Jump to content
JemenJ

R53 JCW -04 ostoaikeissa

Recommended Posts

Kävin leimalla. (130tkm) Ei huomautuksia ja läpi meni.

Muutamia huomioita kuitenkin...

- alatukivarsien suojakumit olivat tulossa tiensä päähän (ne jotka kiinnittyy koriin eli suojaako ne jotain puslia?)

 

- moottorin öljypohja oli kostea öljystä, ei kuitenkaan merkkaa reviiriä eikä huomautusta asiasta tullut. Joku tiiviste alkaa antautua?

 

- oikealla raidetangon päässä tuntui kuulemma ihan olematon klappi. Tästäkään ei huomautuksia.

 

Kannattaako noi tukivarsien suojakumit vaihdattaa? Kannattaako samalla vaihtaa tukivarretkin?

Mites toi öljyvuoto, onko pian läikkä tallin lattialla? :(

post-4908-0-33658800-1482414055_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

onhan siellä pari alapalloakin.. jos inssi puhui suojakumeista, nii eiköhän se suojakumeja sitten tarkoittanut. tosin pallojen ei tukivarren  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiinpä viikko sitten 'Huolto 2' minille jossa siis vaihtuu tulpat, filteri, moniurahihna jne.
Paikallinen (Vaasa) merkkiliike suoritti huollon.
Nyt viikko ajeltu ja tänään syttyi keltainen 'Check Engine' ja 'EML' -valo.

Ohjekirja kertoo että pakokaasuarvot ovat heikentyneet ja auton tehoja on rajoitettu.
Pikainen googletus ei suoraa vastausta antanut, veikkauksia oli n. 10 vuotta vanhoissa keskusteluissa että tulppien johtosarja saattaa olla viallinen joka johtaa sytytys ongelmiin, joillekin oli johtosarja vaihdettu mutta ongelmaa se ei ollut poistanut. Selkeää syytä/korjausta ei äkkiä löytynyt.

Onkohan siellä huollossa nyt syssitty jotain vai onko tämä vaan sattumaa että viikko huollon jälkeen alkaa valot syttyä?
Ei muilla R53 JCW kuskeilla ole moisia ongelmia ilmennyt?

Noh, joka tapauksessa, huomenna yhteys huoltoon katsotaan ottavatko 'takuu työnä' tarkastukseen vai raotanko lompakkoa kiltisti...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin auttaisi. Sen verran jonoa oli että ehtivät vasta ensiviikolla ottaa auton tutkintaan.

Juttelin huollon kanssa ja sanoivat että autolla voi kuitenkin ajaa jos ihan pakko on...

Noh, pakkohan sitä töihin on päästä. Kas kummaa 'check engine' -valokin sammui kun lähdin kotiin.

Liekö kuitenkin joku anturin sekoilu kyseessä?

 

Eli ajellaan nyt hissukseen ja palaan asiaan kun auto tsekattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tai sitten vika ei ole toistunut viimeisellä muutamalla startilla...

 

https://www.mmyynti.com/tuote/elm-327-miniobdii-vikakoodinlukija-bluetooth/  ;)

 

Edit: Näköjään varastosta loppu. Reilun euron kalliimpaa vielä löytyy: https://www.mmyynti.com/tuote/elm-327-vgate-obd2-vikakoodinlukija-bluetooth/

Vastaavia saa toki ulkomailta vielä halvemmalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Dille mutta meikä kurvailee Pohjanmaan lakeuksilla niin ei viitsi hakea :D

Engine valo sammui parin päivän jälkeen ja auto toimi normaalisti, käytin kuitenkin auton huollossa ja selvisihän se yskä lopulta...
Olivat 2-huollon yhteydessä jättäneet jonkin alipaineletkun tms. kiinnittämättä joka sitten heitti vikaa kehiin. Tämä kiinnitettiin ja kaikki ok.
Maksoi luonnollisesti 0 euro minulle.

Sitten asiasta kukkaruukkuun;
R53:n ovenkahva jumittaa nykyään aika usein. Joutuuko tilaamaan uuden kahvan/lukon vai onko noihin jokin pelle pelottoman koti ratkaisu.
Välillä pitää kiivetä apukuskin puolelta kun ovea ei saa auki...
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tässä kevättalvella hommattua uutta vannetta kesäksi. Alun perin tarkoitus oli hommatta kunnon setti OZ:n kiekkoa mutta on ne vaan niin pirun kalliita ettei raaskinut.

