Jump to content
sir samurai

Mini -76 Project avo

Recommended Posts

Pintamaalit ruiskutettu, paitsi toinen ovi ja konepelti, loppui tila tallista ja valmiiksi sekoitettu maali säiliöstä niin päätin jättää suosiolla toiseen kertaan. Pinta muuten ihan kelpo, pari pystylistaa jäi puutteellisiksi sekä valumia tuli. Hiomista tuli vähän enempi kuin toivoin. Mutta ehkä tästä maalaus sessiosta jäi jotaki oppia kouraan :) Seuraavaksi pääsee kokoaan ja laittaan sähköjä. 

 

post-1228-0-48586400-1497384419_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko turvakaari lopullisessa muodossaan? tuollaisenaan se sopisi enemmän johonkin 80 luvun suunnistuskotteroon.. voi olla hyvin tehty mut tuohon autoon ei vaan istu! liian neliskanttinen!  C:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se lopullisessa muodossaan on tämän kaaren osalta. Hyvin tehdystä en osaa olla mieltä, itse tehty, vielä ei taidot ammattilaistasoa ole ;) 
Todennäköisesti jossaki vaiheessa kaari menee uusiksi, tällä kertaa ongelmana oli ettei oulusta löytynyt lestiä, että luvan mukaisilla spekseillä olisi kaaren saanut ammattimiehen toimesta tehtyä taivuttamalla. Toppauksia joutunee laittamaan, ettei takapenkillä päät osu teräsputkeen jos kolari sattuu, katotaan nyt että päällystänkö koko kaaren jolloin nurkkia voi hieman muotoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotenkin nämä "laikka" cabrioletit ovat aina hassuja säädösten osalta että niihin pitää tuo kaari laittaa vaikka org tehtaan cabrioletissa sellaista ei ole.. Siis että vastaavat vahvistukset eivät kelpaa mitkä on tehty tehtaan versioissa.

Siis merkistä riippumatta mutta täällähän nyt tietysti puhutaan Ministä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morris

 

Joo tuo turvakaari homma kanssa ihmetytti silloin kun tuota avoa itse rakentelin. Ei sitte millään saanu sitä pois. Yritin , että olisin vahvistanu tuulilasin kehystä yms. Itse tein noi kurvit valmiista  kurveista. Pikkasen oli myös ongelmia putkikoon kanssa mikä kelpaa katsastus sedälle mutta siitäkin selvittiin... Auto nippuun ja baanalle, jos vaikka aurinkokin paistais viä vähän aikaa.

 

Jussi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on tyylikkäin avominitoteutus mitä minä olen nähnyt. Ja tehty ihan kotisepän konstein Suomessa.

Jos nyt sain sitä edes näkyville??

 

post-282-0-17063000-1497959830_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on tyylikkäin avominitoteutus mitä minä olen nähnyt. Ja tehty ihan kotisepän konstein Suomessa.

Jos nyt sain sitä edes näkyville??

 

attachicon.gifviku2.jpg

Vaikka hiono tuo Vikun onkin niin siinäkin nuo kaaret jouduttu laittamaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista Vikun auton kaarista voisi jopa sanoa, että ne oikeasti sopii sinne. Istuu ulkonäköön kuin nenä päähän

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieno on :) Mulla kävi vähän käpy kaaren kanssa, trafin sivuilla on kaarelle vähimmäis speksit:  halk. 50mm seinämä 2mm tai vastaavan lujuinen. mulla puuttuu luvasta tuo vastaavan lujuinen. Ralli vehkeissä ilmeisesti käytössä 45mm ja 2,5mm mihin olisi lestit löytynyt ja saanut vimosen päälle kaaren. Ehkä myöhemmin haen muutosta omaan lupaan kaaren osalta (80e yritys) kun olen saanut auton kilpiin, ettei peruta vielä koko lupaa :)

