Jump to content
sir samurai

Mini -76 Project avo

Recommended Posts

Joo,jos siellä purkissa ei ole nestettä,ei huolta.Laita ennemmin se lisämittari alavesiletkuun,näyttää,onko syytä huoleen.Se vakio mittari näyttää yläkierron lämpötilan jo valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esim. RedLinen Water Wetter on oikeasti toimivaa jäähdytinnesteen lisäainetta, käytän itse ja suosittelen ja tuon toimivuus on testattu monessa kilpurissakin ja on vaikuttanut lämpöihin niin Minitonnissa, Historic-Mineissä, katu-Mineissä kuin Race Truckissa.
Parhaan tuloksen saa kun vielä vähenbtää glygoolin määrän alle 20%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkaa olleen Oulun korkeudella avomini kelit ohi. Kerkesin onneksi pienten takaiskujen jälkeen kuitenkin ajellakki jonku verta, toki tärkeintä oli se muutoskatsatus 🙂Vetoakselin stefastakaan (vai miksi sitä akselia sanotaan joka laatikosta tulee) ei tiputa enää öljyä eli autot oikeasti tykkää että niillä ajellaan. Kyllä, koneessa on edelleen öljyä 😉 

Havaintoja: Kolmos vaihteella piettää, voisko sanoa vinkuvaa ääntä, muilla vaihteilla ei. Neloselta kun vaihtaa takas kolmoselle, vaihde menee vain pienillä kierroksilla nätisti päälle, joskus piettää rusuhtavaa ääntä, vähän niin kuin olis sorsia laatikossa. Kuten aikaisemmin tuolla jo arveltiin että perävälitys ei isoille nopeuksille mahda olla mailerin laatikossa optimaalinen, ei se ole. Nelosella 60km/h vielä asiallista mutta sitte alkaa moottorin äänet olleen jo huomattavat. En tainnu yli 70km/h edes ajella. 🙂 

Vikoja ja puuteita, bensamittari, nopeus ja matkamittari ei toimi. Ovien lukot, muistaakseni vain toinen meni lukkoon, olikohan molemmat saman kätiset että se tais olla syynä. Takakontin lukkoon ei sopivaa avainta, en ainakaan vielä löytynyt. olis ihan hyvä saada se lukkoon kun päävirta katkaisia siellä. 

Pittää talven mittaan tehdä ostoilmoitus puuttuville osille. Ainakin konepellin aukipito keppi puuttuu, tein ite vähän pitemmän irtomallisen, mutta olishan se oikea kiva saada. Takakonttiin rekkarivalon päälle joku kiva merkki/teksti ja niskatuelliset penkit tullee nyt ainaki heti mieleen. 

Talvella pitäs verhoiluja ja koelautaa askarrella, sekä jos rättikattoa ehtis ainakin vähän suunnitella ja jottain koeversiota anoppi ommella. Vanhan kolmimittarisin osan haluan piettää, pittää nettiä selailla ja kuvia katella josko sieltä löytys jottain vinkkiä kun olis hyvä edes rokkikoneelle saada joku kotelo. 

Kannataakohan bitumi mattoa laittaa pyöräkoteiden kohalle ja lattiaan vai mahtaako avossa olla merkitystä? Mitenhän konepeltiin ja kone huoneeseen, siellä ei ole vielä mittään lämpöeristeitäkään. 

Kattelin tuossa kuvia ja ei mulla ole kummasskaan minissä syylärin ja korin välissä semmosta tunnelia mihin se kumiremmi laitettas, taitaa olla vain vm. 75 ja sitä ennen? toki toinen koppa on vuosimallia 70...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin se talvi taas meni ja melkein kaikki jäi tekemättä, no kesä aikaa. Maskin kehyksiä ja merkkejä sentään tuli hommattua sekä systykseen uutta osaa. Piti se käydä kausi avaamassa, ilman kattoa Oulun 15 astetta tuntui kohtuu viileältä ja pipo piti laittaa päähän. Edellisen viestin havainnot ja pari kysymystä edelleen valideja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelit kohillaan avolla päästellä. Bensa tuntuu maistuvan, tulpat ei ollu nokiset, mutta oliskohan silti rikkaalla, kun bensalle vähän tuoksahtaa vaatteet ajelun jälkeen. Talvella tuli kaverilta tuplakaasarit hommattua korjaussarjoineen niin josko tässä kunnostas yhden kaasarin. Turvakaaret verhoiltu, pikkusen joutuu vielä kesän mittaan korjaan. Takapenkit nyt työn alla, ne kun valmiit nii kuvaaki ilmestyy. Hattuhyllyn verhoilun askartelin vanhasta, vähän piti pienentää kun vahvikkeita tullu. Verhoilla vielä sekin uudelleen kun vähän karun värinen. Rupuset niskatuelliset etupenkit tuli hommattua ja anoppi lupas nekin verhoilla. Kojelauta pahvista askarreltu, jotain levyä hommata ja verhoilla. Edelleen äänieristyksen kysymykset valideja sekä tämä "Kattelin tuossa kuvia ja ei mulla ole kummasskaan minissä syylärin ja korin välissä semmosta tunnelia mihin se kumiremmi laitettas, taitaa olla vain vm. 75 ja sitä ennen?" 

