Jump to content
Sign in to follow this  
jyppe

austin morris 1300

Recommended Posts

Startin vaihdoin tänään kun alkuperäinen mikä kiinni ollut alkoi temppuilemaan. Kokeilin käytiin ja lähti heti käyntiin ja pysy omin avuin tyhjäkäynnillä kunnes sammu niinkuin alkuperäinen ongelma ollut ja epäilys menee kaasuttimen puoleen kun auto ei lähtenyt lämpimänä enää käyntiin,otin ilmanputsarin pois ja nostin kaasuttimen neulapaketti sormilla ja kokeilin käyntiin ja käyntiin lähtikin. Kierroksia ottaa hyvin ja ryypy näkyy toimivan myös eli mitä pitäisi seuraavaksi tehdä?

Miten neulan saa irti siitä isosta mötikästä kun ei tunnu irtoovan vaikka löysää neulan vieressä olevan ruuvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 tuntia sitten, jyppe kirjoitti:

Startin vaihdoin tänään kun alkuperäinen mikä kiinni ollut alkoi temppuilemaan. Kokeilin käytiin ja lähti heti käyntiin ja pysy omin avuin tyhjäkäynnillä kunnes sammu niinkuin alkuperäinen ongelma ollut ja epäilys menee kaasuttimen puoleen kun auto ei lähtenyt lämpimänä enää käyntiin,otin ilmanputsarin pois ja nostin kaasuttimen neulapaketti sormilla ja kokeilin käyntiin ja käyntiin lähtikin. Kierroksia ottaa hyvin ja ryypy näkyy toimivan myös eli mitä pitäisi seuraavaksi tehdä?

Miten neulan saa irti siitä isosta mötikästä kun ei tunnu irtoovan vaikka löysää neulan vieressä olevan ruuvin.

Kaasarin puhdistus/ huolto ja ehkä korjaussarjakin olis ok!

Kaasuttimen luisti (mäntä) varmaan takertelee.

Avaa kaasuttajan yläosasta se korkki ja lisää ohutta öljyä vaimentajaan.

Tarkista lopuksi, että mäntä pääsee putoamaan vapaasti alas (suuttimen keskitys), pitäisi kuulua klok!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rakennan toisen kaasuttajan jospa se paremmin toimis. Mitä hyötyä/eroa on jos neula on pitempi toisessa kaasuttajassa verrattuna alkuperäiseen kaasuttajassa. Paikalleen tuleva kaasari on alegron moottorista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maileria korjailtu pikkuhiljaa ja testiajoja suoritettu. Kysymys onkin että mittari lopetti toimintansa siis pelkästään nopeuden näyttämisen muuten pelaa kaikki mittarissa. Otin mittarin vaijerin irti niin vaijerinhan pitäisi pyöri kun ajaa autolla. Olenko oikeassa eli olisiko vika mittarin vaijerin rattaassa joka on laatikossa??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todennäköisempää että vaijeri poikki kun ne rattaat laatikosta rikki, oletko tarkastanut että vaijeri ehjä.
Joskus ollut kyllä laatikostakín se neliöpää väljistynyt mikä pyörittää vaijeria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maileria käytin katsastuksessa ja eipä leimaa tullut. Jäi alapallojen säätöä, miten saada alapalloista välystä pois?? Ja takajarrut toimi huonosti vaikka vaihdoin toisen jarrupaineen säätimen niin uusinta katsastuksessa ei hirveän paremmat olleet, lisäksi käsijarru kuskin puolella huono, apukuljettajan puolella paremmat jarrut molemmat.

Katsastaja sanoi että ottaa jarrupaineen säädin pois ja laittaa normaali T haara jarrupaineen säätimen tilalle. Onko hyvä idea kokeilla.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Empä suosittelis säätimen pois ottoa,takana pitäs paremmin,mutta ehkä kääntys poikittain soralla jarrutettaessa.Säädä ja ilmaa niitä vielä,saattaa silläkin korjautua.Onko kengät takana varmasti oikein kasattu?

Nivelet auki ja niitä ohuita prikkoja pois välistä.Nehän ovat avattavaa mallia tai sitten paksumpaa vaseliinia nippoihin.

Tarkista vielä käsijarruvaijerin kireys ja onko linkut kuluneet.

