Jump to content
TeePee

Mini Suzukin 16V koneella

Recommended Posts

Täällä metsäkonemaailmassa törmää hyvin usein näihin "varmuudella laskettuihin" rakenteisiin ;)

Rasituksetkin on tietty toisesta maailmasta.

Veikkaan kuitenkin, että jos itsetehtynä tarjoaisi vastaavaa kats.konttorilla, niin suhtauduttaisiin hyvin kriittisesti?

Onko joku tehnyt itse?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konttorilta kyselin aikoinani asiaa ja mulle sanottiin , että omatekoinen etukelkka ei kelpaa ilman VTT:n tutkimusta.Laskelmilla osoittaen voi saada läpi omatekoisen kelkan, koska katsastuskonttorien tulkinnat ovat "hieman" erilaisia joka paikassa . Kyseinen Minigaragen kelkka kelpaa, koska se on tunnistettavissa juoksevan numeroinnin mukaan ja on tehdastekoinen= firma tekee niitä. Ongelmahan on se ,että moottorin kiinnityspisteet muuttuvat alkuperäisistä. Onneksi kone/laatikko on ~30kg kevyempi Mini omaan verrattuna. Kelkan kiinnityspisteet, jousitus ja reaktiotangot pysyvät ennallaan, mikä oli katsastuskonttorilla taas plussaa.

 

Onneksi Suomessa ei mene läpi sellaiset omatekoiset versiot mitä esim Englannissa kelpaavat. Jopa 16V palstalla toiset kaverit ovat epäilleet eräiden yleismies jantusten (sorry) hitsauksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei Purtsi ; sulla on ollut jo jonkin aikaa kelkka käytössä. Onko siinä murtumia yms kulumisen/käytön jälkiä ???

 

Pitäisi melkein ottaa koko paketti pois autosta, että näkisi onko siihen mitään murtumia tai muuta tullut. Ihan jämäkältä se kyllä vaikuttaa eikä se konekaan mihinkään heilu kun on tarpeeksi tukiluita :) Mullahan on siinä sitten muutama lisähitsaus tehtynä, mutta ne ei kyllä vaikuta rakenteen jämäkkyyteen (jarruputkien kiinnityspalat ja suojarauta jarruletkulle ettei ota kiinni triggeripyörään).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun vähäisillä lujuusopin oppitunneilla sanoisin että tuo kelkka on pirusti vahvempi kuin Minin alkuperäinen, vaikka heiveröiseltä näyttääkin. Omatekoisesta kelkasta pitää olla lujuuslaskelmat, ei hirveän paha rasti jos tuntee jonkun kuka osaa hiukankin käyttää FEM-ohjelmaa. Toki täydellistä laskelmaa on lähes mahdoton tehdä alkuperäisen keulan monimutkaisuuden takia, mutta riittävällä hehtaarilla oleva. Tuohon tosin on takaportti mitä minäkin käytän, mikäli katsastusmies toteaa rakennelman silminnähden riittävän vahvaksi, ei tarvita laskelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite en sen kummemmin oo alkanu miettimään rakennetta ja sen lujuutta. Luotan siihen, että se kestää, kun muillakin on kestänyt. Ja asialliselta se kyllä vaikutti vielä lähemmänkin tarkastelun jälkeen. Eikä pitäisi olla katsastuksen kanssa ongelmaa, kun kyseisen firman kelkka on ennenkin hyväksytty.

 

Projekti edenny sen verran, että käytin lohkon vielä koneistamolla. Piti plaanata lohkon dekin pinta, koska siinä oli eräiden ruotsalaisten "yleismies jantusten" jäljiltä sen verran syviä naarmuja ettei niitä voinut jättää hiomatta. Ilmeisesti pintaa oli koitettu puhdistaa rälläkällä jossa ollu sellanen rautalankalaikka kiinni. Ei sinänsä jaksanu yllättää enää ollenkaan, ku tossa koneessa oli niin paljo muutaki ihmettelyn aihetta mitä tuli vastaan sitä purkaessa. Tosiaan 0,25mm piti ottaa tavaraa pois eli aika paljo. Männät tuli sen verran yli dekin että tunsi sormilla. Mutta sen verran vähän, ettei ne osuneet kanteen vielä momenttiin kiristyksen jälkeenkään. Ainakaan kun sitä käsin pyöritteli. Toivottavasti ei tilanne muutu myöskään kovemmilla kierroksilla.

