Jump to content

R53 JCW -06


Igor
 Share

Recommended Posts

Mittariston ja raitisilmasuuttimien rinkuloista piilotin kromit, ja sitten olikin aika käyttää kärry katsastuksessa. Ja vain päivän myöhässä. 😄 Takapenkin ja -vöiden puuttuminen johti muutoskatsastukseen paikkaluvun osalta, mutta muuta ei papereihin tarvinnut merkitä. Etupyörien laakereissa oli juuri havaittavaa väljyyttä, mutta kaippa ne 231tkm kohdalla jo sietääkin uusia. 

49865866961_09591fc267_c.jpg

49865866886_768694f7b6_c.jpg

49865867146_1ebedfcd86_c.jpg

49861846383_387381e3e8_c.jpg

49865866441_750e9d3e6b_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kyllä kiiltää ja hyvä perus hiilikuituteipin korvaaja tuo tarra homma. On ollut kohtuullinen kerääminen jo pelkissä tarroissakin. Thumbs up!

Lähetetty minun EML-L29 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Kärry jäi syksyllä talvisäilöön ihan oma-alotteisesti kaasuläpän heitettyä tauluun muutamat vikakoodit. Vika korjaantui hetkellisesti perinteisellä "käynnistä se uudelleen" -metodilla, eli piuha irti kaasuläpästä, virrat päälle ja pois, piuha kiinni ja vikakoodien resetointi. Kun tuossa viimeksi kävin tota keksintöä herättelemässä, niin siellä oli samat viat taas päällä. Eli VDO:n kaasuläppä kesti sen puolitoista vuotta. Jippii. Ihan niin kuin ei olisi muuta jumppaa edessä tämän kanssa ennen kesäkelejä.

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa oudolta. Mulla ollu nyt noin 2v vdo.
Ei ongelmia ainakaan vielä. Silloin kun itella se meni niin katselin että kaasupolkimessakin voi olla häikkää ja antaa samat virhekoodit.
Kyl nää minit sellasia perkeleen rakkineita on, aina jotain vähän vialla.

Onko jotain suurempaa työn alla kuin perus kevään huollot ja tarkistelut?

Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, TuplaPete kirjoitti:

Kyl nää minit sellasia perkeleen rakkineita on, aina jotain vähän vialla.

Alkupään rakkineilla alkaa olla sitä ikää jo yli 20 vuotta, niin mikäs ihme tuo nyt on 😄

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, TuplaPete said:

Kuulostaa oudolta. Mulla ollu nyt noin 2v vdo.
Ei ongelmia ainakaan vielä. Silloin kun itella se meni niin katselin että kaasupolkimessakin voi olla häikkää ja antaa samat virhekoodit.
Kyl nää minit sellasia perkeleen rakkineita on, aina jotain vähän vialla.

Onko jotain suurempaa työn alla kuin perus kevään huollot ja tarkistelut?

Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
 

Mitenkähän ton kaasupolkimen ongelman vois diagnosoida, jos koodit on samat... no, jos sama koodijumppa jatkuu toisella kaasuläpällä, niin sitten täytyy katsella sen polkimen suuntaan. En nyt lähtenyt samantien tilaamaan uutta kaasuläppää, vaan kokeilen parin kympin käytetyllä, siitä lisää myöhemmin...

Etupyörien laakerit, jarrunesteet, ja syyläri olis semmoset pakolliset huoltokohteet, että kehtaa ottaa kärryn ajoon. Mutta ahtimen öljynvaihto, vuotava ohjaustehostimen letku, short shifter, R56 takatukivarret ja Whitelinen kallistuksenvakaaja olis myös listalla...

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, skithund said:

Alkupään rakkineilla alkaa olla sitä ikää jo yli 20 vuotta, niin mikäs ihme tuo nyt on 😄

Joo ei se mikään yllätys ole, että vanhassa autossa on vikoja. Niiden vikojen kohteet tahtoo vaan olla välillä vähän yllättäviä. 😄 Tässä omassa rakkineessa on esimerkiksi edelleen kaikki alkuperäiset pyöränlaakerit ja koiranluut. Yleensä noita menee kuin leipää.

Link to comment
Share on other sites

Ilmeisesti virhekoodia pukkaa kun kaasupoljin ja läppä ei toimi saumattomasti yhteen. Jos tulee vielä koodia kun vaihdat kaasuläppää, niin seuraavaksi testiin mun, Tim:in, Micken tai Apelin pedaali. Myös jos johtosarjassa on huonoa kontaktia, voi tehä samaa. Sitä ei toivo vihamiehellekkään että joutuisi johtosarjoja vaihtelee. Siinä saakin siten jo purkaa vähön reilummin autoa.

