Jump to content
Sign in to follow this  
MikkoViitala

Mini -75 1000 "projekti"

Recommended Posts

Kävin tossa kattelees ja tulin siihen lopputulokseen että kyllä se vanne on kiero

:D Tai no eihän se kauheasti vippaa :D

 

Meinasin vaihtaa varapyörän mutta se oli aivan halkeamia täynnä se kumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän tuo aikast paljon vatvoo..ei ihme että takana tulijat jättää vähän enemmän hajurakoa...Varsinkin satasen vauhdissa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo ei ole kyllä ollut perässä hinaajia :) Kerpeles mini on nyt tehny niin että lämmöt nousee tosi nopeasti ja alkaa keittää. Ja tänään aamustikkin 8km työmatkalla jossa saa ajella 60km. Toki parit valot mutta silti kun oli 14astetta lämmintä. Taidan laittaa kansipahvin tilaukseen kun minitronikin oli tänään palannu lomilta takas. Ne oli lomalla just sen ajan kun mä ajelin mutta kun tarvin osia niin sopivasti tulevat takaisin lomilta :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilaa samalla uus termari, esim. yli 80 asteinen. Tuppaavat vanhemmiten jäädä jumiin, eli käytön puutetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla jo tolla minillä tuntuu olevan kyllä pitkä ja vaikea tie edessä.. :) Sain hyvin kannen pois ja vaihdettua tiivisteen mutta kun laitoin takaisin niin yksi työntötanko ei suostunut menemään yhtä syvälle kuin muut niin sitä ihmettelin ja sitten huomasin että lohkon sisällä joku kiiltää niin 2 semmosta "kuppia" mihin ne tulee ne työntötankot niin oli irtoimenaan siellä. Laitoin ne takaisin paikoilleen sietä takaa avattuani toisen neliöistä luukuista. No kun muuten sain nippuun niin momenttiavaimesta se mikä muuttaa sen koon niin vääntyi poikki :) Lopetin suosiolla ja aattelin huomenna taas katsoa. Laitoin vähän kuvia lisää

 

http://mikonmini.kuvat.fi/kuvat/Mini%202010/IMG293.jpg

 

Käy vissiin vähän laihalla niin mitenkäs sitä saa säädettyä? Ja sitten oli joku käyny 2pytyssä riehumassa kun mämmän päällä oli jälkiä ja sanoin palokanavassa. Jos sais sen vaan nippuun ja ajeltua vielä vähän aikaa kun on kelejä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain tänään kannen takaisin paikalleen ja kaikkein isoin homma oli melkein laittaa kaasari kiinni :) Venttiilit sääsin kaikki 0,25. Samalla rikoin imusarjan tiivisteet niin että vuotaa bensaa oikein kunnolla. Ne kumiset mitkä on imusarjan ja kaasarin välissä oli niin haperot että hajos oikein kunnolla. Meinasin pistää sen mittarin taustan umpeen mutta ei onnistunut kun piti se kaasari mahdattaa sinne. Pitää keksiä joku pelti siihen talven aikana.

Eli taas menee joku viikko että pääsee ajelemaan tai edes kokeilemaan että saako kunnolla käymään :(

En tiiä pitöiskö suosiolla odottaa ensi kevääseen.

 

 

 

Tässä jotain kuvia http://mikonmini.kuvat.fi/kuvat/Mini+2010/IMG308.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas alkaa olemaan niin hianoja kelejä että parempi sitä on aloittaa minin tekeminen jos vaikka tänä vuonna saisi ajeltua kauemmin. Eli tarkoitus olisi viikonloppuna rykästä kone poies ja ihmetellä mitä se on syönyt. Tossa tein ostoslistaa ja näytti pahasti että se menee sinne 1000€ nurkille + rengaat vanteet ja jarrut. Tarkoitus olis tekniikkaan uusia ainakin männänrengaat/männät, työntötangot, tangojen kupit, nokka-akselia ja imu- ja -pakopuolta ja sytkäpuolta.

 

Fiiliksen puolelta noita oon kattellut ettei mitään ole vielä lyöty lukkoon. Olisko ehdotuksia? Tai ylimääräisiä osia 1000/1100.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nonniin sitä olis miniä purettu pari päivää hissukseen. Onse hankalaa kun ei ole kunnon työkaluja. Eli en saanut raidetangon päätä auki tai oikeastaan mitään pyöräntuennan niveliä. Mutterit lähti mutta siihen jäi. Pitää maanantaina tai tiistaina hakia lisää työkaluja. Nooh purin sitten kaikki apulaitteet ja kannen ja sen kytkimen kopan. Aattelin aloittaa tälläi "ajoissa" jos vaikka tänä vuonna sais enenmmän kilsoja. Joku oli sitten akun alle laittanut sanomalehden sinne koteloon. Vissiin tarkoituksena ettei akku hinkkaat pohjaa auki. Onneksi ei ollut mitään isompaa tehnyt.