Konepellin lukitus systeemin laitoin, pääsee kumi hakasista eroon jossaki vaiheessa ja mahtuu myös konepellin listan kaveriksi säleikön reunalistat.

Joulupukki toi rokkikoneen, haynesin kirjassa oli radion piuha, siitä vissiin saa sähköt vai onko se vain heräte? edelleen sähköhommat hieman arveluttaa tehdä kyselemättä 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takapenkki tehty ja paikallaan ja hattuhylly nyt sitte "loistaa" erilaisuudellaan 😄  Kaarien verhoiluja vielä laittaa paremmin kun keinonahka vähän asettuu, tarranauhalla kiinni, saa helposti irti ja asennettua paremmin. Paljonhan tuossa on vielä sisustus hommaa, mutta pikku hijaa. Kelit sais lämmitä ettei tarvi pipopäässä ja tuulipuvussa ajella 😄 

Jos tässä lähiaikoina sais tunattua kojelaudan pohjan, keskimittarin molemminpuolin verhoilun, rokkikoneen + kaiuttimet, lattiaverhoilun, takapuskurin. 

Nii ja "uusien" etupenkkien verhoilut pitäs purkaa.

2019-06-02 16.14.25.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelit vihdoinki lämpenee oulussaki niin tarkenee ajella. Puskurit laitettu eteen ja taakse, kojelautamittariston alle verhoiltuna keinonahalla (ensimmäinen versio) kajareineen asennettu sekä tietenki rokkikone. Eihän siellä mittään rokkia kuule, jos vauhtia yli 40km/h, joko isompaa kajaria tai äänieristystä 😉. Mitään äänieristeitä ei vielä ole jos ei kiveniskumassaa pyöräkoteloissa lasketa. Ajonaikana häiritsevin ääni tulee vaihteistosta, en osaa äänen perusteella sanoa onko sielä jotain vikaa vai kuuluuko se asiaan. Kytkin pohjassa tai vapaalla huilatessa ääni katoaa.

Kai se on bitumimattoa ja ääniristemattoa laitettava ja siihen sitte verhoilu päälle. Moottoritilaan varmaan myös jos sinne vielä mahtuu laittaan kun motti paikoillaan.

Semmonen havainto tuli vielä että renkaat ei mahdu pyöräkoteloon takana, aavistuksen liian leveät joten joutui nostamaan perää aika ylös. kuinka paljon minitronin hilo sarjassa on säätövaraa, eli kuinka pitkä se kierreosa on jos jollaki sattuu olleen irrallaan... 🙂

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä myös minitronin hilot.

Se pultin kierreosa on 63mm.

Saatko "uudet" penkit tämän ajokauden aikana kiinni? =P

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos 🙂 Ei taida tälle kesälle ehtiä kun anopilla muutaki hommaa kuulemma 🙂 Taidan loppu loman keskittyä ajamiseen ja jos nuo motonestistä haetut black gold bitumimatto härpäkkeet vain laittas. Talvella sitte aikaa sisustaa 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisustaa purettu ja piti sitten uuttaa osaa tilata kun ei käytettyjä ilmoituksista huolimatta tarjottu 🙂 Etupenkkien päällisistä kyselyä menossa, mutta ei kotimaisista vaihtoehdoista kumpikaan ole vielä vastannu, pitää tutkailla myös sitte muita vaihtoehtoja. Lakanasta katon mallia koittanu askarrella, pitäänee vielä tutkia vaihtoehtoja.

Nopeusmittaria ja bensamittaria koittanu saada toimiin, mutta ei ne vaan pelitä. irroitin vaijerin mittarin päästä ja koitin pyörittää vaijeria, ei pyöri, mutta jos pikkusen vetää ulos kuoresta niin liikkuu, varmaan näin pitääki mennä? Seuraavaksi aattelin kokeilla varamoottorin vaijerilla pyörittää mittaria varovasti porakoneella, onko fiksu idea? Tarviiko tuo mittari sähköä toimiakseen, sitä en vielä googlaillu. (sen jännitteen tasaajan vai mikä se on olen laittanut uuden)

Mielessä kävi kyllä jos jostaki löytys siisti nopeus+bensamittari joka varmasti toimiva kombo niin vois ostaa. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensa mittarin kytkennät: vihreä/musta johto tankilta mittariin. Mittarilta vaaleanvihreä vastuksen I, vastuksen B:stä vihreä sulakerasialle. Jos ei toimi, tarkista tankin anturille tuleva johto (tuleeko virtaa) ja onko runko maissa. Jos ei vieläkään toimi, ota anturi irti ja mittaa vastus kääntelemällä anturia. Tyhjänä n.230 ohmia, täynnä n.20. Jos ei näytä mitään, anturi rikki.