Tarviikin testata kun saat takatukivarret vaihdettua. Vähän vielä harkinnassa tuo

Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
Share on other sites

Kaasuläppä putsattu ja vikakoodit taas nollattu. Tyhjensin myös huohottimen öljynkerääjän. Kerrostuu nätisti. Pohjimmaisena lienee etanolia, päällä öljyä, ja siinä välissä ties mitä kuonaa.

DSC_3318.thumb.JPG.208b95a11dd0786a0ebfaad04db786b1.JPG

 

Kävin myös pienen testilenkin heittämässä, mutta jotain häikkää siinä oli, kun kuivalla asvaltilla löytyi pitoa vasta kolmosvaihteella. 😁

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tämä keväthuolto pikkuisen venähti, mutta alkaisi nyt viimein olla pulkassa. Ensi viikolla leimalle, sopivasti ennen Säkylän varjomiittiä 🙂 Listalla oli tämmöisiä:

- pyöränkoteloiden äänieristystä (STP bitumi- ja raskasmattoa)
- alustan säätöä muutaman millin ylöspäin
- R56:n alumiiniset takatukivarret
- uudet säädettävät poikittaiset alatukivarret (Hardrace)
- säädettävä takavakaaja (Whiteline)
- säädettävät koiranluut taakse (Whiteline) 
- takajarrupalat (EBC Redstuff)
- imusarjan ym. alumiinitorvien siivous valupurskeista
- imukanavien putsaus öljytöhnästä/karstasta
- jämäkämpi bypass-venttiili (Rooster Racing)
- ahtimen öljyjen vaihto + RVS T3
- ahtimen rullan vaihto -17% -> -15% (Kavs)
- imusarjan PTFE-tiiviste (Orranje)
- isompi kaasuläppä (BMW) + imuputken laipan porttaus samaan kokoon
- kampiakselin asentoanturi
- lämmönvaihdin
- vaihteensiirtimen muovikuutio/liukuholkki
- etupyörien laakerit + pinnapulttien siirto vanhoista navoista
- jarrunesteet (Motul RBF600)
- ohjaustehostimen säiliön korkin tiiviste + uudet nesteet
- JCW ilmaboksin takatiiviste
- ilmanputsarin (ITG) pesu & öljyäminen
- syylärin flektin etuvastus
- syyläri (Mishimoto) + letkut + nesteet
- satunnaisia letkuja, tiivisteitä ja klemmareita
- vanhojen osien puhtaaksi rapsuttelua, kahvin keittoa, vitutusta ja yleistä häröilyä 

Link to comment
Share on other sites

Muutamia fotoja remontin varrelta.

Takaiskarien korkeussäätö vaati lämpöä ja vasaraa. Saisivat pinnoittaa noi kierteet samalla materiaalilla mistä toi Nordschleife-tarra on tehty. Se lähti puhtaaksi pyyhkäisemällä.

spacer.png

spacer.png

 

Vanhoja takatukivarsia irrotellessa löytyi aavistuksen väljä pallonivel Kavsin säädettävästä RCA:sta. Pientä narinaa sieltä kyllä kuuluikin kun auto oli keväällä hetken ajossa... taisin voidella noita viimeksi joskus viitisen vuotta sitten. Ei nää nykyvehkeet kestä mitään.

spacer.png

spacer.png

 

When in doubt, lubricate.

spacer.png

 

R56:n (ja R53 GP:n) takatukivarsi on 3kg per puoli kevyempi kuin orkkis patarautainen. Toisaalta Whitelinen vakaaja on kilon painavampi kuin orkkis, ja Hardrace RCA:t (joissa on pallonivelten sijaan puslat...) on yhteensä lähes 2kg painavammat. No, lähti sieltä silti jokunen kilo jousittamatonta massaa.

spacer.png

 

Homma oli lähes plug'n'play. Iskarien alapään pultteihin piti laittaa kartion malliset prikat, joita saa mm. Orranjelta. Tankin täyttöletkua piti vähän nostaa ylöspäin lyhentämällä sitä yläpäästä, koska muuten se olisi ottanut sisäänjoustossa uuteen paksumpaan tukivarteen kiinni. Ja ABS-antureille piti askarrella adapterit, koska R56:ssa anturi on muutaman millin paksumpi.

spacer.png

spacer.png

Link to comment
Share on other sites

En tiedä oliko näiden kanavien putsauksesta lopulta enemmän haittaa vai hyötyä, mutta oli siellä paikka paikoin melkoisia valujätteitä. Imusarjan päädyn vetäisin samantien tiivisteen kokoiseksi.

