Jump to content
Sign in to follow this  
MikkoViitala

Mini -75 1000 "projekti"

Recommended Posts

Elikkäs tämmöinen mini on tarkoitus hakea pääsiäisenä. Mietiskelin tossa että minkäslaisen projektin aloittaisi ja muistin että setäni "on ollut myymässä" miniä pari vuotta niin päätin että sen haen. Olen itse tehnyt siitä ulkokuoren kuntoon muutama vuotta sitten niin on jonkunlaista käsitystä missä kunnossa auto on. Auton on tehnyt joku etelä-pohjanmaalla noin 10-15 vuotta sitten. Eli hitsaus homman ja tekniikan laittanut kuntoon. Verhoilu on kanssa tehty samaan aikaan.

 

Itsellä tarkoitus ajella kesä ja samalla tehdä pikku fiksauksia ja päivityksiä (esim. jarrut) ja talvella purkaa atomeiksi ja tehdä auto niin että se ei heti lahoa. Ja samalla päivitellä tekniikkaa ja alustaa. Vaimentaa sisusta ja maalata pinta. Eli kaikki käydä läpi/korjata.

 

Tässä viime kerran tekemisistä vähän kuvia: http://mikonmini.kuvat.fi/kuvat/Minin+maalaus+2007/

 

Olisko kellään ehdotuksia tonne alustan päivitykseen?

Ja sama tonne konehuoneen puolelle?P Ehdotuksia?

Kannattaako tuolta http://www.minisport.com/ :lta tilailla ja onko kauheita rahteja?

 

Tiedän että täältä foorumilta etsimällä saa tietoa ja niin olen tehnytkin. Niin ja olen aloitteleva ministi että kaikkeen saa kertoa niksejä jos tulee jotain mieleen.

 

Niin ja kunnon rakennustilaa en ole vielä löytänyt että jos jollakin olis semmonen tiedossa niin täältä sais kaveriksi automaalarin/ajoneuvoverhoilija.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moron,

 

oikein hyvältä projektilta näyttää kuvien perusteella joten siitä on hyvä lähteä.

 

Minissä alustan päivitys mikä on varmaan järkevää on aika simppeli, eli kumijouset ja hilot niiden kaveriksi. Taakse saattais kannattaa

hommata säädettävät palikat millä saa aurauksen ja camberin säädettyä kohdalleen. Eteen sit käyttötarkoituksen mukaan palikkaa mut ihan hyvähän

se minin alusta on jo ihan vakiona.

 

Kannattaa hommata David Vizardin, How to Modify My mini kirja. Siinä on tosi hyvin käyty läpi toi minin alusta ym. Sitten kun moottoria alat päivittää niin ehdottomasti kannattaa lukea Vizardin Tuning Aseries Engine.

 

Sit toi Minisport on ihan suht ok paikka tilata jos hyvin käy, mut välillä sieltä ei oo tullu kaikkea mitä on tilannu, eikä ne välttämättä jaksa kysymyksiinkään vastailla. Hyviä kokemuksia on ainakin Mini Spareksesta, ja MED:ltä. Rahdit Englannista tilattaessa on yleensä jotain 50-100€.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pittääpi hakea nuo kirjat lainaan.

Tarkoituksena olis ainakin nopeasti päivittää ne jarrut tuonne eteen. Vaikka vanhana rumpalina on tuo poljenta kunnossa niin kyllä se aina välillä pääsi yllättää kun poljin pohjaa :) Olisko kellään semmosta satsia ylimääräistä? Ja onko se muuta kuin rumpu pois ja levyt tilalle? Mites tarviiko pääsylinterikin vaihtaa? Niin ja käsittääkseni sen jälkeen jos laittaa levyt ei mahdu enään 10" vanne vai olenko väärässä?

 

Sitte oon miettinyt pientä päivitystä sinne konehuoneeseen niin kannattaako siitä tonnisesta yrittää vai lähteekö suoraan kampeemaan sitä pois 1275 tieltä? Ja mikäs olis semmonen välitys laatikkoon että voi ajella kaupungissa ja kuitenkin maantielläkin olis hyvä ajella?

 

Oon miettinyt että tommonen 70-90hp olis teho tavote.

 

Mites muuten tuo minitron-kauppa? Sais nopeasti osat jos tarvii?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mini haettu ouluun ja olihan se mukava ajella vajaa 400km kun vastaan tulijat hymyili ja samoin tien vierustalla olevat :) Laitettiin vielä semmonen tooosi iso kattoteline miniin niin tuli hianon näköinen:D Tuli siinä ruuvattua pitkäperjantai ja lauantai miniä ja muuten saatiiin tosi hyväksi mutta kytkintä ei miniin saatu. Hyvin se tuli ilman sitäkin ja kun ei tarvinnut pysähtyä valoihin tai ympyröihin. Täytyy ensi viikolla tilata brittiosista tai minitronilta pääsylinteri.