 

No jokatapauksessa tänään päästiin siihen pisteeseen, että kone on kasattu ja kansi paikallaan. Apulaitteet ja jakopään hilppeet vielä irrallaan. Täytyy jostain koittaa selvittää miten ne siihen tulee kiinni. Otin purkuvaiheessa paljon kuvia että voi sitte kasausvaiheessa tarkistaa miten se olikaan. Siitä ei nyt sitte ollu mitään hyötyä ku kuvat lähti kävelemään puhelimesta ku se hajos. Mutta kyllähän netistä nyt aina sen verran kuvia ja ohjetta löytyy, että tuon saa niputettua.

 

Viikonlopun aikana on tarkotus tehdä öljypohjaan turbon öljynpaluulle liitäntä, niin on sitte valmiina joskus jos sen vaikka ahtais. Aluks kyllä mennään vaparina ja koitetaan saada paketti toimimaan. Myös vaihdelaatikko pestään ja pultataan kiinni ja sit koitetaan istuttaa konetta uuteen etukelkkaan. Saa nähä miten sopii paikalleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Männät tuli sen verran yli dekin että tunsi sormilla. Mutta sen verran vähän, ettei ne osuneet kanteen vielä momenttiin kiristyksen jälkeenkään. Ainakaan kun sitä käsin pyöritteli. Toivottavasti ei tilanne muutu myöskään kovemmilla kierroksilla.

 

En hirveästi leikkisi tuon asian kanssa, vaan tutkisin että siellä sitä tilaa on oikeasti riittävästi. Oliko se nyt muistaakseni semmoinen 0,8mm kun pitäisi vähintään olla, ettei ota käydessä kanteen kiinni mäntä. Sinänsä se on ihan "oikein" että mäntä tulee yli dekkitason, mikäli tilaa vain on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin onhan tässä nyt se vaara, että vaikka käsin pyörittäessä ei ota kiinni, niin kuitenkin käydessä kun osat lämpenee ja laajenee niin silloin saattaa alkaa kolisemaan.

Ei ne männät kyllä tullu dekin yli ku sen verran, että sormilla tunnustelemalla aavistuksen tuntui pykälää, eli ei varmasti edes tuota 0,25mm mitä siitä dekistä hiottiin. Täytyis jostain saada selville, miten on vakio koneen kanssa, että kuinka ylhäällä männät käy dekin pintaan nähden ja paljonko silloin jää tilaa männän ja kannen väliin. Siitähän sen pystyis päättelemään, että jääkö tilaa nyt riittävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kansipahvit nyt yleensä on vähintään millin paksuja, että jos ne pari kymppiä tulee yli, ei tule mitään ongelmia. Mitä pienempi tuo männänreunan ja kannen väli on, sitä paremmin kone toimii. Sen takia moderneissa koneissa männät tulee käytännössä aina lohkon pinnan yli.

 

Ei pelkästään lämpölaajenemiset aiheuta välyksen pienenemistä, vaan kiertokankikin venyy yllättävän paljon kierroksilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo se on kyllä tiedossa, että ne kanget venyy kierroksilla. Mittasin toisesta samanlaisesta kansipahvista niin se on 1,5mm. Eli kyllä uskoisin että sinne jää riittävä välys männän ja kannen väliin. Lueskelin tuolta australian foorumilta että joku oli ottanut 0,5mm lohkosta ja 0,5mm kannesta. Eli ei tää mun pari kymppiä kauheesti pitäis vaikuttaa. Mutta jos jostain syystä sitte kuitenki alkaa kolisemaan niin sit pitää vaan purkaa ja ottaa männistä vähä tavaraa pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahtamisen saa ainakin unohtaa , saattaapi puristukset olla vähän rajut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos palotila on hyvän mallinen, ei ole mitään estettä ajella kympin puristuksilla ahdetulla koneella, päinvastoin. Esim VW/AUDI 4(ja 5)venttiilikannissa on erinomainen palotila, alkuperäisissä turbokoneissa on ysin puristukset. Nykypäivänä niitä lisätään kympin korville ja ajetaan silti 2bar paineilla ilman nakutusta. Pienet puristukset turbomoottoreissa on eilispäivää, toki niitä vieläkin pitää käyttää jos moottorin palotila/palotilan jäähdytys on sitä 50-luvun tasoa ja moottorinohjauksesta ei huolehdita modernilla laitteistolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli tarkotus käydä vaan kasaamassa suzukin kone siihen pisteeseen, että sais nostaa testiks kelkkaan ja myöhemmin sitte vielä kasata jakopää loppuun ku osat tulee postissa. Alotettiin ruuvaaminen tänään siinä 14.00 aikoihin.