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

 

Kun toi ahtimen torvi oli irti, niin pääsi tsekkaamaan teflon-pinnoitteen kunnon. Näytti minusta ihan hyvältä.

spacer.png

Link to comment
Share on other sites

Tämä -15% rulla oli mulla kiinni aikaisemmin +2% kamppuran hihnapyörän kanssa, ja sitä piti hieman siistiä klassisella mattamustalla. Ahdot tippuu joitain barin osia, mutta jäykempi bypass ja isompi kaasuläppä toivottasti vähän kompensoi tätä. Imulämmöt ainakin tippuu, ja ahdin on vähemmän poissa omalta mukavuusalueeltaan.

51218064084_8468bff1ac_c.jpg

51173487282_c875c1ef5d_c.jpg

 

Ahtimen öljyjen sekaan meni vaihteistoon tarkoitettu RVS-satsi, tai siis osa siitä. Semmoista suosittelivat kun kyselin asiasta. Olen noita tököttejä aikaisemminkin käyttänyt, ja nyt oli ajatuksena että tolla saisi vähän rattaille suojaa öljyn katoamisen varalta. Peräpäästä nimittäin tuli öljyä pihalle vain n. 10ml. Metallisilppua tms. siinä seassa ei ollut, joten selvisin säikähdyksellä. Täytynee lyhentää huoltoväliä tuosta nykyisestä 80tkm:stä.

51264161144_f364eaa382_c.jpg

 

Tilasin Orranjelta PTFE-tiivisteen imusarjalle, ja se oli muutoin muodoltaan täysin orkkista vastaava, mutta leveyssuunnan mittaan oli eksynyt jokin kerroin. 

51257939277_0327eef553_c.jpg

 

No, eipä se tohon avarrettuun kanteen olisi kuitenkaan viilamatta sopinut. Kanteen sovittamisen jälkeen näki hyvin kuinka paljon pienemmät kanavat imusarjassa on. Tarttis varmaan tollekin joskus jotain tehdä... omat taidot ja välineet ei tohon veny.

51261669044_ed1b1af31d_c.jpg

51261969375_bc8ef11c02_c.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Niistä omista taidoista ja välineistä kun oli puhetta... 

51116042135_800ca8ae43_c.jpg

 

Jenkkifoorumille joku kirjoitteli keväällä, että bemarin noin parissa tusinassa mallissa (ja joissain Rolls Royseissa) käytetty kaasuläppä olis täysin bolt-on R53:een, ja ahtojakin tulisi lisää. No ei se ihan bolt-on ollut. Kiinnityspulttien reikiä joutui kaasuläpästä vähän poralla avartamaan. Pylväskone olis ehkä ollut kätevä tässä hommassa. Mutta meni se noinkin. Ja oli kerrankin WD-40:lle käyttöä. Kaasuläppä löytyi ebayn kautta käytettynä Liettuasta, maksoi 23€ posteineen.

Vaihdelaatikossa kiinni olevalle tukiraudalle joutui myös näyttämään sähkötyökalua.

51114687337_842a5c72f4_c.jpg

 

Toi on siis halkaisijaltaan 6mm isompi kuin R53:n vakio. Imuputken päässä ei ole pakko tehdä mitään muutoksia, mutta koska laipan reikä oli kolmisen milliä pienempi kuin tämä "uusi" isompi läppä, niin näytin sille vähän dremeliä.

51116041815_b2431c8e44_c.jpg

 

Ilmaboksilta tuleva kumitötterö sopi tuohon päälle pienen hikoilun, rasvaamisen ja vesihauteessa lämmittämisen jälkeen. Hommasin varmuuden vuoksi uuden tötterönkin varalle, jos vanha olisi ollut operaatioon turhan hapero, mutta hyvin se kesti. Sähköjen puolesta toi on kirjaimellisesti plug'n'play.

