Jump to content
Sign in to follow this  
sir samurai

Turvakaarien tekeminen

Recommended Posts

Muunlaistenkin turvakaarien piirustukset ja mitat kelpaavat malliksi. Eiköhän niistä saisi mitat pääkaarelle, joka tulee etupenkkien taakse. Ei tarvis alkaa rakentaan mallia 50mm viemäriputkesta koko kaarirakennelmalle. Mites nuo rata-autojen kaaret tehdään, onko niissä esim 90 asteen kulmat omina palasina joihin pultataan/hitsataan osat paikalleen kun on aseteltu Minin sisälle? Vähän niin kuin esim viemäriputkissa saa liitososia?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.syntax.fi/jff_motorsport/index.php/mtbb/103-23-12-08-turvakaaren-rakentaminen

 

Tuossa miten ne tehdään oikein.

 

Ei noissa mitään mittoja tarvitse, sullahan on se mini niin mittaat,pätkit, taitat, hitsaat, mittaat,pätkit, taitat hitsaat pätkä kerrallaan. Putkea tarviit 18m about.

 

Jos teet vaan ulkonäön vuoksi, niin hae etolasta muoviputkea ja taita siitä.

Hölmön näköisiä ne on siviilipeleissä joka tapauksessa.

 

/kimi

Share this post


Link to post
Share on other sites

miks laittaa miniin turvakaaret jos ei aijo ajaa kilpaa missä ne vaaditaan,olen itsekkin ihmetellyt kun niin monessa minissä on kaaret ja sillä ajetaan ainoastaan siviili liikenteessä,ehkä siihen on jokin syy mitä minä en ymmärrä että joku viittii laittaa kauheen putkikasan auton sisään pelkästään näön takia,ite olen rakentanut noin 10autoon kaaret sisälle ei mineihin mutta niillä on ajettu kilpaa ja ne on ollut pakolliset eivätkä ole mielestäni kaunistanut autoa yhtään

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simonitsin ja Kimin kanssa samoilla linjoilla turvakaarien järkevyydestä siviilipelissä, noihin kun vielä lisää sen että turvakaaret ilman kypärää, 6-pistevöitä ja kuppipenkkiä ennemminkin lisää vammautumisen risikiä kun on todennäköistä että lyö päänsä kaareen niin itse en laittaisi ellei samalla autolla ajeta jotain harrasteluokkaa tms. ja silloinkin kaaret pitäisi pehmustaa hyvin.
Tämä vaan oma mietintöni asiasta ja syy miksei omassa autossa ole sellaisia (+se turha paino)

Jos taasen päätyy siihen että haluaa ne "turvakaaret" niin veikkaan että aika monelta tunnetulta ja kauan kaaria vääntäneeltä Suomalaiselta kaaripajalta löytyy mitat Minin kaariin.
Voisin kuvitella että esim. http://www.turvakaaret.fi/tuolta löytyisi mitat valmiina ainakin on tehnyt moniin kilpa-Mineihin kaaria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muunlaistenkin turvakaarien piirustukset ja mitat kelpaavat malliksi. Eiköhän niistä saisi mitat pääkaarelle, joka tulee etupenkkien taakse. Ei tarvis alkaa rakentaan mallia 50mm viemäriputkesta koko kaarirakennelmalle. Mites nuo rata-autojen kaaret tehdään, onko niissä esim 90 asteen kulmat omina palasina joihin pultataan/hitsataan osat paikalleen kun on aseteltu Minin sisälle? Vähän niin kuin esim viemäriputkissa saa liitososia?

Mittaat Minin sisältä heti etupenkkien takaa, siis siitä kohtaa mihin pääkaari tulee leveyden (katonrajasta ja sivuikkunoiden alareunan kohdalta) ja korkeuden lattiasta kattoon. Korkeuteen jättää vähän varaa, ylimääräisen voi katkaista myöhemmin pois.

Itse piirsin tän jälkeen liidulla verstaan lattiaan mallin minkä sisään kaari pitää mahtua.

Etukaari samaan malliin, mutta sehän taivutetaan vielä kulmaan oviaukon mukaan.

 

Putkena käytin 38mm saumatonta hydrauliikkaputkea 3mm seinämällä (muistaakseni 2,5mm ei ollut silloin saatavilla, joten piti valita seuraava koko).

Kaikki liitokset tehtiin hitsaamalla.

 

Lestit valmistin aikanaan itse silloisella työpaikalla poraamalla n. 0,5 m pitkään, olikohan 60x60mm nelikulma teräksen sisään 38 mm reiän.

Sen jälkeen se halkaistiin ja taivutettiin kaasuliekillä lämmittämällä sopivan paksuisen metallilieriön ympärille. vastin kappaleet saatiin mukavasti kun jäi ylimääräistä suoraosuutta.

Sitten tarvittiin vielä järeätä kulmarautaa mihin vastinkappaleet kiinnitettiin M20 pulteilla.

Taivutus tapahtui hydrauliprässillä, mutta osa taivutuksista piti tehdä vielä kotonakin kellarin oviaukossa riittävän tehokkaan pullotunkin avulla.