Vikun auto on ilmeisesti sportti malli ku vaan kahelle paikat 8)  minun autossa paikat 4:lle, olettaen että paino pysyy sallituissa rajoissa ettei tarvi tinkiä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

onkos niillä mitoilla mitään merkitystä?  korkeutta nyt lähinnä tarkoitan.. jos ei pyöreyttä saa aikasiksi nii tee siitä edes matalampi, puolet matalampi. sekin auttaisi jo paljon. mun mielestä  ;) offipalstalla on paljon juttua et mitä kannattaa ja mitä ei kannata, mainittakoon et se bilteman härveli kuului tohon jälkimmäiseen.

ja vikun putkista sen verran että en pidä niistäkään. joten älä samurai synkistele ainakaa mun kirjoituksieni takia, mua on vaan vaikea miellyttää  :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli siinä trafila joku korkeus määritelmäkin mitattuna penkin tasosta tai jotain, en nyt enää muista. Kaaren pitää antaa suojaa tässä tapauksessa myös takapenkille ja minun luvassa on määrätty kaaren rakenne tuon malliseksi, toki se pyöreys jäi putken mitoista johtuen tuommoseksi. Sitä pittää sitten tutkailla hakisko muutosta lupaan myöhemmin. jos edes sais sen 45mm 2,5mm putken vahvuuden voisi taivuttaa täälä oulun seudulla paikassa jossa niitä tehdään ihan työkseen ralliautoihin yms. 

Juu en mie masennu, itekkö tekkee tulee just semmonen ku sattuu tulemaan ;) 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avasin pyyhkijän viiksen kun muistelin ettei se toiminut kunnolla. No osat lenteli sitten pitkin keittiöä. Puuttuuko kuvasta joku osa, kun tuntuu ettei tuo metalli pala oikein pysy jousen nokassa olevan muovi tatin päällä vaan menee pikkusen poikittain kun viikseä liikuttaa ja ei liiku kuin yhteen asentoon. onko koottu jotenki väärin vai onko vaan kulunut ja uuden hankinta edessä? Vaseliinia laitoin mutta ei auttanut, jää kanittaan kiinni 

post-1228-0-07574200-1498295917_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sähköjä alkanu laittaan paikoilleen ja lisää mietittävää edellisen päivityksen jälkeen tullu. suurimmalle osalle johdoista paikka jo löytynyt mutta muutama kysymys heränny matkalla. 

1. Mulla on uusi sähkösarja an124, lienee vastaava sarja kuin http://www.minispares.com/product/Classic/AN124.aspx

Nopeusmittari keskellä ja pikkumittarit vedenlämmölle ja öljynpaineelle. sulakkerasiassa oli vanhassa sarjassa 4kpl sulakkeita ja haynes oppaan kuvissa näyttäs olevan vain kaksi (plus ne linjasulakkeet). voinkohan kytkeä johdot 4:n rasiaan samallalailla ilman ongelmia vai pitäskö hankkia kaks paikkanen rasia? olettaen että johdot saman väriset kuin uudessa sarjassa. Haynes 1969 to 2001 sinikantinen, minusta "paras" kuva kytkennöistä olisi wiring diagram 4. mutta töötille minusta ei tule kahta violettia johtoa kuten sen perusteella. toki saattoi olla tunnistamattomien johtojen nipussa missä on mm. takavalot.  

yks kuva myös netistä
http://www.theminiforum.co.uk/forums/topic/310510-anyone-got-a-mk3-wiring-diagram/

 

Ei kovin vakaalla pohjalla ole että mitä kuvaa pitää seurata :) 

2. ajovaloille eteen, pitäskö laittaa keulaan vielä omat sulakkeet vai suoraan toiseen lamppuun ja siitä rosvoliittimillä toiseen. ajokunnossa olevassa minissä on laitettu, mutta sen sähköistä en oikein osaa sanoa kun 70 vuoden koppaan on edellisten omistajien toimesta SPI kone laitettu kojelautoineen. Projektin johtomäärään kun vertaa niin paljon enempi sieltä lötyy piuhaa...

3. ensimmäisessä kuvassa olevat "motikät" suurempi lienee vilkkurele ja hätävilkku rele pienempi?

