Jump to content
Igor

R53 JCW -06

Recommended Posts

Aina mulla on ollut tossa pelkkää viinaa tankissa kun olen leimalla käynyt. Kertaakaan ei ole mitään huomauteltu. 🙂  Tosin toi mun "muunnossarja" ei näy mitenkään päälle päin.

Foliohatut on tietysti sitä mieltä, että kun saadaan tämän muuntotuen avulla tarpeeksi etanolimuunnettuja autoja liikenteeseen, niin niitä aletaan rokottamaan käyttövoimaverolla tms. maksuilla... saapa nähdä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Innostuin taas vähän kumimaalaileman, kun Motonetistä löytyi Car-rep -merkkistä töhnää. Saas nähdä pysyykö yhtä hyvin kuin aito ja alkuperäinen (ja puolet kalliimpi) Plastidip. Peilit, maskin vaakarivat ja takaluukun kahva sai pintaansa semi-gloss mustaa vanteiden "värin" innoittamana. 😎

 

41160799915_64f6993e2f_c.jpg

42061160491_40bebc35b5_c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On 02/05/2018 at 15:36, Igor said:

Kävin tänään leimalla, ja samalla tehtiin muutoskatsastus etanolikäytölle. Eli maksoin 58€ siitä, että rekisteröintitietoihin tuli pari riviä lisää tekstiä. Mitään ylimääräisiä toimenpiteitä itse katsastuksessa muutos ei aiheuttanut. Katsurille riitti tieto siitä, että muutos on tehty softalla.

Rustasin Trafille hakemuksen 200€ muuuntotuesta. Laitoin käytetyksi muunnoslaitteistoksi "Bytetronik FA53", ja muutoksen tekijäksi itseni. Saabisteilla on mennyt päätöksen ja tuen saamiseen 4-5 viikkoa hakemuksen lähettämisestä, joten menee varmaan tuonne kuun lopulle ennen kuin Trafilta kuuluu mitään.
 

Aika hyvin piti ennuste paikkansa; eilen tuli päätös muuntotuen myöntämisestä. 🙂

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viimeisin ongelma: peruutustutkasta on yksi sensori rikki. Huutaa hoosiannaa aina kun pistää pakin päälle. Rikkinäinen sensori paikantui ihan korvakuulolla; ei naksu kun liikuttelee edessä jotain estettä, esim. omaa vasenta korvaa. Tämä siis virrat päällä ja pakki kytkettynä, mieluummin moottori sammuksissa...

Sensori on sama kuin monissa saman ikäluokan bemareissa, ja marmoritiskillä hinta on pitkälti yli sata euroa. Tarvikkeita löytää noin satasen halvemmalla, mutta bemarifoorumin kokemusten mukaan ne eivät kestä kovin pitkään, ja/tai toimivat satunnaisesti. GeaR53 -niminen pulju (Hollannista) mainostelee Facebookissa R53-purkuosia, ja sieltä löytyi käytetty OEM sensori tarvikettakin halvemmalla.

Takapuskuri pitää siis irrotella kun sensori saapuu. En ole sitä aikaisemmin irroitellut, ja siinä taitaa olla muoviklipsu poikineen tiellä... pitänee tilailla niitäkin jokunen, koska ne harvoin tulee kaikki ehjänä irti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Enpä ole ehtinyt tuolle tutkan sensorille tehdä mitään, eikä parkkitutka enää edes valita kun laittaa pakin päälle. Pitänee lueskella vikakoodeja, että onko siellä jotain muutakin nyt rikki. Parkkitutkan sensorin kanssa samassa paketissa tuli käytetty kaasuläppä, ja sen vaihdolla auto alkoi pysymään käynnissä myös moottorijarrutuksen jälkeen. Tyhjäkäynninkin saattoi laskea alle 1000rpm:n.

