Jump to content
MINI² foorumi
sir samurai

Mini -76 Project avo

Recommended Posts

Vissiin se on aika tehdä oma ketju projektistani.

Ensiki hieman taustaa. Minin ostin ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen kesällä 2000 Vaasasta. Suurin piirtein kaikki osat oli, mutta auto ei ollut kilvissä. Sain sen ajamalla Oulun kautta Muonioon siirrettyä ilman sen suurempia ongelmia. Muoniossa ehdin muutaman lomareissun aikana purkaa Minin lähes kokonaan, kunnes hallipaikka meni alta ja auto päätyi mummolan pieneen talliin osat banaanilaatikoissa odottaan oman tallin saamista. Ajamista varten hankin toisen Minin vuonna 2007, tosin vain kesäkäyttöön.

Mummolan tallissa Mini sitten odotti aina kesään 2012, jolloin ostin talliosakkeen ja kuljetin Minin Ouluun. Aikaa ei ollut heti alkaa tekeen mitään, tallia piti hieman varustella vesikalusteilla sekä mm. parvella ja toinen Mini odotti ruostevauriokorjauksia tehtäväksi talvella 2012-2013. Syksyllä 2013 ehdin aloittamaan projekti Minin korin hitsaamisen. Talvi  13-14 meni taas ajominin vesipumpun sekä irti saamatta jääneen takakakelkkaharjoituksen merkeissä. Loppu kesällä 2014 sain hitsailtua projekti Minin niin sanotusti kasaan. Uutta osaa on hankittu eteen, raidetanko ja vääntövarret, ”etujousitus”, pakosarja ja levyjarrut. Moottorin on sukulaismies käyttänyt atomeina joskus 2003 tienoilla, kone on ilmeisesti mailerin 1275. Tänä syksynä sain moottorin kelkkaan kiinni ja kaverin kanssa nostimme auton sen päälle. Pyörän navat on vääntövarsia vailla kasassa. Seuraavaksi olis tarkoitus laitella konehuoneeseen lisää osia.

Haasteita on ollut kun kuvia ei silloin tullu otettua, koska digikamerat ei vielä ollu yleisiä. Onneksi osat on pusseissa ja niissä merkintä mistä osat on. Muutenkaan autojen raplaamisesta ei ole kokemusta, mopoja tuli kummiskin pentuna pikkusen rassattua niin eiköhän sieltä jotaki jääny kouraan ja ei ihan peukalo keskeltä kämmentä ole.

Ihan samanlaista Miniä ei ole tarkoitus tehdä kuin ajoministä, joten poikkeuslupa on Trafille vetämässä, mutta huudellaan siitä sitte lisää, jos ja toivottavasti kun lupa on taskussa. Jos lupaa en saa niin tästä tulee vain Mini, mutta ensimmäinen ite laitettu.

Kaksi ensimmäistä ostamaani/omistamaani autoa on muuten vanhoja minejä molemmat :)

 

post-1228-0-31255200-1414231547_thumb.jpg

post-1228-0-97559600-1414231552_thumb.jpg

post-1228-0-46377400-1414231559_thumb.jpg

post-1228-0-58700000-1414231566_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin taitaa olla, asiallisia kommentteja olla varmaan kaikki, v*ttuilua ei ole osunut silmiin vaikka itekki joskus kyselee päivän selviä asioita. Ilmeisesti porukka muistaa mitä se on kun eka kertaa Miniä purkaa ja laittaa. Tämäkin Mini oli aika heikossa hapessa korin puolesta ja ei varmaan pitkään olis kestänyt, että olisi vain osiksi kelvannut.