Nopeusmittarin pystyy testaamaan porakoneella, esim. sopiva naula mittariin ja pyöritystä. Näkee nouseeko neula ja lisääntyykö kilometrit. Laatikon puolelta se on ehjä, pitää noin ollakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittarin takaosa naamaan päin kun pyöräytin nopeusmittaria käsi vastapäivään, mittarin viisari liikkui jopa 100km/h kohdalle. Siis ihan pienellä pyöräytyksellä. Ei varmaankaan noin pitäisi reagoida. Pitää kokeilla vielä porakoneella mita se sanoo.

Tankin anturi ei näytä mitään arvoja. Kokeilin mustanjohdon liittimestä (johdot irti) runkoon niin se se piippas. Mittarit ei toiminut auton ostin, mutta nyt en ole kyllä varma tuosta kytkennästäkään tankin anturille, koska johtosarja ei sisältänyt taakse meneviä johtoja ne on minun itse tekemät. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se tankin anturi on sökö, jos ei mitään näyttäny. Yleismittarillahan mittasit, Ohmi alueella? Mittaa vielä se tankille tuleva piuha virtakynällä, virta päälle, niin kynän pitäs vilkkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sähkökaaviot.20200217_150720.thumb.jpg.706a5352e15fa75d255a0ea039f42c50.jpg20200217_151115.thumb.jpg.2da1dfcdcba9abf92e3dc116a6df6cae.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleismittarilla ja ohmi aluella. Sillä piippaus toiminnolla jos laittoi toisen piikin runkoon ja toisen siihen mihin musta johto tulee niin piippas, se ottaa jo runkoon ilman että johtoja kiinni. Nyt on virta piuhat sen verta levällään ettei uskalla mennä virtoja laittaan päälle, bensapumpun siirto kontista auton alle kelkkaan kesken. mittasin joskus yleismittarilla sieltä tankin päästä auton olessa käynnissä niin kyllä sinne virtaa tuli. Pitää viikonloppuna mennä tutkaileen lisää 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittaa anturin + ja - navasta sillä ohmilla. Jos ei näytä mitään, anturi sökö. Siulla on muistaakseni se talli kaukana kotoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 17/02/2020 at 17:38, Turbo 69 said:

Mittaa anturin + ja - navasta sillä ohmilla. Jos ei näytä mitään, anturi sökö. Siulla on muistaakseni se talli kaukana kotoa.

Bensatankin anturia en viimeksi muistanu mitata mutta pitänee tänään tai huomenna kävässä. Alle 5km tallille eli ei ihan pihapiirissä, mutta ei kovin kaukana jos autolla käy 😄

Tilasin sisustus osaa peräkonttiin ja uuden kojelaudan, se vaatis kojelaudan yläosan muuten näyttää hölmötä. Teen sitte molemmat mallien mukkaan ite vähän erilaiset ja jääköön nuo toistaikseksi varalle.

Akkuporakoneella mittaria pyörittelin kumpaanki suuntaan, pakilla viisari heiluu hervottomasti riippuen onko porakoneessa kaasu missä asennossa. Viisari heiluu noin 90-120 asteen säteellä vaikka nopeus ei muutu. Matkaa ei tule lisää. Toiseen suuntaan kun pyörittää mittari ei liiku, joten oletan että pakki se oikea suunta 🙂 Taitaa olla tämä mittari parhaat päivänsä nähny? Käytetty varmasti toimiva nopeusmittari kelpaisi, ettei tarvi uutta ostaa...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistin yleismittarin ohmi lukemille, lukemaa ei tullut anturilta. (mitä se nyt 1:stä näyttää koko ajan oli johdot kiinni tai ei.) Eli anturi lienee siis rikki, pitää tilata uusi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Projekti etenee, ajamaan ei vielä ehtinyt tälle päivää kun tuli sade kelit. Eilen ei päässy kun ei startannu, solenoidi vaan naksahti. Vaihdoin vanhan solenoidin paikoilleen niin lähti ongelmitta käyntiin. En tiiä olisko menny hitsatessa rikki, akku oli pois autosta niin olisko kuitenki plussa johto ollu runkoon kiinni. Naksahti se tosiaan, mutta starttia ei pyörittänyt. 