 

Ilmajoella ihmiset olivat tosi vihaisia minulle kun vien niiltä minin pois. Hianoa huomata kuinka ihmiset ovat auton huomanneet (toki auto ollut käytössä krouvin omistajalla) ja voin sanoa että melkein tappouhkauksia tuli että jos meen sen pilaamaan tai myymään. Jos autolle jotain käy niin e-pohjanmaalle en uskalla enään mennä ;D

 

Täytyy nyt sanoa että ensi kertaa kun noin pitkää matkaa minillä ajoin niin olen kyllä tosi positiivisesti yllättynyt! Alusta tuntu tosi hyvältä ja hyvin se jaksoi siihen 85km/h kiihtyä ja jaksoi mennä mäet ja kukkulat. Meteli oli aika suuri kapiinissä mutta ei tuo haitannut. Ja sillai nopeesti laskin suurin piirteisen kulutuksen niin noin 5.5L/100km/h.

 

Huomaa että auto ollut ensimmäinen oma ylimaalaus kun ei olla silloin vielä ihan ymmärretty kunnolla miten kaikki kuuluu tehdä. No talvella saa omat virheet korjata. Kun olin vaihtanut miniin tulpat ja nesteet ja laturin remmin ja akkua ladattu niin hörnäytettiin se käymään ja kyllä se hyvin kävi. Sedällä tuli melkein kyynel silmään kun ei muistanut että se käy noin hianosti. Jarrut pelas hianosti ja käsijarrukin pelittää jotenkin.

 

Kuulin että on kuulemma millin porattu eli on melkein 1100. Mukaan sain toisen kaasarin ja kauhean määrän erillaisia tiivisteitä, maskin johon joku oli tehnyt lohkolämmittimelle paikan, jarrukengät ja minin alkuperäisen korjausoppaan mikä oli kansiossa ja sisällä kaikki suomeksi :D Raamatuksi tuli se todettua ja pitää oikein lukaista läpi kun kerkiää.

 

Tänään vielä siirtokilvet voimassa "siirtää kotiosoitteeseen" ja aattelin vähän käyä sillä ajelemassa oulun ympäristössä. Kyllä mineily on mukavaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei olis sannu lähteä ajelemaan kun lähti siirtäjä paikaltaan niin ei ole kuin yks pykälä tällä hetkellä. No huomenna hinaus kaverin talliin ja siirtäjä paikalleen ja sitten odotella että saa sen kytkimen pääsylinterin niin jos sitä pääsis ens viikolla konttorille niin voisi mennä vappu ajelulle.

 

Laitoin muutaman uuden kuvan tonne http://mikonmini.kuvat.fi/kuvat/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä kytkinvipu liikkuu mutta ei tarpeeksi. Ja se ilmattiinkin monta kertaa. Siinä kävi joku mini-aatteelle vannoutunut mies ja sekin sanoi että pääsylinterissä se vika on.Ilmattiin sitäkin mutta ei auttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morjensta,

 

Niin ja onnea uudelle perheenjäsenelle..

 

99% varmuudella voisin sanoa että vika on tässä

 

tech_ezclutch_4.jpg

 

Eli tuo kuula on kulunut tasaiseksi, eikä saa tarpeeksi työnnettyä kytkimen tappia eteenpäin. Minulla rusahteli vaihteet myös ja ostin uuden tapin ja tuon kuvan vivun. vaihdoin kokeeksi pelkän vivun ja vika lähti heti pois...

 

Kytkimessä on myös aika paljon voimaa, joten jos säädöt on pielessä (liian lyhyet) niin polkeminen voi jopa vääntää tuota vipua suoraksi (kun sen täytyy olla tietyssä kulmassa)...Tuossa kuvassa tuo alempi on kulunut ja vääntynyt....

 

Kokeiles sitä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkasta ensin sen vivun liikematka eli jääkö paljon puuttumaan ennekuin raja tulee vastaan.

 

Toinen juttu vielä eli...

 

Varmista myös ennenkuin mitään alat purkamaan ettei kytkinlevy vain ole tarttunut pinnoiltaan kiinni vauhtipyörään tai painelevyyn. Autohan oli kai kuitenkin pidempään seisonut tallissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, kyllä tarkistukset on ensin paikallaan ennenkuin uusia osia alat tilaamaan. Oletko varma että kytkimen säätämisessä ei ole tapahtunut "takapakkia" ja että juurikin idefixin mainitsema tanko on oikeassa asennossa ja okealla välyksellä ja lähtökohtaisesti jo oikeassa paikkaa? Se kun monesti tuntuu ettei vivun liike riitä vaikka ei näissä isoa liikettä tapahdu uusilla osillakaan. Sitä vain yritän sanoa että katoppa korjauskirjasta kytkimen vivun oikea säätö ja välys aluksi. Toiseksi mikä tulee mieleen niin yleensä on työsylinteri ennemmin antautunut kuin pääsylinteri ja se niiden välillä oleva pieni letku joka alkaa vanhuuttaan pullistelemaan kun kytkintä painaa (katoaa se pienikin liike).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä kytkin tankoa säädettiin eri kohtiin ja niin kytkin saatiin vähän toimimaan kun sääsi sen vähän luistamaan koko ajan. Mutta se säädettiin oikeeseen kohtaan sen jälkeen ja sitten kytkin ei enään ottanut. Säätöohjeet katsottiin raamatusta http://mikonmini.kuvat.fi/kuvat/Mini%202010/IMG058.jpg :) Työsylinteri oli mulla käsissä kun se oli jumissa niin sen putsasin ja se saatiin pelittämään. Se letku mikä tuli työsylinteriin vuosi niin se vaihdettiin toiseen kun semmonen saman näköinen löytyi autosta sisältä tosin vähän pidempi mutta kuitenkin. Kupariprikat vaihdettiin uusiin.