Sattumalta selailin sitten tori.fi sivustoa ja bongasin tästä lähistöltä 7,5x17 MOMO GT2 vanteet. Klassikko kiekot mutta olivat maaliltaan aivan rapakunnossa. Noh, rohkeasti testaamaan miltä näyttää ET yms. Testihetkellä vanteissa oli liian pienet gummit päällä joten näytti vähän hassulta mutta päätin kuitenkin ne ottaa, hintaakin saatiin viilattua alas kun vanteiden kunto oli mitä oli.

MOMO GT2

MOMO GT2

Sitten alkoi tallissa hionta sekä kolojen tasoitus ennen pulverimaalausta. Vaasassa Hiekkapuhallus Lehmus Oy on tunnettu vanteiden fiksaaja, jälki on hyvää ja hinta myös kohdillaan. Vanteet siis puhallukseen ja pulverimaalaukseen.
Vanteiden alkuperäisistä keskikupeista oli yksi kadonnut vuosien saatossa eikä niiden värikään enää täsmäisi uuden valkoisen pinnan kanssa. Ebay tuli apuun josta muutamalla eurolla lähti JCW-logolla varustetut keskikupit matkalle kohti pohjolaa.
Vanteet tulivat maalauksesta, sitten avattiin 'koristepulttien' kierteet maalista kierretapilla ja pultit kiinni, samalla liimattiin JCW-kesikupit paikalleen. Paikallinen Rengasliike vaihtoi vielä vanhoista MINI:n orkkisvanteista kummit MOMOjen päälle sekä tilasi sopivat soviterankaat keskireikään.

MOMO GT2

MOMO GT2

MOMO GT2 & Bridgestone

R53+MOMO GT2

IMG 8564

Kaarella

Nyt on suht harvinaiset MOMOt MINI:n alla ja hyvältä näyttää ainakin omaan silmään. ET on just sopiva vanne on hienosti kaarien kanssa tasalla. Renkaan (205/45R17 kulutuspinta on juuri ja juuri kaaren sisällä.
Ehkä pientä ulkonäkömadallusta joutuu jossain vaiheessa harkitsemaan.
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä tuo niksipirkan vinkki tuohon oven avautumiseen kovin pitkä ratkaisu minun kohdalla ollut.
Puutappi murtui muutaman päivän jälkeen. Sitten viritin vaijarein kireämmälle rautalangan avulla.
Toimi taas hetken kunnes kahva murtui eikä sisäpuolen vaijeria enää saanut kiinni minnekään järkevästi.

Ovea ei siis saanut auki sisältä ollenkaan. Ulkoakin todella raskas painaa kahva sisään. Välillä kahva jumiutui sisä-asentoon ja se piti avittaa

takaisin ulos että oven sai kiinni. Eli todella pahaa jumia oli jossain.

Eikun lakki kouraan ja marmoritiskille.
Vaihdettiin seuraavat osat:
- Oven ulkokahva
- Lukkomekanismi

- Sisäpuolen vaijeri (jos venynyt)

- Sisäpuolen kahva, koska murtunut.

Vaihtotyön jälkeen kuulemma kaikissa osissa oli ollut 'vikaa' mutta ymmärsin että suurin syyllinen on tuo uloin kahva ja siinä mukana tuleva vaijeri.
Kahvan sisälle nimittäin pääsee vesi/kosteus ja se ruostuttaa tuon vaijerin, vaijeri lopulta jumittaa niin lujaa että ovi tahmaa kunnolla.
Todennäköisesti olisin selvinnyt pelkällä uloimman kahvan vaihdolla mutta eipä tuota ennakkoon voinut tietää.
Eli jos muilla R53 ovet tahmaa/jumittaa niin vaihdattakaan ensin ulkokahva, osa maksaa n. 60€. Luultavasti pelkästään tämän osan vaihto poistaa ongelman.

Tiesivät sanoa että tuttu ongelma BMW-kuskeille....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho! Pian vuosi edellisestä postauksesta.
Edelleen Mini kuljettaa hienosti. Mittarissa 143tkm. Sen verran ollut ´remppaa´että kampiakselin asentotunnistin meni vaihtoon 2017 syksyllä.
Homma ilmeni luistoneston vikavalolla, vikakoodit sitten paljastivat tuon asentotunnistimen kyykänneen.
Luistonestohan siis rajoittaa moottorin tehoja kun pyörät sutivat, jos asentotunnistin sökö ei moottorinohjaus saa kaikkea tarvittavaa tietoa jne...
Tämä sitten ilmeni luistoneston vikana mittaristossa.

