Jump to content
Sign in to follow this  
Khato

DTC/DSC valo palaa jatkuvasti käynnistettäessä

Recommended Posts

Eli tilanne on nyt se, että käynnistettäessä luistoneston valo jää päälle ja kas kummaa luistonesto/ajonvakautus on pois päältä.

 

Joskus valo on sammuksissa hetken aikaa, mutta alkaa palamaan hetken ajon jälkeen. Onko kellään mitään ideaa mikä sensori sieltä on mennyt kaput?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku ABS-antureista veikkaisin, myös väljä pyöränlaakeri voi moisen aiheuttaa kun anturin ilmaväli muuttuu ja kallein vaihtoehto sitten ohjainlaite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ulkomaan foorumit ovat väläytelleet, että pyörän nopeusanturin hajoaminen voi aiheuttaa tälläistä oireilua.

 

Uutena oireena voisi sit lisätä sen, että abs ei todellakaan toimi silloin, kun se valo palaa... eli abs sensori?

 

Tuntuu hassulta, kun päivän alussa ei mitään ongelmaa ja sitten valo onkin seuraavalla käynnistyksellä päällä ja kas kummaaa kolmannella se taas toimii normaalisti. Tuskin siis on pumpusta kyse. Ainakin toivon näin, sillä 1800€ hinta :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt muistin sen paikan mistä meille tuli töihin mainos:

 

http://www.autotronix.fi/

 

Kataloogista ei suoraan löydy pumppua mutta ABS-ohjainlaite löytyy ja sen kohdalla maininta:

yleiset viat/huomautus -vika pumpun moottorissa

 

Ja veikkaan että pumppuakin on saatavilla kun kysyy koska valikoima päivittyy kokoajan.

 

ps.käsittääkseni kaikki ABS-/luistonestojärjestelmät kytkeytyvät aina pois toiminnasta vikatilanteessa ettei tule kevätjuhlaliikkeitä väärän toiminnan takia ja pääsääntöisesti noi viat alkaa silleen et välillä toimii ja välillä ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auto lähti tänään tarkempaan tutkintaan ja katsotaan mikä siellä on vialla. Onneksi tuolta maailmalta löytää enemmän järjelliseen hintaan tuota varaosaa... koko kalliimman pumpun löyti e-baystä 400£ hintaan ja varmasti saa jostain liikkeestäkin ihan järjelliseen hintaan. e-bay pumppu oli muuten uusi. Käytettyjä myydään USA:ssa jollain 130 taalan hinnalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehhehehe... eipä tuo obd laite löytänyt kunnon syytä, joten ensi viikolla Laakkosen laitteella katselemaan missä vika piilee... uusi oire kyllä löytyi. Jos painelee jarrua toistuvasti, niin luistoneston valo syttyy killittämään jo ensimmäisellä matkalla vaikkei se heti alussa palanut. Ja mikä parasta ja erittäin turvallista, niin jarruvalot eivät syty joka kerta, kun painaa jarrua... auto hidastuu kyllä, mutta signaali taakse uupuu täysin :D

 

Ja kirsikkana kakun päälle: ääni koneen oikealta puolelta ketjun paikkeelta... naksuttavaa ääntä, eli ketjun kiristin menossa?

 

Onneksi isi osaa piilovittuilun taidon ja toi jo tulostettuna E90:n 320:sen tarjouksen nenän eteen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän jarruvalokytkin polkimesta ole sökö ja aiheuta luistoeston vikatilaa? Mulla oli aikaisemmin T5 Transu ja viallinen jarruvalokytkin sytytti/jätti hehkunmerkkivalon palamaan! Myös molemmat palaneet jarruvalopolttimot teki saman! Näin vakkilaisessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa ensin vaihtaa se jarruvalokytkin. Voi hyvinkin tulla vikakoodi myös painetunnistimesta vaikka siinä ei ole mitään vikaa. Järjestelmä kun saattaa olla logiikalta rakennettu niin, että jos painetunnistin antaa painetta mutta jarruvalokytkin ei ole aktiviinen, tulee siitä vikakoodi vaikka vika on oikeasti voin jarruvalokytkimessä.

 

Mutta onhan se mahdollista että kumpikin on rikki, oman kokemuksen mukaan vain lähes 95% pelkästään vikakoodeilla tehdyissä korjauksissa tehdään vääriä päätöksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ilmoittiko testeri jarrupainelukemaa vaikka et painanut jarrua onko tuo paine tunnistin abs yksikön sisällä jos on niitä korjataan, autokorjaamossa otetaan abs ykksikkö irti ja puretaan tunnistin se lähetetään korjattavaksi koko lysti maksaa 600e tampereella ja hyvinkäällä ainoa huonopuoli on että auto seisoo korjaamolla noin 3viikkoa,itselläni oli sama vika luistonestojärjestelmässä auto oli vain bmw 116 elikkä aika samallaista tekniikkaa kuin minissä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää katsoa auttaako se pelkän jarruvalokytkimen vaihto. Jos ei, niin boxista tunnistinta vaihtoon myös.

 

Ja en kyllä tiedä mitä testeri näytti, kun heitin auton Laakkosen pihaan maanantaina ja keskiviikkona pitäisi ehkä olla valmista. Tuttu asentaja katsoi sen vian omalla ajallaan ja tilasi tarvittavat osat. Toivottavasti vika on tosiaan vain jarruvalokytkimessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nyt kun on jarruvalonkytkin ja anturi vaihdettu, niin eihän ne jarruvalot vielä voi palaa... paitsi käynnistys r asennossa... sit kun virrat päälle, niin ei mitään. Tai sekin vaihtelee... välillä palaa ja välillä ei.

Ja kirsikkana kakun päälle kuuluu outoa naksutusta kytkimestä/vaihdelaatikosta. Naksutus häviää, kun painaa kytkintä. Onkohan kytkinremppa tehty päin persettä, tai sit kaksoismassapyörä haluaa sanoa sopimuksen irti näin muutama kuukausi kyktimen vaihdon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update. Jarruvalot toimivat normaalisti, kun tehtiin obd:n kautta nollaukset. Jarrut toimivat ja luistoneston valo ei ole enää syttynyt anturin ja tunnistimen vaihdon jälkeen. Vika siis korjattu.

 

Kytkimen puolelta kuuluu naksuttavaa ääntä, kun auton käynnistää painamatta kytkintä, mutta se voi olla pelkästään tuplamassa vauhtipyörän ääntä, joka ulkomaan foorumeiden mukaan alkaa jossain vaiheessa kuulumaan, mutta ei ole mitenkään vaarallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...