51115003954_ae5c36beb2_c.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Huolto-ohjelmaan kuuluu 236tkm kohdalla lämmönvaihtimen uusiminen. Eli vaihdoin sen varmuuden vuoksi, kun eräs Minitorque-foorumille kirjoitteleva R53-mestari kertoi tarpeeksi monta kauhutarinaa sen lahoamisesta paljon ajetuissa autoissa. Ehkä ton syöpyminen sisältä päin on todennäköisempää autoissa joissa jäähynesteitä ei ole suotta viitsitty uusia, mutta mielenrauhan vuoksi...

51255688465_b770875b18_c.jpg

 

Tää homma ei olis ikinä onnistunut, jos en olisi viimein raaskinut hommata semmoisia kaapelilla varustettuja klemmaripihtejä. Tätä vaihtaessa tiivisteisiin kannattaa sivellä vähän öljyä tai vaikka vaseliinia, jotta ne pysyy paremmin paikallaan siellä öljynsuodattimen jalassa olevissa koloissa asennuksen aikana.

51255393419_56f6d52018_c.jpg

 

Vaihdekepistä sai kilometrien tuomaa sivuttaisvälystä hieman pienemmäksi vaihtamalla tämän näköisen palikan vaihdelootan päällä olevaan siirtohäkkyrään. Maksoi alle 3 euroa.

51246459378_693ff8d14d_c.jpg

 

Tässä se näkyy voideltuna suurinpiirtein keskellä kuvaa. Tämä kannattaa ehdottomasti tehdä kytkinrempan yhteydessä, koska tästä kulmasta ton häkkyrän takimmaiseen pulttiin on ihan v*un vaikea päästä käsiksi. Pulteissa on jonkin sortin kierretiiviste, ilmeisesti ne menee lootan kuoren läpi.

51253918222_891d489055_c.jpg

 

Etupyörien laakerien (eli napojen) pultit narahti auki jopa yllättävän helposti, johtuen ehkä siitä että ehdin liottaa niitä CRC:ssä useamman päivän ajan, kun oli vähän tuota muutakin puuhaa... joka pultin taakse en saanut mahtumaan konevoimaa avuksi, joten kyllä siinä silti hikoilla sai. Vaikein rasti oli irroitella noi pinnapultit vanhoista navoista. Loctiten Vahva on nimensä mukaista.

51245336357_edcf37b692_c.jpg

51246808019_851e881e0b_c.jpg

51278950864_cdc92ccaa1_c.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ohjaustehostimen nesteet alkaa toivottavasti pysymään säiliössä tämän korkin tiivisteen vaihdon jälkeen. Vanha oli hiukan epämuodostunut.

51253918157_7993b36f45_c.jpg

 

JCW suodatinboksin takatiiviste hajosi käsiin, joten askartelin uuden Hardracen pakkausmateriaalista.

51246297313_f849bb5af5_c.jpg

51257939362_3e6b5c1200_c.jpg

51259705945_45eeb48e9f_c.jpg

 

Syylärin flektin etuvastusta olen yrittänyt vaihtelevalla menestyksellä fiksata ulkoisella vastuksella, mutta nyt hommasin ihan oikean korjaussarjan. Hinta oli posteineen 12 puntaa, joten vielä ei ole korjausten hinta ylittänyt uuden flektin hintaa. 😁

51253917877_8272b9ce3b_c.jpg

 

Kun flekti kerran oli siinä pöydällä, niin tein siihen pienen modauksen, jotta ylävesiletkulle jää vähän enemmän tilaa. Vanhassa letkussa näkyikin hankaumat tossa kohtaa. Toisaalta, se letku oli kestänyt sitä hankausta 236tkm, joten en usko että toi on mikään akuutin vaaran paikka. Mutta nyt kun imusarjan tiiviste on melkein 3mm vakiota paksumpi, niin tilaa on tossa entistä vähemmän.

51259706300_c5c73b2710_c.jpg

 

Mishimoton jäähdytin on vähän orkkista paksumpi. Ja vuotaa vähemmän.

51260923296_6dab96e523_c.jpg

 

Flektin ripustuskoukut oli muutaman millin liian ylhäällä, joten flektin muoveja pääsi trimmaamaan toistamiseen.

51261668854_9178f20de7_c.jpg

51263611598_e4c1d2e569_c.jpg

 

Ilmastoinnin jäähdytin jää vähän vinoon. Pitää ehkä palata tuohon vielä joskus...

51265684936_0641a5d760_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Päivitellääs vähän tätäkin tarinaa...

