Jump to content
sir samurai

Mini -76 Project avo

Recommended Posts

Viiksessä oli vähän koskeuts vikaa, mutta tainnu myös olla yksi johto irti hätävilkku kytkimeltä. Pitääkö kuvassa olevat mustat johdot kiinnittää tuohon oikealle puolella ja vihreä vasemmalle. Hätävilkut oli toimineet näemmä ilman nuita mustia johtoja, mutta suunta vilkut hukassa.

vilkut.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos, sinänsä harmi, olis ollu helppo vika korjata. No huomena taas tutkaileen josko ne vilkut sieltä löytys. Konepellin istumattomuus mahtaa johtua saranoista, ne oli kyllä aika mutkalla, toki symmetrisesti, mutta kun netistä kuvia kattelee niin ei pitäs olla mutkia ollenkaan. Pitänee koittaa ne suoristaa josko sitten konepelti menis nätisti omalle paikalle 🙂

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Loppujen lopuksi ne vilkut sieltä löytyi ja kaikki muu nyt sähköjenpuolelta kunnossa, paitsi toinen ajovalo taas meni aika himmeäksi. Toisessa umpiossa on semmonen hattu sisässä ettei näe suoraan polttimon hehkulankaa ja toisessa ei, aiheuttaako ongelmia katsastuksessa jos muuten valot kohtuu ok suunnattu ja seinää vasten näyttää yhtä kirkkailta?

Saranoiden aikasulla sai konepellin juuri ja juuri mahtumaan, mutta irvistäähän se, taitaa olla uusien saranoiden hommaus edessä. Pittää vielä koittaa vähän liikutella jos istus paremmin.

Pikkusen se piti taas tallin pihalla ajella, ala kierroksilla lähtee pirteästi, mutta sitten veto loppuu ja vauhti ei ennää kiihdy.  Seuraavaksi olis sytytysennakon säätö, saapa nähä mitä siitäki tulee kun ei ole ennen tehny. Kaasuttimen säätöjäkin pitää alkaa opiskelemaan, josko ne auttas vaivoihin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt alkas olleen kaikki muutama pikku juttua vaille rekisteröinti/muutos katsastusta varten valmista. Umpiotki tuli tilattua uudet. Ei ihan juhannukseksi saanu aikaseksi, mutta viikko töitä ja sitte alkas loma, eiköhän se lomalla konttorille saada.

Koitin sytytyksen ennakkoa lampulla säätää, mutta ei se ottanu onnistuakseen. Kierroslukumittaria kun ei ole niin säädin tyhjäkäyntiä hieman isommalle ja otin sen jakajasta kaasarille menevän letkun irti. Lampun säätimellä sain ennakoksi  mitattua 30, kun ajoitusmerkki (1|4) näkyi vauhtipyörästä. Koitin käännellä jakaajaa pikkuhiljaa myötäpäivään että ennakko pienenisi, mutta startaessa alkoi potkiin vastaan, sain noin 20 astetta. Tarkastin että säätömerkin kohdalla 1. sylinteri vauhtipyörästä oli mäntä ylhäällä. Tätä kirjottaessa tuli mieleen että en tarkistanut uudelleen virran jakajan pyötiän asentoa, sen tarkistin kyllä aikasemmin keväällä. Koitin myös kääntää jakaa toiseen suuntaan ja ennakko meni noin 40 kohdalle. 

Saattoi mennä suunnat sekasin mutta kokeilen kumpaanki suuntaan eikä oikein parantunut. Nettiä olen lueskellu ja youtubea katellu, mutta olisko onko mulla nyt jotain unohtunut, vai pitäskö jakajaa vaan pokkana kääntää reilusti, vai onko mulla tuo lamppu homma hakusessa. Lamppuna motonetin lamppu jossa 0-60 astetta säätö.

Vai kuinka tarkka homma tuo 1000 kierrosta on? Kohtuullinen tyhjäkäynti ja vähän lisää niin ei varmaan paljon alle 1000 kierrosta voi olla.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kärkiväli oli melkein 0.5mm nyt säädetty noin 0.35mm mikä oli haynes oppaassa. Pikkusen tuntui pelaavan paremmin, ennakkoa en enää ehtinyt säätään tällä kertaa.

Ennakon säädöstä, lampulla katsoa että merkki (1|4) näkyy ja sitten näkee lampusta arvon mikä ennakolla on. sitten vaan kääntää virran jakaajaa ja katsoo millä arvolla merkki näkyy. Vai pitääkö tuossa nyt jottain muutaki vielä tehä? kaikki apu tulee tarpeeseen kun en ole koskaan säätöjä tehnyt. 

