Jump to content
Sign in to follow this  
Rauno

Rear radius arm shroud

Recommended Posts

Olisiko vapaa käännös takatukivarren rasvanippelin suojapelti tms.

 

Miten se tämä asennetaan?

 

http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search

 

En ole vielä näitä hankkinut ja helmaa pistän umpeen, nyt olisi mahdollisuus rakennella kiinnikkeitä jos tämä vaatii.

 

Pitääkö helmassa olla reikä ja mutteri hitsattuna tälle vai miten?

 

Vanhoja helmoja ei ole, joten ei mitään hajua kiinnitystavasta.

 

Mk2:ssa näitä ei vissiin enään ollutkaan?

 

rauno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuperäisen helman pää menee takaosassa ns. "päätypalkin" käänteiden alle ja suojapellin kiinnitysmutterit on hitsattu niiden "päätypalkin" käänteiden taakse. Itse helmapellisä ei ole reikiä, eikä muttereita.

Käytännössä korjaukset on monissa tehty niin, ettei niitä käänteitä ole enää olemassakaan ja helmapelti on vain laitettu koko mitalla päälle perään asti.

Eli ei ole entisöity tarkasti ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran vielä korjaisin muisteluani, että taisi sittenkin olla se mutteri kiinnitettynä helman päähän, joka meni sinne päätypalkin käänteeseen ja käänteessä oli reikä josta kiinnityskohta näkyi.

Ainakin siinä pystyosassa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei helekutti..... hitsi kun ei tullut hommattua noita pellinlerpukkeita ennakkoon.

 

Kiitos Koirankoppi muisteloista.

 

Mulla menee helma sen "heelboadin" alle niinkuin uutenakin, mutta ei peijjooni sinne helmannokkaan mitään muttereita osaa hitsailla oikeisiin kohtiin.

 

Yksi vaihtoehto olisi vetään jonkunmoisilla peltiruuveilla, mutta ne reiät tuppaa löystymään kun niitä irroittelee/ kiinnittelee. Ja vissiin ne ruuvit pitäisi olla korinvärisiäkin.

 

Pitääköhän ottaa aikalisä ja hommata nuo pellit ja tuumailla.

 

Kellä lisää vinkkejä/ mielipiteitä, antaa tulla vaan.

 

Se hyvä noissa pelleissä on, että ne peittävät alleen juurikin sen helman ja heelboardin saumakohdan. Meinaan jos ei ole ihan tehdassiistin näköinen :))

 

Ja kiitokset myös sinne Sastamalaan nopealle kilpamekaanikolle ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos "omatunto" antaa myöden, niin mielestäni pellit voi kiinnittää ihan peltiruuveilla siihen päälle.

Valitsee vain samannäköisillä kannoilla varustetut ruuvit.

Ei takuulla ainakaan ulkopuolisia häiritse.

Eikä vie pisteitä entisöinnin laadun arvostelijoilta :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moronta !

 

Luulenpa, että pistän peltiruuvit (alkuperäisen näköiset yritän löytää).

 

Kaikenlaisiin "ongelmiin" törmää kun rojekti etenee, uusi merkki aina työllistää ennnenkuin tulee tutuksi.

 

rauno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ylempi, oli ristipää kannalla oleva ehkä 1/4" tai 3/8" pultti. Kierteet helman sisällä kuten koirankoppi selitti. Alempi ristipääkannalla oleva peltiruuvi.

 

Vinkki. sovita ennen maalausta. Eivät istu aivan moitteetta, joten niitä voi joutua murjomaan tai muotoilemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytännössa ihan sama ruuvi. 10-32 on jenkkien tapa ilmoittaa koko ja tuo 3/16 UNF tarkoittaa samaa briteille.

Tärkeintä tällaiseen jälkiasennukseen on mielestäni, että kanta on Pozidrive No. 2 tyyppinen peltiruuvi. Phillips-kanta loistaa erilaisuudellaan kauas ja Torxia nyt ei kannata ajatellakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho!

 

ettäkö sama koko ? En näistä mitään ymmärrä, mutta jos lasken niinkuin koulussa opetettiin:

 

10/32 , eikös se ole 7,94mm ja 3/16 = 4,76 mm

 

ja tämä se helman sivulla näkyvä pultti/ruuvi PMZ308.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt tähän hätään löytänyt taulukkoa ns. numerokoon ruuveista, mutta kyseessä on 10-32 koneruuvikierre jonka halkaisija on 4,8 mm. Muita kokoja olisi No. 7=3,9 mm, 8=4,2 mm. Mitään logiikkaa ?

Muistelisin, että mulla on jossain tehtaan alkuperäinen "Technical Information Bulletin" koskien näiden nippapeltien jälkiasennusta. Pitänee skannata kunhan vaan löydän oikean mapin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Noin se varmaan menee. Kiva jos löydät tehtaan tietoa.

 

Olisikin ollut aika erikoista, että Sparesilla olisi myyty vääränkokoista ruuvia ( väärän pituinen se heidän ruuvi kyllä on).

 

Pitää vielä katella minkänäköinen se oikea pozidrive kanta on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtaisko "Imperialilta" löytyä vielä jopa sitä oikeaa ruuviakin? Ainakin joskus löytyi.

 

Näistä nykyään "uustuotantona" myytävistä ruuveista en ainakaan ulkonäöllisesti (kanta) olisi ollenkaan varma. Melkein pitäisin ihmeenä jos olisivat samanlaisia kuin alkuperäiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyiskikö niitä peltejä keneltäkään?

 

Ei viittis pikkuostosta englannista, vaikka mielelläänhän ne myy (ja suomiputkat taitavat lomailla).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtaneeko suomimyyjiltä löytyäkään?

 

Multa voisi löytyä ehjät alkup.?

Mutta en ehdi ennen ensi viikkoa katsella.

 

Muistaakseni joskus katselin sellaista uustuotantoa ja oli se sen näköinenkin. Ja hintaa pellinpalalla oli ihan kiitettävästi.

Vai onko tullut enempi tarjontaa/hinnat pudonneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä noista tehtaan ohjeista. Pitää etsiä pumaska parin päivän sisään.Ei siinä mitään ihmeellistä muistaakseni ollut. Kahdella peltiruuvilla kiinnitys, koska mitään kolmekuustoistaisia jenkoja ei tuonne kannattane vääntää. Mutta yritetään ottaa asia vielä esille. Ihan hyviltä nuo sparesin teettämät näyttää. Siis näyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voihan se olla, että jos ruuvi tulee helman paksuimmasta kohdasta läpi (missä helampelti menee heelboardin sisään), niin siinä on sen verran tavaraa että voi kierteen teko onnistuakin.

En tiedä mihin reikä tulee, kun ei oo niitä peltejä. Mutta peltiruuvi tuntuisi järkevältä.

 

Joo. Noissa pelleissä on aina tekemistä vaikka ois kuinka Heritagen... mikään ei mene suoraan paikalle. No jaa, takahelma oli/ on huippulaatua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä nyt vihdoin se tehtaan ohje 44 vuoden takaa. Löytyi varaston kauimmaisesta nurkasta alimmaisesta laatikosta. Eipä siinä sen ihmeempää ollut, mutta kuitenkin..

post-761-13848035527246_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...