Jump to content
sir samurai

Mini -76 Project avo

Recommended Posts

Pääsylinterit paikoillaan. Pikkusen oli kytkinputki ehkä vähän pitkä, tiukemman mutkan olisi todellakin voinut tehdä, mutta suppilo pysyi tuossa niin mukavasti etten sitten muuttanut enää :)

 

Jos haluaisin jättää lämppärin ainakin toistaiseksi laittamatta, voiko sen ohittaa vaan putkella tuosta säätimestä imusarjaan?

 

Seuraavaksi olisi tarkoitus takajarruputkia ja jarruja alkaa laitteleen, tosin takakelkka pitänee käyttää vielä uudelleen irti, että ihan valmiiksi asti ei voi askarrella.

 

Kaasarin otin tallilta kotia mukkaan, jos sen keittiön pöydälle räjäyttäs :D Mitä oletta mieltä, kannataako vakio ilmanputsari korvata sellaisella kartiosuodattimella?

Saahan sillä kartio ilmansuodattimella tms. jonkin verran lisää tilaa konehuoneeseen ja huoltohommille, että siinä mielessä kyllä ja saahan se vakiosuodattimenkin sitten tarvittaessa takaisin.

Voihan se lämppärin jättää välistä pois ja liittää vaan kennolta tulevat putket yhteen, mut vaikkei ny lämpöö tarviskaan jos kesällä vaan ajeleen niin kosteen kelin huurtumisen vuoksi olis hyvä olla. Laita vaan letkut kii helppo hommeli.

Kytkimen putki vois olla tietenkin nätimmin suorassa mittarin alla, varovasti vääntää ja eikös siihen tuu se jarruputkikin vielä viereen niin.. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jarruputket ilman takajarrurummusta kelkkaan plus kytkimen putket tuli maksamaan yhteensä 110e. Kaasari purettu atomeiksi, oli bensiini muuttunut vaaleaksi jauhoksi reilun 13v aikana :)

 

Kone on nyt ollu käyttämättä 10v, olen laittanut tulpan rei'istä joskus öljyä. Oli muuten tulpat lujassa, yhestä meni keraaminen osa rikki ku vähä töpeksin :) Mutta vaihtoon ne menee kuitenki. Pitäskö koneeseen laittaa tulpanreiästä ennen käynnistystä myös bensaa ja imea sitten vielä tyhjäksi, että lähtis kaikki moska pois. Pako ja imu aukot on ollu kankaalla tukittu koko säilytys ajan, mutta varmasti sinne on jotain pölyäkin joskus päässyt. Aattelin myös laittaa koneeseen öljyä ja pukata vähän vaihde päällä edes takas ja sitten vielä vaihtaa öljyt ennen käynnistystä. Toki starttailut on edessä vasta kesällä kun sähkötki autosta uupuu vielä :)

Pitää tuota kytkin putkea taivutella vielä kun kaikki osat suurin piirtein paikoillaan, että saapa nätisti laitettua :) Lämppärin jätän aluksi laittamatta, mutta vedän letkut valmiiksi ohjaamon puolelle ja yhdistän toisiinsa. kiitti vinkistä :)

Aluksi taidan tyytyä vakio ilmanputsariin, jos ei tuosta kartiomallisesta muuta iloa ole kuin tila :)

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jep ne tulpat menee yllättävän kireeseen kun niihin ei kosketa hetkeen :) Itse en kyllä laittas bensaa tulppien reijistä kun kyllä se sieltä kaasarista sitä ihan tarpeeksi saa jos kaik toimii. Toki kannattaa laittaa sitä öljyä sinne venttiilikopankin alle. Oot kuitenkin kokeillut että kone pyörii ihan normaalisti?

 

Teetitkö putket tarviketorilla vai missä? 

Tuohan on parempi et se on valkosta jauhoa kuin nyky bensa menee semmoseksi tosi sitkeeksi vihertäväksi mössöksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Öljyä tulpanreijistä ja pyörität startilla ilman tulppia niin kauan että öljynpaineet nousee ja ylimääräiset öljyt roiskuu pois pytyistä.