Konttoria varten peilit uupuu vielä, mutta muuten pitäs olla kaikki paikoillaan. Sen jälkeen sitte pääseeki verhoileen yms.

 

 

2018-06-30 15.34.21.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä se ennakko sieltä kohdilleen meni, mutta edelleen samaa vikaa ettei vetoa löydy kovin isoille kierroksille. Alipaineletkusta imasemalla jakajassa kärjet liikkuu. Kaikki vaikuttas olevan kunnossa. Kaasarin sivussa on se yksi putki mihin ilmeisesti voisi laittaa letkun huohottajalta tai jonka monet on tukkineet. Mie sen tukin ja Mini ei lähtenyt enää käyntiin, vaikuttaa että ottaa ilman vain sen kautta?? -> Kaarissa jotain vikaa tai kasattu väärin, josta myös johtuu että alipaine ei muuta sytytystä ja veto loppuu. 

Olisko ideaa mikä on kaasarissa pielessä? 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, sir samurai kirjoitti:

Kyllä se ennakko sieltä kohdilleen meni, mutta edelleen samaa vikaa ettei vetoa löydy kovin isoille kierroksille. Alipaineletkusta imasemalla jakajassa kärjet liikkuu. Kaikki vaikuttas olevan kunnossa. Kaasarin sivussa on se yksi putki mihin ilmeisesti voisi laittaa letkun huohottajalta tai jonka monet on tukkineet. Mie sen tukin ja Mini ei lähtenyt enää käyntiin, vaikuttaa että ottaa ilman vain sen kautta?? -> Kaarissa jotain vikaa tai kasattu väärin, josta myös johtuu että alipaine ei muuta sytytystä ja veto loppuu. 

Olisko ideaa mikä on kaasarissa pielessä? 

 

Niin liikkuuko se kaasuttimen luisti takertelematta ja onko siellä vaimentimessa öljyä?

Sitten onko seos säädetty?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaikuttas ennemminkin,että liian paksu neula,ei saa tarpeeksi bensaa.Oletko kokeillut vetää ryyppyä päälle isommilla kierroksilla?Alipaine säätö ei ainakaan omissa ole ikinä vaikuttanut vetoihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Öljyä on ja kyllä se minusta ihan hyvin liikkuu. Siitä Wax Stat hommasta se mutteri on noin puolessa välissä. laskin monta kierrosta voi kiertää ja laitoin puoliväliin. Ryyppyä isommilla kierroksilla en ole kokeillu. 

Veto loppuu oli huono kuvaus, parempi olis että kierrokset ei nouse enää ja kierroksia ei kovin hirveästi vielä ole. Tallinaapuri joka enempi autoja värkänny meinas ettei sytytys enää osu isoilla kieroksilla kohilleen, käski kokeileen sen alipaine systeemin toiminnan.  

Mutta eikö jottain ole pielessä kaasarissa  jos kuvassa punasella oleva putki on tukittu niin  kone ei käynnisty.? Olen lukenu että jotku tulppaa sen?

2018-07-02 16.36.27.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Seoksen säätöön on olemassa ihan tarkat ohjeet miten se tehdään.

Ootko muuten tarkistanut katkojan kärkivälin? Jos on liian pieneksi päässyt vastaavia ongelmia tulee..

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Katkojan kärkiväli oli aluksi 0.5mm, haynesillä oli että 0.35 - 0.4mm, nyt aika tarkka tuo 0.35mm. Pitää tänään tutkailla uudelleen tuota seoksen säätöä.

Mutta onko tuo normaalia että jos kuvassa punasella olevan putken pätkän tulppaa niin mini ei käynnisty? -> voiko viitata ettei saa ilmaa tarpeeksi muuten, liian rikkaalla?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vika löytyi, luistin ei sittenkään liiku kunnolla. Vaikutti liikkuvan mukavasti, mutta kun kerran kaasua painaa niin sitten palautuu jousella alas, neula jumittaa. Siihen on kulunut pieni jälikin. Mutta neula on täysin jumissa, ei liiku mihinkään suuntaan eikä saa edes irti 😕 Varaosakaasarin purin ja siinä neula liikkuu ylös alas ja neulan saa irti ruuvin irrottamalla. Varaosakaasarissa nykyinen luistin ja neula liikkuu vaivattomasti. Varaosakaasarin luistin ja neula liikkuu vaivattomasti paikallaan olevassa kaasarissa, mutta ei lähe käyntiin. Neula on huomattavasti pidempi. Varaosakaasarin toimminnasta ei ole muutenkaan mitään tietoa. kuvakin siitä taitaa täälä ketjussa olla.