Eilen kaivelin laatikoista kytkimen pää- ja työsylinterit, aivan jumissa molemmat... Onneksi olin jemmannut toisesta Ministä "rikkinäisenä" vaihdetun pääsylinterin joka vielä liikkui. Varmaan korjaussarjalla saa kuntoon, kun vika oli ettei pitänyt painetta. Aikaa ennen tallia, kun Ajo Mini oli Muoniossa talvisäilytyksessä, piti yhden loman aikana korjata Mini kuntoon kesää varten niin vaihdoin varmuuden vuoksi koko pääsylinterin :)

Jäähdyttäjän rupeli oli metallinen, kumminpäin se tulee en ole ihan varma, mutta näin päin mie sen järkeilin, lukkoprikat pitää vielä laittaa :)

Jarruja sekä kytkin sylinteitä letkuineen pitäs seuraavaksi alkaa ihmetteleen ja tutkimaan mitä uutta pitäisi tilata. Kytkin työsylinteri näyttäs ei-verto malliselta. Minissä on kaksi piirijarrut, paineen tasaajasta röörit 1 ja 2 tulee pääsylinteriltä. Vanhat huono kuntoiset letkut on jemmassa ja ne näytti nuihin kohtiin asettuvan kun mallialin niitä paikoillaan. Näytti olevan letkujen päät kahta erikokoa, pittää selata foorumia tarkemmin kun muistan että tästä lueskelin joskus juttua, josko sieltä muu kytkentä selviää. Siellä taisi olla maininta myös jarruletkujen halkaisijasta, pituuksesta sekä minkälaiset letkujen päät pitää olla. Jarrupääsylinteriin aattelin myös korjaussarjan tilata ihan varmuuden vuoksi kun kerta on sylinteri irti niin sama laittaa.

Samalla tässä nyt tarkoitus käydä läpi vaihdekepin tunneli, jotta voisi senkin kohta puoleen asennella paikoilleen.

 

Kaasereita oli kaksi ja ne näytti HS4:lta, kun kuviin vertailin, tosin toinen oli ylimääräinen ja en muistanu kumpi :D Mutta vain toinen sopi ilmanpuhdistimeen paikoilleen niin se oli se. Toisesta oli hienosti vaijeritkin katkottu kun irroitettu, joten sekin viittaa siihen että se oli se varaosa .



 

post-1228-0-56978800-1414743111_thumb.jpg

post-1228-0-82216200-1414743112_thumb.jpg

post-1228-0-01964700-1414743114_thumb.jpg

post-1228-0-86881200-1414743114_thumb.jpg

post-1228-0-06905000-1414743116_thumb.jpg

post-1228-0-32025600-1414743900_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vasemmanpuoleinen kaasari näyttää ilmanputsarin kiinnityksen perusteellä olevan Marinasta. Kytkimen työsylinteri on tosiaan pre-Verto.

 

Toi sun ekan kuvan hässäkkä ei tarida olla paineen tasaaja vaan se haistelee piirien välistä paine-eroa. Jos jompi kumpi piiri hajoaa niin vaakasuuntaisessa porauksessa oleva mäntä pääsee liikkumaan ja kytkee keskellä oleva kytkimen kautta kojelaudan merkkivalon.

 

Katso missä kunnossa nuo pääsylinterien pinnat on. Jos ovat kovin syöpyneet niin korjaussarjasta ei paljoa ole iloa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aivan, löytykin spareksen sivuilta hyvät kuvat ja osaluettelo näistä jarruista.

 

Sekä foorumilta pari juttua

http://mini2.fi/forum/topic/1389-austin-mini-1970/page-5?hl=jarruputki&do=findComment&comment=10819

ja

http://mini2.fi/forum/topic/5206-jarruputken-pituus/

 

Ajattelin vaihtaa myös kaikki metalliset jarruputket ja kytkin letkun, haluasin askarrella putket itse. Minkälaista putkea pitää ja kannattaa ostaa, esim motonetissä oli parinlaista putkea.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/222208/Jarruputki-Cu-Ni-316-76m

http://www.motonet.fi/fi/tuote/222225/Jarruputki-Cu-Ni-475mm-x-25m

 

Sekä putkien päiden tekemiseen tarvitaan työkalu, mistähän olette kyseisen työkalun ostaneet, että saa varmasti oikeanlaiset päät? Jälkimmäisessä foorumin jutussa oli maininta

"Takana jarruletkuihin tulevat liitospinnat ovat putkissa kartiomaiset. Paine-eroventtiiliin tulevat putken tiivistepinnat ovat pallomaiset."

