Jump to content
Sign in to follow this  
proffa

Flexfuel

Recommended Posts

Noi lisäboksit ei oo ihan parhaimpia mahdollisia vaihtoehtoja. Pitäisi myös ennakoita nostaa viinalla, sekä kylmäkäynnistyspuolta muuttaa sen verran että ei vissiin ykskään taida kunnolla sitä oikeen hallitse. Mutta jos laskee kuoletusajan niin silloin satasella lisäboksin ostaminen on ihan vaihtoehto mielestäni, mutta 400euroon jättäisin kyllä kylmästi kaupan tiskille ja siirtyisin uudelleenohjelmointiin.

 

Ihan refellistä Flexfuelia noillahan ei autosta saa, semmoisen about välimallin vain. Toiminta perustuu siihen että alkuperäinen ecu suostuu tekemään about +-20% kartankorjauksen lambdasignaalin perusteella. Tuo korjausmäärä ei riitä E85:lle, mutta kun lisäboksilla laitetaan +20% pidempi suihkutusaika niin silloin se korjaus on periaatteessa 0-40% alkuperäiseen karttaa mikä rupeaa jo riittämään normibensalle ja E85:lle.

 

Yleistyksenä on että suuttimet riittävät vakioautoissa kyllä, mutta jos on jo virisofta ahdetussa autossa niin sitten ei enää riitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kävi mun putkiston rakentaja tallilla ja sattumalta mainitsi et ihan samaa öljynhuohotusongelmaa on ollu muillakin etanolilla ajavilla Se oli just valmistanu helvetin ison huohotinsäiliön yhteen timeattack audiin jolla ihan identtiset ongelmat mun auton kanssa. Puskee helvetisti ulos tuommosta vaaleen ruskeeta vesi-öljy-mitälie pirtelöä. Kun tuota maistaa niin enimmäkseen se maistuu vedelle

 

timeattack kuski (Tero) kirjotti mulle:

googleen e85 vevhusventillation. Tota viinaa tulee kylmänä läpi ja "saastuttaa" öljyn. ja se taas kerää vettä öljyyn sikana. Ja sit tosta e85 palamisesta tulee vesihöyryä mikä kans menee läpi renkaista ja näkyy sitte huohotukses. tjsp..pitäis välttää pikkuajoa että ölppä ehtii kunnolla lämmetä ja haihduttaa viinan ja veden. kuumempi termari kans? öljyjä saa vaihdella tiuhempaa jne.

 

Netin syövereistä:

a hydrocarbon fuel like petrol or a carbohydrate like alcohol has carbon & hydrogen. (Okay, so the alcohol has oxygen too, but anyway...) The carbon burns with oxygen to make CO2 and the hydrogen burns with oxygen to make H20. Carbon dioxide and water. Normally you can't see the water portion because it is very hot and so an invisible vapour but on a cold day you can see the water droplets (looks like steam) choofing out the pipe if the pipe etc is still cold and cools off the exhaust gases enough.

 

Näköjään on normaalia et vettä kerääntyy noin tuopin verran parissa viikosaa. Vittu että tän kans on painittu kauan. Hyvä et selvis viimein. Pitää vissiin vetää letku catchcanin pohjasta ja letkun päähän "hana" josta saa nopeesti tyhjennettyä tuon säiliön vedestä.

 

Kannattanee pohtia tuotakin asiaa MINI:ssä kuin muutenkin hiukan on huohotinpuolella/kaasuläpässä ollut jäätymishäikkää (ainakin S:ssä) ja kestävätkö MINI:n letkut ja tiivisteeet etanolia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei taida E85-käyttö onnistua 2gen Mineissä... selvittelin aihetta kun katselin jossain vaiheessa sitikan THP-koneista DS3:a. Ilmeisesti ei toimi suoraruiskujen kanssa, tarkempaa syytä en muista. 1gen Mineihin noita muutoksia on maailmalla tehty, ainakin R53:een. Vaatii isommat suuttimet ja uuden softan ECUun. Flexfuelia siitä ei toki tule, vaan sitten on mentävä pelkällä E85:llä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaas tätä aihetta vähän ylös, kun on R53:n hankinta työn alla... onko tietoa missä onnistuis tommosen softaus E85-käytölle? 550cc suuttimet toki tarttee hommata ensin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanha aihe mutta otsikko sopii.

 

Tuli toi viinasarja laitettua ja itse purkkihan pelaa mainiosti ja ainakin vielä 55% viinaseoksella riittää vaparissa soppa.

 

Pari juttua tuossa on, softa on aivan perseestä ja ei pelaa sitten yhtään mutta onneksi sitä ei tarvitse kuin välillä tsekata millaisella seoksella mennään.

 

Muutama kyssäri nyt kuitenkin tuli.

 

Pitäisikö suosiolla vaihtaa toi bensansuodatin nyt samantien? 