 

Lähtötilanne iltapäivällä

 

img3375699.jpg

img3375700.jpg

img3375701.jpg

 

Kiinnitettiin vaihdelaatikko ym pientä ja sen jälkeen sovitettiin pakettia kelkkaan. Sopi ku nyrkki silmään! :)

 

img3375707.jpg

 

Sitte siirryttiin itse Minin kimppuun. Muutaman tunti siinä sitte meni. Ihmettelyä, työkalujen etsimistä tallista, kiroilua, ruuvausta, hajoilua, työkalujen lainaamista työpaikalta, lisää ruuvausta, kiroilua, työkalujen lainaamista naapurilta... jne. :D

 

img3375702.jpg

img3375703.jpg

 

Lopputuloksena irrallinen minin moottori+etukelkka. Jos olis aiemmin tehny saman homman ja olis tienny miten se tulis tehdä niin olis säästyny paljon aikaa, mutta näin ekaks kerraks meni yllättävän kivuttomasti.

 

img3375706.jpg

 

Näissä tunnelmissa lopeteltiin tän illan ruuvaukset klo 22 jälkeen. Huomenna jatkuu!

img3375708.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, jos sulla on ton nokkaspoilerin alla alkuperäinen nokkapelti, niin se ottaa hieman kiinni etukelkkaan. Kumpaankin päähän ~5cm sahaus ja taivuttaa nokkapeltiä ulospäin. Sen jälkeen kelkka mahtuu hyvin moottoreineen paikoilleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oliko kuin mielenkiintoinen ottaa etukelkan etummaiset pultit pois? näyttää tuo aura olevan jonkun verran tiellä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne sieltä hyvin mahtu ottamaan pois, ei mitään ongelmia :)

 

Tänään meni koko päivä sovittaessa etukelkkaa paikoilleen. Aluks piti leikellä konetilan reunapeltejä pois vähä jokapuolelta ja piti tosiaan myös sitä alkuperäistä nokkapeltiä taivuttaa ulospäin. Sen jälkeen kelkka jo melkein istu paikoilleen.

 

img3376434.jpg

img3376435.jpg

img3376440.jpg

 

Alemmat koriin tulevat kiinnikkeet vaati vähän muokkaamista. Kattelin muka moneen kertaan mistä kohtaa leikkaan tavaraa pois, mutta tottakai silti otin liikaa ja meni hitsaus hommiks. Nyt jo aika hyvällä mallilla. Vähä rälläkkää ja vasaraa + pari reikää huomenna niin kiinnikkeet olis valmiina.

 

Vanha kelkka

img3376437.jpg

Minigaragen kelkka

img3376436.jpg

Melkeen jo paikallaan

img3376438.jpg

 

Kelkan ylemmät kiinnikkeet oli tossa minigaragen kelkassa vanhaa mallia, eli 2 pientä pulttia per puoli ja tässä uudemmassa korissa on ne isot pultit 1 per puoli. Aluks meinasin porata koriin uudet reiät, mutta sit tajusin että pääsen helpommalla ku vedän vaan läpipultin siitä kelkan kiinnikkeiden keskellä olleesta reiästä ja prikka+mutteri toiselle puolelle.

 

Eli tosta keskimmäisestä reiästä ja mutteri toiselle puolelel

img3376444.jpg

 

Päivän lopuksi sain kuitenki kelkan kiinni autoon edestä ja ylhäältä.

 

img3376439.jpg

img3376441.jpg

 

Toivottavasti huomenna sais jo alkaa sovittaa konetta paikalleen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli taas hyvä päivä tallilla, 11 tuntia tuli tehtyä töitä. Tänään oli koulusta viimenen tentti eli nyt on muutama päivä aikaa vielä asua tallissa. Sitte 27.12. lähtö etelän lämpöön pariks viikoks. Tavotteena on saada mini sitä ennen sen verran valmiiks et sen voi ottaa pois pukeilta.

 

Tän päivän ekana työnä muokkasin etukelkan alemmat koriin tulevat kiinnikkeet kuntoon ja laitoin ruuvit kiinni. Tossa näkyy tuo kohta mistä menin erehdyksissäni leikkaamaan ja joutu sit hitsaamaan takas kasaan. No, mutta tekevälle sattuu...

 

img3377022.jpg

img3377021.jpg

img3377026.jpg

 

Sen jälkeen moottori+laatikko nostettiin etukelkkaan ja pultattiin kiinni. Sitte vaan moottorinosturi käyttöön ja alakautta tähtäämään pakettia paikoilleen. Ei ollu mitään ongelmia, sopi täydellisesti paikoilleen.

