Jump to content
Sign in to follow this  
-tipi-

Earl Grey - Morris Mini Minor 1967

Recommended Posts

Hei kaikki Ministit,

 

Tässä se nyt on. Tämän palstan kautta löytynyt vähän kesken jäänyt projekti, Jaarli Harmaa, Morris Mini Minor vuosimallia 1967.

 

P3290053x.jpg

 

Auto on siis Old English White, maalattu tosin ulkoa vastaavalla modernilla maalilla (koodi Audin värikartasta). Edellinen omistaja oli ompeluttanut punaiset penkin päälliset. Itse ajattelin hankkia punaiset matot mustien tilalle, koska http://www.minipassionmini.50megs.com/löytyvässä esitteessä näkyy olleen vastaava (tosin Super Deluxe mallissa). Tavoitteena siis Minin museokatsastus, kysynkin nyt apua tunnistakaa väärät osat ja osapuutteet, lisää kuvia löytyy osoitteesta:

https://plus.google.com/u/0/photos/110998051294441043562/albums/6127655641029282529

 

Maskin viiksen kärjet puuttuu ainakin ja takakilven alus on asentamatta. Rattikin on väärä, mutta miten on rattipylväs? Käyttöohjekirjan mukaan virtalukon pitäisi olla kojelaudassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilkun viiksi väärällä puolen rattia ja merkkivalon vihr.pää puuttuu, onko kierreosa ehjä?

Konhuone kaipaa vähän siistimistä johdoista ym. Muuten näyttäisi aika täydelliseltä. Solenoidi pitäisi olla nappimallia, mutta sillä ei ole merkitystä.

Ratti ei välttämättä kelpaa kaikille musetarkastajille.

Löytyykö korista meistetty alustannumero? Tuon ikäisessä voisi löytyä repsikan lattiasta, heti etupenkin edestä. Tai sitten on lyöty konehuoneen viistotukeen edestä vas. mistä johtosarja menee läpi.

Tuon ikäisessä virtalukko on alun perin katkaisinten välissä. Ohjauslukko/virtalukko on jälkiasenteisia ja varmaan kelpaavat MR:ään. Voitu asentaa jopa uudesta? Harvemmin kyllä tuonikäisessä nähnyt.

Ne nyt äkkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nopeusmittari voi olla uudemmasta. Kaikissa Mk 1:ssä mitä minä olen pidellyt on ollut sellainen mittari missä ei ole keskellä tuota mailinäyttöä ja kehys on teräväreunainen. Mk 2 tuli tuo mittari. Raja voi olla häilyvä......?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites ulkopeili, onko näissä ollu? Vaatiiko katsuri?

 

Edit: Katsastajan käsikirja:

 

 

01.12.1957 oli voimassa KulkMp moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 29.11.1957/392, jonka mukaan - henkilöauton ohjaamossa tuli olla sisäpuolinen taustapeili ja sen lisäksi ulkopuolella, vasemmalla vähintään 70 cm2 peili, MaA Tpp 15 §.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää olla ulkopeili, alun perin pyöreä Texin kromipeili lokasuojassa. Yleensä vain kuskin puolella.