Neula varmaanki ollut jumissa koko ajan, purin kyllä muutama vuosi sitten kaasarin, mutta ilmeisesti kaikkea on ole käyttänyt irti. 

Millähän tuon neulan sais irti, koitin semmosta ruisteenirrotus suihketta mutta ei alkanu milleen...

 

 

 

 

 

2018-07-03 15.36.49.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Selvä homma, siittä heräskin kysymys kun luulin että molemmat HS4 kaasareita vai onko niitä vielä erilaisia ja miten ne tunnistaa keskenään? Varmaanki jossakin kohtaa tunnisteumero? Rungossa? Molempien nuo luistimet oli AUC 1331 käytössä olevassa lisämerkintä  PDC 5A ja varaosassa PDC 7. Voiko nuita luistimiä vaihtaa päittäin, jos saisin hommattua siihen opivan neulan?

Pitää yrittää saada tuo neula irti tänään.

Varasosakaasarista on kuva tämän ketjun  kolmannessa viestissä, seuraavassa viestissä oli arvioitu sen olevan marinasta.

Vaihtoehdot taitaa olla

1. saada neula irti ja uusi neula, jousi ja se ohjain rulla siihen ympärille.

2. tuohon toiseen luistimeen uusi neula, jos niitä voi käyttää ristiin.

3. Kokeilla tuota varaosakaasaria jos sen sais toimimaan. tätä kyllä epäilen, tais olla se wax stat letku ainaki rikki.

Neulassa on varmaanki jossaki kohtaan merkinnät mikä neula. jos en saa vanhaa irti, miten tiedän mikä neula tuohon kaasariin sopii?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
50 minuuttia sitten, sir samurai kirjoitti:

Selvä homma, siittä heräskin kysymys kun luulin että molemmat HS4 kaasareita vai onko niitä vielä erilaisia ja miten ne tunnistaa keskenään? Varmaanki jossakin kohtaa tunnisteumero? Rungossa? Molempien nuo luistimet oli AUC 1331 käytössä olevassa lisämerkintä  PDC 5A ja varaosassa PDC 7. Voiko nuita luistimiä vaihtaa päittäin, jos saisin hommattua siihen opivan neulan?

Pitää yrittää saada tuo neula irti tänään.

Varasosakaasarista on kuva tämän ketjun  kolmannessa viestissä, seuraavassa viestissä oli arvioitu sen olevan marinasta.

Vaihtoehdot taitaa olla

1. saada neula irti ja uusi neula, jousi ja se ohjain rulla siihen ympärille.

2. tuohon toiseen luistimeen uusi neula, jos niitä voi käyttää ristiin.

3. Kokeilla tuota varaosakaasaria jos sen sais toimimaan. tätä kyllä epäilen, tais olla se wax stat letku ainaki rikki.

Neulassa on varmaanki jossaki kohtaan merkinnät mikä neula. jos en saa vanhaa irti, miten tiedän mikä neula tuohon kaasariin sopii?

 

 

Anna olla neulan kiinni jos ei irti lähde.

Mutta suutin varmaan pitää keskittää, että luisti pääsee putoamaan ylä asennosta vapaasti alas asti.

Se kannattaa tehdä.

Neulassa on kyllä numerot ylosassa, näkyy vasta kun irti.

Luistia ei kannata vaihtaa, kaasutin/ luisti kimpassa.

E: Neuloja on erilaisia, ettei toi pidempi olis semmonen "jousikuormitteinen" pääsee heilumaan sivuttain. Ei ole vaihtokelpoinen kiinteän kanssa.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas avusta. Neula kanitti koska se suutin ei ollut keskellä, nyt ainakin kaasari irrallaan koneesta neula kulki moitteetta oli seos ruuvi missä asennossa tahansa 🙂 Huomena kaasari paikalleen ja kokeilemaan.

Ymmärsinhän oikein että öljyä laitetaan sinne putkeen niin että se on melkein täys, silloin kun se mäntä on sielä putkessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo-o, no keskitys nyt ei sittein oikein kummiskaan onnistunut. Ekaksi munin sen että ilman kantta keskitin niin ei se liikkunu sitten tikun kanssa. Tajusin vasta paikoilleen laiton jälkeen että reisille se meni, hoksasin myös  miksi siinä on se tappi millä luistinta saa nostettua 😄 Siinä tuuskatessa sitten alkoi vuotamaan bensaa kohokammion ja letkun välistä. Aika herkkä oli se letku kun vähän liikutin... Kokeilla huomenna vielä tiivistää uudelleen o-renkailla. Jotenki se näyttää niin heppoiselta liitokselta että tekis mieli jottain tiiviste ainetta laittaa.