-15% ahtimen rullan kiristyspulteille ei riittänyt se pehmeämpi Loctite, vaan rulla alkoi luistamaan Botniaringin pääsuoralla kun painoin kaasun ensimmäistä kertaa pohjaan. Tottakai se piti mennä toteamaan Pohjanmaalle asti... Konetta nostamatta kiristäminen on vähän hankalaa, mutta sen verran sain pultteja ruuvattua että pääsin ajamalla kotiin. Onneksi siihen väliin mahtui testit Legends-autolla ja yksi kosteahko saunailta, niin ei harmittanut enää kotimatkalla niin kovasti. Rullasta löytyi yhden pultinkannan vastinpinnasta kohouma, jonka varaan pultti jää kantamaan. En arvannut ryhtyä tuota porailemaan, joten pistin -17% rullan takaisin paikalleen. Moar boost.

Paisarin korkki päätti aika pian remontin jälkeen, että paineensietokyky ei ole hänen juttunsa, joten järjestelmän kiehumispiste oli hieman totuttua alempi. Paisari on RMW:n tekele, joten marmoritiskin muovikorkkia sille on turha tarjota. Sopivien mittojen, toivotun paineensietokyvyn ja paikallisen varastosaatavuuden pyhä kolminaisuus löytyi lopulta S600-mallin mersun varaosaluettelosta. Hintaa vaivaiset 7,90€. Was zum teufel? Kerrankin helppo, halpa ja nopea korjaus!

Vikakoodi P1125 on tullut nyt turhankin tutuksi. Koska koodi seuraa mukana kaasuläpästä toiseen, niin kai se on uskottava ettei se vika ole siinä. Kaasupoljin oli seuraava vaihtoehto syypääksi omalla listalla, joten tilasin uuden. Tai no, tilasin ensin halvimman löytämäni käytetyn, mutta opin aika nopeasti ettei R50:n poljin käy R53:een. Liitin on erilainen. Uudella polkimella vikakoodi pysyi poissa viikon, eli suurin piirtein yhtä pitkään kuin kaasuläpän liitintä edestakaisin kytkemällä. Seuraavana listalla on ko. kaasuläpän liitin. Sitten polkimen liitin. Hyvin pitkällä listan alapäässä on sitten johtosarja... Talvellahan on hyvää aikaa(?) käydä noita läpi.

Uudet renkaat meni vielä hankintaan tähän syksylle, kun AD08R:t alkoi olla jo vähän vaarallisen oloiset kylmässä ja sateessa. Katurenkaiden virkaa toimittaneet Pilot Sport 3:t loppui kesken jo viime syksynä, ja silloin jo päätin että seuraavaksi alle tulee Pilot Sport 4:t, kun niitä näkyi listoilla 16-tuumaisina. No ei näkynyt enää, ei ainakaan R53:een sopivassa koossa. Pitkällisen Jaakobin painin päätteeksi pistin ostoslistalle 17-tuuman vanteet. @Micke bongasi Torista edulliset Team Dynamicsin vanteet, jotka kävin saman tien ostamassa pois. Niille kietaistiin 215/45 PS4:t. Ehkä ens kevään IMM-reissu ennemmin näillä kuin semislikseillä... Spacereita nuo ehkä vielä kaipaa, sen verran syvälle lokasuojiin ET45 jättää renkaat. Reipas rata-camber vielä vähän korostaa "ongelmaa".

51443113135_15a52eb1e0_h.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ääni täältäkin Pilot Sport 4:lle.

Kissassa on tehtaalla päädytty Pirellin P-Zeroihin kuten moni muukin tehdas vauhtiversioissaan. Tuossa oli vielä ne epäsymmetriset edessä ja symmetriset takana. Parina noita aina uusin kun kuluvat jostain syystä epätahtiin... mitkään kilometri ihmeet noi ei olleet, edessäkin vain n.20tkm pääsee. Mutta hienot renkaat ominaisuuksiltaan. Viimeksi oli kuitenkin sellainen tilanne että kaikki neljä piti uusia ja P-Zeroja ei ollut saatavilla "pakettina" (285/30/20 & 255/ 35/20)

Oli siis miettitävä jotain muuta ja päädyin misukan Pilot Sport 4:siin. Ainahan uusi rengas yleensä tuntuu paremmalta kun se vanha joka on jo kilometrejä niellyt. Tässä tapauksessa kumit tuntuivat myös heti hyviltä ja suurin yllätys oli rengasäänissä, misukat on huomattavasti hiljaisemmat verrattuna P-Zeroihin. Paljonko nuo kilometrejä sietävät jää nähtäväksi. Radalla en ole noilla käynyt joten siihen ei ole vertailupohjaa, siellä P-Zerot kyllä tuntuivat tosi hyviltä.