Kyllä ne moskat sitten pakopuolelta pois puhaltuu kun käyntiin pärähtää.

Tietysti olet vaihtanut uudet öljyt/suodattimen ennen näitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa ottaa se öljynsuodattimelle menevän putken banjopultti auki ja tippakannulla antaa öljypumpulle "siemenöljy" niin lähtee öljynpaineet kaikista helpoiten ylös.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Konetta ei ole pyöritetty purkamisen jälkeen, mitä nyt vaihde päällä renkaat ilmassa olen vain pyöritellyt. Tallissa ei nyt mahdu auto pukkaileen, joten kesällä vasta näkee kunnolla. Mutta pistän lisää öljyä tulpan rei'istä ja siitä banjo pultin rei'ästä, sekä venttilikopan sisään kunolla, muutenkin kun vain täyttö reiästä. Uusi suodatin ja öljyt tottakai :)

Tarviketorilla jukolantiellä teetetin putket.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Byrokratia puolella edistystä ja pientä lisäystä vaaditaan mm. tuon mailerin moottorin osalta. Nettiä tahkosin läpi ja tämmöstä löysin:

 

Merkki: Morris Mailer

Iskutilavuus: 1275
Vuosimalli välillä 67-74
teho: 58hv

 

onkohan nuo nyt edes sinne päin?

Osia tuli taas laatikollinen, mutta työt ja kotikiireet haittaavat harrastamista :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tänään posti toi enemmän kuin odotetun kirjeen Trafi:lta. Poikkeuslupa avomallin turvakaarelliseen Miniin 1275cm^3 koneella on myönnetty. Joten loppu on sitten ittestä kiinni :)  Sen kummemmin luvan yksityiskohtiin ja rakenteiden muuttamiseen en takerru, kuvat sitten aikanaan kertoo mitä tehdään ja miltä ne näyttää :)

Tarkoitus olisi juhannukseen mennessä saada vahvikkeet paikoilleen koriin, pois lukien turvakaari. Kesällä on tarkoitus saada auton tekniikka siihen kuntoon, että rullaa omilla renkaillaan ja aloittaa korin tinaus ja pakkelointi. Sähköt vielä hieman hakusessa, vaihtasko kokonaan uuden johtosarjan vai kokeilisko vanhasta vaihtaa huonot johdot. Toki merkinnät on 14 vuoden varastoinnin aikana hieman kärsineet... Sähköhommat ei todellakaan ole oma vahvuus, mutta eiköhän nekin tekemällä (virheitä?) opi :D Jos sen verta sais sähköjä edes viriteltyä, että vois kokeilla lähteekö käyntiin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikös semmonen valmis, aika hyvä Avomini ole ole ollut myynnissä. Oli muistaakseni aikanaan ainakin 1275 koneella, eli paperit siltäkin osin kunnossa. Oliko pari tonnia pyynti?

Ei juuri kannattaisi itse lähteä hieromaan.

Paitsi se tekemisen ilo :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tekemisen ilosta. Tätä hakemusta ja vastausta Mini odottanut lähes 15v joten, kyllä se on itse veistettävä :) Täällä foorumilla tais olla jonku clubman avon hinta pyynti nyt 1500e, ilman renkaita ja konetta. En tiiä onko sama? Haluan tämmösen "perinteisemmän" Minin näkösen :)
Ja hyväksytty lupa tuli postissa, tekisin tai en, maksu 380e menee joka tapauksessa :)
 

Kesällä tosin ennen hakemuksen lähettämistä kattelin jos olis valmista löytynyt, ei löytynyt. Foorumille tais 4 päivää hakemuksen lähetyksen jälkeen tulla tuo avo myyntiin isompana pakettina. Silloin toki olis voinut hakemuksen vielä perua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tänään kävin hakemassa loput vahvikkeet. Pari valmiiksi kantattua 2.0mm palasta ja sitten 4kpl 1,5mm palaset, joita ei tarvi kantata, vain muotoilla sopivan kokoisiksi paloiksi. Viikonloppuna jos sais takanavat pantua kelkkaan kiinni niin vois hitsailujen jälkeen takakelkan laittaa paikoilleen tässä keväällä. Seuraavaksi pitäs kantatuille vahvikkeille tehdä vähän tilaa ja puhdistaa piiloon jäävä alue kunnolla ja käsitellä annitrolilla (fosforihappoa). Sitte ku hitsailut valmiit niin kotelesuoja aineet vielä perään.