Jos ne kuskin puolen kengät väärin kasattu,ei se käsijarrukaan pidä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saman asian takajarrujen kohdalla vaati minulta eräs katsastusmies vuonna 1985 Minissä.

Mikään selitys ei auttanut. Laitoin T-kappaleen venttiilin tilalle ja sitten oli tyytyväinen.

Muutin ennalleen heti leiman jälkeen ja sen jälkeen seuraavina vuosina ei ollut ongelmia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain kanssa tänä vuonna aika kauan selittää katsurille että ei Minissä saa olla liikaa tehoa takajarruissa kun muuteen kääntyy tiukassa jarrutuksessa ympäri.
Lopulta uskoi selityksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎27‎.‎6‎.‎2018 at 16.55, jyppe kirjoitti:

Maileria käytin katsastuksessa ja eipä leimaa tullut. Jäi alapallojen säätöä, miten saada alapalloista välystä pois?? Ja takajarrut toimi huonosti vaikka vaihdoin toisen jarrupaineen säätimen niin uusinta katsastuksessa ei hirveän paremmat olleet, lisäksi käsijarru kuskin puolella huono, apukuljettajan puolella paremmat jarrut molemmat.

Katsastaja sanoi että ottaa jarrupaineen säädin pois ja laittaa normaali T haara jarrupaineen säätimen tilalle. Onko hyvä idea kokeilla.

 

Shimmilevyjä pois nivelistä, mutta tarkista,ettei jää liian kireäksi. Silloin hyvä kun nivel liikkuu irrallaan "tahmeasti" koko liikeratansa.

Nosta takapää pukeille ja avaa rummut vielä tarkista asennus, herkistele tarvittaessa käsijarruvaijerit ja -linkut. Kun oot kasannu niin momenttiavaimella on hyvä tarkistaa että jarrut ottaa tasaisesti. Käsijarrun pystyy yksinkin, mutta käyttöjarrujen kanssa on hyvä olla kaveri tai sitten vaikka jokin palikka, laudanpätkä tms. polkimen ja istuimen väliin laitettuna. Kyllä se siitä🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaihdoin varmuuden vuoksi uuden jarrupääsylinterin, tuntui paremmin neste kulkevan lisäksi aukasin molemmat takarumpu jarrut ja vaikuttaisi että on toinen jarrukenkä väärinpäin kun katsoo räjäytys kuvaa, en sitten tiedä onko siinä vaikutusta jarrujen tehokkuuteen. Katsokaa huomaatteko onko muuta jarruissa väärin.IMG_20180709_155447.thumb.jpg.7a43737597910a5a37f0bd498b360470.jpg

IMG_20180709_155510.jpg

IMG_20180709_171600.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa olla etumainen kenkä ylösalas.Iso reikä( se mistä käsijarrulinkku nyt menee läpi) eteen ylös ja taakse alas.

 Kuvasta ei näy onko itse linkku oikealla puolella,pituussuunnassa menevä rauta yläpuolella ja vaijerilta tuleva alapuolella,ala jousikin

omituisella mutkalla ja ylösalas,toi iso koukku kuuluu taakse.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo,etummaiset toisin päin ja jouset mielellään sisäpuolelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä pointti Turbo!

Tsemppiä Jyppe kyllä se siitä kun sedät neuvoo 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, sisäpuolelle molemmat jouset ja toi alempi jousi niin, että keskiosa on tossa käsijarrulinkussa kiinni, muuten se hinkkaantuu poikki tosta keskeltä.

Jarrukengät pitää olla just oikeinpäin, ensiö ja toisiokenkä se riippuu pyörimissuunnasta.

Tosta kuvasta ny ei näy kumpi on vas ja kumpi oikee??

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 tuntia sitten, jyppe kirjoitti:

ekassa kuvassa kuskinpuolelta ja alempi kuva apukuskinpuolelta. 

Juu no sitten on etumainen kenkä molemmissa väärinpäin kuten "Turbo 69" jo totesikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat puolet kasattu ja vähän paremmin jarrut ottaa kyllä mutta vieläkin kuskin puolen käsijarru heikkotehoinen. Käsijarru linkussa on paljon enemmän väljyyttä ennen kuin ottaa kiinni jarruun, kun apukuskin puolella linkku liikkuu vai vähän eli toimii nähtävästi oikein. Mistä alkaa vikaa etsimään? Meinasin vaihtaa toisen linkun seuraavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...