Mutta ennakot sain tallinaapurin avustuksella kuntoon, hyvä että samassa rakennuksessa on autokorjaamo jonka pitäjä on myös omistanut minejä. Kierroksiakin otti mukavasti, mutta kun luistin edelleen kanitti, kaasun löysäyksen jälkeen sammui. Kaasuttimen öljykörkki auki ja painoin luistimen alas, niin taas lähti nätisti käyntiin. No taas tuli oppia roppakaupalla kantapään kautta 🙂 

Melkein tekis mieli hommata käytetty ja toimiva HS4:nen joltaki tai vaikka lainaksi 🙂 ... Omat taitaa vaatia hieman fiksausta ja osien tilaamista... 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Bensa vuoto korjattu kahdella o-renkaalla ja tiukattu sitten hyvin sillä kiristys mutterilla ja nyt oli letku tiukassa eikä vuoda 🙂

Edelleen sen keskityksen kanssa ongelmia. Sain toimimaan kun seos ruuvi oli vähintään 5 kokonaista kierrosta auki, silloin ei tartu mistään kiinni, mutta rikkaallahan se käy. Ilman ilmanputsaria vähän kokeilin niin kyllähän se kivasti liikahtaa. Kun putsarin laittoi paikalleen niin tyhjä käynnillä sammuu, en kokeillu säätä enää tyhjäkäyntiä kun ei sitä varmaankaan noin rikkaalle voi jättää. 

Keskityksestä tekee hankalaa kun suutinputki on selkeästi pienempi kuin se kaasarin reikä. Kun mutteria kiristää nii aina se sitten menee vinoon ja alkaa jumittaan. Silloin kun se kiristysmutteri on vähän löysällä niin keskitys kohillaan. Oon koittanu piettää välissä pientä meisseliä nii saanu sen tiukalle ja edes tuon verta keskitettyä. Toisessa kaasarissa olis just samankokonen ja jousitettu neula, näitä ongelmia ei varmaan olisi sen kanssa?

Olisko jolloin jotain hyvää vinkkiä miten saan sen kohdilleen vai vain sitkeästi yrittämällä ja kokeilemalla ja toivoa että osus nappiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sitkeys ja hiki, sentään ei verta ja kyyneliä tarvittu, mutta nyt on keskitetty. meni tänään ekalla yrityksellä ja nyt kulkee neula koko säätöalueella moitteetta. Korjasin myös o-rengas tiivistyksen, sieltä puuttui prikka nii meni o-rengaat letkun suun eteen ja virtaus oli heikko. Huomena kaasari paikalleen ja toivotaan parasta 🙂

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nettiä taas luettu, seos mutteri pitäs olla kaks kierrosta auki kun alkaa säätään. Nyt kun kasarin neula ei kanita, kone käy hetken, kierrokset sahaa ylös alas ja hetken päästä sammuu. Ryyppy ei auta asiaa, eli saanee bensaa siis riittävästi mistä kertoo nokeentuneet tulpatki. Seos mutteria on pyöritelty suuntaan ja toiseen, mutta eipä se auta. Rikastamalla tulee rajavastaan ettei käynnisty enää. Hetken se tänään päivällä toimi kohtuudella, kerran paukautti kaasarissa. Sitten kone jäähtyi, mitään muuta en tehny välissä kuin säädin käsijarrua 😄 En mie oikein keksi ennää muutako että neula on kulunut ja saa liikaa bensaa. Aikasemmin toimi kun neula jumitti ja luistin ei noussut paljoa, sai vielä lisää ilmaa siittä "ylimääräisestä" putkesta mikä nyt tulpattu niin pelasi tyhjäkäynti. Olen kokeillu kahta tai kolme öljyä siihen luistin putkeenki.

Neulassa näkyy selvä kuluma, voisko se aiheuttaa nämä ongelmat? Neulaa en saa irti, aattelin hakea huomena diisseliä ja koittaa liettaa siinä.

Vaikka kaasuttimen osia ei sais sekotella keskenään ja Inno75 tuolla jo totesi ettei nuo neulat käy samaan kaasariin heräsi kysymys. Onko neula ja tuo wax stat putki pari, voinko vaihtaa ne tuohon toisen kaasariin vai johtuuko sopimattomuus rungosta myös kun molemmat HS4 kaasuttimia.

 

2018-07-08 19.15.15.jpg

2018-07-08 20.03.48.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...