Minulta pitäisi sellainen ylimääräinen löytyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Matothan tuossa pitäisi olla kumiset, mutta niitä ei saa uustuotantona ja vanhat, ehjät ovat todella harvinaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lämppärin puhallinta ei näy? Se pitäisi olla konehuoneessa, sellainen ison"turbon" näköinen laite. Omassa lämppärikotelossa ei ole puhallinta, vain kenno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienon pirssin löysit. Tuollaista on helppo fiksailla kun on noin täydellinen / kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kerkisin fixaasaamaan LUO-tekniikalla (lainaa-unohda-omista) auton mukana seuranneen Hydrolastic pumpun, jotta sain pumpattua auton ylemmäs ja ajettua pois lavetilta pohjan raapimatta. Kyytiin ajoon tarvittiin pino lankkuja. Auton mukana tuli laatikollinen irto-osia, niiden joukossa oli mm. takakilvensysteemit, yllä mainitut peili, puhallin letkuineen, Morris-kumimatot eteen sekä erinäinen määrä asentamatta olevia verhoilu osia. Totesin että lisävarustevirtalukko on alaspäin, eli väärällä puolella, kuten vilkkukytkinkin, joten siis koko ohjainpylväs lienee 180° väärässä asennossa. Mahdollisesti koska sen oikeallapuolella virtalukonkohdalla on jälkiasennettuja kytkimiä. Vilkkukytkimestä puuttuu vihreä linssi, tosin taisi olla polttimokin katkennut viiksen päähän. Mittari lienee nuoremmasta, pitänee ruuvata irti ja kurkata takapuolelle, yleensä valmistuspäivämäärä on stanssattu koppaan, ainakin saksalaisilla on moinen tapa. 

 

Peilin paikka kiinnostaa, että osaan porata reijän lokariin oikeaan kohtaan. Ja vinkki miten tuommoinen orkkisovipahvi ujutetaan paikalleen.

 

Ja koska projektilangat ilman kuvia ovat tylsiä:

 

post-4076-0-29537300-1428493160_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olipas siisti lattia tossa sun autossas !

 

Mulla on yksi yli jäänyt ratti, kauhtunut mutta muistaakseni ehjä josta saa kyllä ehostuksella kelvollisen. En kyllä ole varma millainen töötin panike siinä on. Mutta tutkin...

 

Ovipahvi ujutetaan alhaalta ulkopeltia pitkin niin syvälle kun saa ja sitten vain varovasti painetaan yläreuna oven sisään.

 

Mittarissa ei muistaakseni ole vuosileimaa, Lucasin sähköosissa sen sijaan on kuukausi/vuosi (esim 8/67).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lokasuojat lienee vaihdettu, kun peilinreikiä ei ole? Yleensä kyllä porataan reikä ennen maalausta. Lokasuojat vähän "irvistää" etukulmien saumoista, jotka viittaa tarvikelokasuojiin. Niitä joutuu vähän sepittämään että istuisi täydellisesti. Mutta ei haittaa mitenkään.

Oletko yhtään tutkinut tekniikkaa, jarruja, niveliä, takatukivarren välyksiä ym.. Onko niille tehty mitään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takaluukkuun kannattaa laittaa se toinenkin tukivaijeri, ihan luukun ehjänä säilymisenkin vuoksi. Näkyy puuttuvan. Sait ilmeisesti tonnisen varakoneen kauppaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä lokasuojien istuvuus etupeltiin kertoi jo ensimmäisistä saamistani valokuvista tämmöiselle Mini-aloittelijallekin että on käytetty repro-osia. Kuitit näistä löytyy mukana tulleista papereista.

 

Tekniikkaa en ole ehtinyt ihmetellä, enkä ennen ensiviikkoa ehdikään. Jousitusta pumpatessa kurkistelin takajarruja, joissa näytti sylinterit uusilta. Toinen etujarru laahaa, joten avannen ainakin molemmat etuset ennen katsastusta. Sähköistä ei taida toimia kuin töötti ja startti, eli ne pitää käydä kokonaan läpi ja pultata se lämppärinpuhallin paikalleen.

 

Takaluukkuun taisi olla 2kpl uutta vaijeria irrallaan.

 

Oisko tonninen, virittäminen £££££...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jarrujen säädöt kannattaa käydä kaikki läpi, että toimii herkästi. Ennenkuin laitat lämppärin puhallinta, kannattaa varmistaa että jarruvalojen kello pelaa. Se on aika ikävä vaihtaa jos on puhallin paikoillaan. Se on aika tyypillinen vikakohde.

Kai olet varmistanut runkonumeron olemassaolon?