 

Joku on sitten tehnyt sähköjä kaijutinjohdoilla :o Ihan mielenkiinnosta haluisin ton rakentajan tavata ja kysellä vähän miksi asioita on tehty miten on tehty.

 

Laitoin muutaman kuvan. http://mikonmini.kuvat.fi/kuvat/Mini%202010/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite kanssa tappelin joskus ton raidetangon pään kanssa kun ei ollu irrotinta. Sitten ku Bvalinnasta haki irrottimen niin helposti lähti ilman sen suurempia ongelmia.

Yhen sellasen B valinnan ulosvetimen sain kyl hajalle kun ei lyöny sitä tarpeeksi pitkälle sinne niveleen. Ja suojakumit sillä saa kanssa aika helposti hajallle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hain semmosen c-mallisen ulosvetäjän ja raidetangonpää läksi hyvin auki mutta alapallonivel on niin kiinni että kumihajos mutta ei lähtenyt auki. No suunnitelmat muuttu nyt ainakin viikoksi ja ajattelin etten avaakkaan koko mottia. Jos putsais ja puunais apulaitteet aluksi. Oli muuten pakoputkessa ainakin 1litra vettä.

 

Kyselin jo valmiiksi mistä oulusta saa teräspunosletkua jos vaikka sillä sen kytkimen sais tänä vuonna pelaamaan. Katselin muuten jarrukenkia ja huh huh.Ihme että on vime kesänä pysähtynyt senkään vertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis eihän konetta pois ottaessa tarvii tukivarren niveliä availla, perän puolelta nivelet kangella irti lukituksesta. Konetta ylöspäin ja konetta sivulle kääntämällä ensin vaikka oikea nivel irti. Eka kerralla se voi tuntua hankalalta, mutta Miusta se on yksin kertaisin tapa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervehdys pitkästä aikaa

 

Vihdoin ja viimein saatu olhavassa talli valmiiksi ja mini tupaan ja muita härveleitä tupaan. Pitkästä saa alkaa jatkamaan mihin jäi silloin vuosi sitten :) Pikku homma meinas olla auton lumesta putsaaminen kun joutui pitämäään autoa ulkona ennenkuin siirrettiin sisälle. Jos tänä kesänä sais auton liikenteeseen ja siksi tänä vuonna en ole suunnitellut mitään ylimääräistä tekemistä autoon muutakuin pakolliset moottorin avaus-chekkaus-kasaus ja nivelien vaihdot ja pikku hitsi hommat. Pohjaan joutuu tekemään ainakin etupään lattiasta ja katotaan nyt mitä muuta kun auto laitetaan kyljelleen.

Tällä kertaa laittelen kuvia tämmöiseen osoitteeseen kun en osaa tänne foorumille laittaa http://imageshack.us/user/ViitalaMikko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä tuli viikonloppuna purettua sisusta melekein kokonaan poies ja myös lasit ja ovet. Onse näppärää kun on niin pieniä osia että lasitkin sai hyvin yksin otettua pois :) Samalla ajattelin että teen itelle uudet penkit kangaasta tai ainakin että keskikohat on kangaasta jotta on mukavempi ajaella kesä kuumalla pidempiä reissuja. Edellis vuoden pikku 500km/suunta rykäsyt kun ei oikein tehnyt hyvää tolle omalle selkänahalle. Eli laitan myyntiin/vaihtoon nuo penkit kun ite en tarvis kuin ehjät rungot ja en tiiä viittiikö noita turhaan pilppoa kaavoiksi. Muutenkin jos joku nyt miettii verhoiluja niin saisin nyt omasta otettua kaavoja ja tehtyä.

Kullä muuten taas mietein sitä kaveria joka tota on tehnyt ennen mua kun oli pari pellin palasta aivan pelkällä sialla kiinni. Ja muutenkin tuolta sisältä lähtee maali pois niin helpolla että en tiiä onko ne maalattu hiomattomalle pinnalle liian kylmässä. Joka tapauksessa puhallan, paikkaan ja maalaan pohjan, sisustan ja konehuoneen uudestaan.