Kesällä vaihdoin pa-suodattimen, kun edellisestä vaihdosta oli jo melko monta metriä. Samalla tutkailin suodattimen kotelon yhteydessä olevaa bensamittarin anturia, mutta siitä ei löytynyt syytä toimimattomaan mittariin. Vaihdoin myös kevennetyn ja vaimentamattoman kampuran hihnapyörän PRW:n Fluid Gel -malliseen, ja liimailin vähän lisää äänieristeitä takakonttiin. Niillä eväillä metelit vähän pieneni, ja kärryllä tehtiin pikku lenkki Hangon kautta Nuorgamiin. Tuolla n. 3500km reissulla ei ilmennut ongelmia, ja kesä meni muutenkin ilman isompia automurheita. Mitä nyt pari vuotta sitten vaihtamani tarvike-lambda näyttäisi vetelevän viimeisiään. Seuraavaksi laitan orkkiksen, kun niitä näköjään saa ebaystä tarviketta halvemmalla...

Talveksi Mini on menossa talliin, jossa olisi tarkoitus asennella siihen nurkkiin kertyneitä osia, sekä vaihtaa ahtimen öljyt. Ja mahdollisesti viimeinkin hommaan sen säädettävän takavakaajankin, kun se kuulemma on se mikä tuohon kannattaa ensimmäisenä laittaa ajo-ominaisuuksia parantamaan. 😄  Järkevän käyttöauton virkaa hoitaneesta V6 Activasta meni leima vanhaksi kesäkuussa (käsijarruvaijeri poikki, öljypohjan tiiviste vuotaa...), ja jollain tarttis talvellakin liikkua. Katsoin helpoimmaksi myydä Activan pois, ja ostaa tilalle jotain jossa on lohkolämmitin. Activa siis lähti erään sitikkaharrastajan talliin odottamaan uutta elämää, ja minä ostin punaisen -92 Clio S:n valkoisilla vanteilla... 😝

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, hanki vaan se paksumpi takavakaaja! Mulla oli loppukesästä satunnaista narinaa MCS takapäässä(!) , vaihtaessani vaimolle talvirenkaat muistin että perkele,on jäännyt takavakaajassa olevat rasvanipat pariin renkaanvaihto kertaan voitelematta.... ovat jotain uretaanin tyylistä kovahkoa muovia,jolla on taipumusta alkaa narista jossain vaiheessa...Mulla on Altan valmistama säädettävä vakaaja ja valmistaja on huomannut ko. ongelman lisäämällä nipat kiinikkeisiin, minä juottelin itse ne "jälkiasennuksena"..Vinkkinä, jos alkaa asentaa takavakaajaa, ainakin R56 tarvii taka-akselisto irroittaa kopasta, ja kannattaa merkkailla koriin akselin paikkaa, jotta selviää hieman pienemmillä sääädöillä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mini ehti levätä tallissa muutaman kuukauden, ennen kuin Cliosta loppui menohalut (nokkahihna lennosta katki) viikko sitten. Mitään suunniteltuja remppoja en tietenkään ehtinyt tuona aikana tekemään. Onneksi sentään pakkaset näyttävät hellittäneen, joten toivottavasti ei tartte käynnistellä Miniä ihan mahdottomista pakkasista ilman lohkolämppäriä. Ja aurinkokin sattui paistamaan kun otin kärryn ajoon.😎

40106083683_2b22f0d6df_c.jpg

 

Nyt täytyy vaan totutella taas ravaamaan jatkuvasti tankilla. 😝

860244.png 845336.png

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viime vuonna käytettynä (25€) hommattu kaasuläppä alkoi vittuilemaan. Ensimmäisistä käyntihäiriöistä päättelin, että vika olisi sytkäpuolella, ja löysinkin kohtuullista korroosiota puolan kolmospytyn liittimestä... Sen kun putsasin, niin auto kävi taas oikein nätisi.

46574029974_75d6b03f31_z.jpg  

47244875772_8b6b58f09e_z.jpg

 

Muutama kilometri ajoa, ja sitten olikin taulu täynnä varoitusvaloja ja limp mode päällä. Vikakoodit näytti kaasuläpän suuntaan (P0638, P1125), ja matka jatkui taas hetken, kun käytti kaasuläpän liittimen irti. Eli uusi läppä tilaukseen, ja vanhalle kunnon putsaus, jotta pääsisi edes jonkinlaisella todennäköisyydellä liikkumaan siihen saakka kun uusi osa saapuu.

33421447418_40dd166f33_z.jpg

 

Kaasuläppä saapui Aeromotorsista luvatussa neljässä työpäivässä, ja taas on hetken aikaa jotain kiiltävää konehuoneessa...

33421445698_65c4eca11f_z.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...