(Puuilossakin sattui silmään jotain putkea ja työkalu, mutta niitä en löytänyt verkkokaupasta.)

Onko järkeä alkaa ite tekeen vai kannattaako teettää jossakin liikkeessä tai tilata suosiolla uudet?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Silloinkun olin vielä oulun motonetissa töissä niin tilailin sinne aikalailla -75 miniin sopivaa kamaa hyllyyn varoiksi niin kannattee sieltä käyä kattoos onko vielä hyllyssä :) Mutta tarviketori tekee ite putket ja ite kävin silloin teettääs kytkimen putken ja oliskohan se maksanu alle 10é?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jollei tekemisen ilo ole se juttu, niin kannattaa teettää vanhojen mallien mukaan.

Jos itse tekee, niin pitää sitten panostaa kunnon työkaluun. Niillä halvoilla rimpuloilla tulee sutta ja sekundaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Noissa jarruputkissa ei ole oikein mitään eroa, muutakuin pituus. Tuumamitoituksella oleva putki on satkun paksumpi, 4,76mm. Putki ehdottomasti kupari-nikkeli seosta, kestävempää ja mukavempi väännellä.

 

Sitten tosiaan siihen työkaluun, se pitää olla kunnollinen tai sitten on itkua/kyyneleitä ja parhaimmillaankin välttäviä liitospäitä tiedossa.

Tämmöisellä menee hermot ja akka hankeen:

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarruvaijeri--johto--putki/Jarruputket/Kaksoiskartiotyokalu-19837/

Tällä sen sijaan päiden tekeminen on yhtä iloa, edellistä työkalua hätätapauksissa viimeiset 20v käyttäneenä tekee jopa ihan huvikseen putkenpätkiin päitä, vaikkei tarttis:

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-191260/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No joo, komppaan Mikaa. Itsellä aika huonot kokemukset noista ekan linkin rimpuloista. Taisin ostaa ja palauttaa kaksi eri värkkiä ihan näytekappaleiden kera kauppaan (Biltema/Motonet). Putki ei pysy kunnolla kiinni ja jos pysyy niin kartio ei ole kartio vaan möykky. Pehmeä putki ehkä muotoutuu tiiviiksi mutta kun niiden ei pitäisi sillä lailla tiivistyä.

 

Wurthillä oli aikoinaan tommonen jälkimmäisen linkin masiina ja sitä tykkäsin käyttää. No se ei ole enää luontaisetujen piirissä joten ostaa täräytin ton Bilteman kalliimman (191260) värkin ihan kokeeksi. Ja se on toiminut niin kuin kuuluukin. Nyt ne päät on mittatarkkoja ja symmetrisiä. Suhteettoman (?) kallis värkki jos vain yhden auton putket tekee. Mulla se alkaa nippa nappa olla maksanut itse itsensä, Helsingissä kun voi olla vaikeaa löytää asiakaspalvelusta kiinnostunut putka :-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tampereen seudulla, ainakin oli, Helmisen varaosaliike hyvä paikka teettää.

Nykytilanteesta en tiedä, väki ainakin vaihtunut.

 

K.Jussilla oli/on hyvät työkalut :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tollasella ekan tyypin halvalla kaksoiskartiotyökalulla oon tehny yli 20 vuotta jarruputkia.

Viimeksi Metron takajousituksen yhdysputket.

Siitä pitää vähän sisäsivuilta hioa materiaalia pois ja käyttää ruuvipenkin leukojen välissä,

että kiristyy kunnolla.

Nyt on jo toinen samanlainen työkalu menossa.. ;D edellisestä hukku osia.

Putken pituus on tarkka ja erityyppisiä kartioita tehdessä pituus tietenkin eri.