4. toisessa kuvassa, onko väliä kumpaan pieneen valkopunasen johdon laittaa? toinen ilmeisesti maa, vai tuleeko maa solenoidin rungosta joka kiinnitetty koriin? Kuva hukassa miten aikasimmin oli kytketty. 


Nämä kun sais ratkastua luotettavasti ennen kuin akku kiinni ja johdot sulaa :) 

Kuvassa kolme uudet vilkut paketista, kaverin isällä oli jääny omasta ministä yli kun oli kolarin jälkeen toimitettu korjaamolle liikaa vilkkuja :) en muista vuotta mutta vanhat oli :)
 

post-1228-0-77704100-1498502017_thumb.jpg

post-1228-0-67793100-1498502021_thumb.jpg

post-1228-0-13778800-1498502026_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mene pari sivua kirjassa eteenpäin niin löydät vuoimallin mukaan sun autoon ja sulakerasiaan sopivan kytkiksen  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitit varmaankin tuota diagrammi 11? Triple instrument facia, tarkoittaa siis juuri tuota mallia missä nuo pikku mittarit sivuilla? jos näin nyt kaaviossa enempi tolkkua, lisää johtoja löysi paikkansa. pitää tallilla käydessä verrata tuota diagrammia ja vanhaa sarjaa. Kuvia tutkiessa oli menny hukkaan tuo että kuvassa sulakkeet ei ollu nätissä rivissä ja toisissa kuvissa oli niin mukavasti nuo mittaritki kuvassa. mieli tahtoi sen "helpon" ratkasun :) 

Solenoidin riittäisi siis tuomonen 3 paikkanen.

 

Aikasemman viestin kuvissa olevat "mötikät", kumpi on kumpi pitää vielä tallilla varmistaa jos vanhoista johdoista saa tolkkua, näytti vähän jatketuilta :)

Ajovaloista lueskelin että releen ja sulakkeet voi laittaa, mutta niitä kattoa lopuksi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli siinä trafila joku korkeus määritelmäkin mitattuna penkin tasosta tai jotain, en nyt enää muista. Kaaren pitää antaa suojaa tässä tapauksessa myös takapenkille ja minun luvassa on määrätty kaaren rakenne tuon malliseksi, toki se pyöreys jäi putken mitoista johtuen tuommoseksi. Sitä pittää sitten tutkailla hakisko muutosta lupaan myöhemmin. jos edes sais sen 45mm 2,5mm putken vahvuuden voisi taivuttaa täälä oulun seudulla paikassa jossa niitä tehdään ihan työkseen ralliautoihin yms. 

 

 

mitä sää sillä takapenkillä.. ?? kaikk turha roina vaan pois sieltä ja putkia alemmas  ;D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mini on koko perheen auto, vaikka tyttö ei vielä uskalla toiseen minin kyytiin tulla kun on kova ääni, mutta tähän tulee kaks pönttönen putki niin eiköhän äänet ole siedettävälä tasolla. 

Koria vahvistettu sen verta tehokkasti että muutamat osat eivät enää mene perinteisiä reittejä pitkin paikoilleen. Ovien avauksen rajoittimet korvattava narulla tai vastaavalla ratkaisulla sekä ne mihin ovien lukot ottaa korissa kiinni eivät enää mene paikoilleen kun takakyljet hitsattu umpeen sisäpuolelta :)

Kaasuvaijerin pidike kaasarissa estää ilmanpuhdistimen menemisen paikalleen. Otin toisesta kaarista semmosen metallilevy systeemin, kun nykyisestä pakosarjasta puuttui kiinnike jouselle. Jospa se paikalla ollut lirpake löytys ja sais jousen viriteltyä jotenkin.

Sähköja laitettu ja paljon uutta opittu. Muuten menny hyvin, mutta akkukaapelin osto meni pieleen kun mie puhuin halkaisijasta ja sielä myytiin pinta-alaa, no oppipa johtojen ostosta taas uutta :D Hain 10mm halkaisijalla olevaa, tarjottiin 10mm². loppujen lopuksi mulla on nyt 16mm² kun, pitäs varmaan hakea joku 25 vai 35mm².

