Jump to content
Sign in to follow this  
paukku

Mini -66 Projekti

Recommended Posts

Moi kaikille.

 

Olen vähän aikaa seuraillut muiden projektia ja oli aika hommata talliin oma Mini projekti.

(Netissä surffailu pitäisi kieltää tai ainenkin olla Varoituksia sairastua mahdolliseen projekti kuumeeseen)

Tässä esimerkki mitä voi käydä kun sairaus iskee..

Hain aluksi täysin hitsattua aihiota, mutta tuntuvat kalliilta ja täten alkoi kiinnostaa myös huonompi kuntoiset.

Lahdesta löysin Minin aihion, joka myyjän sanojen mukaan on ihan ok. Perille saavuttuani ei Mini ihan vastannut myyjän puheita, mutta ei kehdannut tyhjin käsin tulla kotiin.

 

Projekti on jo aluillaan ja menossa hiekkapuhallukseen lähiaikoina.

https://picasaweb.google.com/perhepehkonen/Mini66#

post-1142-13848034752166_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse katselin myös samaista miniä, kuvista näki että sisusta oli pintaruosteessa joten peltitöiden laatu ei vakuuttanut ja jätin väliin. Ei nyt loppujenlopuksi ihan kauhean pahalta vaikuttanut kuviasi katsoessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervehdys Lappeenrantaan.

 

Ehdottomasti pelastamisen arvoinen 66 aihio. Ei muuta kuin projektipäiväkirjaa foorumille pitämään. Kuinka hyvin sulla on muut osat tallessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peltityöt piti olla tehty ja koppa "hyvässä" kunnossa.

Peltejä oli pahimmassa kohdassa 5 päälekkäin ja kaikki niin sanotut korjatut paikat piti repiä auki ja tehdä uudestaan. Onneksi ennen auton ostoa projektin laajuutta osasi jo hiukan arvioida, joten ei muutakuin rälläkkä käteen.

 

Mini on niin sanottu hylsy, eli kopan lisäksi ei paljon muuta tullut. Osaksi tästä johtuen Ministä ei tule alkuperäistä.

Moottoriksi on kaavailtu Hondan D sarjan konetta sekä vaihteistoa.

Kori varustetaan sportspack levikkeillä. Mutta ei mennä enempää asioiden edelle sillä suunnitelmat voivat vielä muuttua matkan varrella.

 

Olen varmaan monesti kyselemässä erinäisiä asioita ja osia joten kiitos jo etukäteen auttaneille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan normi myytävä "peltityöt tehty" projekti!

Jos peltityöt tekee kunnolla, niin kukaan ei maksa sellaisesta aihiosta puoliakaan sitä hintaa mitä siihen joutuu uhraamaan.

Siksi ei niitä peltitöitten tekijöitä toisille löydy. Niistä saa vain vaivat palkakseen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

peltityön laatu vaihtelee yhtä paljon kuin tekijöitä on,jonkun mielestä kori on tehty viimeisen päälle ja kun toinen arvostelee samaa työtä niin voi tulla erillainen mielipide,sen takia peltitöitä ei kannatakaan teettää kellään vaan tehdä itse se on ainoa tapa saada pelleistä juuri sellaiset kuin itse haluu,ja onhan se hyvä että jotkut ovat pitäneet minejä hengissä huonoillakin korjauksilla sihen aikaan kun minejä sai kahvikupin hinnalla jos näin ei oltaisi toimittu aikoinaan niin ei löytyisi projekti minejä enään kun kaikki ois paalattu,mielestäni haukutaan liikaakin muinoin tehtyjä ruostekorjauksia ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinkuin jo aikaisemminkin totesin,"ennen vanhaan"on tekohengitetty ratsupaikoilla,olivat halpoja ja nopeita korjauksia,mutta ilman niitä moni auto olisi hävinnyt aikaisemmin sulattoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koneen tarkempi malli on vielä hakusessa..

 

Koneen pitäisi olla alle 112,8hv, kuutiot alle 1593,75cm3 sekä laatikko ja vaihteisto ei saisi olla kovin painavat, että täyttää katsastus normit :)

varmaan lähtökohtana on D15 tai D16 moottori.

Pitää vielä selvittää mikä moottori sopii parhaiten jatkojalostukseen ja mihin laatikkoon saa lukon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt löytyi Miniin sopiva elimen luovuttaja Honda CRX:stä. Eli näillä näkymin tullaan käyttämään Hondan 1.6l dohc moottoria tai ainenkin osia siitä, keväällä aukaistaan ja tarkastetaan kunto. Ed omistajan mukaan 3 sylinteristä renkaita poikki kun savuttaa..

Nyt sopivan laatikon etsintä käynnissä kyseiseen moottoriin.

post-1142-13848034756041_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo tota zc tai d16a9 lohkoo mikä on revitty crx:stä joutuu vähän muokkaan kun siitä kuitenkin tehtaalta lähtee se n.130hp eli penkkiin joudut joka tapauksessa meneen. Eikös toi oo 3rd generation zc? Ainakin näyttää siltä kun kerran on crx kyseessä. Mutta hyvä kone jokatapauksessa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kone on D16A9 ja penkin kautta leimalle:)

Nyt vihdoin saatiin Mini puhallettua ja pohjamaalattua. Olo oli, kun pikku lapsella ei meinannut housuissa pysyä ;D

Vihdoin pääsee taas sovittelemaan osia kiinni. Keulan pellit pitäisi laitella paikalleen ja luukkujen kohdistus.

