Jump to content
Sign in to follow this  
MikkoViitala

Mini -75 1000 "projekti"

Recommended Posts

Ei, vaan siihen kuuluu jättää reilu välys, pitäs löytyä ohje korjauskäsikirjasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep niinhän tuossa kirjassa näytti olevan mutta se oli lainassa pari päivää niin ei saanut siitä katottua.

 

Ei sitä ole päässy minillä mihinkään kun ei se kytkin pelitä. Tilasin kaikki loput "ulkoiset kytkinosat". Oli sitä työsylinterin tappia mikä tulee sen tangon ja työsylinterin väliin hitsattu? No uusi tuli minitronista ja jos torstaina sais sen paikalleen. Jos sen sais kesän aikana kuntoon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näköjään MikaJ oli vastannut jo tuohon toiseen viestiketjuun, mutta tuplaan tänne.

 

Eli kun kytkimen akselissa (se jossa on painelaakeri kiinni) oleva reikä on kulunut soikioksi, ja samoten kytkimen vivun päässä oleva tappi (joka siis menee tuohon akselin reikään) on kulunut olemattomiin, ja jos vielä vipu on vääntynyt...niin ainoa keino on kasvattaa tuon pienen työntötapin pituutta...ja sitten jos kaikkia osia ei vaihda kerralla, niin liian pitkä työntötappi ja väärin kiristetty rajoitinmutteri aiheuttaa sen että ensimmäisellä kytkimen polkaisulla kytkimen voima taivuttaa uudenkin vivun mutkille...Näin kytkin ei koskaan toimi oikein...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo lueskelin kanssa mutta kyselen nyt sultakin että jos vaihdan vielä sen akselin mikä menee kytkinkopan läpi ja missä on ne rajoitin mutterit niin sitten se toimii oikein? Tämä tilapaisratkaisu on muuten kestänyt 10vuotta ja tietysti mulle sopivasti lopetti toimintansa :)

 

Niin ja mitäs mä sulle siitä kopasta olin velkaa minkä tänne lähetit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niimpäs olikin. Olihan vertossa nuo sylinteritkin ihan erillaisia. Mutta kiitoksia kuitenkin. Tilasin sen akselin ja laakerin ja jos taas koittas :) Jos tällä kertaa ei kehuis että vie sen konttorille niin vahingossa tulis kuntoon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jos yhtään helpottaa, niin ikäänkuin myötätunnosta, minullakin tänään kytkin reistaili 30 asteen helteessä..Piti pumppailla tovi että sai pakin päälle ilman rusahdusta...Minin kytkimellä näyttää olevan känkkäränkkä päiviä siinä missä kellä tahansa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuntuu näille "uusille" ministeille tuo kytkin olevan kovin hankala aihe ;)

Ei sitä kyllä perinteisesti ole pidetty minään kovin mystisenä juttuna?

Johtuneeko että kaikki porukoitten käyttämät palikat ovat niin loppuun kuluneita.

Kytkin, jarrut ym toimii juuri niin hyvin kuin niitten heikoin lenkki, eli 40-50 vuotta vanhoihin pitää laittaa kaikki kuluva uutta, tai sitten olla kulumattoman mitat tiedossa johon vertaa vanhaa osaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sitten kun itse olen vaijerikytkimen kanssa ollut enenmmän tekemisissä ja nissä ei oo noin montaa osaa :) Hauska kyllä kun auto on 10vuotta toiminut ilman mittää kun se on sedälläni ollut ja ajosta ihan jätetty seisomaan :) Mutta hyvähän se on että vähän takkuilee niin oppii auton luonteen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei menny kun trömsöössä taaskaan minin kanssa.

Ei menny tänään kuin noin 40min kun sen kytkinkopan ruuvasin irti ja olin vaihtamassa sitä läpimenevää akselia ja laakeria mutta uusiin osiin ei mennyt vanhat mutterit :o Voin sanoa että pikkasen kiukutti. No ei muutakuin osat kiinni takas ja lykätä auto ulos. Tilasin nyt sitten minitronilta ne osat. No onneks kohta on viikon kesäloma niin jos vaikka viimeistään sillo sais kuntoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se mutterien puute olis kytkimen toimimista, eikä ajamista estäny. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maanantaina tuli leima ja kävin tossa pikku reissun minillä Oulu-pori ja sama takaisin :) Laskiskelin että joku1200km tuli ajettua ja hyvin meni. Ainoa että vettä hukkuu noin 200km 3litraa, jarruneste häviää kytkimen pääsylinteristä niin että pitää lisäillä kerran päivässä ja meneehän tuota öljyäkin 400km/viivojen väli mutta on sillä mukava ajella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tuossa huomattua että toinen takavanne on kiero kun rengas on muuten hyvä mutta yhdessä kohtaa melkein kalju kohta. Ei se ihme että ihmiset on soitellu ja kysyny että pysyykös tuo takarengas paikallaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...