Tuossa aiksemmin kyselin pyyhkijän viiksen sisällöstä, 5 viestiä ylöspäin, olisko kellään tuohon vastausta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mini alkais olleen koe käynnistys kunnossa, rekkari valot puuttuu sekä töötti ja pissapoika kytkemättä. Luukuista konepelti irti vielä, jos ja kun tarvinnee opetella hieman kaasarin säätämistä niin ei ole tiellä.

 

RC40 pakoputken kanssa tuli ongelmaa, kun jouduin pakosarjaa hieman kolkutteleen aikaisemmin että mahtuu paikoilleen. pakosarjan ja pönttöjen välistä putkea pitänee lyhentää kun ei mene riittävästi pakosarjaan sisään ja takapönttö osuu kelkkaan. Tänään useamman tunnin tuusasin, mutta ei se oikein nätisti istunut. Vaihteisto tunnelin päässä olevat (tee-se-itse?) hitsaukset ottavat putkeen kiinni, putkea kun kääntää menee taitoksesta johtuen liian laitaan ja osuu turvavyö mutteriin. Heräs epäilys kumpi pää on tarkoitus laittaa pakosarjaan. kokeilin kumminki päin, mutta sopivaa asentoa ei löytynyt että olis joka kohdasta ollu nätisti. Jos ja kun nyt pittää vähän muokkailla niin olis hyvä lähteä siitä että putki on siinä asennossa kuin suunniteltu :) Varmaan kannattaa muutama sentti lyhentää kummastakin päästä että putki säilytts muotonsa parhaiten?

Takekelkan etuosassa on kaksi reikää joihin etummainen kiinnike pitäisi laittaa, mutta pultit multa puuttuu enkä löytänyt sopivaa, osaisko joku sanoa minkäkokoinen voisin käyä hakkeen sopivat. Pitäs ehkä joku sarja tuumakokosia hankkia varastoon.

 

post-1228-0-56871100-1501433663_thumb.jpg

post-1228-0-20688000-1501433667_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuommosta tunnelin takakiinnikettä en ole ennen nähnytkään,aika erikoinen tatkaisu.Harvoin Miniin muutenkaan saa putkea heittämällä paikalleen,melkein aina joutuu sepittämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakoputkikin meni sitten seuraavana viikonloppuna tuoreilla silmillä helposti paikalleen :)

 

Akun johdot kiinni ja sulakelootasta ei yhtään sulaketta palanut eikä liekkiä lyönyt mistään. Kaikki muu pelas paitsi vilkut ja jarruvalot. virtalukolta tuli ennen joku punanen johto jota en kytkenyt jarruvalokytkimeen vaan laitoin vain ne uuden sarjan kaksi piuhaa, liekkö se syynä. Vilkuista ei sitten ole hajua, liekkö minun auki käyttämä viiksi sitten syyllinen. Pyyhkimestä sain alas päin painamisen, että pyyhkäsee kerran toimimaan, mutta kakkosnopeus meni vaihdossa, liekkö sieltäki menny jottain hukkaan kun jousi pomppas pois paikoiltaan. Mittaristosta en ole varma toimiiko, ainakin muistelen että silloin 17v sitten nopeus ei pelannut eikä bensamittari, liekkö jännitteen säädin rikki?

Startata koitin, ei lähteny. Bensapumpulta ei menny bensaa kaasarille asti, pumpulle asti tuli kun letkusta imas. Uskosin tuon kuvassa näkyvän nuolen perusteella että tankilta tuleva letku on oikeassa paikassa tuossa ylöspäin sojottavassa liittimessä.