Leimalla päästivät rimaa hipoen läpi, syynä alarajoilla olevat jarrulevyt joka nurkassa.
Nyt kevään aikana on tarkoitus uusia kaikki 4 nurkkaa levyjen ja palojen osalta.

Kannattaako perus katu/maantie ajelun takia lähteä satsaamaan 'performance' palikoihin vai iskeä suosiolla OEM kamat?
Esim. lohen.co.uk myy EBC:n jarrulevyjä ja niihin suosittelevat Greenstuff jarrupaloja, onko porukalla kokemuksia näistä?
Hinnat on tosiaan about tuplat OEM palikkoihin verrattuna. Toimisiko Greenstuff jarrupalat OEM levyjen kanssa, kehuvat että eivät pölise niin pahasti kuin vakiopalat?
Ajan valkoisilla vanteilla kesää-talvea ja jarrupöly näkyy pirun hyvin, siksi nuo Greenstuff palat kiinnostaa.

Eli: OEM kamat (Levyt ja palat), EBC:n performancet (Levyt ja palat) vai OEM levyt ja EBC:n greenstuff palat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Greenstuffeista ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta valkoisista vanteista kyllä... jarrupöly ei pääse tarttumaan kun pesun jälkeen suihkaisee vanteille ArmorAll Shield for wheelsiä (tai esim. autoglymin vastaavaa). Toki autoa pitää myös pestä useammin kuin kerran tai kaksi kesässä. :D 

OEM:n ja EBC:n levyjen välillä tekisin valinnan hinnan perusteella. Jos haluat parantaa jarruja, niin eteen R56 Cooper S:n satulat + palat + levyt, eli samat kuin R53 JCW:ssä. Niihin saisit multa sisäänajetut EBC Ultimax -levyt edullisesti. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyisikö länsirannikolta (Kokkola/Vaasa/Seinäjoki) tai Jyväskylän alueelta kaveria jolta onnistuu tuo ahtimen öljynvaihto? Itse en sitä aio tehdä.
Tässä on tarjouskyselyä menossa paikallisille korjaamoille, ensimmäinen hinta-arvio hommasta oli tonnin pintaan joka tuntuu aika kalliilta.
Olen noihin tarjouskyselyihin linkittänyt referenssiksi sen YT-videon missä se jätkä vaihtaa ne öljyt niin saavat osviittaa hommasta.
Merkkiliike ei hommaa tee, uutta ahdinta vain olisivat laittamassa keulalle.

Eli jos löytyy kaveri jolta homma onnistuu ja on tehnyt sen aiemminkin niin voi ystävällisesti huutaa hep!

Edited by JemenJ
typot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko kysäissyt Jonilta Bayerncarilta? Eivät (tietenkään) ole erikoistuneet Mineihin mutta aina kun Jonin kanssa autoasioista juttelee niin kuulemma "kaikki onnistuu". Mun on pakko testatata tuota puutappikikkaa, kun ovesta pääsee kyllä sisälle mutta ei pääse ulos. Vajaa pari metriä/100kg kun kampeaa muutaman kerran päivässä ulos vänkärin ovesta niin alkaa ovipahvien irroittelu kiinnostamaan..  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kohdalla tuo puutappi-fix toimi pari päivää. Vähemmällä pääset kun uusit sen uloimman kahvan vaijereineen heti suosiolla.

Bayerncar en ole vielä kysellyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, alkaa ahtimen huoltotarjouksia tippumaan pikkuhiljaa. Edullisin on tällä hetkellä karvan alle 700€

Laitoin myös tilaukseen uuden vesipumpun, remmin, hydraulisen kiristäjän ja niitä tiivisteitä mitä täällä onkin mainittu. Uusien osien myötä homman kustannukset paisuu tällä hetkellä väkisinkin sinne tonnin huonommalle puolelle.

Onkohan tuota kompuran öljyä suomen kaupoissa ollenkaan...? Ebaystä tuota toki saa semi huokeasti.

8A40B974-E0D5-4B9E-8D2E-7F938721AA18.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuuttia sitten, Takamisakari kirjoitti:

Varmasti näin, pakko vaan tehdä jotain pikaisesti. Mistäs tuon ulkokahvan saisi hankittua?

Ite vaihdatin merkkiliikkeessä nuo oven rojut. Uloimman kahvan hinta taisi olla sen 60€ jos oikein muistan. Tarvit sen kahvan ja vaijerin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...