Turvakaarien tekoa pitäs tässä pikkuhiljaa alkaa myös miettiin. Luvassa on tällä foorumilla myynnissä olleen kaaren mallinen ratkaisu, saiskohan semmoseen jostakin mittoja? Kova hinku olis mahduttaa kaaret katon kanssa mahtumaan. Eikös joissakin avoautoissa ole myös mahdollista kiinnittää peltikatto paikoilleen?

http://mini2.fi/forum/topic/5126-mturvakaaretrunko/

Mutta nuo oli jo myyty.

Toki, jos jollakin on myydä valmiit tuon tyyppiset kaaret niin voi tarjota :) Poikkeusluvassa kriteerit on, ulkohalkaisija vähintään 50mm ja seinämän paksuus vähintään 2,0mm.

post-1228-0-29733900-1427473647_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pikku hiljaa homma etenee. Takakyljissä ja takapenkin edestä on vielä saumaa auki sekä hattuhyllyn levy, jonka saa paikalleen vasta kun katto on irroitetu. Seuraavaksi olis turvakaarien hommaaminen ajankohtainen asia sekä niihin liittyvä muutama tukirakenne.

 

Tussilla olen hahmoteltu leikkauskohtia, kuvakulma hieman katon etureunan viivaa vääristää ::)

 

post-1228-0-42679700-1430833774_thumb.jpg

post-1228-0-18267900-1430833778_thumb.jpg

post-1228-0-31338700-1430833788_thumb.jpg

post-1228-0-83961900-1430833792_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Projektissa otettu iso askel eteen päin, tästä ei ole enää paluuta perusmalliin :) Toki katto on tallessa, eikä leikelty enempää rikki kuin tarpeellista. Jospa ens viikolla sais pääkaaren niin pääsis viikonloppuna sitä sovitteleen paikoilleen ja mittaileen takavinotukien tarkat mitat. Toivottavasti huomenna ehtis hitsaileen vahvikkeiden puuttuvat saumat kiinni ja tulppaan B-pilarit kiinni.

 

post-1228-0-11404600-1432399425_thumb.jpg

post-1228-0-60085300-1432399429_thumb.jpg

post-1228-0-97116000-1432399433_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pikku hiljaa projekti etenee, melkein kaikki vahvikkeet paikoillaan, mutta aukinaista saumaa vielä jonku verta. Ainoa mikä puuttuu on hattuhyllyn poiki menevä 20mm*50mm palkki. Turvakaarien tekemisestä olikin oma ketju tekniikan puolella. Saapa nähä jos sitä jo juhannuksena kokeilis putkea taivuttaa.
http://mini2.fi/forum/topic/6438-turvakaarien-tekeminen/

Ihan ei takaristituenta ihan keskelle ja suoraan sattunut, mutta eipä se sieltä mihinkään näy kun auto valmistuu :)






 

post-1228-0-75002000-1434294386_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Takakelkka taas paikoillaan. Meni tietenki sitten toiselta puolen kierteet kummastaki pultista. Remelillä nätisti helma auki, poralla vähä isommat reiät ja milliset pultit tilalle. Tietenki talven aikana yksi uusi jarruputki menny hukka piloon ja tottakai toisen taakse menevistä oli tehty väärällä päällä, vaikka mallit vein ihan paikan päälle ja olivat tekemisen aikanakin siellä. No ne pittää hoitaa kuntoon. Kone tiputtaa öljyä, vaikka ammattimies sen käyttäny auki ja kasannu. Pitää vielä uudelleen tarkistaa kaikkien pulttien tiukkuus, mihin kone paikallaan vaan pääsee käsiksi.