Hankookit mitkä patteriminin alle on tehtaalla ruuvattu yllättivät kun ekan kerran niillä sadekelillä ajelin. Etupää tuntuu puskevan jo melko maltillisella nopeudella esim. liikenneympyrässä ja sutiikin herkästi. Vai onko tuo Minille tyypillistä renkaasta riippumatta?

Link to comment
Share on other sites

Minulla on ollut nyt pitempään 335i:ssä käytössä Michelin Pilot Super Sportit. En tiedä miten ne etuvetoisessa toimivat, mutta itse olen ollut niihin kovin tyytyväinen. Hyvin sopivat myös arkikäyttöön, mutta pito ja kestävyys radalla ovat todella yllättäneet positiivisesti. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jykkepoika said:

Ääni täältäkin Pilot Sport 4:lle.

Kissassa on tehtaalla päädytty Pirellin P-Zeroihin kuten moni muukin tehdas vauhtiversioissaan. Tuossa oli vielä ne epäsymmetriset edessä ja symmetriset takana. Parina noita aina uusin kun kuluvat jostain syystä epätahtiin... mitkään kilometri ihmeet noi ei olleet, edessäkin vain n.20tkm pääsee. Mutta hienot renkaat ominaisuuksiltaan. Viimeksi oli kuitenkin sellainen tilanne että kaikki neljä piti uusia ja P-Zeroja ei ollut saatavilla "pakettina" (285/30/20 & 255/ 35/20)

Oli siis miettitävä jotain muuta ja päädyin misukan Pilot Sport 4:siin. Ainahan uusi rengas yleensä tuntuu paremmalta kun se vanha joka on jo kilometrejä niellyt. Tässä tapauksessa kumit tuntuivat myös heti hyviltä ja suurin yllätys oli rengasäänissä, misukat on huomattavasti hiljaisemmat verrattuna P-Zeroihin. Paljonko nuo kilometrejä sietävät jää nähtäväksi. Radalla en ole noilla käynyt joten siihen ei ole vertailupohjaa, siellä P-Zerot kyllä tuntuivat tosi hyviltä.

Hankookit mitkä patteriminin alle on tehtaalla ruuvattu yllättivät kun ekan kerran niillä sadekelillä ajelin. Etupää tuntuu puskevan jo melko maltillisella nopeudella esim. liikenneympyrässä ja sutiikin herkästi. Vai onko tuo Minille tyypillistä renkaasta riippumatta?

P-Zerot alkaa jäädä misukoiden jalkoihin kehityksessä. Jos kissasi näkisi enemmänkin rataa, niin suosittelisin Pilot Sport 4S:ää. Se on ensiasennusrengas nykyään aika monessa sportissa (myös Tesla S Plaidissa, joka vetäisi juuri tuotantosähköautojen ennätyksen Nordschleifella), toimii kadulla kuten PS4, mutta tarjoaa radalla pitoa enemmän ja pidempään. Hinnassa ja kulutuskestävyydessä tulee sitten takapakkia. PS4S:ää ei tietenkään saa alle 18-tuumaisena, joten R53:een se ei ole ihan ykkösvaihtoehto.

Hankookkejakin on niin moneen lähtöön... Ventus V12 toimi ihan kivasti Xantia V6 Activassa. Olisiko sähköminissä joku matalan vierintävastuksen malli? Tokihan Mini on lähtökohtaisesti aliohjaava, mutta kaasun nosto kesken mutkan sai kyllä R53:n perään vähän eloa ihan vakiojousituksellakin. Sähköminin jousitus voi tietty olla vähän erilainen. Ehkä siihen voisi jäykempää/säädettävää takavakaajaa kuitenkin sovittaa... luulisi että olisi yhteneväinen F56 bensavehkeiden kanssa siltä osin. 🤔 Sutiminen nyt on aina ongelma etuvetoisessa. Omassa lukkoperä (Quaife) auttaa jonkun verran, mutta ei sekään ihmeitä tee kun antaa kunnolla löylyä kesken mutkan.

Vieläkös Mini muuten harrastaa runflatteja, vai onko jo siirrytty paikkapulloon ja pumppuun? 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...