 

..helpompiakin tapoja kai on? :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turvakaaret taakse on pakko laittaa katon poistamisen vuoksi. Trafin luvassa on ekan viestin tyyliset kaaret 50mm putkesta ja 2,0mm vahvuudella. Siksi mittoja vailla jotta voisi teettättää miniin sopivan pääkaaren ja askarrella itse vinotuet taakse. Kiitos vastauksista, pitää tänään tutustua linkkeihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luuppalalta tuli vastaus, pääkaari 220e plus 30e metri taakse vinotuista. Saapa nähä paljonko olis rahti... Pitää vielä tutkailla löytyskö Oulusta mistään. Kaaret on pääpiirteittäin semmoset mitä eka viestin linkin kuvassa, suojaa myös takapenkkiläisiä. Kaaria on myös tarkoitus käyttää hyväksi kun rättikattoa alan tekeen, sitten joskus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lujassa on 50mm putkesta kaaret, ei Luuppaseltakaan löytynyt lestiä kuin 45mm putkelle. Oulussa myös kiven alla. Pitänee alkaa kyseleen metallipajoista, onnistusko mutkien teko. Kaiken tämän olisi voinut välttää kun olisi Tarfin lupahakemuksessa ollut lause muodossa 50mm ja 2mm tai vastaavan lujuinen, kuten lakipykälässä lukee, mutta eipä tuota huomannut sinne pyytää. Ei käyny mielessä että 50mm putki on sitten jotenki "harvinaisempi" turvakaariin kuin 45mm... No virheistä toivottavasti joku muu oppii :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vinkeistä ja privaviesteistä. Kaarisepillä on vain tuohon 45mm putkeen asti taivutuslaitteet. Lähemmäs 20 paikkaa soitellu läpi ja ei oota tähän tähän asti on vain tullut. Trafista kyselin koskeeko lakipykälä minua, mutta ei koske vaan sillä mennään millä mitä luvassa lukee. Toki voin hakea erillistä käsittelykorvausta vastaan muutosta lupaan, tosin ei voi tietää hyväksytäänkö. Millimetripaperille raapustelin jonkulaisen kuvan kaaresta, toivottavasti löytys paikka oulusta jossa voisi teettää, pari korttia vielä kääntämättä. Tai pilata yksi 6m putki itse taivuttamalla kotikonstein ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

..ttu kyllä on nykyään heleppoo!

 

PS. Millasethan tuossa on ne vastinkappaleet? Nehän pitäis myös olla joka putkikoolle omansa. Ei selviä kuvista.

 

 

Biltema sanastoa: "jokamiehen luokan ralliautojen häkkikaarien taivutukseen."  HOHHOH!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos luvassa ei ole erikseen määritelty materiaalin olevan just kylmävedettyä saumatonta putkea, niin käyttäisin normi DN 40 saumallista "vesijohtoputkea". Toi 1,5 tuumanen on ulkohalkaisijaltaan 48,3 mm, eli kyllä pitäis mennä tarpeeksi lähelle. Seinämän vahvuuksiin on vaihtoehtoja. 

Taivutuskin yleensä onnistuu lvi-liikkeissä tai metallipajoissa. Kurveista olisi hyvä tulla symmetriset. Toihan jää selvästi näkyville, eli pienetkin heitot kyllä näkyy.

Onhan noita käyristä hitsattuja kaariakin kelvannut katsurille, siitä lupatekstistä ja sen tulkitsijoista on lopputulos kiinni... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi, 1.5 tuumaa on 38,1mm. kun hitsaaa .75 mm pellin tuon kakkosen lestin reunoille niin tulee hyvä.

Kun tekee loivan kaaren, niin ei tuu ryppyä. Laittaa karkeaa hiekkaa sisäänja rasvaa putken niin että pääsee luistamaan niin ei nyrjähdä.

Aika ihmeellistä jos ei oulusta löydy kaiteiden tekijää, jolla on varmasti putkea ja taivuttimet. Niille kun kertoo ikkunan kohdan leveyden niin osaavat tehdä oikein.

 

Esim. Termet oulusta tekee jotain.

/kimi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tos Bilteman esitteessähän mainitaan et setit on myös 2" putkelle. Eikös tuo ole jotain 50,8 pauttiarallaa yhtäkkiä laskien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1,5" vesijohtoputki on kyllä 48,3mm eikä 38,1mm, koska ulkohalkaisija ei ole nimellishalkaisija.

 

Ootko kysellyt liikkeistä jotka tekee hydrauliputkia? Niiltä voisi hyvällä tuurilla löytyä 50mm lesti, koska se on eräs standardikoko, joskin vähän harvinaisempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yks potentiaalinen paikka löytyi, ainakaan sillä 50mm mutkalla ei saanut kovin tiukkaa mutkaa. Tänään piti tulla tarjous pääkareesta, jossa pari mutkaa tehdään valmiita 90 asteen mutkaa hyväksi käyttäen ja putkia sopivasti leikaten. Yksi vaihtoehto on että kokoan kolmesta muutaman asteen taivutetusta palasta itse sekä niillä 90 mutkilla. Antoi kyllä hyvät vinkit miten onnistuisin varmaan itekkin pienellä vaivalla. Mutta toki jos homman tekis ammattimies niin varmasti tarkempaa ja siistimpää työtä. Pitää huomenna aamusella soitella perään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarjous tuli vihdoinkin useamman puhelu jälkeen, aina tuntui unohtuvan luvattu takaisin soitto :) Kaaressa kolme taitosta ja kaks 107 asteen mutkaa, jotka hitsataan valmiista 90 asteen mutkista. Takatuet tehdään sitten kun pääkaaripaikallaan niin saan tarkat mitat. Lisäksi pari reilun metrin pätkää putkea ja hintana yhteensä 145e. Josko viikonpäästä pääsisi sovitteleen paikoilleen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jassoo, meninpä tänään hakemaan kaaria sovittuna aikana pajalta, vastassa oli entinen toimitusjohtaja, konkurssipesän hoitaja ja joku kolmas tyyppi. Lupailivat kyllä että sovitut hommat pystytään todennäköisesti hoitamaan seuraavan kahden viikon aikana. -> Takaisin lähtö ruutuun. Pitää kuitenkin vielä ensi viikolla käydä pyöriin ja jutteleen josko vielä onnistuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...