Jump to content
Sign in to follow this  
SE7EN

MK2 Cooperin erot sen ajan muihin moottoreihin?

Recommended Posts

Moi,

 

Onko tietoa millä keinoin 1275 cc MK2-3 Cooperista on saatu tehoja 76 hv kun senaikaisissa muissa A-sarjan 1275 moottoreissa tehot jää tuonne 58-59 hv:aan.?

Puristukset näkyy ainakin olevan Cooperissa 9,75:1 kun esim. 1,3 Allegrossa ne manuaalin mukaan on 8,8:1.

 

Mutta mitäpä muuta Coopereissa on moottoreihin tehty erilailla.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni nokka, kaasarit ja pakosarja ynnä tietty venttiilit ja eiköhän kannen kanavatkin hivenen eroa.

Puristukset lienee tehty männillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moi,

 

Onko tietoa millä keinoin 1275 cc MK2-3 Cooperista on saatu tehoja 76 hv kun senaikaisissa muissa A-sarjan 1275 moottoreissa tehot jää tuonne 58-59 hv:aan.?

Puristukset näkyy ainakin olevan Cooperissa 9,75:1 kun esim. 1,3 Allegrossa ne manuaalin mukaan on 8,8:1.

 

Mutta mitäpä muuta Coopereissa on moottoreihin tehty erilailla.?

 

Eli vertaat S:n moottoreita muihin 1275 cc moottoreihin?

Kaikki S :t oli alunperin suunniteltu kilpailukäyttöä varten, aivan eri moottoreita kun muut vastaavat A -sarjan koneet, jo lähtökohtaisesti ne oli tehty paremmista aineista kestämään suurempia rasituksia, myös rakenteet eroavat lohko, kampiakseli, kiertokanget, männät, kansi jne. vaikka osat päällisinpuolin äkkiä näyttävät samanlaisilta.

 

Tollanen 15-16 hv :n ja suurempikin lisä on helposti saatavissa vaikka Allegron koneesta, mutta pitää muistaa, että

silloin oli kysymyksessä S :n vakio kaupassa myytävä malli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mk 1-2 Cooper S:ien moottorit olivat "kilpakoneita" ja valmistettu sen ajan paremman luokan materiaaleista ja tietämyksellä jo vakiona.

Mk 3 S:ien moottorit olivat jo sitten samaa vakiokamaa perus BMC 1275 koneitten kanssa materiaaleiltaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuota normaaliin katukäyttöön myytäväksi tarkoitetun S:n eroa muihin BMC:n 1275 moottoreihin juurikin hain.

Kisakoneet on erikseen ja niissä varmaan oli enemmänkin heppoja kuin tuo 76.

 

Eli ainakin puristukset ja imuventtiilit on kaasarin ja pakosarjan lisäksi olleet erilaiset.

Mutta mitähän nokka-akselia näissä katu-Coopereissa on mahdettu käyttää.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

huh huh, netti on täynnä cooperia, on ne niin haluttuja. Jos näet hiukan vaivaa, löytyy monella kielellä ;)

 

Mutta aloitapa tästä

 

http://historicrace.fi/cooper.htm

 

Ja sitten hommaat John Parnellin kirjan "Original Cooper ...."

 

Ja sitten, muutaman vuoden näiden koppien kanssa painiskeltuasi huomaat, että Parnellin raamattukaan ei kaikkea tiedä. Tehdas on ollut näppärä sotkemaan eri osia samoissa/ ja eri vuosimalleissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuota normaaliin katukäyttöön myytäväksi tarkoitetun S:n eroa muihin BMC:n 1275 moottoreihin juurikin hain.

Kisakoneet on erikseen ja niissä varmaan oli enemmänkin heppoja kuin tuo 76.

 

Eli ainakin puristukset ja imuventtiilit on kaasarin ja pakosarjan lisäksi olleet erilaiset.

Mutta mitähän nokka-akselia näissä katu-Coopereissa on mahdettu käyttää.?

 

Tarkoitatko, että normaaliin katukäyttöön myytyjen "ässien" koneet olivat samoja kuin kaikki muutkin BMC:n valmistamat 1275 cc moottorit, vain edellä mainituin eroavaisuuksin?

Sehän ei suinkaan pidä paikkaansa, vaan lähes kaikki tärkeimmät osat (lohko, kampiakseli, kiertokanget, männät, kansi jne.) olivat niin materiaaleiltaan, ominaisuuksiltaan kuin ulkonäöltäänkin erilaiset.

Kisamallit oli sitten näistä vakio "ässistä" vielä pidemmälle kehiteltyjä laitteita ja luokitelluin lisäosin varustettuja.

Kannattaa tosiaan tutustua aiheeseen niihin liittyvää kirjallisuutta löytyy runsaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mk 1-2 Cooper S:ien moottorit olivat "kilpakoneita" ja valmistettu sen ajan paremman luokan materiaaleista ja tietämyksellä jo vakiona.

Mk 3 S:ien moottorit olivat jo sitten samaa vakiokamaa perus BMC 1275 koneitten kanssa materiaaleiltaan.

 

Jos oikeen pilkkua viilataan (niinkuin täällä usein on tapana ;)), niin vielä mk3 S (ja 1300 GT) oli nitrattu kampiakseli ja EN19 veivit (ns.Innocenti-malliset) ja 35,6/31 venttiilikoko. Mut käytännössä sitä BMC vakiokamaa. Mikä on ihan hyvää ja kestävää virikäytössäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...