Sopivan laatikon etsintä edelleen käynnissä jonka jälkeen alkaakin motin sovittaminen Minin konehuoneeseen.

Muutama kuva:

post-1142-13848034760711_thumb.jpg

post-1142-1384803476103_thumb.jpg

post-1142-13848034761255_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus on käyttää minin omaa kelkkaa tai mitä siitä nyt jää jäljelle, kun sitä pääsee rälläköimään. On nuo valmiit kelkat/rakennussarjat liian kalliita miun pussille ja jää vielä se harrastaminenkin siitä pois ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on hyvä että riittää intoo ja tuleehan se halvemmaksikin. Menikös tohon L3 laatikko vai muistanko väärin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä siihen taitaa käydä tuokin L3 sarjan laatikko. Laatikot pitäisi käydä suoraan kaikista D sarjan moottorilla varustetuista Hondista, joten valikoimaa pitäisi olla.

Nyt pitäisi vain tietää halutut välitykset, lukon saatavuus, kestävyys, vetareiden paksuudet ja hinta/saatavuus.

Otan suosituksia, kokemuksia laatikoista vastaan jos jollain on niitä tarjota.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kyllä siihen taitaa käydä tuokin L3 sarjan laatikko. Laatikot pitäisi käydä suoraan kaikista D sarjan moottorilla varustetuista Hondista, joten valikoimaa pitäisi olla.

Nyt pitäisi vain tietää halutut välitykset, lukon saatavuus, kestävyys, vetareiden paksuudet ja hinta/saatavuus.

Otan suosituksia, kokemuksia laatikoista vastaan jos jollain on niitä tarjota.

 

Mikäli aiot teetättää vetarit, niin itse suosittelen T-Työstöä (http://tyosto.com/). Siellä teetätin omaan projektiin vetarit ja todella hyvät tuli. 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tossa tuli vastaan jotain infoo D-sarjan välityksistä kun niistä olit kiinnostunut....

 

Transmission Name Engine Counter Part 1st Gear 2nd Gear 3rd Gear 4th Gear 5th Gear Reverse Final Drive

 

 

P20/A000 92-95 Civic CX/VX D15B8/D15Z1 3.250 1.761 1.066 0.853 0.702 3.153 3.250

 

 

P20/A000 92-95 Civic DX/LX D15B7 3.250 1.762 1.172 0.909 0.702 3.153 coupe/sedan: 4.058

Hatch: 3.888

 

 

P20/B000 92-95 Civic EX D16Z6 3.250 1.900 1.250 0.909 0.702 3.153 4.250

 

 

P20/B000 92-95 Civic Si / 93-95 del Sol Si D16Z6 3.250 1.900 1.250 0.909 0.750 3.153 4.250

 

 

?? 92-95 JDM Civic VTi EG4 D15B 3.250 1.900 1.250 0.909 0.750 3.153 4.250

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä, että on innokkaita seuraamaan projektia ja antamaan neuvoa..

Tuo 9000 rpm clubin jäsennyys saa odottaa ainenkin vuoden verran, kunnes saadaan pelit ajokuntoon ;)

Kiitti T-työstön yhteystiedoista, tulee noiden vetoakseleiden teko ajankohtaiseksi joskus kesän/syksyn aikana.

Projekti saatiin taas sisälle talliin ja keulapeltien kasaus olisi seuraavana vuorossa, sekä luukkujen sovitus. Kiitti muutamalle Ministille "uusien" luukkujen myynnistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei paljon ole tapahtunut, mutta jotain kuitenkin.. Ei nuo uudet tarvikeosat oikein istu kunnolla jos ei leikkaile ja moukaroi vasaralla.

Ovien sovituksessa hitsailin ovia välillä koriin kiinni niin näki mistä tarvitsee vielä muokata, nyt istuu jotenkin(ei varmaan kaikkia tehtaan tekemiä virheitä tule korjattua.) Tuli tuossa käytyä romikselta hakemassa jonkun Opelin konepellin saranat ja soviteltua Minin keulaan, ei olisi voinut homma paremmin mennä. Hieman vielä vaatii keulan pellit muokkausta/sovitusta. ;D

post-1142-1384803478074_thumb.jpg

post-1142-13848034780962_thumb.jpg

post-1142-1384803478112_thumb.jpg

post-1142-1384803478128_thumb.jpg

post-1142-13848034781468_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menipä vuosi nopeasti. Noiden kuvien jälkeen Mini työnnettiin pihalle ja kesän aikana se toimi roskiksena pihamaalla. Nyt muutama viikko sitten Mini saatiin taas talliin. Flippikeula tehtii uudestaan johtuen työskentelytilan konehuoneessa jäävän liian pieneksi. Nyt keula nousee kokonaan pois edestä tuulilasia vasten ja on tilaa roplata koneen kimpussa. Takanta pyöränkaaret on isonnettu levikkeitä varten. Nyt odotellaan osia jotta saadaan pyörät alle ennen kuin leikkelen edestä lokasuojia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

7 vuoden hiljaiselon jälkeen tämä projekti siirtyy miun omistukseen. Tästä tulee Rotta 2, en rupee enää MSN-25:sta korjaamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tämä on miun hallussa,ens talvena ei vielä tapahdu mitään.Siirretty projekti varastoon. 20190903_191553.thumb.jpg.4629641daf4983e20b9ab653285c401f.jpgKatotaan seuraavaa talvea.20190903_185645.thumb.jpg.3003b198617feb5ffe514cb5f92bdf6c.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...