Tuossa pikkasen kuvia äherryksestä

http://imageshack.us/photo/my-images/827/img0709aq.jpg/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miniä taas käyty purkamassa lissää. Oli pikkasen huonompi viikonloppu kun loppu lämmitys niin ei montaa tuntia viittinyt tehdä 0 asteessa :) Sähköt tuli otettua poies suurimmalta osalta ja täytyy taas sanoa että mukava kun on kaiutinjohdolla vedetty jokku kohdat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä eikö se oo jo voiton puolella jos plussan puolelle saa :D lämpöhaalarit vaan niskaan ja kova into päälle, itellä on tuo pakkelivaihe päällä niin sitä ei kovin isos pakkases kärsi tekemään :-[

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä hitsailin toistakymmentä vuotta sitten nykyistä miniäni 15 asteen pakkasessa harvassa tallissa,kaverit sanoi jos ottaa vähän miestä vahvempaa niin ei tule kylmä kävin alkossa osti ison viskipullon join sen tallissa tulin aika humalaan ja paleli silti tosi paljon joten kaikki kikat eivät toimi :) tuon jälkeen en ole tehnyt mitään remonttii jos lämpötila ei ole vähintää +15 astetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sehän siinä oli kun olutkin tuli liian kylmäksi :) Onneksi se aurinko alkaa jo lämmittää täällä pohjosesssakin pikku hiljaa ja pittää opetella kerrospukeitumista paremmin :) Jep kitti ei oikein hyvin kuiva alle 10asteessa sitäkin ollu tullu tehtyä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nonnii eihän siinä menny ku vuosi että sai sen koneen poies keulilta. Meinas kyllä olla vetarit tiukassa. Oli yllättävän painava vaikkei kantta/apulaitteita ollu paikalla. Kahteen pekkaan nostettiin narun ja 2x2 avulla se pois paikaltaan. Oli kyllä pahasti öljyä siellä pakosarja/imusarja puolella. Huomenna jos vähän purkais sitä konetta ja kattos jos löytyy se mikä siellä männän päällä on hyppiny.

 

Oli muuten mukavempi tehä kun oli +8 jossain kohtaa tallissa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tuli sitten purettua tota konetta ja siellä on vähän joka puolella semmosia jälkiä että sielä on ollu jotain turhaa liikennettä. Sitten aika moni pultti oli todella löysässä. Niin löysässä että juur ja juur oli kiinni. Tuolla kuvia taas lissää

 

http://imageshack.us/photo/my-images/24/img0794fi.jpg/

 

Ei ollut ulosvedintä niin piti lopettaa hommat kun ei saanut kytkintä poies. Tuo toinen puoli koneesta oli kyllä tosi likanen että hyvä että tuli otettua poies niin saa vaihettua kaikki stefat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikonloppuna tuli taas käytyä purkamassa konetta ja muuten meni hyvin mutta en saanut vielä irroitettua toisistaan. Pittää ensi kerraksi hommata yksi pöytä lisää että saa laitettua sen "väärin päin" ja katottua onko se vielä jossain kiinni.

Tuntuu olevan joka paikassa paaaaljon silikoonia niin entiiä olisko se vaan sitten niin lujasti toisissaan kiinni. Ja jos ensi kerralla olis pikkasen lämpimämmät kelit niin viittis olla kauemmin tallissa :)

 

Löyty muuten varmaan syyllinen niihin kytkin ongelmiin joita oli silloin kun auto vielä liikkui omin avuin. Levy oli meinaa aikas ohkane.

 

Joka kerta vaan kun purkaa niin löytyy lissää jälkiä mikkä ei mun mielestä kuulu kyseiseen paikkaan. Onko tämä esimerkiksi normaalia? http://imageshack.us/photo/my-images/801/img0838ee.jpg/ Eli kytkimen puolelta on tämä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Viikonloppuna tuli taas käytyä purkamassa konetta ja muuten meni hyvin mutta en saanut vielä irroitettua toisistaan. Pittää ensi kerraksi hommata yksi pöytä lisää että saa laitettua sen "väärin päin" ja katottua onko se vielä jossain kiinni.

Tuntuu olevan joka paikassa paaaaljon silikoonia niin entiiä olisko se vaan sitten niin lujasti toisissaan kiinni. .

 

Jep, sitä silikonia ei sais käyttää ollenkaan. :-\

On ne moottori ja vaihteisto usein aika lujassa toisissaan kiinni vaikka kaikki ruuvit oliskin irti, vaan

saattaa siellä vielä jokin pieni pultti olla kiinnikin, se yksi on ainakin vähän piilossa, sitten vaan varovasti naputella liitoskohtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...