 

Kaasariin laitoin bensaa suoraan, mutta siitä waxstat systeemistä vuosi bensaa aivan kammion juuresta, kiristämällä sai vuodon vähäiseksi. Avaamisen jälkeen näyttäs että sieltä taitaa puuttu tiiviste mikä näkyy ainakin Minitronin hs4 waxstat huoltosarjan kuvassa letkun päässä. Varakaasarissa sitä ei ollut, yks hs2 kaasari olis vielä, mahtasko sieltä oleva käydä, tai olisko jottain vinkkiä miten sen vois korjata että jonku kk kestäs että vois talvella sitten ajan kanssa korjata. Riittävän pieni o-rengas? 

 

Joku sankari oli ovien saranat hitsannut koriin kiinni, joten ovet ei mahdu nätisti kiinni, vaan jää irvistään. Muistelinki että kyljissä oli reilusti pakkelia, no syy löytyi. Mutta tämän asian kanssa voi hetken elää.

 

Vielä olis toivoa tälle vuodella saada kilpiin kun sais vaan käyntiin ekaksi :)

EDIT: bensapumpun kuvan koko muuttui ettei kestä zuumausta niin linkki suoraan kuvaan

https://www.dropbox.com/s/kkgzhwwv129hwib/2017-08-13%2016.26.36.jpg?dl=0

post-1228-0-74390200-1502640900_thumb.jpg

post-1228-0-86628400-1502640918_thumb.jpg

Edited by sir samurai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miun mielestä pumpun letkut pitäs olla toisinpäin.Tarkistitko,onko pieni tiiviste jääny sinne kohokammion pohjaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

siinä oli pieni prikka ja sen jälkeen pieni o-rengas kun varovasti meisselillä kaivoin. Uudella o -renkaalla tiivistyi, tuli vain mieleen nyt kotona että oiskohan se prikka kannattanu jättää pois. Pistin kaasariin kammioon bensaa, niin aivanko olis yrittänyt. Bensa sieltä ei juuri vähentynyt, oliskohan minun o-rengas tukkinu sen letkun pään jos kiristin liikaa.

 

Kokeilin letkut toisin päin bensapumpulle, ei auttanut, pumppu lienee rikki. lueskelin päivällä foorumia niin ilmeisesti ne ei kestä kuivana vuosikausia. Mutta läpi siitä ei jaksa imeä kuitenkaan, että vielä koittaa jos sais koneen käyntiin jos sitä kautta lisää imua.

Muutaman lyhyen startin jälkeen kone ei enää pyörinyt, startti vaikuttas pyörivän nyt "tyhjää". Pittää huomena lueskellä foorumia haynes opasta, mutta vinkit otetaan vastaan.

Hätävilkut toimii, mutta muutaman kerran kävi että vain oikean puolen vilkut vilkkuu, mutta uudelleen kun napista laittoi niin alkoi pelaan taas kaikki. suuntavilkut ei pelaa. uudet releet on kummassaki.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa kokeilla vielä että vaihdat releet päittäin itsellä kävi silleen kun ostin uudet releet minitronilta niin ei toiminut kun 2 kertaa koko rele ja sen jälkeen lopetti toimimisen nyt laitoin motonetistä elegtronisen vilkku releen ja hyvin toimii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu vika voi hyvinkin olla uudessakin releessä, juuri kaverin Ministä "korjattiin" vilkkuvikaa ja uusi Motonetin vilkkurele osoittautui vialliseksi.
Myös viallinen hätävilkkukatkaisija voi aiheuttaa vilkkujen toimimattomuuden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

siinä oli pieni prikka ja sen jälkeen pieni o-rengas kun varovasti meisselillä kaivoin. Uudella o -renkaalla tiivistyi, tuli vain mieleen nyt kotona että oiskohan se prikka kannattanu jättää pois. Pistin kaasariin kammioon bensaa, niin aivanko olis yrittänyt. Bensa sieltä ei juuri vähentynyt, oliskohan minun o-rengas tukkinu sen letkun pään jos kiristin liikaa.

 

Ei pysty tukkiin jos oikein asennettu, prikka ja O -rengas tarvitaan. Liikaa ei tietenkään kannata kiristää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...