Saa tehtyä ihan asialliset ja hyvän näköiset kartiot kyllä, mutta  vaatii enemmän ..en suosittele kuitenkaan! :)

 

Tolla toisen tyyppisellä saa kyllä huomattavasti helpommin ja nopeemmin ..suosittelen

tai kantsii teettää putket jossain.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tällä sen sijaan päiden tekeminen on yhtä iloa, edellistä työkalua hätätapauksissa viimeiset 20v käyttäneenä tekee jopa ihan huvikseen putkenpätkiin päitä, vaikkei tarttis:

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-191260/

Me ollaan MikaJiin kanssa hyvin harvoin asioista samaa mieltä, mutta tässä mies puhuu kyllä asiaa.  :)) ja putkenpään selvität kun tarkistat vaa onko vastakappale "uros vai naaras". ei tartte muistella mitään. eiks nii Mika?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Pienen harkinnan jälkeen kävin tarviketorilta tilaamassa uudet putket eteen. Ehkäpä sitten seuraavaa Miniä varten ostan kunnollisen työkalun ja teen sen jälkeen putket itse.

 

Tuli Minitronilta tilattua lisää pientä osaa. Pikkuloma reissun jälkeen sitten taas pääsee puuhasteleen uusien osien parissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Putket eteen haettu, pikku moka oli käynyt jatkokappaleen kanssa kun yhdistettävät päät sisäkierteellä molemmat. Voi olla että laitan taakse myös kumpaankin putkeen liitoskappaleet ennen takakelkkaa, sinne varmaan sopii toinen putkista ja teetän eteen yhden uuden.

Pääsylinteissä on neste muuttunut mustaksi töhnäksi, millä olette huuhdelleet pääsylinterien säiliöt? Bensa, tinneri vai vesi ja huolellinen kuivaus?

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osia tuli taas ja nyt on jarrusatulat ja vääntövarret paikoillaan, navoista uupuu enää raidetangon päät. Pitää lueskella vähän, että sais aurauskulmat edes suurin piirtein oikein, käyttää sitten rengasliikkeessä kun auto menossa leimalle. Ei vissiin minun 10 tuumaset peltivanteet ole ihan tasalaatuisia kun yksi kolmesta vain mahtui paikoilleen satuloiden kanssa. :) Huomenna kokeilla vielä toistakin takarengasta. Onneksi hyllyssä on 4kpl 12 tuumasia, yhdessä kumi ja yksi irtonainen kumi. Pitänee vissiin vääntää vanteelle ja laittaa ne 12 tuumaset, jos ei viimeinen sovi. Toki ne täytyy jossakin välissä hiekkapuhaltaa, pakkeloida ja maalata, sen verran niissä näkyy jo kilometrit :)

Onko kellään kokemuksia
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Hydraulinen-autoramppi-15831/

tai vastaavista.

Jotenki ei vaan luota kun auto akselipukeilla ihan lattian etureunasta, ettei vaa putoa päälle kun alla tuusaa. Mistä kohdin teillä on pukit? Ajorampit on, vaikka ne on kovin matalat, minun tunkki ei riitä nostaan renkaita niiden päälle :) Eikä nyt oikein mahdu tallissa auto niiden päälle työntämään ja ei taida ihan yksin edes sinne rullata :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

..Jotenki ei vaan luota kun auto akselipukeilla ihan lattian etureunasta, ettei vaa putoa päälle kun alla tuusaa. Mistä kohdin teillä on pukit? Ajorampit on, vaikka ne on kovin matalat, minun tunkki ei riitä nostaan renkaita niiden päälle :) Eikä nyt oikein mahdu tallissa auto niiden päälle työntämään ja ei taida ihan yksin edes sinne rullata :D

Apurunkojen alta katsii nostaa ja tukee.

 

Lisäys: Kilpuria voi kyllä nostaa helmasta, turvakaaren kohdalta. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Alkavalla viikolla pitäs saada vaihdekeppi tunneli paikoilleen. Ootteko sen kaaren, mikä menee keulasta perään, suojanneet alustamassalla vai pelkällä ruosteenestomaalilla? Pitäs varmaan massata ennen tunnelin ja pakoputken asennusta, jos sitä sinne edes kannattaa laittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Levyjarrujen kanssa pitäisi olla omat peltivanteet. Dunlopin tekemät vanteet sopii.