 

img3377009.jpg

img3377010.jpg

 

Sielä on!!! :)

img3377011.jpg

img3377013.jpg

img3377015.jpg

 

Sitte ku moottori oli saatu pultattua kiinni niin ajattelin vielä päivän päätteeks tehä vaihteensiirtimen. Muokkasin swiftin alkuperäisestä systeemistä miniin sopivan. Eipä siinä paljo muuta tarvinu tehä ku rälläkällä tikut poikki, palaa pois välistä ja hitsailla takas nippuun. Vaihdekeppi sopi myös helposti paikoilleen. Vähä vinkua piti näyttää että sai ruuvit mahtumaan. Sit vaan prikka+mutteri yhdistelmällä kiinni. Hyvin tuntu pysyvän.

 

img3377016.jpg

img3377017.jpg

 

Tässä vielä jotain kuvia kiinnikkeistä

 

Etukelkan ylemmät kiinnikkeet tuli siis yhdellä läpipultilla per puoli

img3377018.jpg

 

Moottorin takimmainen kannake

img3377019.jpg

 

Moottorin etummainen kannake

img3377020.jpg

 

 

Huomenna taas jatkuu.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi kiinnitit kelkan takapäästä kumien varaan?

Näistä kumivirityksistä yritetään tehomoottoreiden yhteydessä eroon.

Vai onko tämä vain oma päähänpinttymäni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkotus oli kyllä kiinnittää suoraan koriin, mutta sit ku sitä alko asentelemaan paikalleen, niin olis ollu kauhee työ muokata kelkkaa niin et olis saanu kunnolla istumaan korin muotoihin. Tuo oli helpompi tapa. Näillä mennään ja jos jostain syystä joskus havaitsen että oli huono idea niin sit täytyy muokata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään en ehtiny talliin ollenkaan, ku oli niin paljo muuta (turhaa) tekemistä klo 17 asti. Sen jälkeen lähin hakemaan laturia ja starttia Hämeenkyröstä. Myyjä ei olis ehtiny postittaa osia ku vasta ens viikolla ja mä tarvitsin ne nyt niin päätin lähteä hakemaan. Samalta tyypiltä hain syksyllä kannen, mut en sillon tajunnu ostaa muuta... Huomenna pääsee taas jatkamaan projektia. Jakopään hilut tuli myös postissa tänään ja huomenna pitäis minitronilta saapua vielä vähä jotain pientä. Alustan puslaa ym..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tarkotus oli kyllä kiinnittää suoraan koriin, mutta sit ku sitä alko asentelemaan paikalleen, niin olis ollu kauhee työ muokata kelkkaa niin et olis saanu kunnolla istumaan korin muotoihin. Tuo oli helpompi tapa.

 

Vanhan mallin kelkka tulee takapäästä suoraan korin lattiasta kiinni 4 pultilla. Pitäis osua aika kohtuullisesti kohdalleen jos uusi kelkka on muuten mitoissaan. Korin ei pitäis olla tolta kohtaa erilainen. Aika karmeaa miggimakkaraa on kelkan "tehdas" hitsaukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikista vakuutteluista huolimatta on vaikea uskoa että kelkka olisi tukevampi kuin alkup.?

Mutta minä en olekaan insinööri ;)

Noin tökeröä työtä ei kehtaisi kyllä kellekään tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se on ihan varmasti riittävän tukeva ja varsin sopiva tähän tarkotukseen.

 

Tänään alotin työt sovittamalla imusarjaa paikalleen. Vähän meinas aluks olla ahdasta, mutta pienellä vaivalla sain sen sopimaan hyvin.

 

img3379381.jpg

img3379382.jpg

img3379383.jpg

 

Rälläkällä viillot ja taivutus sisään (taivutus = lekalla hakkasin ;D ) Huomenna pitää viel näyttää vähä hitsipilliä nii on hyvä!

 

img3379385.jpg

img3379387.jpg

img3379388.jpg

 

Nyt on tilaa

 

img3379389.jpg

 

Sitte koko paketti taas lattialle ja jakopään kimppuun. Tappelin kyllä ihan riittävän kauan ennenku onnistu, mutta kertaakaan ei edes työkalut lentäny tallin seinään!

 

Merkit kohdilleen

 

img3379390.jpg

 

Tästä jatkuu viimeistely huomenna

 

img3379391.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se kelkka varmana kestää mutta täytyy kompata minorv8 tosta työjäljestä että ois se voinu kyllä parempi olla. Oon kans noiden minien ulkomaalaisten putkikelkkojen kanssa ollu tekemisissä ja kyllä ne on ollu aikast lailla huolellisemmin tehty. No pääasiahan nyt on saada auto katsastettua ja ens kesäks ajoon!! Mutta nyt vielä kun se paketti on irti niin mieti vielä jos jättäisit ne kumityynyt pois.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...