 

Vahvikkeet kaaria lukuunottamatta paikoillaan. Pikkusen vielä hitsattavaa keulassa ja tuulilasin kehykset ylhäältä jollain tapaa umpeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Öljy vuodot paikallistui ja sisemmänvetonivelen akselin juuresta, ainkin kuskin puolelta. Korjausoppaasta tallilla vilkasin niin ei pitäisi ilmeisesti ihan mahdoton homma vaihtaa tiivisteet. Öljypohjassa on moottorin takaosassa myös joku reikä jossa pultti, sieltä tiivisteen välistä tihkuttaa öljyä, enempää en enää uskaltanut kiristää ettei mene kierteet.

Jarrut on nyt kasassa ja alipaineella imasin korjausoppaan mukaisessa järjestyksessä ilmausruuveista, jäi vielä ihan tunnottomaksi jarrupedaali. Kun jarrupoljinta painaa niin nestettä vuotaa jarrupiirien paine-erohaistelijan sähköjohdon? liittimestä, kuva alla. Ensimmäinen ajatus oli että paskanahan se on, mutta kotiajaessa tuli mieleen että mahtaako tuo ollakkin oikeaa toiminnallisuutta, jos toinen piiri vuotaisi? Aivan niin kuin siinä olisi sähköjohtojen liitin ja kun siihen tulee nestettä niin sähköpiiri sulkeutuu ja varoitusvalo syttyy ohjaamoon? Toki rikkihän se paine-erohaistelija voi olla tai ainakin jumissa tai ilmauksessa ei lähtenyt kaikki ilma vielä pois. Korjausopas tallilla niin ei pääse paine-erohaistelijan räjäytyskuvaa katteleen :)

Pohjaan on ruostesuojamaalit sudittu. Maaliruisku ostettu ja epoksit odottelee että pakkeloinnit on valmiit. Kyllä tämä tästä :)

post-1228-0-28156800-1437332546_thumb.jpg

post-1228-0-60787800-1437332553_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei sieltä alipaineella imemällä ilmoja pois saa, kyllä se täytyy perinteisesti pumppaamalla paine ja avaamalla ilmausruuvi ilmata.
Mikään liitos ei saa vuotaa jarrunestettä ulospäin!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä sieltä läpi tuli nestettä ja säiliöstä sitä katosi, eli taitaa olla menny rikki koko roska? :) Tietenki kun tuossa vuotokin on niin on sinne varmaan tuosta menny ilmaakin... Pitääpä kokeilla sillä takaiskuventtili jutulla seuraavalla kerralla. Putkien liitoksista ei mitään vuotanut vaan se muovi tulpanpää mikä näkyy kuvassa. Pitääpä huomena tutkailla saako semmosta erikseen. Muistaakseni mulla on myös pääsylinterissä tuommonen liitin, oliko niin että ehkä tuota toista ei sitten tarvikkaan ja sen voisi tulpata, jos löytyy sopiva pultti? Että tuo paine-erohaistelija voi olla pääsylinterissä tai erikseen ja mulla on molemmat :)  

 

Jarrut on väärä paikka säästää, toki ostan toimivan systeemin ennen rekisteröintikatsastusta, mutta pääsis kokeileen toimiiko uudet levyjarrut :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Projekti edennyt suunniteltua tahtia. Pakkelointi ja hionta hommia menossa, tympeintä hommaa mitä on tämän parissa tullut vastaan. Turvakaaren taivutus 50mm ja 2mm putkesta ei onnistunut, joten jouduin tekeen pääkaaren 3:sta osasta, vielä en ole hitsannut yhteen. Ei siitä ihan semmonen tule kuin toivoin, mutta ainakin aluksi sillä mennään. Talven aikana olis tarkoitus saada pohjat tehtyä ja keväällä kun saa toisen Minin ulos tallista niin ruiskia maalit pintaan. Sähköjä pitäs myös talven aikana ihmetellä ja vähän pensselillä sutia ruostesuojamaaleja ei näkyviin paikkoihin, mihin jäi laittamatta eri syistä. Uutta osaa mm. paine-erohaistelijaan pitäs alkaa metsästään. 

