Jump to content
Sign in to follow this  
Oltsu

Austin 1300 Mailer -69

Recommended Posts

Holkki numerolla 12A1985 olisi oikea osa 19 - 25 mm pitkän 5/16 " UNF pultin kanssa. Näitä British Leyland teki ihan tuohon tarkoitukseen. Tämä Sparesin CAM4415 on pienempi, eikä sovi lainkaan. Merkillistä. Tuollaisia oikeita olikin joskus sellainen 150 kpl pussi jonka taisin myydä yli 10 vuotta sitten jollekin britille. En muista minne meni.  Ihan varmasti muutama saattaa kuitenkin vielä romukopassa pyöriä, mutta se onkin sitten toinen juttu milloin löytyy.

Alkuperäisen pultin kannan isompi koko johtuu siitä kun lähtökohtana on 3/8 " pultti johon vedetty pienempi kierre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy miettiä. Ehkä ehjät osat voisi laikata talteen. Kelkan mittojen oikeellisuudestakaan ei ole täyttä varmuutta, sen verran rapattu.

 

Muutama huomio uudesta kelkasta:

* käytetty materiaali on ohuempaa kuin alkuperäinen

* hitsaukset ovat osittain pistehitsauksia (korvataan täydellä hitsaussaumalla kriittisissä kohteissa)

* apurungon kiinnityspiste ("subframe mounting") koriin yhden pultin osalta väärässä paikassa

 

Aikomus on pulverimaalauttaa tuo koeasennuksen ja vahvikehitsausten jälkeen. Lisäksi kotelorakenteeseen laitetaan kotelosuoja-aine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös ne kelkat ole suurimmaksi osaksi alunperinkin pistehitsauksella kasattuja, ainakin Minissä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös ne kelkat ole suurimmaksi osaksi alunperinkin pistehitsauksella kasattuja, ainakin Minissä on.

Juu on. Itte oon yhden (uudenkin) :) kelkan vahvistellu ennen paikalleen laittoo.

Hyvä idea, varoo vaan ettei liian pitkiä saumoja yhteen menoon, että sopii viä paikoilleen!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraavaksi etsitään virtalukon pohjaa....Neiman 106. Googlailun perusteella yleinen lukkomalli aikakauden tuotteissa, mutta mistä tuollainen pohja löytyisi? Auto starttaa avaimesta satunnaisesti, joten veikkaus, että pohjan vaihtamalla tilanne saattaisi parantua.

post-3390-0-55191600-1457333126_thumb.jpg

post-3390-0-90674500-1457333130_thumb.jpg

post-3390-0-77365700-1457333133_thumb.jpg

post-3390-0-32414400-1457333147_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyseessä varmaan tämä lukkopost-700-0-69915900-1457376818_thumb.png Erillistä pohjaa tuskin löytyy mistään. Varaosanumero oli sille 37H 4568. Ne loppui jo hyvin varhain - arviolta noin v. 1975.  Joissain maissa näitä oli myös Mineissä, kuten esim Ruotsissa vielä 70-luvun alussa. Kokonaisia ohjauslukkoja joskus näkee kaupattavan, mutta ovat olleet aina käytettyjä ja niillä ei tee mitään. Katkaisinosa on aina rikki.

Starttiosan voisi muuttaa erilliselle painonapille. Niin tehtiin ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä Porista (Nakkilan mökin tallista...) löytyy sitten tarvittaessa Mailerin takakelkka/runko, jossa jarrurummut paikoillaan. Otettu parikymmentä vuotta sitten varaosa-autosta, jota oli ammuttu soramontulla kiväärillä. Kelkka on mielestäni parempi kuin se, mitä tuossa jossain kuvissa näin. Lisäksi löytyy toinen (oikea...) vetoakseli jossa jarrulevy paikoillaan. Voi olla, että mulla on maskipeittokin "talviajoon"...

Noiden hinta on kympeissä ja sovittavissa sekä vain nouto. Kuvia ei tällaisella vanhalla miehellä ole ; vaihdetaan myös Minin osiin...

 

                                AM     0400-110288

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK,

 

starttinappi tässä olikin. Laitetaan nappi takaisin siltä varalta, että virtalukon pohja kenkkuilee (välillä avainstartti siis toimii).

 

AM:lle kiitos tarjouksesta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uutta taka-apurunkoa on nyt soviteltu paikalleen n. 25 työtunnin verran. Muutama näytekuva "parhaista" paikoista.

 

Aluksi näytti ihan hyvältä, mutta siitä se totuus alkoi paljastumaan.

post-3390-0-28430900-1459409591_thumb.jpg

post-3390-0-34058400-1459409601_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...