Ja toinen että ennen kun virrat kytki päälle niin pumppu piti sitä normi ääntänsä mutta nyt se ääni muuttui sellaiseksi että se pumppu joutuu samantien koville vaikka vasta nostaa paineen suuttimille.

Voiko toi bensansuodatin nyt vaatia vaan samantien vaihtoa?

 

Lähinnä tässä mietin ettei se nyt samantien jätä mua tien päälle kun pumppu sanoo morienttes 😛

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon metrejä takana, ja onko sitä filtteriä vaihdettu koskaan? 

Itse en muista että pumpun olis ääni muuttunut yhdessäkään kärryssä missä olen etanolia kokeillut. Kaippa se suodatin voi tukkeentua, jos paljon ajettuun laittaa mukavasti puhdistavaa etanolia tankkiin. 

Minkä purkin asentelit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on flexfuelin eli suomalaista tekoa kai.

 

Joo se suodatin meni varmaan tukkoon koska nyt ei tule soppaa enää puoltakaasua enempää. Ihan selkeästi pumpun päässä nyt ongelma.

Tilasin suodattimen(juma 50€ paperisuodatin) ja vaihdan sen tänään niin katotaan paraneeko.

Pumppu tosiaan muuttu vaimeaksi ja pistää ihan selkeästi vastaan jo kun kääntää virrat vaan päälle. Ennen oli vapaampi ääni.

Uskon että suodattimen vaihdolla loppuu. Kuitenkin jo 155tonnia ajettu suodatin....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän se toki mahdotonta ole että pumpussakin olisi vikaa, mutta suodatin ehkä todennäköisempi.

Kotimaisia firmoja on ainakin eFlexFuel ja FlexFuel Finland, ihan eri purkit. 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katoppa niitä on nykyään useampi. Tää on tää firma minkä softa osaaminen on aivan sutta tai sitten tossa purkissa on vikaa.

Eli eflexfuel on toi purkki. Näkyy Motonet myy sitä, mä laitatin ihan liikkeessä.

Nyt alko jo polttamaan valoakin ecun osalta että liian laiha seos(nyt on enää 37% seos näkyy kun hain 98 joukkoon että pääsee liikkumaan) eikä edes suostu nollaamaan eli joko nyt ei tosiaan tule tavaraa tai toi purkki on sökö eikä pidennä suuttimien aukioloaikaa.

 

Vaihdan ton suodattimen ja liike lupas testiin purkin jos tossa purkissa olisikin ollut/tullut nyt vikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotkut autothan "vaatii" väliklä bensalla ajamisen että järjestelmä puhdistuu, suuttimet jne. kai tämäkin hiukan tapauskohtaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suodattimen vaihto auttoi asiaan vikakoodien ja menohalujen osalta. Pumppu edelleen pitää vaimeampaa ääntä kuin bensalla mutta kai se pettäisi heti jos olisi pettääkseen.

Miinuksena enää edelleen toi Bluetooth yhteyden täydellinen toimimattomuus.

Liike lupasi sen purkin testiin jos tuossa olisi vikaa ja tähän joutuukin tarttumaan nyt sitten.

Kuitenkin aika merkityksellinen näin alussa että näkee sen duty cyclen että miten suureen seokseen asti ne riittää. Osaisi tankata oikeaa seosta kun epäilen ettei puhtaaseen E85 soppaan riitä kuitenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai joo ja vaikka oli mahlen suodatin niin se suodattimen kannen tiiviste oli väärän kokoinen. Ei tullut painetta enää, onneksi huomasin ennenkuin nakkasin vanhan tiivisteen pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesti se pumppu nyt sitten sen pari viikkoa kunnes laukesi totaaliseen hajoamiseen.

Viritin sinne nyt walbron 190 pumpun väliaikaisesti ja tilasin vdo:n pumpun autodocilta kun Suomesta ei saanut.

Eli se tuhoutui ekalla viina tankillisessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on vähän luotto koetuksella ton flexfuelin kanssa että uskaltaako työntää tankkiin ton uuden pumpun kanssa.

Se suodatin oikealla oli siis aivan tukossa kuten pumpun esisuodattimet eli se pystyssä oleva kiinteä muovinen ja alla oleva karkea suodatin.

Jotain mustaa mömmöä joka näyttää homeelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaippa siellä tankissa on sit ollut reilusti jotain paskaa.

Ite ryhdyin ajamaan etanolilla reilut kuusi vuotta sitten, kun Minin mittarissa oli vähän päälle 100tkm, enkä kyllä törmännyt tommosiin ongelmiin. Suodattimen vaihdoin 110tkm:ssa ihan vain varmuuden vuoksi. Viimeksi vaihdoin sen 209tkm kohdilla, ja olihan se mustunut taas, mutta ei siellä mitään mömmöjä vieläkään näkynyt. Varmaankin uskallan jatkaa viinalla ajelua. 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...