Motonetin penkin päälliset anoppi vähän lyhensi nii saa nyt tässä vaiheessa jonkulaiset päälliset niskatuellisille penkeille. Kannakkeet penkeille pitää hitsata ite kun ei raski alkuperäisiä rikkoa, pitää vähän laskea penkkiä alemmas edestä ja pieni koroke taakse ettei ole pystyssä. Matot on laitettu, niissä on muovia toisella puolen onko ne tarkoitus esim lämmittää että jää muotoonsa vai onko ne vain kosteuden estona? No mukavasti ne sinne istui vaikka lisävahvikkeet tuli vastaan ja piti vähän leikkoa. Peräkontissa on oma valmiste sisustaa takana ja oikeassa kyljessä. Pohja vielä, nii jää vararengas ja akku kivasti piiloon.

"Uudessa" mittarissa ainakin bensamittari toimii, nopeus selviää kun ajamaan pääsee 😄 Mittarivaijerin kiristysmutteri tietenki oli niin huonoksi menny ettei saanu käsin tiukalle kun meni nii ahtaaseen paikkaan. Ehkä jos kokeilis konehuoneen puolelta tiukata, mutta ku ehin jo äänieristeet liimata nii hyvin kiinni 😄 Kokeilla ainaki että toimiiko mittari. Onko vaijerin vaihto kova homma? en ole auton alta käyny kurkkiin miten se sieltä näkyy mistä moottorissa kiinni.

STP bityylikumia myös tuli laitettua kojelaudan alaosasta lattian rajaan jos äänet vähän vähenis.

Jokusen kuvanki laitan kun loput "pikku jutut" saa paikoilleen. Josko sitten kesällä katon tekoon ja syksyllä jos sitten loput muutoskatsastuksen vaatimat hitsaussaumat piiloon ja maalia päälle 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajokausi avattu, viileää oli kyyti. farkuilla ei oikein tarkene sen verran vinkkala käy. tuulitakki, pipo ja hanskat piti muuten kuskin lämpimänä.

Nopeusmittari toimii, "uudet" penkit on mukavat istua ja moottorin äänet vähän vaimeammat kuin ennen. Ehkä moottoritilaan konepellin sisäpuolelle vois jotaki vielä laittaa. Musiikki soi jo paremmin, mutta ei se vielä hyvä ole. Ehkä parempi kotelointi kuin pelkkä kojelauta ja sille tehty alaosa saattas auttaa. Toki pienet ja halvat kajarit, ei voinu ihmeitä tietenkään oottaa.

Ikkunoiden veivit pitäs vaihtaa  ja vaihdekeppiin se kumi sinne lattian pitäs vielä laittaa. Mankalle vois tehdä uuden telineen ja vähän verhoilla. Kojelaudan alaosalle pitäs se päällinen laittaa ja uudet nappulat ja niiden kehyskin löytyy. Konepellin kiinnistyskumien reiät pitäs saada peittoon. Takapenkkien sivuille verhoilua pitäs tehdä myös. Siinä seuraavat pikku puuhastelut, mutta muuten vois keskittyä ajelemiseen.

Puuratti se vähän houkuttelis hankkia, mutta tältä näyttää sisusta tässä vaiheessa.

mini_sisusta.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelit on ollu kohillaan niin ei ole palellu ajella. Motarilla tuli kävästyä, nopeus vajaa 100km/h, tällä perän välityksellä kierrokset korkealla. Noin 80km/h vielä ihan ajettava nopeus suhteessa moottorin ääniin ja viiman suhinaan. Vielähän tuossa paljon on puuhaa että on "valmis"

Semmoseen olen kiinnittänyt huomiota, että jos nelosvaihteella ajaa 40-50km/h niin voimansiirrosta kuuluu "ujellusta", mutta kun yli 60km/h nousee nopeus, ääni häviää ja mielestäni ei peity moottorin ääniin. Vapaalla tai kytkin pohjassa kaasuttaessa, kun auto rullaa, "ujellusta" ei kuulu. Ääntä kuuluu myös kolmosella ajettaessa, mutta välityksistä johtuen kolmosella ei juuri 40km/h lujempaa tule ajettua... 

 

20200620_170635.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katsastuksessa hajosi, onneksi siellä rullilla, 2-piirijarrupääsylinteristä tuo muovinen anturi, siis niin että päästi nestettä pihalle. Paras paikka hajota kun vauhtia nolla 🙂 Löytysköhän tuohon jostaki oikeaa "tulppaa" jolla voisi korvata. Sitä ei kuitenkaan käytetä missään. Koitin kaivella omiakin keskusteluja jossa oli samaa ongelmaa paine-erohaistelijalla, olevalla vastaavalla anturilla, mutta ei nyt tähän hätään löytynyt. Tai jos joku osaa sanoa minkälainen pultti tuohon sopisi tulppaamaan. Toki tuo kourassa kun menee pulttikauppaan nii varmasti saa sopivan. Uusi pääsylinterikin kävi jo mielessä, minitronissa tais olla 140e. 

20200702_171805.thumb.jpg.8113c508011d78846e8d8e088cab5df9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...