Muista vanteista on tuurin peliä sopiiko. Niitä ei ole mitoitettu levyjarruille. Joku voi mennäkin mutta läheltä liippaa.

Kaikki 10" aluvanteet sopii levyjarrujen kanssa.

Kyllä sinne tunneliin pelkkä maalikin riittää. Eipä ole kovin ruostearka.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Homma taas etenee, edessä nyt vanhat 12 tuumaset aluvanteet vanhoilla kumeilla. Vähä ehkä turhaa hommaa kun koko sarja pitää maalata uudelleen, mutta onpa kiva liikutela.Tunneliin pistin maalin päälle kilikali pullosta ohuesti massaa, kun ruostemaali oli keltasta ;)

2-piirijarrupääsylinteristä ei lähde se toine puoli ulos (paine-erohaistelijan?). Kaikki muut osat mitä siinä on niin on irroitettu. Ruosteenirrotusainetta suihkittu kaikista rei´istä sisään, mutta ei irtoa vaikka kokeilis pihdilla kiskoa. Onko tuossa joku muu jippo vielä, kuin yrittää koputella puupalasta vasten mikä oli haynes oppassa.

Pakosarjakaan ei ihan mahtunut sellaisenaan paikoileen, olisko tuo nyt se mailerin kone, joutui hieman vasaraa käyttään kun vastas vaihtestoon. Vielä on tiukka asennus, joutuu vähän taivuttaan vieläkin että saa yhdyskappaleen kiinni...

 

post-1228-0-65528800-1416499680_thumb.jpg

post-1228-0-76909900-1416499727_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mailerin vaihteistolta näyttää, kun on kumipalikka vaihdetunnelin ja lootan välillä. Kyllä senkin kanssa peltisarja "ennenvanhaan" meni ihan heittämällä, mutta nykyään on kuulemma omat sarjat vanhalle vaihteensiirrolle/nivelille ja sitten uusille.

Sulla on sitten se sarja joka sopii uudemmille.

Kannattaa kyllä huolella sovittaa, sillä sitä kolkotusta mikä sieltä sitten kuuluu, ei jaksa kauaa kuunnella :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tailken kuvasta mulla on kiinni enää tuo 5:nen eli pressure difference piston, se on ihan jumissa. Osa numero 13 vapautti tuon toisen puolen, se puoli tuli koputtelemalla pois.

Pitää tänään mennä vielä koputteleen pakosarjaa, pikkusen se vielä vastaa johonkin. Toisessa Minissä pakoputki koputteli vaihteensiirtimen mötikkään, oli kieltämättä äärimmäisen rasittava ääni :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt ei pakosarja enää osu mihinkään, mutta ongelmana vielä ettei kaksi yhdeksi palanen mahdu paikalleen, vastaa vaihdetunneliin. (ympyröity punasella kuvassa). Sinisellä ympyröity kohta taas estää sen ettei pantaa voi liu'uttaa muuten tilavampaan kohtaan. Jouduin myös poistamaan sen osan mihin pakosarja kiinnitetään moottorissa, panta ei sovi putken ympärille kun pari pulttia edessä, joten oli sama ottaa se pois. sitä joutus kummiskin hieman rälläköimään. Ei menny tämäkään homma niin kuin strömsöössä :)

Pakosarja on tosiaan vähän jykevämpää tekoa joten en saanu taivutettua päätä kauemmas vaihdetunnelista, että olisi 2->1 kappale mahtunut. Koitin toholla kuumentaa, josko sitten olis taipunu vääntämällä tai takomalla, ei minun taidoilla ja työkaluilla saanu mutta ku lommuja :/. Pitäskö se kuumentaa hehkuvaksi laajemmalta alueelta jotta taipus "helposti" vääntämällä?
 

Teki jo mieli vähän hioa tunnelia nuilta kohdin kapeammaksi niin aattelin että on ehkä paras aika lähteä tallilta kotia :D

post-1228-0-67810100-1416585741_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään


×