Oviin on vahvikkeet hitsailtu paikoilleen ja kaikki muutkin turvakaaria lukuunottamatta omilla paikoillaan. 

Toivottavasti keväällä ja alkukesästä on tarpeeksi aikaa touhuta niin pääsis heinäkuussa ajeleen :)

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan niin hyvin ei ole talvella projekti edennyt kuin toivoin, tuli pari muuttujaa ja aikaa ei niin paljon ollutkaan harrastaa kuin syksyllä aattelin. Mutta pakkelia on kovasti hiottu ja paljosta ei ole enää kiinni, että pääsee pohjat ruiskiin kun talli talvehtijoista kohta puoleen tyhjeenee. Sähköt tilasin uudet, en ala entisistä värkkäämään. Tarkoitus olis toukokuussa päässä maalaileen ja jos kaikki menee putkeen niin pintamaalit myös. Vielä on targetti saada tälle kesälle kilpiin, mutta onhan tuota hommaa vielä jäljellä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kesäloma meni omassa muutossa ja kotitalon myynnissä ja tyhjennyksessä, joten aikaa tähän ei jäänyt. Nyt taas talli tyhjä huonekaluista ja viimein turvakaaren pääkaari hitsattu kasaan, ei ihan niin hyvä tullut kuin olisin halunnut. Pitäs runkoon hitsata nyt kiinni ennen joulua sekä tehdä vinotuet taakse. Ovissa ja konepellissä vielä pakkeloitavaa, sitten pääsis epoksin ruiskutteluun. Toisen Minin jätin talveksi katoksen alle ulos, jotta tallissa tilaa maalailla talven mittaan. Uusi tavoite on saada rekisteriin on ensi kesänä, johon pitäisi olla ihan realistiset mahdollisuudet. Pitää koittaa tännekin päivitellä edistymistä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Talvi se taas meni että heilahti, talliosake vaihtui kilometrin päähän vähän isompaan ja paremmin varusteltuun niin projekti oli jäissä muuton ajan. Toki uuteen tallin piti vähän rakennella parvea ja vähän "sisustaa" :) Kaikki pakkeloinnit on valmiit ja kaarikin viimein autossa kiinni. Tänään pääsin maalaan sisustan ja kaaren. Pikkusen tuli toheloitua letkun kanssa mutta joutuu uudemman kerran maalaileen joka tapauksessa kun maali loppui, tuli vedettyä lattiat pariin kolmeen kertaan. 

 

Kaarta piti pikkusen korjata, kun näytti livenä aluksi kohtuu pöljältä, mutta nyt sain sen niin että oma silmä on tyytyväinen. Varmisti jos mittanauhalla sitä syynää, ei ihan millilleen ole symmetrinen, pienen kompromissin jouduin tekemään.

Jos toukokuun aikana sais epoksit ja hiontamaalit myös ulkopintaan. Tavoite on saada elokuussa kilpiin, epäilen kyllä ettei ettei aika riitä, mutta koitetaan.

post-1228-0-26753600-1492963251_thumb.jpg

post-1228-0-82169800-1492963436_thumb.jpg

post-1228-0-08527400-1492963441_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Homma pikku hiljaa etenee, epoksit ja hiontamaalit ruiskutettu, pientä pakkelointia silti vielä vaatii ennen pintamaalia. Vaikutti ainakin tähän saakka onnistumeen ihan hyvin, vaikka kokemusta maalauksesta ei oikeastaan ole. Näyte-erät pintamaalia hain, snowberry white ja old english white ja päädyin snowberry white. Old english white oli turhan "likanen" minun makuun.

Seuraavan parin viikon aikana olis tarkotus saada pintamaalit pintaan ja alkaa tutustumaan sähkösarjaan. 

Mites ovien saranoiden ruuvit, onko ne jotain erikoisruuveja vai saiskohan niitä pulttikaupoista? Piti silloin aikoinaan porata kannat rikki kun ole sen verta pehminneet että hajosivatt kun meisselillä koitti vääntää. Kierteistä on pätkät tallessa malliksi




 

post-1228-0-24476000-1495956732_thumb.jpg

post-1228-0-41455900-1495956742_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...