Kyllähän niitä tonnisia viritellään. Specialistit löytyy Mini tonni harrastajien piiristä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei taida neulaventtiili toimia, kun kohokammio tulvii virtojen ollessa päällä? Topakka lätäkkö bensaa tuli lattialle ja bensapumppu sykähteli, kun ei ollu kone käynnissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todennäköisesti neulaventtiili, tai sitten hapertunut bensaletku. Nykybensa pehmittää vanhat tai vanhasta materiaalista tehdyt letkut nopeasti. Kuten varmaan kuplista tiedät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukana tulleita osia penkoessani löytyikin kohokammion korjaussarja, tuskin sattumaa. Tuli sitten turhaan tilattua moinen, sekä Minisparesin superflowventtiili. Timo, runkonumero löytyy meistettynä konehuoneesta pelkääjänpuolen viistotuesta. Eilen piti selvitellä valopiuhojen kytkentöjä, mutta löysin itseni keittiöstä hinkkaamassa valonkehyksien kromeihin kiiltoa alumiinifoliolla. Bensapumppu ei liene alkuperäinen takakontissa, onko se jossain takapyöräkotelossa alunperin?
 
https://lh3.googleusercontent.com/-pKiBvDU76HU/VStRX2yirFI/AAAAAAAAIXs/jSZnG9sKdCE/w1358-h765-no/WP_20150413_001[1].jpg
 
Tässä kuvassa lienee pystysaumalistan sekä maskiviiksen päiden kiinnikkeet?
 
https://lh3.googleusercontent.com/-S_stN5q8XSA/VStRqAuBw6I/AAAAAAAAIYc/FyEaxxi-Rew/w491-h872-no/WP_20150413_005[1].jpg
 
Mutta mitä näissä kuvissa olevat osat ovat? Moottorin kannakkeita? Eka kuvassa lieneekin etuylätukivarren bump stop. Tuo rinkula siis edelleen mysteeri. Harmi etten tajunnut laittaa kuviin mitään mittakaavasta suuntaa antavaa.

 

https://lh3.googleusercontent.com/-kMg3Jx1eyc4/VStRf3sCfKI/AAAAAAAAIX8/Q7oDPpaCjVU/w1358-h765-no/WP_20150413_003[1].jpg 
https://lh3.googleusercontent.com/-4sqgsxLewH0/VStRkcpry7I/AAAAAAAAIYM/nHZ49gICVxk/w491-h872-no/WP_20150413_004[1].jpg
 

 

Mites noi kuvat ei linkity suoraan img koodilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, bensapumppu on takakelkassa auton alla alunperin, mut takakontissahan se on parempi! :)

 

Se rinkula on takatukivarren stoppari (Hydrolastic -jousitus), tulee kiinni tukivarteen, siitä on vaan metalliosa irronnut millä tulee kiinni ..romu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensapumppu on alun perin takakelkassa auton alla. Noista klipseistä se alempi on viiksen kiinnike.

2 pientä kumia on etu tukivarren vastinkumit. Tulee pienellä ruuvilla etukelkkaan. Tuo isompi kumirinkula on takatukivarren vastinkumi, rikkinäinen. Mulla olisi uusia niitä ylimääräisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut Minissä aina bensapumppu alkuperäisessä paikassaan takakelkassa auto alla, paitsi ralliCooperissa.

Alkup. SU:n pumppu.

Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.

Mahdollisten vuotojen takia, vaikka nekin harvinaisia, jos letkut on kunnollisia, on kelkka kiinitys ihan turvallinen.

Eikä siittä mitään haittaakaan.

SU.n pumput tosi luotettavia.

Olen monesta raadosta purkanut alustasta sen näköisen pumpun, ettei ole juuri koskaan otettu auki. Ja kun virtaa antaa ja vähä kolauttaa, niin taas tykyttää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olisi alkup. kuvallinen varaosakirja kyseiseen autoon. Voisin kyllä lainata sitä. Erittäin hyvä apu ensikertalaiselle ja muillekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...