Jump to content
ZepeteuZ

Austin mini 850 -69

Recommended Posts

Multa saat koko 850 paketin vaihteistoineen satasella ilman vaihdokkeja. Pelkkä ehjä 1275:n kansi on väh. satasen arvoinen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne korihommatkin tuppaa paisumaan, kun vähän enempi sorkkii. Kolmiopellit ovat kaksinkertaiset ja varmasti joutuu molemmat uusimaan. On aika paljon työläämmät vaihtaa kuin Mk3:sen. Soviteltava huolella ovien kanssa. Ja tarvikepellit tuppaa aina olemaan vähän eri paria keskenään. Ja voipi vielä lokasuojistakin löytyä sanomista?

Takaluukkuun on tehty ilmanvaihtoreikiä ja omatekoiset tukinarut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä siinä koneen kanssa on konttorin setää ku*etettu huolella. Arvatenkin jarrujen takia mutta toisaalta toi pikku pässinmuna (SU) kuristaa sen verran ettei ihan käsistä karkaa. Konttorilla ei takuuvarmasti tota hoksata mutta museoleimalla voi tulla ongelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän niitä löydy. Minultakin löytyy yksi kokonainen paketti juuri sinun auton ikäiseen.

Tosin vaatii täydellisen läpikäynnin.

Käyvästä autosta purettu n. 20v sitten ja ainakin venttiili vikaa oli jo silloin.

Kohtuuhinnalla varmaan päästäisiin kauppoihin.

Mutta ei ole mikää suoraan nokalle kuntoinen.

onkos tää se sama paketti mikä oli mun vanin nokalla yhden leimareissun ajan?

 

-Pasi-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pasin kyselyyn, ettei ole sama moottori.

Tämä yksilö on maannut maalla tallin nurkassa reippaat 20v, kun se sinne raadon nokalta nostettiin.

Viimeinen ajolenkki vain osoitti että venttiilivikaa voi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu täältä löytyy myös vaihdossa tuohon 1275 :seen käyntikuntoinen 850cc moottori/vaíhdelaatikko kompleksi. Irroitettu ajokuntoisena

Minin nokalta ja säilytetty sisätiloissa reilu 25 vuotta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa näkyy outohärpäke, virtalukon virkaa tekevä mutaatio. Siinä on englannin kielen lisäksi saksaa?

Onko brittiautoissa näin? Saattaa olla Mailerista tämäkin tai jostain aivan muusta.

Ikkunalukot joita autossani on kolme muovista(oikeita -69:iin) ja yx hiano metallinen!

MK-II:ssa ei kai ole koskaan ollut näitä metallisia? Mihin vuosimalliin ne rajautui?

post-4744-0-84606600-1443720442_thumb.jpg

post-4744-0-52486500-1443720590_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuo virtalukko on ihan "mutaatio" viritys :). Sijaintikin on aivan omituinen???

Enpä ole vastaavaa Minissä koskaan nähnyt.

Valmistajia noilla ohjauslukollisilla virtalukoilla oli tuohon aikaan useita. Ja mineissäkin oli tuohon aikaan vähän kirjavaa käytäntöä valmistajissa.

Ikkunalukot on molemmat Ministä, mutta muoviset kuuluu 64 vuoden jostain kuukaudesta eteenpäin alunperin.

Metalliset on käytön kannalta parempia/kestävämpiä. Se oli senaikainen "halvennusprojekti"

Metallisia varmasti hankala löytää.?

Muovisia saa uustuotantona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mun -69 Austin minissäni on ihan samanlainen virtalukko. Ja melko varma olen että on alkuperäinen. Sijainti noin kello kahdeksan paikkeilla.

Joo väittäisin kanssa että ihan alkuperäinen virtalukko mutta väärässä paikassa sen pitäisi olla alempana ja eri asennossa eli juurikin tuossa kello 8:in paikkeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten sanoin. Valmistajia oli useita tuohon aikaan. Omassa 68/69 puretussani oli Neimannin virta/ohjauslukko ja kysyjälle olen jo laittanut kuvan oikeasta sijoituspaikasta.

Miksi ihmeessä se on asennettu noin??? Jos on alkuperäinen?

Noita samanlaisella lukkopesällä varustettuja oli monessa muussakin merkissä.

Suomeen tuli tuolloin pakollinen ohjauslukko ja luulenpa että maassa oli jo myymättömiä uusia autoja, joissa ei ollut vaadittua varustusta ja maahantuojan toimesta asennettiin vaihtelevia malleja.

Varsinkin Mineissä ja monissa muissakin, autojen valmistusvuosi saattoi olla vuotta vanhempi kuin rek.päivä. Joissain jopa useampi vuosi.

Oma Vani oli valmistettu 65 alkuvuonna ja rek uutena Suomessa 66 kesällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Special case! Nyt olen saanut ajoneuvohistorian kasaan ja minä olen kolmastoista omistaja?!!

Pisimmillään 9 vuotta lyhimmillään 2 kk! Kone on kaikissa otteissa 0,84 L !

Tallin puitteet on hierottu kohilleen ja ehostettuna pitäisi olla kesäksi 2017!

Maltilla mennään siis.

post-4744-0-66005700-1443805945_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä näkyy upea muotoilu takaselkänojassa!

Mutta mikä tarkoitus on näillä kahdella pyöreällä

säleiköllä? Niitten kohdalla ei ole läpireikiä?

post-4744-0-97323300-1443810618_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä noiden alla yleensä on reijät ja auttaa pitämään ikkunat auki.
Oletko varma ettei hattuhyllyssä ole reikiä noiden alla, jospa ne vaan puuttuu "pahvista"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne sieltä alta löytyy korista mutta kun hattuhylly verhoilu on alkuperäisen oloinen,aprikoin

vaan sitä miksi ei läpi asti.

post-4744-0-00568000-1443853074_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo väittäisin kanssa että ihan alkuperäinen virtalukko mutta väärässä paikassa sen pitäisi olla alempana ja eri asennossa eli juurikin tuossa kello 8:in paikkeilla.

Täältäkin löytyy samanlainen virtalukko, purettu suurinpiirtein samanikäisestä Ministä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksiköhän Mineissä ei ollut alun perin noita venttilleitä takana, kun pellissä oli valmiit reijät?

Säästöä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä tuosta virtalukosta,tuossa on ilmeisesti koko rattitanko ja putki  MK 3:sta.Siinä on ohjauslukon kolo tuossa kohin  yläpuolella,siksi tuo vanhempi virtalukko laitettu noin.Ollu säveltäjä asialla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohjauslukko on kyllä ihan oikeaa mallia. Tanko on vaihtunut uudemmasta Mk3:sta. Valmistaja Neiman Saksa ja virtapuoli Bosch. Noita sai vielä 20 vuotta sitten ihan British Leylandin paketissa ja nyt ei sitten enää mistään, joten pidä hyvää huolta. Kiiltävä musta maali päälle siihen missä on ollutkin.

Niinkuin Tampereella kerroin - uusi kolo sinne ihan alas ja ennen sitä kannattaa kohdistaa suuntavilkun katkaisijan palautustappi oikeaan paikkaan ja sen mukaan merkata koneistuspaikka. Se nyt näyttää tulevan ainakin varttikierroksen eri paikkaan.

Nokkamerkkihän näyttää hyvältä, mutta pari alkuperäistä uuttakin muoviosaa olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...