto. Vai onko mkII ja mkIII:ssa eri kattopellit..? :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kattopellin kyl pitäis olla kaikissa sama.

Saivartelut (mahdollisista) 59-60 mallisten Minien kattopeltien pienistä eroista uudempiin voi jättää väliin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koppa haettu puhalluksesta! Oivoi..

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

Ei muuta kuin hankkimaan korjauspaloja..

Takakelkka on ilmeisesti uusittu rempan yhteydessä kun on noin siisti.

 

Saanko näillä palikoilla paikattua auton: (pitää äkkiä tilata kun noissa rahti varmaan kestää pari viikkoa..

Helma: http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 263&title= vai tämä http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 902&title= vai tämä http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 643&title=

 

Lattiaa: http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 081&title=

http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 725&title=

Akkukotelo: http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 106&title=

Kuskinpuoli: http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 797&title=

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh!

Minä hommaisin toisen mädän mutta pitelemättömän kopan, jossa ehjä katto ;)

Tuollainen "peltityöt tehty" projekti on pahin mahdollinen, jos hyvän haluaa.

Eiköhän noita tavallisia katsastamattomia, alkamattomia Minejä löydy vielä aika sopivasti!? Tai sitten ei?

 

Kokemusta molemmista.

Mutta tuleehan se tostakin, kun vaan tekee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veikkaan, että Idefixin tallissa on kovempi työtahti... ;D

 

Aluksi ajattelin että olipas ilkeästi sanottu vilhokustaan kuullen, mutta sitten vasta tajusin että minun tallissa pitää hommia paiskia ihan lämpimänä pysyäkseen....

 

Noita kuvia kun katselin niin en löytänyt sitä kanttia mitä kyselit? palkin takana....jeesaas vähän..??

 

Koirankopille: taitaa ne pitelemättömät aihiot olla vähissä, ja jos löytyy niin ne on noita toivottomia tapauksia mikä tuo mun 64 on. Hyvähän se on että nämä "väliaikaiskorjauksilla" varustetut yksilötkin saavat nyt tilaisuutensa...

 

Onkohan kovin moni vaihtanut kattopeltia ihan irroittamalla se kourun saumoista pistehitsiporalla? varsinkin jos tippalistat on hyvässä kunnossa niin sääli koko kattoo "rikkoa"...Mullakin on tuolla tallissa yksi irtokatto, tosin siitä tarvisin siitä vain ne tippalistat, eikä viitsisi ehyttä kattopeltiä rikkoa niiden irroittamisen vuoksi...

 

Ja odotas kun viet korin hiekkapuhallukseen, joka siis puhaltaa kunnolla puhtaaksi, niin hyvännäköinenkin pellinpala näyttää pitsiliinalta kun valoa vasten katsoo..Mutta ei muuta kuin pellit vaihtoon vaan ja kesällä ajoon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osalistaa kerätty mini sparesilta, katsotaan osuuko osat edes sinnepäin.. Tuolta sparesilta vissiin kannattaa tilata?

Siis jos tuo koppa olisikin alkuperäiskuntoinen, ei "hitsattu" niin pääsisi jopa helpomalla! Nyt joutuu korjailemaan toisen tekemisiä.

 

Kahtokaas tätä kuvaa:

_smaller.jpg

 

Tuon "luukun" ja nappuloille tarkoitetun aukon välillä olevassa pellissa on vekki, pitäisi vissiin olla suora?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista Mini Sparesin helmoista se "Genuine" versio on orkkismalli ja ne muut leveämmät on tarkoitettu kai helpottamaan helmojen vaihtoa jos kovaa peltiä ei muuten ole lähettyvillä... Varmaan kannattaa kurkata nykyhelmojen alle niin näkee tartteeko hommata muutakin.

Mini Sparesia itse olen suosinut osien hankinnassa. Toimitus on ripeätä eli hieman reilu viikko siitä kun tulee tieto, että paketti on liikenteessä osat on kourassa. Kannattaa tarkkaan katsoa mitkä pellit tarvii niin ei tartte tilata useammassa erässä eli säästä rahtikuluissa. Mini Sport on toinen paikka mistä olen osia tilannut siellä osien saatavuus saattaa vaihdella ja he saattavat joskus hieman sekoilla tilauksien kanssa...ajoittain sellaista "hasta manana" touhua...Toki joskus menee homma ihan putkeenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilhokustaa,missä puhallutit kopan,Hyväriselläkö?Paljonko velotti?Miulle lupaili 200:taan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vilhokustaa,missä puhallutit kopan,Hyväriselläkö?Paljonko velotti?Miulle lupaili 200:taan.

 

Hyvärisen pojat hoiti homman. Pörr.. Mitähän se oli.. Reiluu par huntii, koppa takakelkka ja en muista oliko hinnassa 4 aluvannetta?

 

Sparesilta varmaan lähtee tilaus, Sportilla liikaa "out of stockkia". Koitan keksiä mitä muita osia tarviaisin..

Kattoverhoilun tarviaa, mutta väri on vielä auki, säädettävät tukivarret tulee, peltiä peltiä ja peltiä :D

Bensapumpun meinasin tilata (sähköisen), mutta MINKÄ version? Hilot tulee ja jotain pientä nippeliä.

Valmiit jarrusarjat out of stock..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän se Idefixin 64 projekti mikään toivoton ole! Pitelemätön kunnon peltiä oleva 60-luvun peli ;)

Siitä hänen edellisestä projektista olisi voinut sitä sanoa. Niin vain tuli kuntoon :)

Sitä vanhat jäärät muistelee vanhoja, kun 80-luvun loppupuolella näitä 70 luvun alun "pitelemättömiä" leimaamattomia Minejä sai lähes hakupalkalla ja pilkottiin varaosiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laikalla "tutkin" hitsattuja paikkoja. Paikkaukset tehty sillai, että vanha pelti jätetty alle ja uus vaan päälle! kiitos..

Ratsupaikat on aika yleisiä autoissa,jotka on "vaan"halvalla pidetty liikenteessä.Korjattu tyyliin:"kunhan vaan menee leimasta läpi,ei tartte niin vimosen päälle olla.Eihän tään arvokaan ole paljon mitään".Noita räpeltämättömiä "metsäMinejä"täältäkin vielä löytyis,mutta vaatii helvetinmoisen homman saada ne ehjänä kyytiin ja pois.Osassa kelkat kiinni,pohja hävinny ja maahan uponneena.Joten jos ajokuntoisen halvalla saa,niin mieluummin siitä alkaa tekemään,vaikka ratsuja purkamaan joutuukin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilattu rekallinen osia :D

Tilaukset lähti sparesille ja sportille kun meni ristiin "out of stockit".. Hui kun oli kallista lystiä :o

Vielä uupuu listalta kytkin ja vauhtipyörä (jos siitä kisapyörästä ei saa kalua), sekä renkaat ja vanteet, näin aluksi......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...