 

Autolla kun se kytkin vähän piti tehtiin niin että pakki päälle sitten startattiin ja kytkin pohjaan ja jarrut pohjaan ja auto kävi eli ei sammunut mutta jos päästi jarrun niin auto liikkui. Vaikeasti selitetty mutta toivottavasti jotain tolkkua tuli. Niin ja se kytkin poljin ei tunnu oikealta vaan semmoselta että siellä on vähän vastusta mutta ei tarpeeksi. No eilen parin oluen jälkeen kuitenkin brittiosilta sen pääsylinterin ja sen letkun tilasin niin parin päivän sisällä se tiedetään oliko vika missä.

 

Auto on nyt hinatta kaverin verhoomon pihaan (autodeco.fi) missä se odottaa osia. Toivottavasti tulee pian niin pääsee konttorille ja vappu-ajeluun.

 

Se on kyllä hyvä että täällä vastataan näin nopeasti niin tietää jos tulee hätä mistä kysyy neuvoa. Kiitoksia siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos välykset molemmissa (siis vivun varteen vastaava pieni pultti ja iso kytkinakselin päässä oleva rajoitinmutteri) on oikeat niin vika on joko pullistuvassa letkussa tai soikeaksi kuluneessa tai vääntyneessä kytkin vivussa...

 

Toivottavasti letkussa niin saisit auton kuntoon ennen vappua eikä tarvihe uutta kytkin vipua tilata...Niin ja joillakin perus kuminen letku pullistelee uutenakin...ja ainoastaan metallipunoksella vahvistettu letku toimii...minulla toimii tavallinen kumiletku...

 

ja juu, täältä foorumilta kyllä löytyy nopeasti sekä arvauksia että tietoa...minulta löytyy arvauksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkista myös polkimen ja pääsylinterin välys.On joskus jouduttu jopa poljinta muokkaamaan,kun ei ole ollut tarpeeksi isoa liikettä,lattiaa paikattu väärän muotoiseksi tai paksu matto,eli poljin ei painu tarpeeksi alas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eiköhän se tuossa suurinpiirtein ole, saako kysyä että onko tuo musta liemi lähtöisin tuosta sylinteristä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusi sylinteri tuli tänään mutta en tietenkään kerinny vaihtaa kun piti mennä töihin kahdeksi :( No ei tarvi mennä vappu ajelulle. Mutta ei tarvi olla ajokunnossa sunnuntai aamusti :) Huomenna olis tarkoitus mennä laittaa paikalleen niin toivotaan että vika oli siinä. Ainakin kun kokeilin niin enemmän oli vastusta.

 

Päivällä hain myös purtsin lähettämän kotelon takuhutlaariin niin ruveta sitä sommittelemaan ja miettimään takaluukun/auton verhoilua valmiiksi sekä hifien päivitystä. Suunnitteilla on joko laittaa ne kunnolla piiloon tai niin että saa nopeasti pois. Ja minissä kun ei tota verhoiluja kauheasti ole niin luultavasti tulee semmoiset mitkä saa pienellä vaivalla pois autosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sain asennettua sylinterin ihan hyvin paitsi pienen tappelun sen polkimen päässä olevan sokan kanssa kävin :) Mutta perskeles kun ei se putken päässä oleva mutteri (nimeä en muista) tai miksi sitä sanotaan niin ei lähtenyt kierteelle ja asiaa tutkin niin se osa missä ei ole kierrettä luultavsti liian iso uuteen sylinteriin. Vanhaan sylinteriin meni hyvin ja siellä oli pidempi se kohta. Hankala selittää. Voin sanoa että sen verran kiuhuttaa että vappu alko nyt. Klara vappen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niin sitä jousta ja mäntää en saanut pois sieltä. EN viittinyt kauhean väkivaltaiseks alkaa

 

Ei siellä ole toista mäntää vaan irrallinen tiivistekumi. Sen saa veke painamalla jarruputken kierrereiästä sopivan paksulla hitsauslangalla tms.

 

Jos tuo sun uusi sylinteris on Miniin tarkoitettu niin siinä pitäis olla ihan sama 3/8 UNF kierre jarruputkelle kuin vanhassakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...